handdator

Visa fullständig version : Vilka vikter väljer du på de tre (nio) lyften?


Rikard Jansson
2011-02-23, 15:33
Hej hej. Kommer ihåg från tävlingen att jag hade svårt att bestämma mig för vilka vikter man vill gå in på. Att gå in på 90% eller lägre av sitt 1RM verkar bara som ett slöseri med lyft. Hur gör ni?

Optimalt för mig vore (förutom 10000% av 1RM på första lyftet):

100% av vad man tidigare klarat, sen +5 kg sen +10kg, då med en bra dagsform.

Hur gjorde ni på serieettan?

Mart|n
2011-02-23, 15:43
Att gå in på en vikt som man garanterat klarar av oavsett dagsform och überpetiga domare. Det är väl inget lotteri man sysslar med?

Karlos
2011-02-23, 16:08
Uppvärmning till c:a 85% av 1RM, ingångsvikt på c:a 90% av 1RM. Lite beroende på dagsform och typ av tävling. Om det är för laget väljer jag nog en riktigt säker ingång.

Deceiver85
2011-02-23, 16:12
Brukar tänka så att jag vill gå in på en vikt som jag kan göra 2 reps på, oavsett dagsform.

gunhamn
2011-02-23, 16:23
En Vikt som man aldrig har/kan bomma på.

kör man med tröja så blir det lite annat :D

Jens Hellberg
2011-02-24, 04:22
Högre vikt än jag tidigare gjort på tävling som ingångsvikt brukar jag köra på, inte alltid då men för det mesta.

MEGA_MAN
2011-02-24, 06:49
Lyft1: En vikt som går lätt oavsett dagsform, för lätta ingångsvikter i böj har dock
tenderat till att ge mig tekniska slarvfel i böj.
Lyft2: Realistisk maxvikt för dagen.
Lyft3: Försök till förbättring eller jaga placering.

Vikterna påverkas självklart även av tävling, tävlingsmotstånd och eventuella bommar. Men i slutändan anser jag att ett lätt förstalyft oavsett vikt brukar resultera i högre slutvikt. Troligtvis för att man kommer in i rätt rytm.

Edit: Runt 90% brukar lyft 1 vara, men viktigast är att man själv är säker på vikten.

Mapa
2011-02-24, 07:20
om jag kör raw så går jag in på en vikt jag kan göra en tung 3a.

sen höjer jag till nära eller strax över pers. sen blir det pers. om det finns för dagen

sweetkarolina
2011-02-24, 07:31
En Vikt som man aldrig har/kan bomma på.

kör man med tröja så blir det lite annat :D

Förutfattande meningar.
Alla har inte sådana problem med tröjan att de inte kan välja "säkra" vikter.

om jag kör raw så går jag in på en vikt jag kan göra en tung 3a.

sen höjer jag till nära eller strax över pers. sen blir det pers. om det finns för dagen

+1 (typ)

Ingång väljer man en säker vikt (det man kan göra en trea på är en välbeprövad princip). I andra sätter man ett resultat som man kan vara nöjd med för dagen. I tredje sätter man det man tror finns i kroppen.
Men man måste också inse att de vikter man gör i första och andra kraftigt kan försämra utsikterna att klara det där tredje lyftet om de är tunga.

Rikard Jansson
2011-02-24, 07:36
Ingång väljer man en säker vikt (det man kan göra en trea på är en välbeprövad princip). I andra sätter man ett resultat som man kan vara nöjd med för dagen. I tredje sätter man det man tror finns i kroppen.
Men man måste också inse att de vikter man gör i första och andra kraftigt kan försämra utsikterna att klara det där tredje lyftet om de är tunga.

Precis! Så, det handlar egentligen om hur mycket man vill chansa, eller om det är rekorddax eller liknande?

Rimligt ... ? :

Serie 2: 85% RM, 95%, 102.5%

Recordbreakers: 110% av senaste resultat om man haft ett tag på sig, eller rekordvikten +2 kg eller nåt.

Egentligen handlar det väl också om att vara bättre än de andra? :O

Men just på serie 2 vill jag ha ut maximal poäng som prio 1, och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Vågar inte heller gå 70-80-110, fast det är då man har störst chans att klara tredje lyftet. Kanske 85-110-110 igen eller 115% om man klarar 110?

z_bumbi
2011-02-24, 10:34
Räkna inte ut det med procentsatser utan gå på vad du har gjort på tävling och träning. Om poängen av det viktigaste så räkna också vad du behöver göra för att nå ditt mål, räkna på första-, andra- och tredjevikterna i de olika grenarna och vad de ger. Borlänges hemsida har en bra räknare för poäng
Sen får du fundera på hur du gör i varje gren för det är ingen mening att ha samma upplägg för alla grenarna om det inte passar dig. Har du ökat bra i böj på träningarna så kan du sätta en högre ingångsvikt, har det segat i mark så kör en ännu säkrare ingång osv.

gunhamn
2011-02-24, 11:32
Förutfattande meningar.
Alla har inte sådana problem med tröjan att de inte kan välja "säkra" vikter.



Pratade helt och hållet om mig själv, för det var ju mig rickard frågade när han ställer frågan "vilka vikter väljer du" :)

Lamb_Of_God
2011-02-24, 12:24
De är väldigt olika för mig beroende på formen men i bänk brukar jag oftast gå in på ca. 10-15 kg under pers. Men nu på bänk-SM som va så gick jag in på 12,5 kg över pers, då främst för att jag körde med en ny tröja som i stort sätt krävde den ingången.

I övrigt så brukar jag oftast gå på pers eller tangerat pers i 2a lyftet

sweetkarolina
2011-02-24, 13:55
Pratade helt och hållet om mig själv, för det var ju mig rickard frågade när han ställer frågan "vilka vikter väljer du" :)

Point taken, jag läste för fort ;)

Snart kommer du sannolikt känna dig lika trygg i tröjan som i övrig utrustning om du bestämmer dig för det!

Om man däremot bestämmer sig för att tröjan alltid kommer vara "osäker" då kommer den också förbli det. Jag ser för många lyftare som läst att tex Hirvis måste lägga på 442,5 kg för att komma ner och sen känner de själva att de nog också har lika svårt att komma ner och måste öka vikterna till vansinne, fast egentligen är det till 90% hjärnspöke.


Nåja.

Rikard att hitta sina "trygga" vikter måste man göra själv, det är liksom individuellt hur säker man är på olika % av max. Dessutom tillkommer tävlingsnervositet, domarsignaler, hårda domare, tidspress osv som man inte har på träningen. Är man gammal i gemet så har man andra förutsättningar än när man är ny. Det gäller att prova sig fram till att hitta sitt sätt att göra det på!

Men om jag skulle resonera kring mig själv så skulle jag sätta en målvikt i tredje, tex 150 kg = 100%. Från det en ingång på 130-135 kg = 87-90% av max.
En andravikt som jag tror är möjlig (sannolik) och samtidigt tillräckligt bra för att vara nöjd på 140-145 kg = 93-97%. Om jag känner att formen är grym och 150 sannolikt hade jag lagt mig på de lättare av dessa vikter, för att spara kraft. Om jag känner att formen är sisådär så hade jag lagt mig i de tyngre intervallen för att ändå få ut skapligt. Det är ju en avvägning. Går man på lätta vikter före tredje så riskerar man ett dåligt resultat om man bommar, men ökar chanserna att klara det tredje. Går man på tunga vikter i första och andra så kan man ändå få ett bra resultat om man bommar tredje, men man sänker chanserna att klara det tredje. Att hitta vad som är bäst avvägning för en själv tar tid.

Edit. Tar tid och kan med stor sannolikhet förändras med tid. Jag resonerar inte likadant nu som när jag började, det betyder inte att det jag tänkte då var fel, bara att det inte skulle funka för mig idag.

Rikard Jansson
2011-02-24, 19:29
Visa ord sweetkarolina, får helt enkelt se till att försöka avväga rätt beroende på hur dagsformen är :)

z_bumbi, jag tävlar bara i bänk ^^