handdator

Visa fullständig version : fetter.


skumpah
2011-02-23, 17:16
Hey,2 frågor om fetter :)

1. Vilka fetter vill man ha ?

2. vilka oljor innehåller bra fett att steka i samt kanske ta någon matsked rakt av eller lägga lite över salladen ?

1684_
2011-02-23, 17:33
1: dom du vill ha själv? :S Fattar inte?
2, alla oljor e väl nyttiga på olika vis, men olivolja e ju en klassiker!

skumpah
2011-02-23, 17:34
1: dom du vill ha själv? :S Fattar inte?
2, alla oljor e väl nyttiga på olika vis, men olivolja e ju en klassiker!

asså vilka som är nyttigast ? vilka ska jag sträva efter som jag säger så :) ?
Okok kan man steka i olivolja :O ?

salmiak
2011-02-23, 18:30
Det är bra om du försöker få i dig dom essentiella fettsyrorna linol- och linolensyra. Dessa kallas även omega 6 och omega 3.
Det finns många kopplingar mellan olika fettsammansättningar i födan och olika hälsoscenarion, bl.a har man sett att höga mängder mättat fett ofta hänger ihop med ökad risk för hjärt-/kärlproblem.
Det är dock mycket mer än fettet som spelar in i den bilden.

Man kan steka mat i olivolja. Även smör tycker jag är gott.

King Grub
2011-02-23, 19:03
bl.a har man sett att höga mängder mättat fett ofta hänger ihop med ökad risk för hjärt-/kärlproblem

Har man verkligen det?

http://www.ajcn.org/content/early/2010/01/13/ajcn.2009.27725.abstract

Brickhead
2011-02-23, 19:36
Fleromättat och omättat fett är bra. Mättat är det dåliga.

Omega-3 och Omega-6 är det viktigt att få i sig, men man ska hålla en speciel balans mellan dom, som jag inte kommer ihåg hur den är? Någon som vet?

Rapsolja, olivolja, avokadolja till exempel...

Var försiktig när man steker i olivolja, man får inte gå över 190grader celsius där.

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1688

King Grub
2011-02-23, 19:42
Fleromättat och omättat fett är bra. Mättat är det dåliga.

Lär om, lär rätt.

Eddie Vedder
2011-02-23, 20:31
bl.a har man sett att höga mängder mättat fett ofta hänger ihop med ökad risk för hjärt-/kärlproblem.


Fast det är väl ändå bättre att utgå från mer moderna rön som inte alls pekar är klar på den punkten?

skumpah: Läs här:

http://traningslara.se/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/

Och angående "vilka man vill ha i sig" så är svaret de fetter som ingår i den maten man äter. Det låter som "goddag yxskaft" men jag menar precis det jag säger. Med en välsammansatt kost i sin helhet är det ganska osannolikt att fettintaget ska bli helt åt h-vete. Men ett effektivt sätt ATT skapa en dåligt balanserad fettsammansättning är i alla fall att äta fettsnålt och sedan addera massa olja, frön och nötter.

Fleromättat och omättat fett är bra. Mättat är det dåliga.

Sluta sprida osanningar tack.

Apos78
2011-02-23, 20:35
Fleromättat och omättat fett är bra. Mättat är det dåliga.

Omega-3 och Omega-6 är det viktigt att få i sig, men man ska hålla en speciel balans mellan dom, som jag inte kommer ihåg hur den är? Någon som vet?

Rapsolja, olivolja, avokadolja till exempel...

Var försiktig när man steker i olivolja, man får inte gå över 190grader celsius där.

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1688

Vad som är bättre respektive sämre vad gäller fettkvalitet kan inte sägas med säkerhet. Att införa en viss mängd omättade fetter kanske kan vara till nytta men därmed inte sagt att det nödvändigtvis måste ske på bekostnad av de mättade fetterna. Är det istället det rena sockret som kan begränsas? Den fysiska aktiviteten ökas? Eller övervikten arbetas bort? Finns där någon bakomliggande sjukdom som kanske påverkar blodfetter och risker vad gäller hjärta och kärl? Det är alltför många faktorer för att fettkvalitet någonsin ska bli den avgörande faktorn.

