handdator

Visa fullständig version : Problem med att gå upp i vikt


Quist
2011-02-24, 09:32
Vet inte om detta har tagits upp i tidigare ämnen, jag hittade iaf ingenting om det.

Jag har problem med att gå upp i vikt. Jag väger ca. 70 kilo, är 182 cm lång och äter 3-4 gånger om dagen. Har provat olika kosttillskott som gainer och proteinpulver men det hjälper inte mycket.

Jag försöker att äta så ofta och så mycket som möjligt men har svårt att få i mig så mycket mat som det verkar behövas för mig att gå upp, och när jag säger att jag vill gå upp i vikt menar jag inte att jag vill bli tjock. Lite fett gör ingenting men jag skulle helst vilja ha mest muskelmassa i min viktökning.

Är det någon som har något bra tips på hur man ska göra för att gå upp?
När ska man äta proteinpulver och gainer för att det ska ge bäst effekt?

Tacksam för svar:)

SiSenior
2011-02-24, 09:36
Det är alltid lätt att tillsätta extra fett i maten. Någon god sås eller extra mycket smör på smörgåsen t.ex.

Jag hade tagit proteinpulver/ gainern mellan någon av måltiderna.

Zorban
2011-02-24, 10:16
Det spelar ingen roll för viktökningen När du tar din gainer, så försök hitta en tidpunkt då du kan ta den och samtidigt äta så mycket som möjligt i dina vanliga mål. Vanligt proteinpulver är inte särskilt kaloririkt. Vad brukar du äta för mat?

Silencer
2011-02-24, 11:22
Ät mer, och ät mycket kolhydrater. Det hjälper för aptiten.

Flushback
2011-02-24, 12:28
Tjena, tänkte lägga mig i lite här själv eftersom jag inte heller hittade någon liknande tråd.

Har exakt samma problem som dig, viktökning är närmaste omöjligt för mig känns det som.
Käkar 3-4ggr/dagen, rikligt med protein, grönt och lagom kolhydrater. Käkar även Gainer efter träning och Whey-80 till måltid(ibland).

Jag väger 64kg och är 180cm lång. Tränat i lite mer än ett år nu och vill bli större i massa. Någon som har bra tips?
Alla hjälpsamma svar uppskattas!

/O

WHITEFOLKS
2011-02-24, 12:33
Ypperlig genomgång av det hela:

http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

Detta har varit uppe massor av gånger :D

Little T
2011-02-24, 12:35
Tjena, tänkte lägga mig i lite här själv eftersom jag inte heller hittade någon liknande tråd.

Har exakt samma problem som dig, viktökning är närmaste omöjligt för mig känns det som.
Käkar 3-4ggr/dagen, rikligt med protein, grönt och lagom kolhydrater. Käkar även Gainer efter träning och Whey-80 till måltid(ibland).

Jag väger 64kg och är 180cm lång. Tränat i lite mer än ett år nu och vill bli större i massa. Någon som har bra tips?
Alla hjälpsamma svar uppskattas!

/O

Inte svårare än att lägga till en extra måltid. Gärna något du tycker om så det blir lätt att äta. Jag brukar t. ex. ta en eller två smörgåsar med smör, ägg och majonnäs.

Fungerar inte det så får du lägga till något mer osv.

Quist
2011-02-24, 15:06
Tack för alla svar, länken va riktigt bra! :)
Ska prova de olika metoderna och se vilken som funkar bäst för mig.

Spridis
2011-02-24, 19:03
Ät godis och chips! Mycket kalorier på ett enkelt och roligt sätt!

Beelz
2011-02-24, 19:42
Jordnöööötsmöööör för helvete gubbar

Rikard Jansson
2011-02-24, 19:43
Ballerina-kakor och dumle.

70 respektive 37 kcal per bit

Sniggel
2011-02-24, 19:55
Majonnäs och 38%-ig ost.

Librish
2011-02-24, 20:17
Tjena, tänkte lägga mig i lite här själv eftersom jag inte heller hittade någon liknande tråd.

Har exakt samma problem som dig, viktökning är närmaste omöjligt för mig känns det som.
Käkar 3-4ggr/dagen, rikligt med protein, grönt och lagom kolhydrater. Käkar även Gainer efter träning och Whey-80 till måltid(ibland).

Jag väger 64kg och är 180cm lång. Tränat i lite mer än ett år nu och vill bli större i massa. Någon som har bra tips?
Alla hjälpsamma svar uppskattas!

/O

Där har du ju problemet. Protein och grönsaker är ofta väldigt mättande. Testa att slänga in en större andel kolhydrater i kosten.

Långsmal
2011-02-24, 20:41
Att äta 3-4 ggr / dagen är ingenting. ät 6 ggr eller så. var tredje timme brukar man ha som en bra riktlinje. Kan vara lite tungt i början men när man väl fått rutin på det så blir man hungrig i tretimmarsintervaller :)

Mauriice
2011-02-24, 21:33
Mitt bästa tips: MJÖLK!

En liter = 650 Kcal, 35 gram protein. Drick tre liter om dan = 1950 Kcal, 105 gram protein.

Drick mjölk till ALLT du äter, även när du inte äter. När jag började tillsätta mjölk till min diet började jag få mycket goda resultat, så jag kan inte annat än rekommendera det utifrån min egen erfarenhet. Plus så är det så gott med mjölk, har blivit beroende hehe.

Lycka till!

tbl
2011-02-25, 06:06
Vill också tips om mjölk. Väldigt enkelt att hiva i sig några glas extra per måltid. Mjölk var min räddare i nöden när jag trodde jag hade svårt att gå upp i vikt.

Flushback
2011-02-26, 15:42
Tackar så otroligt mycket för svaren!! *cupid*
Ska köra igång med alla tips direkt, tänker posta om några månader för resultat!
*flex*

sp123ltd1
2011-02-26, 15:47
Kan tipsa om att äta jordnötter! det är lätt att äta mycket och det är många kcal/100g:)