handdator

Visa fullständig version : Newbie på tradera/ebay- hjälp!


Dream
2011-02-23, 21:30
Hejsan,

Jag är en nybörjare på tradera(och ebay som jag så småningom kommer att använda) och har köpt några skönhetsprodukter ifrån Tradera. Nu har jag vunnit 3 auktioner från en och samma användare och vill betala( Jag är rädd för att bli scammad, men användaren verkar vara pålitlig genom att ha många goda omdömen) problemet är att jag inte vet hur.

Såhär står det på hotmail:

"Betalning sker till Länsförsäkringar-Bank-konto inom 3 dagar efter vunnen auktion...

Tar ej emot betalning via Payson eller annat sätt än angivet bank-konto.

OBS!!!!!...OBS!!!......OBS!!!......OBS!!!......
Maila till avontrade@hotmail.com när betalningen är utförd...vi går bara igenom kontot när vi fått bekräftelse-mail gällande att betalning är utförd.
Svar skickas tillbaka från oss på bet-bekräftelsen.

Vi levererar så fort som möjligt,,,Oftast inom 2 dygn efter att vi sett Er betalning. Ej helgdagar....

Posten fungerar inte alltid som den ska.
Vi ansvarar Ej för skadad eller bortkommen vara..
Vill du vara 100% säker på att din vara kommer fram så skickar vi gärna det som rek. brev.

Vid samfrakt kontakta oss så ordnar vi det.

Konto nr: 9022(clearing) 38 544 27 (konto.nr) Kontohavare... Seger

Tack för affären och välkommen åter.

Mvh AvonTrade"

Är det någon ängel som skulle kunna hjälpa mig genom att förklara hur man kan betala och hur man vet produkterna har kommit till närmaste ställe?

Sedan har jag också fixat paypal som jag verkligen kommer att behöva i framtiden av säkerhetsskäl. Man vill ju inte bli scammad, men den här användaren verkar vara pålitlig och jag orkar inte vänta i 2-3 dagar för att kunna använda paypal.

Mvh


Dream

bustz0rz
2011-02-23, 21:35
Du betalar helt enkelt till det konto som står, och sen när det är gjort så skickar du iväg ett mail där du skriver att du har betalat. Och sen så får du antingen hem paketet eller, om det är för stort, så kommer det till posten, och då får du antingen ett sms, mail eller ett brev hem till brevlådan om att du kan hämta ut det. Som att beställa från en vanlig hemsida alltså.

champion
2011-02-23, 21:40
Är det stora summor pengar?
Fråga om han kan skicka alla varor samtidigt.

Dream
2011-02-23, 21:42
Men hur betalar jag? Jag har ingen sådan där dosa som man betalar med. Förstår inte riktigt. Jag är riktigt oerfaren när det kommer till att betala över internet. :/

Dream
2011-02-23, 21:43
Är det stora summor pengar?
Fråga om han kan skicka alla varor samtidigt.

Kostar 302 kronor sammanlagt.(utan frakt)

Angel
2011-02-23, 21:46
Men du behöver alltså en kurs i hur du överför pengar på din internetbank?

champion
2011-02-23, 21:47
Men hur betalar jag? Jag har ingen sådan där dosa som man betalar med. Förstår inte riktigt. Jag är riktigt oerfaren när det kommer till att betala över internet. :/

Har du en internetbank?
Annars får du gå in i banken och betala.
9022(clearing) 38 544 27 (konto.nr)
Skriv rätt nummer.

Dream
2011-02-23, 21:50
Har du en internetbank?
Annars får du gå in i banken och betala.
9022(clearing) 38 544 27 (konto.nr)
Skriv rätt nummer.

Nej, har ingen internetbank. Ska nog dra till banken för att betala + att fixa en sådan där. Är det något mer som behövs förutom clearing och kontonummer när man ska betala för varorna?

Dream
2011-02-23, 22:02
Någon som kan tala om för mig vad som behövs mer för att kunna överföra pengar till mottagaren när jag går till banken?

