handdator

Visa fullständig version : angående underarms träning


Tricklev
2003-11-21, 16:40
Hur ofta ska man träna underarm tycker ni och hur starkt ska passet va? jag tränar underarm 3 dagar i veckan o kör på ganska hårt , men folk säger att jag tränar dom för mycke, så vad är eran åsikt?

Björn S
2003-11-21, 16:47
Jag kör en gång... Tänk på att underarmen används mycket som stabilisator ;) tänk på bicep å tricep och sånt :-D

Jag är inget guru här men det är mina ord :-D

Man mår bra av att vila :-D

Tricklev
2003-11-21, 18:16
om man tränar underarm kan man ju träna den inre och yttre så om man tar
3 för den inre
3 för yttre
och avslutar med leverage bar MAX 2x

och kör 3 sets per övning över tränar man dom för mycke då?


och kör detta 3 eller minst 2 gånger i veckan låter det okey?

Fartman
2003-11-21, 20:51
Originally posted by Tricklev
om man tränar underarm kan man ju träna den inre och yttre så om man tar
3 för den inre
3 för yttre
och avslutar med leverage bar MAX 2x

och kör 3 sets per övning över tränar man dom för mycke då?


och kör detta 3 eller minst 2 gånger i veckan låter det okey?

leverage bar?

brukar själv köra underarmarna en gång i veckan typ, kör då vanliga och omvända wristcurls, kör underarmarna rätt lätt med ganska höga reps, körde dom tidigare svintungt( 50kg i wristcurl) och det var nog inte alltför bra :D

Fartman
2003-11-21, 21:02
Originally posted by boFFen
Ingen som har nämnt att underarms musklerna är som vilka muskler som helst och ska behandlas därefter också.
Tränar du biceps också 3ggr i veckan? :confused:
Om du känner att underarmarna inte får tillräckligt mycket stryk från allt annat så tycker jag det räcker med underarmsträning 1 gång i veckan.
Jag kan ha fel men muskler som muskler..

jo iofs, jag tänkte precis så och körde typ tunga 10or men det jag kände av var att handlederna inte mådde så jävla bra av en tung vikt

Big_Vik
2003-11-21, 21:06
Originally posted by Fartman


jo iofs, jag tänkte precis så och körde typ tunga 10or men det jag kände av var att handlederna inte mådde så jävla bra av en tung vikt

10or är väl inte direkt vad jag kallar tungt :booty:
men visst känns det inget vidare med tunga vikter på underarmarna varje pass.

owster
2003-11-21, 22:05
Om man tränar med fria vikter och mycket basövningar får nog underarmarna den träning de behöver ändå utan speciell träning.

....tycker jag ;)

Nils
2003-11-21, 22:53
Kan sätta in veckans träning av just underarmar/wrists som David Horne skrev nyss.
Han har gjort helt ohyggliga vikter i wristcurl men kör tydligen oftast med lätta vikter.
Eller vad tycks:

Tuesday
Last week I did 1,000 reps (sets of 80-20 reps) on the Two Hand Standing Wrist Curl using a 1.7" handle with 45k.
This week I did 500 reps (sets of 60-45 reps) on the Two Hand Standing Wrist Curl using a 1.7" handle with 50k.

Wednesday
Some Ulna and Radial levering with a thin 18" bar 3 3/4k for reps of 30. 2 sets each hand.

Thursday
2.5" thick dumbell, One Hand Wrist Curl 65k x 3, 55k x 7, 45k x 15, 35k x 25.

Saturday
Cable Wrist Curls. One Hand. 150lb x 50/35, 100lb x 70

Sunday
One Hand Standing Wrist Curl using a 1.7" handle with 45k x 20/20.

Lite smålustig träning tyckte jag :)

Nils

Tricklev
2003-11-21, 23:56
det finns ju folk som tränar och tävlar i underarm och kan ju garantera att dom tränar underarmen mer än 1 dag i veckan...
dom flesta underarms böcker etc etc rekommenderar att man ska köra 3 dagar i veckan.

men är det för hårt pass o ska jag dra ner lite på det tycker ni?

Fartman
2003-11-22, 03:58
Originally posted by Big_Vik


10or är väl inte direkt vad jag kallar tungt :booty:
men visst känns det inget vidare med tunga vikter på underarmarna varje pass.

iofs, men att köra såpass "tungt" så man bara klarar tex 4or lär definitivt inte kännas bra för handlederna

CoC
2003-11-22, 08:16
Vill du ha maximal volym bör du nog koncentrera dig på handledscurls i olika former, kanske två pass i veckan, ett lätt och ett tungt; 8-12 reps. Vill du bli maximalt stark kör du oftare och med singlar i pinch, grippers, "thick bars", bending kanske och handledscurls (vanliga och omvända). Det är ofta extremt svårt att uttala sig med något större träffsäkerhet om någons greppstyrka baserat på underarmarnas volym. Det är framför allt senor och fästen som behöver vara grova och starka och sån't syns inte så tydligt.

Arne Persson
2003-11-22, 10:27
Högsetträning med låga tunga reps bokstavligen "omvandlar" senorna till stålkablar. Bäst av allt är att en stålkabel är inte elastisk. ;)

Mindek
2003-11-22, 11:35
Originally posted by Arne Persson
Bäst av allt är att en stålkabel är inte elastisk. ;)


Är det verkligen så bra?

Arne Persson
2003-11-22, 11:45
JA! eftersom du kan utveckla mer styrka.

z_bumbi
2003-11-22, 12:05
Arne Persson: För att vara lite petig så är en stålkabel elastisk, det går att tänja de flesta ganska mycket utan permanent deformation. Om de inte skulle vara elastiska skulle inte jag vilja åka över t ex Goldengatebron. :D

Tricklev
2003-11-22, 12:09
men är de jag skrev ett toket schema tycker ni?

3 inre och 3 yttre
avslutar med leverage bar 2x (den tränar både inre och yttre)
och kör detta 2-3 gånger i veckan.

har också läst o hört att underarms muskeln är mycke dense(minns inte det svenska ordet just nu) och att man måste träna den oftare för att få ut maximalt av den.

Arne Persson
2003-11-22, 12:09
Ok! men relativt sett då!
Samtliga de gånger jag har åkte över Golden Gate bron så noterade jag inte att kablarna direkt fjädrade som en draghiss med linor. :D

Arne Persson
2003-11-22, 12:11
Originally posted by Tricklev
men är de jag skrev ett toket schema tycker ni?

3 inre och 3 yttre
avslutar med leverage bar 2x (den tränar både inre och yttre)
och kör detta 2-3 gånger i veckan.

har också läst o hört att underarms muskeln är mycke dense(minns inte det svenska ordet just nu) och att man måste träna den oftare för att få ut maximalt av den.

"underarms muskeln"? Vilken av dom? Det finns normalt 19 muskler i underarmen.

Tricklev
2003-11-22, 12:27
underarms musklerna då (stog d bara)

vet ju inte om detta är sant eller ej men verkar schemat helt galet även om det inte är sant?