Det man dock kan säga med säkerhet är att vissa fetter passar olika bra för olika tillämpningsområden. Fleromättade är t.ex. mer känsliga för oxidaton medan mättade fetter är stabilare. Sen kommer såklart smak och praktiskt användning in i bilden, beroende på vilken mat som lagas. Fettvalet ska inte helt och hållet baseras på det ev nyttiga/onyttiga med ett visst fett. Då begränsar man sin matlagning i mina ögon.

Brickhead
2011-02-23, 20:50
Ber om ursäkt! Var nästan helt säker, men nästa gång jag säger något ska jag vara helt säker :(

Men när man läser här

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Mattat-fett/

Missförstår jag helt? Jag har fått den uppfattningen

Crocker
2011-02-23, 20:55
Ber om ursäkt! Var nästan helt säker, men nästa gång jag säger något ska jag vara helt säker :(

Men när man läser här

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Mattat-fett/

Missförstår jag helt? Jag har fått den uppfattningen
Oklar kunskap är det väl, vissa har visat positiva resultat. Vissa negativa, dock har jag läst fler positiva sista tiden. Men bara för det är SLV inte dåligt, snarare tvärtom.

agazza
2011-02-23, 21:05
Jag föredrar rapsolja, olivolja har för mycket smak.

Apos78
2011-02-23, 21:10
Ber om ursäkt! Var nästan helt säker, men nästa gång jag säger något ska jag vara helt säker :(

Men när man läser här

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Mattat-fett/

Missförstår jag helt? Jag har fått den uppfattningen

Det där kan man säga baseras på äldre rön och även om det visar sig helt galet så tar det tid att få till stånd förändringar i kostråden. Men som sagt, fettfrågan är osäker.

King Grub
2011-02-23, 21:21
Precis, man kan inte säga saker så kategoriskt, att det här fettet är dåligt och det där bra.

Brickhead
2011-02-23, 21:34
ok, då vet jag :) tack!

eriksvensson
2011-02-23, 22:20
Transfetter är dock alltid dåliga!

Crocker
2011-02-23, 22:28
Transfetter är dock alltid dåliga!
BACKGROUND: The intake of trans fatty acids (TFA) from industrially hydrogenated vegetable oils (iTFA) is known to have a deleterious effect on cardiovascular health, the effects of TFA from ruminants (rTFA) are virtually unknown.

OBJECTIVE: The purpose of the present study was to compare the effects of rTFA and iTFA on plasma LDL concentrations and other cardiovascular disease risk factors in healthy subjects.

DESIGN: In a double-blind, randomized crossover controlled study, 38 healthy men were fed each of 4 experimental isoenergetic diets lasting 4 wk each. The 4 diets were high in rTFA (10.2 g/2500 kcal), moderate in rTFA (4.2 g/2500 kcal), high in iTFA (10.2 g/2500 kcal), and low in TFA from any source (2.2 g/2500 kcal) (control diet).

RESULTS: Plasma LDL-cholesterol concentrations were significantly higher after the high- rTFA diet than after the control (P = 0.03) or the moderate- rTFA (P = 0.002) diet. Plasma LDL-cholesterol concentrations also were significantly (P = 0.02) higher after the iTFA diet than after the moderate-rTFA diet. Plasma HDL-cholesterol concentrations were significantly (P = 0.02) lower after the high-rTFA diet than after the moderate-rTFA diet. Finally, all risk factors were comparable between the control and the moderate-rTFA diets.

CONCLUSIONS: These results suggest that, whereas a high dietary intake of TFA from ruminants may adversely affect cholesterol homeostasis, moderate intakes of rTFA that are well above the upper limit of current human consumption have neutral effects on plasma lipids and other cardiovascular disease risk factors.


