handdator

Visa fullständig version : Ultimata förutsättningarna för att gå ner, men hur jag det mest effektivt?


Promstar
2011-02-23, 14:45
Hej alla!
Jag behöver hjälp med att gå ner i vikt på ett effektivt sätt som gör att jag ändå har energi nog att utföra mitt arbete och samt att inte vara konstant hungrig…bäst o ta det från början.

Jag är 21 år och pluggar till att bli sjökapten, jag skall snart iväg och segla i nästan ett år på olika sorters fraktfartyg, i dagsläget väger jag över 100kg och är 175 cm lång..yes I know ILLA. Jag har alltid blivit kallad ”biffig” men just nu har det väl vägt över till fel sida. Förra gången jag var iväg på en 3 månaders tur gick jag ner 15 kg..dock var mkt av dem kilona muskler, men ändå jag kunde komma i byxor jag inte hade kunnat ha på över 1 år. Dessvärre har mitt skoluppehåll på 2 år gjort att jag sagta men säkert tagit kilona på igen.

Det positiva med att segla är att man lever efter EXTREMT fasta rutiner vad det gäller mat och arbetstider, möjligheterna för att äta en nyttig kost finns där.

En dag brukar se ut som följande:
Frukost 07.30, bestående av: ägg, frallor, yogurt, gröt, färskpressad juice, flingor, pålägg, frukt, mjölk o kaffe (typisk frukostbuffé)
Kaffe pausen 10.00: kaffe, kex eller kakor
Lunch: oftast kött, sås, potatis (typisk husmanskost) soppa, ris, sallad (lite torftig men den typiske Svensson salladen med tomat gurka isberg)
kaffe pausen 15.00: kaffe, ibland någon form av bakelse
Middag 18.00: Oftast rester från lunchen, danskt smörrebröd (yes båten e dansk.) sallad och till efterätt ibland glass.
Där finns maten, sedan ombord finnes en kiosk där syndandet oftast sker.
Alkohol är förbjudet

Träningsmöjligheter; litet gym med cykel, löpband, bänkpress, hantlar. Finns även Pool ombord på ca 7-8 meter. Gång ombord, båten är 400 meter lång dvs en tur runt den är ca 800-900 meter.
Jag är i nuläget lite rädd att jag går ut allt för hårt, både att jag överanstränger knä leder, eller tar slut på energi vilket gör att jag typ ”ger upp”. Eftersom jag har 3 månader på mig har jag ju möjligheter att lägga upp ett schema som utvecklas med tiden, dvs när jag återfått styrka och blivet lite lättare.

Mina frågor till alla ni duktiga här på forumet är:
Hur bör jag starta, med träningen? Löpning, cykel, lyfta skrot?
Hur är det med kosten, det hjälper väl inte att gå från stora portioner som oftast helt exkluderar sallad till att BARA äta sallad?
Vad är troligt att jag kan tappa på 3 månader och vad bör jag satsa på..är rädd att det går för snabbt och att huden inte hinner med.
Lär ha fler frågor men startar med dessa.

Promstar
2011-02-23, 14:48
För att få förklarat, jag kommer segla i 3 månaders "törnar" över ett år dvs segla 3 månader, vara hemma ett tag, segla 3 månader osv.

Mourten
2011-02-23, 15:05
Emma Maersk är mig veterligen endast 398 m och tror inte något fartyg är större än henne just nu, verkligen inget som för svensk besättning?

I övrigt, ät nyttigt, ligg kcal minus och sköt träningen.

espeto
2011-02-23, 15:35
Keep it simple i början och testa tex: http://stronglifts.com/
Om du inte orkar leta runt på siten:
Träna enligt: http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/
Ät enligt: http://stronglifts.com/stronglifts-diet-muscle-gains-strength-building-fat-loss/
Tips för att hålla uppe motivationen: Ät bra 90% unna dig skräp 10%.. Väg dig och håll koll på kroppsmått minst ngn gång i veckan.. Berätta för folk i din omgivning om dina planer, rädslan att misslyckas är människans bästa motivator :)

Lycka till!

emi23j
2011-02-23, 17:02
Hej alla!
Jag behöver hjälp med att gå ner i vikt på ett effektivt sätt som gör att jag ändå har energi nog att utföra mitt arbete och samt att inte vara konstant hungrig…bäst o ta det från början.

Jag är 21 år och pluggar till att bli sjökapten, jag skall snart iväg och segla i nästan ett år på olika sorters fraktfartyg, i dagsläget väger jag över 100kg och är 175 cm lång..yes I know ILLA. Jag har alltid blivit kallad ”biffig” men just nu har det väl vägt över till fel sida. Förra gången jag var iväg på en 3 månaders tur gick jag ner 15 kg..dock var mkt av dem kilona muskler, men ändå jag kunde komma i byxor jag inte hade kunnat ha på över 1 år. Dessvärre har mitt skoluppehåll på 2 år gjort att jag sagta men säkert tagit kilona på igen.

Det positiva med att segla är att man lever efter EXTREMT fasta rutiner vad det gäller mat och arbetstider, möjligheterna för att äta en nyttig kost finns där.

En dag brukar se ut som följande:
Frukost 07.30, bestående av: ägg, frallor, yogurt, gröt, färskpressad juice, flingor, pålägg, frukt, mjölk o kaffe (typisk frukostbuffé)
Kaffe pausen 10.00: kaffe, kex eller kakor
Lunch: oftast kött, sås, potatis (typisk husmanskost) soppa, ris, sallad (lite torftig men den typiske Svensson salladen med tomat gurka isberg)
kaffe pausen 15.00: kaffe, ibland någon form av bakelse
Middag 18.00: Oftast rester från lunchen, danskt smörrebröd (yes båten e dansk.) sallad och till efterätt ibland glass.
Där finns maten, sedan ombord finnes en kiosk där syndandet oftast sker.
Alkohol är förbjudet

Träningsmöjligheter; litet gym med cykel, löpband, bänkpress, hantlar. Finns även Pool ombord på ca 7-8 meter. Gång ombord, båten är 400 meter lång dvs en tur runt den är ca 800-900 meter.
Jag är i nuläget lite rädd att jag går ut allt för hårt, både att jag överanstränger knä leder, eller tar slut på energi vilket gör att jag typ ”ger upp”. Eftersom jag har 3 månader på mig har jag ju möjligheter att lägga upp ett schema som utvecklas med tiden, dvs när jag återfått styrka och blivet lite lättare.

Mina frågor till alla ni duktiga här på forumet är:
Hur bör jag starta, med träningen? Löpning, cykel, lyfta skrot?
Hur är det med kosten, det hjälper väl inte att gå från stora portioner som oftast helt exkluderar sallad till att BARA äta sallad?
Vad är troligt att jag kan tappa på 3 månader och vad bör jag satsa på..är rädd att det går för snabbt och att huden inte hinner med.
Lär ha fler frågor men startar med dessa.

Börja med att kapa bort det jag fyllt i med fetstil, oftast räcker det med att göra små ändringar för att se kilon flyga iväg. Sen ser du till att äta rejält med sallad till måltiderna. Börja gärna med sallad som förrät (utan onödigt mycket olja och dressing).

Träningen är det bara att köra på lite som du vill. Kör både kondition (kanske mest cykel och promenader till en början pga av din vikt) och styrke som rekommenderats ovan.

Om du ändå inte gått ned i vikt efter tre månader så måste du antingen träna mer eller börja med mindre portioner.
Tänk också på att ta det lugnt när du äter. Stressa inte. Vänta en minut eller två om du backar, det kanske inte verkligen behövs med en extra tallrik. