handdator

Visa fullständig version : Tekniknoja


Springer
2011-02-24, 13:41
Ju mer jag läser om hur man skall göra knäböj, desto mer nojig blir jag över att göra fel och gå tvärt sönder. För att inte tala om at jag inte vågar köra marklyft, knappt tordes pröva bänkpress och absolut inte skulle försöka mig på frivändningar och sådant coolt.

Verkar inte vara någon annan på gymet som håller på med sådant (när jag är där).

Hjälp mig ur detta tillstånd någon!

Alone_in_the_dark
2011-02-24, 13:58
Ju mer jag läser om hur man skall göra knäböj, desto mer nojig blir jag över att göra fel och gå tvärt sönder. För att inte tala om at jag inte vågar köra marklyft, knappt tordes pröva bänkpress och absolut inte skulle försöka mig på frivändningar och sådant coolt.

Verkar inte vara någon annan på gymet som håller på med sådant (när jag är där).

Hjälp mig ur detta tillstånd någon!

Leta rätt på en SL/OL (http://iof3.idrottonline.se/default.aspx?id=8164) klubb i närheten du bor, så kommer du förbi din rädsla för att göra fel :)

Danne2k
2011-02-24, 15:10
Leta rätt på en SL/OL (http://iof3.idrottonline.se/default.aspx?id=8164) klubb i närheten du bor, så kommer du förbi din rädsla för att göra fel :)

+1, guld värt.

Eller hitta någon som är kunnig och erfaren och be om en instruktion. Bänk, böj och mark är knappast farliga om man utför dom rätt och börjar med låg vikt. Frivändningar tar nog längre tid att lära sig men det är det värt eftersom det är en så grym övning.

Om du tränar på tex. Friskis så ser du nog inte så många som kör sånna övningar, förutom bänkpress då, men det är bara för att folk är för lata eller inte velat/orkat sätta sig in i träning med fria vikter. Vissa är mer seriösa än andra osv, inget mer med det.

Sluta nojja nu! ;)

Lars Brinkhoff
2011-02-24, 15:22
Läs på, titta på youtube, träna, känn efter, fundera, träna igen, läs mer, träna, filma dig själv, titta på filmen, posta filmen på kolozzeum, be om kritik, träna mer, läs och filma igen, tänk.

bearwolf
2011-02-24, 16:09
jag självlärde mig här innan jag fick chansen att hälsa på en atletklubb som rättade till saker i min teknik, inga grövre fel dock. Men jag tycker att man kan prova på alla basövningar på lätta vikter, känner man att något gör ont eller känns fel så ska man inte fortsätta, det finns galet många videos på nätet som visar extremt felaktiga lyft. Dom tycker jag är jättebra för man lär sig vilken hållning man ska undvika.
När jag började fick jag tips av en gymansvarig på min marklyft teknik, visade sig sen att när jag kom till atletklubben att den killen var lite ute cyklade också....
Men prova på och var inte viktkåt så har du lite känsla för övningarna innan du kommer till någon som kan ge dig tips. På egen risk såklart, men fokus på lätta vikter så är kroppen så pass tålig så du kommer inte dö :D

Springer
2011-02-24, 16:13
Hmm, det är ju det. Man ser olika tekniker på olika videosar. Vilka är det som visar "galet felaktiga", så jag kan undvika dem?

bearwolf
2011-02-24, 18:22
http://www.youtube.com/watch?v=FMfHD1kF41U

här ser du en hel del bananryggar och grejjer man riktigt känner hur det kommer gå sönder :D

Mushan
2011-02-24, 20:19
Känner lite som du också faktiskt, speciellt knäböj.. Testade den får något år sen, då jag var ny på gymmet, överbelastade knäna direkt. För mycket vikt och kass teknik. Men har iaf börjat köra marklyft och jag älskar det! :) Knäböjen ska införas, nån dag :D

Loke
2011-02-24, 20:56
Om du tränar på tex. Friskis så ser du nog inte så många som kör sånna övningar, förutom bänkpress då, men det är bara för att folk är för lata eller inte velat/orkat sätta sig in i träning med fria vikter. Vissa är mer seriösa än andra osv, inget mer med det.

Vad är det för friskis du tränar på? På mitt friskis ska man ha en väldig otur om man lyckas köra ett helt pass utan att se någon som kör knäböj.

mikeni
2011-02-24, 22:14
Titta på kassa teknik-videos på internet så kan du iaf känna att jaha om han inte blir skadad så blir då jag verkligen inte det

Springer
2011-02-24, 22:15
Ja,jag fick lite ont i ena knäet när jag böjde dryga 30 kg häromsistens... ;)

bearwolf
2011-02-25, 01:14
nu när jag tänker efter så var jag också rädd för knäböjj i början, jag fick smärtor i knäna. Men när jag började våga lite mera och gå så djupt som jag bara kan så började det kännas mycket bättre.

Matsa
2011-02-25, 01:36
Det diskuteras mycket teknik men innan du bryter ihop av noja så bör du inse att din teknik inte måste vara optimal för att vara säker.

Krumma inte ryggen i mark och böj, aldrig någonsin. Om man börjar med att vara stenhård på den punkten så har man vunnit mycket i säkerhet redan där. Man kan rentav fälla ryggen i knäböj och fortfarande lyfta relativt säkert så länge ryggen inte krummas. Se även till att inte låta knäna gå inåt när du böjer utan tryck dem utåt i stället. Om du verkligen fokuserar på att hålla ryggen och trycka ut knäna så har du redan fixat det viktigaste ur säkerhetssynpunkt. Sen kanske det inte är optimalt effektiva böjar, men det kommer förhoppningsvis med övning.

Öva mycket på lätta vikter och stegra sedan sakta, avbryt ett set om du inte längre orkar hålla god form.

BonkyBo
2011-02-25, 08:31
Ett vanligt problem i början när man knäböjer (lite beroende på stil) är att man kan få en brutal träningsverk runt ländryggen. Detta misstas ofta av nybörjare för ont i ryggen vilket då kan felaktigt associeras med felaktig teknik eller att övningen är kass för ryggen.