Study of the effect of trans fatty acids from ruminants on blood lipids and other risk factors for cardiovascular disease. Am J Clin Nutr. 2008 Mar;87(3):593-599

salmiak
2011-02-23, 22:35
Senare i min mening ang mättat fett försökte jag klarlägga att det är mer än fett som spelar roll för utvecklande av sjukdomen. Det är till och med mer än bara mat och miljö - men nu var det just olika typer av fett som diskuterades.
Som enskild faktor har det varit ett vanligt fenomen att svenska (ffa män) ätit högre mängder mättat fett än andra delar ur kosten och haft större problem med kardiovaskulära åkommor än andra.

Fel av mig kanske att dra tips som passar en annan "grupp" människor än de som hänger på detta forum, skall tänka på det i framtiden!

edit: med "grupp" menar jag att de som hänger ofta är relativt unga, kostmedvetna och tränar.

eriksvensson
2011-02-23, 22:53
Study of the effect of trans fatty acids from ruminants on blood lipids and other risk factors for cardiovascular disease. Am J Clin Nutr. 2008 Mar;87(3):593-599

Är det så? Hade för mig att det numera var konstaterat att TFA var 'värdelöst och skadligt'. Finns väl ingen anledning att äta TFA om man inte "råkar" få i sig det? Kollar man t.ex. på mättat fett så höjer det väl både LDL (inte nödvändigtvis vLDL) och HDL om jag inte minns fel och ett högt totalkolesterol är inte fastställt som något dåligt.

Därför kan man äta mättat fett medans man bör passa sig för TFA, eller? :)

mikaelj
2011-02-23, 22:55
Förutom CLA. Det är en bra TFA.

Crocker
2011-02-23, 22:56
Därför kan man äta mättat fett medans man bör passa sig för TFA, eller? :)
Mja, läs om detta:
The intake of trans fatty acids (TFA) from industrially hydrogenated vegetable oils (iTFA) is known to have a deleterious effect on cardiovascular health, the effects of TFA from ruminants (rTFA) are virtually unknown.

eriksvensson
2011-02-23, 23:12
De kanske har en affär med transfettbolagen och inte vågar säga något annat.

Sverker
2011-02-24, 07:00
Ni lever med gamla kunskaper:confused:



Det var på 60-talet som man gjorde margariner med 25 - 40 % transfett. Redan på 70-talet hade svenska margarinoljetillverkare sänkt mängden transfett i margarin ned till motsvarande nivåer som finns i smör. De använde smör som referens och satte gränsen där.

Idag vet alla att transfetter är en het potatis. Fettet som används idag är till största delen transfritt. Att använda något annat, billigt, skulle kosta för mycket negativ publicitet.

Eddie Vedder
2011-02-24, 07:44
Som enskild faktor har det varit ett vanligt fenomen att svenska (ffa män) ätit högre mängder mättat fett än andra delar ur kosten och haft större problem med kardiovaskulära åkommor än andra.

Ja fast den associationen är ju som sagt ytterst oklar. Att det skulle vara det mättade fettet är ju bara en hypotes. Och åt man verkligen så otroligt mycket mer margarin, olivolja och nötter före dess att den metabola sjukligheten blev en folksjukdom?

