handdator

Visa fullständig version : Sömnbrist under deff


bakka
2011-02-24, 10:12
Hej,

Jag påbörjade min deff den här veckan och det rullar väll på helt ok. Presterar bra på gymmet och så, men problemet är att jag inte sover mer än 4-5 timmar per natt av någon anledning. Förra veckan när jag inte deffade sov jag utan problem, men nu sover jag plötsligt alldeles för lite. Vaknar 4-5 på morgonen och kan inte somna om.

Kan det ha något med deffen att göra? Jag lägger mig inte hungrig men inte direkt mätt heller, så kan det va så att man blir hungrig under natten och vaknar på grund av det?

Zorban
2011-02-24, 10:14
Av nyfikenhet, känner du dig utvilad? När jag deffade förra våren/sommaren så minskade mitt sömnbehov med ca 2 timmar per natt, trots det har jag aldrig känt mig piggare.

bakka
2011-02-24, 10:17
Av nyfikenhet, känner du dig utvilad? När jag deffade förra våren/sommaren så minskade mitt sömnbehov med ca 2 timmar per natt, trots det har jag aldrig känt mig piggare.

Under dagen känner jag mig helt vanlig egentligen. men när man vaknar 4-5 på morgonen så är man ju inte särskilt pigg. Ligger i sängen och känner mig halvdöd till 9, käkar frukost, tar en kopp kaffe och sen är allt ok. Skummt.

Nykropp
2011-02-24, 12:18
Fan jag har samma problem! Har alltid sovit som en klubbad säl. Men senaste veckan har jag vaknat till 2-3 ggr per natt. Vet inte vad det beror på men hoppas det går över snart. :(

martikainen
2011-02-24, 12:18
Av egna erfarenheter så har jag nog aldrig vaknat av hungerkänslor, inte ens under de värsta prövningarna i lumpen eller hårddiet. Hungern brukar komma först när man kommit upp ur sängen och börjar röra på sig.

Jag tror mer det är så att kroppen känner av att den får för lite energi och vill således försöka få dig att fixa käk. (primitiva instinkter, detta är dock ren chansning :D)
Jag har haft lite sömnproblem också de första dagarna när man drar ner på kcal ordentligt, det brukar gå över efter några dagar.

bakka
2011-02-24, 12:40
Fan jag har samma problem! Har alltid sovit som en klubbad säl. Men senaste veckan har jag vaknat till 2-3 ggr per natt. Vet inte vad det beror på men hoppas det går över snart. :(

Av egna erfarenheter så har jag nog aldrig vaknat av hungerkänslor, inte ens under de värsta prövningarna i lumpen eller hårddiet. Hungern brukar komma först när man kommit upp ur sängen och börjar röra på sig.

Jag tror mer det är så att kroppen känner av att den får för lite energi och vill således försöka få dig att fixa käk. (primitiva instinkter, detta är dock ren chansning :D)
Jag har haft lite sömnproblem också de första dagarna när man drar ner på kcal ordentligt, det brukar gå över efter några dagar.

skönt att höra att jag inte är den enda som drabbats av det här och att det så småningom kommer gå över.

noob76
2011-02-24, 13:03
Jag har haft det likadant !

Men det går över och går också lite i perioder, vaknar man är det bara gå upp och ta ett halvt glas vatten och en knäckemacka eller något annat litet l´kalorifattigt att äta och sedan försöka somna om.

Eddie Vedder
2011-02-24, 13:20
Ja att vara hungrig försämrar sömnen och ju värre desto sämre sover man. Så det blir en ond cirkel för dålig sömn påverkar ju även kroppen negativt. Man har undersökt viktnedgång i kombination med dålig/bra sömn hos överviktiga kvinnor och den korta perioden med dålig sömn resulterade i mer hunger, sämre glukostolernas och mer förlust av fettfri massa.

De mådde sämre och de fick även sämre fysiologiska resultat. Kanske något att tänka på för alla machotips om att en deff minsann ska vara en pina annars är något fel. ;)

hejhopp79
2011-02-24, 13:25
Styrketränade de överviktiga kvinnorna? Tänkte på muskelförlusten.

Lite kolhydrater och hunger gör der väldigt svårt för mig att sova. Lösningen är att tajma in måltider på kvällen och äta mindre under dagen. Funkar perfa för mig i alla fall.

Eddie Vedder
2011-02-24, 15:40
Styrketränade de överviktiga kvinnorna? Tänkte på muskelförlusten.

Jag förstår inte varför skillnaderna skulle påverkas. borde ju vara bättre för båda men fortfarande skillnad.