Prankie
2011-02-23, 22:17
Bara clearing och kontonummer behövs.

Och det är gratis om du gör en insättning hos hans bank istället för en överföring mellan kontor hos din bank. Om ni inte har samma bank dvs.

O_Wao
2011-02-23, 22:18
Någon som kan tala om för mig vad som behövs mer för att kunna överföra pengar till mottagaren när jag går till banken?

Har du ett bankkonto? Se till att skaffa internetbank när du ändå är där, det tar typ 50 spänn för en transaktion numera, it's a rip off. Du behöver pengarna, dvs ditt eget bankkontonummer, samt kontonummer och clearingnummer som du vill betala in till. Var noga med att skriva avsändare på något sätt, typ ditt användarnamn, så de inte kan hävda att dina pengar inte kommit in. Ta kvitto på transaktionen.


Hur gammal är du, typ 20? Hur betalar du räkningar i vanliga fall? Det här är inte så mycket mer komplicerat.

Skjaves
2011-02-23, 22:19
Det är inget mer du behöver förutom ett giltigt ID.
Har du Clearingnummer och bankkonto så räcker det. Namn på mottagare kan vara bra att ha med också.

Glöm inte att be att få lämna ditt tradera-namn som personligt meddelande, så mottagaren vet vet som betalat.

Dream
2011-02-23, 22:27
Tack alla.

Prankie: Jaha, intressant. Var hittar man "länsförsäkringsbanken" i nacka då? Bor där nämligen.

O_Wao: Japp. Jag har bankkonto, men jag har ingen internetbank. Det skulle vara mycket effektivare att använda när jag ska köpa varor ifrån sådana sidor. Ska fixa det imorn. Okej, jag ska vara försiktig med att skriva min användarnamn på tradera så att de vet att det är jag som har skickat pengarna.

Haha, jag bor hemma och är 19 år. Så jag har aldrig lyckats lära mig använda sådant här. ;p

Frågan är hur jag kan ta reda på mitt banknummer, för den kan jag inte. :/

Fredron
2011-02-23, 23:13
Tack alla.

Prankie: Jaha, intressant. Var hittar man "länsförsäkringsbanken" i nacka då? Bor där nämligen.

O_Wao: Japp. Jag har bankkonto, men jag har ingen internetbank. Det skulle vara mycket effektivare att använda när jag ska köpa varor ifrån sådana sidor. Ska fixa det imorn. Okej, jag ska vara försiktig med att skriva min användarnamn på tradera så att de vet att det är jag som har skickat pengarna.

Haha, jag bor hemma och är 19 år. Så jag har aldrig lyckats lära mig använda sådant här. ;p

Frågan är hur jag kan ta reda på mitt banknummer, för den kan jag inte. :/

Din bank bör kunna hjälpa dig med det ifall du kan legitimera dig själv.

Dream
2011-02-23, 23:16
Okey, men då ska det fungera. Tack allihop. Imorgon fixar jag min internetbank också! :D

Jag vill passa på och fråga hur säkert det är att beställa saker ifrån ebay( från USA/UK)? Det finns skönhetsprodukter som jag älskar som tyvärr inte finns i tradera. Hoppas någon erfaren på ebay som kan svara på detta.

Tack igen! :)

Dream

Skjaves
2011-02-24, 07:59
Jag köper själv en del från Ebay, bara kolla på försäljarens feedback för att bilda dig en uppfattning om hur seriös denne är.

Samma princip som Tradera.

Betalningen sker dock oftast med Paypal. Så då måste du skaffa ett sånt konto innan. Det kan du antingen fylla med pengar eller koppla ditt bankkort till. Det sägs vara mer säkert då de flesta auktioner från USA/UK har "eBay Buyer Protection" där du ska kunna få tillbaka pengarna om du blir lurad.

Vet inte hur pass säkert det är dock, skickar de ett tomt paket till dig så har de ju ett kvitto med sändningsnummer att visa om du nu skulle anmäla dem, då är det ju ord mot ord.

