handdator

Visa fullständig version : Kompletterings övningar till Sumo?


Cinderella
2011-02-24, 09:10
Hej.

Har nyss gått över från smalmark till Sumo. Känns bättre/starkare att dra sumo med dräkt.

Skulle vilja ha lite tips på olika kompletteringsövningar för att träna upp de aktiva musklerna i sumomark.

Smalmark kommer jag forsätta att träna även att jag inte gör detta som tävlingslyft.(bygger bättre ryggstyrka enligt mig själv iaf) Är dock fortfarande starkare i smalmark RAW.

Tack på förhand.

mini
2011-02-24, 09:29
Starka hamstrings, rumpa och bål samt mjuka starka ljumskar och höftböjare tycker jag är viktigt. Smalmark, långa mark, plankan, stretcha dig nära stången, träna mycket sumo. Det är det första jag tänker på. Det beror också lite på var din stickingpoint finns.

bubbe
2011-02-24, 19:45
Starka hamstrings, rumpa och bål samt mjuka starka ljumskar och höftböjare tycker jag är viktigt. Smalmark, långa mark, plankan, stretcha dig nära stången, träna mycket sumo. Det är det första jag tänker på. Det beror också lite på var din stickingpoint finns.

Jag tycker mig ha utvecklats ganska bra genom att träna väldigt mycket frontböj. Sumon nästan ingenting utan dräkt utan bara teknik/hitta dragläge med dräkten på. Varierar styrkebyggande träning genom lättare smalmark även om jag tror när man kommer från smalmark har så pass mycket styrka i baksidan att det inte riktigt är nödvändigt.

spoon
2011-02-24, 20:03
Min svaghet var hamstring och röv vilket jag stärkte upp med långa sumo, raka mark och rygglyft med extravikt. Samt teknikträning då.

Landström
2011-02-24, 21:22
Hade en liten kort karriär med sumo och nåt som verkligen funkade för mig då var att köra böj till box. Varierande höjd. På så sätt blev jag stark i röv och hamstrings vilket märktes i bottenläget i sumon.

Nu tränar jag inte böj öht så sumo är bara att glömma om jag vill prestera nåt. :em:

the_PL_man
2011-02-24, 22:48
Hade en liten kort karriär med sumo och nåt som verkligen funkade för mig då var att köra böj till box. Varierande höjd. På så sätt blev jag stark i röv och hamstrings vilket märktes i bottenläget i sumon.

Nu tränar jag inte böj öht så sumo är bara att glömma om jag vill prestera nåt. :em:

Jag håller med dig här Niklas.
Ultrabred boxböj (sumobredd) med fokus på att få isär knäna och hålla upp ryggen gav fin utveckling i sumon.

Vi får väl se nu på söndag hur det går för en av adepterna, men sedan han lagt in boxböjen så har sumon stuckit 20 kg (med potential för mer).

Cinderella
2011-02-25, 08:45
Tack För alla svar.

Då Breda sumoböj till box verkar vara en kanon övning så skall jag testa detta. Sen är det väl bara att köra på hamstring mm för fullt.

Det är starten som ör min svaga punkt i sumomark. Får likosm inte den explosivitet som jag vill ha, men det är väl bara att köra teknik samt speed pulls kanske?

Cinderella
2011-02-25, 08:46
Jag tycker mig ha utvecklats ganska bra genom att träna väldigt mycket frontböj. Sumon nästan ingenting utan dräkt utan bara teknik/hitta dragläge med dräkten på. Varierar styrkebyggande träning genom lättare smalmark även om jag tror när man kommer från smalmark har så pass mycket styrka i baksidan att det inte riktigt är nödvändigt.

Okej. Så du kör inga speed pulls utan dräkt då? Kör du bara tunga lyft med dräkt då eller även lättare?

Crocker
2011-03-05, 23:16
Jag håller med dig här Niklas.
Ultrabred boxböj (sumobredd) med fokus på att få isär knäna och hålla upp ryggen gav fin utveckling i sumon.

Vi får väl se nu på söndag hur det går för en av adepterna, men sedan han lagt in boxböjen så har sumon stuckit 20 kg (med potential för mer).
Vad är boxböj? *cupid*

Gute
2011-03-06, 10:49
Vad är boxböj? *cupid*

556cb3T7YGY