Men angående mjölkfett ser man ju dock inte det sambandet du pratar om heller.

http://www.ajcn.org/content/92/1/194.abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15035691

Nederländerna, där sågs dock en trend för det du pratar om hos kvinnor men inte män:

http://www.ajcn.org/content/93/3/615.abstract

En review:

Background
This review provides a reappraisal of the potential effects of dairy foods, including dairy fats, on cardiovascular disease (CVD)/coronary heart disease (CHD) risk. Commodities and foods containing saturated fats are of particular focus as current public dietary recommendations are directed toward reducing the intake of saturated fats as a means to improve the overall health of the population. A conference of scientists from different perspectives of dietary fat and health was convened in order to consider the scientific basis for these recommendations.
Aims
This review and summary of the conference focus on four key areas related to the biology of dairy foods and fats and their potential impact on human health: (a) the effect of dairy foods on CVD in prospective cohort studies; (b) the impact of dairy fat on plasma lipid risk factors for CVD; (c) the effects of dairy fat on non-lipid risk factors for CVD; and (d) the role of dairy products as essential contributors of micronutrients in reference food patterns for the elderly.
Conclusions
Despite the contribution of dairy products to the saturated fatty acid composition of the diet, and given the diversity of dairy foods of widely differing composition, there is no clear evidence that dairy food consumption is consistently associated with a higher risk of CVD. Thus, recommendations to reduce dairy food consumption irrespective of the nature of the dairy product should be made with caution.

A reappraisal of the impact of dairy foods and milk fat on cardiovascular disease risk. European Journal of Nutrition
Volume 48, Number 4, 191-203,

Idag vet alla att transfetter är en het potatis. Fettet som används idag är till största delen transfritt. Att använda något annat, billigt, skulle kosta för mycket negativ publicitet.

Fast transfetterna är bara en del som fortfarande tror på. Margarinmotståndet finns ju bland fler och handlar inte bara om en felaktig tro på att det fortfarande innehåller transfettsyror.

Det är ju mer en fråga om en billigare och mindre god cocktail av vatten, esterifierat fett och tillsatser för att göra det ätligt som marknadsförs som "nyttigare". Helt enkelt en fråga om tveksam marknadsföring och tvivelaktiga påståenden. Om det framgick att det är ett billigare substitut till smör vore det ju en annan femma. Förr var ju margarinet rosa för att göra skillnaden tydlig, det kan man ju återinföra. :)

mikaelj
2011-02-24, 09:48
De använde smör som referens och satte gränsen där.

...med den lilla skillnaden att transfett i smör är nyttigt, medans konstgjorda transfetter är direkt skadligt. Gränsen måste alltså vara 0 i margarin.

salmiak
2011-02-24, 10:26
Ja fast den associationen är ju som sagt ytterst oklar. Att det skulle vara det mättade fettet är ju bara en hypotes. Och åt man verkligen så otroligt mycket mer margarin, olivolja och nötter före dess att den metabola sjukligheten blev en folksjukdom?

Men angående mjölkfett ser man ju dock inte det sambandet du pratar om heller.

http://www.ajcn.org/content/92/1/194.abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15035691

Nederländerna, där sågs dock en trend för det du pratar om hos kvinnor men inte män:

http://www.ajcn.org/content/93/3/615.abstract




Precis, det är så mycket som spelar in att man kan argumentera från många håll.
Man har t.ex minskat risken att insjukna i hjärtinfarkt i norra Sverige, men samtidigt sett att befolkningen blivit tjockare, trots det argumenterar jag inte för att fetma inte kan kopplas till hjärtinfarkt.
Helhet säger jag bara!

Anledningen till att SLV skriver som dom gör kanske är för de förändringar man sett i Sverige vid olika försök att via kost förbättra hälsa.

Eddie Vedder
2011-02-24, 13:16
Anledningen till att SLV skriver som dom gör kanske är för de förändringar man sett i Sverige vid olika försök att via kost förbättra hälsa.

SLV har ju inget att säga till om men visst, WHO och EU baserar ju råden på det du säger. Sedan tar vi samma.

Och jag tror man titta på helt fel saker där och att det varit negativt för folkhälsan. Det är inte en fråga om konspirationsteorier utan att man helt enkelt hade så bråttom att punga ut massa hälsoråd till befolkningen så hellre dåligt vetenskapligt stöd men snabba ryck än att invänta starkare stöd men samtidigt vänta med alla råden.