Dream
2011-02-24, 11:23
Ska jag behöva betala frakten 3 gånger för 3 olika produkter från en och samma avsändare? Det känns lite dumt. Jag vill gärna ha produkterna så fort som möjligt och skicka iväg pengarna nu idag. :/

Troll
2011-02-24, 11:36
Är det stora summor pengar?
Fråga om han kan skicka alla varor samtidigt.

Jag skulle då aldrig skicka iväg något innan jag sett pengarna på kontot!!

Har gjort många affärer både på Tradera och Ebay och kan säga att när det varit strul så har det varit med folk som inte betalar!! :banned

Till trådskaparen, kolla omdömen, hur många affärer säljaren gjort.
Rör det sig om stora summor och säljaren bara gjort ett fåtal eller inga affärer alls innan så skulle jag nog tänka efter innan.

Står det till kontot i annonsen så vill dom inte använda payson, detta får du i så fall fråga om innan du lägger bud!
Buden är bindande..

Dream
2011-02-24, 11:40
Jag skulle då aldrig skicka iväg något innan jag sett pengarna på kontot!!

Har gjort många affärer både på Tradera och Ebay och kan säga att när det varit strul så har det varit med folk som inte betalar!! :banned

Till trådskaparen, kolla omdömen, hur många affärer säljaren gjort.
Rör det sig om stora summor och säljaren bara gjort ett fåtal eller inga affärer alls innan så skulle jag nog tänka efter innan.

Står det till kontot i annonsen så vill dom inte använda payson, detta får du i så fall fråga om innan du lägger bud!
Buden är bindande..

Han har gjort rätt många affärer och alla var varit positiva förutom 1. Sedan registrering har han fått 902 positiva omdömen, och 1 negativ. Så han verkar vara pålitlig alla fall.

Problemet är att om jag ska behöva betala frakten 3 gånger för 3 olika produkter från en och samma mottagare. Ska jag verkligen behöva göra det?

Troll
2011-02-24, 11:41
Ska jag behöva betala frakten 3 gånger för 3 olika produkter från en och samma avsändare? Det känns lite dumt. Jag vill gärna ha produkterna så fort som möjligt och skicka iväg pengarna nu idag. :/

En del säljare ser det som ett sätt att tjäna lite extra på frakterna om dom har tillägg på emballage txe.

Brukar stå i annonsen eller i något säljarinfo om dom samfraktar, eller ev i vinnarmailet.
Det bästa om du köpt flera varor av samma är att höra med säljaren då frakten kanske blir dyrare om alla ska skickas i ett paket, men billiggare än med tre separata.

Dream
2011-02-24, 11:44
har redan fått kontakt, behöver bara betala 45 kr för frakten.

Dream
2011-02-24, 11:45
Frågan är nu om jag ska ha kontanter när jag går till banken för att föra över pengarna. Kostnaden är ojämn så då måste jag först ta ut och sedan växla... Behöver man göra det?

Dream
2011-02-24, 12:01
? :)

Troll
2011-02-24, 12:47
Har du inte internetbanken?

Om inte skaffa det, då behöver du inte gå till banken utan fixar det hemma.

Dream
2011-02-24, 12:50
Nej, har inte det tyvärr men det skulle jag fixa idag på banken när jag nu ändå ska skicka iväg pengarna. Måste jag ha pengar i kontant när jag går till banken nu? jobbigt att priset är ojämnt(347kr)(Inklusive frakt)

Troll
2011-02-24, 12:52
Jag skulle tro att dom gör en överföring direkt från ditt konto.

Dream
2011-02-24, 12:54
Jag skulle tro att dom gör en överföring direkt från ditt konto.

Är du säker?

Någon som kan bekräfta det? :)

O_Wao
2011-02-24, 13:19
Är du säker?

Någon som kan bekräfta det? :)

Ja, så gör de.

Dream
2011-02-24, 13:27
Tack snälla O_Wao :)

Pirko
2011-02-24, 14:01
Detta måste vara ett troll.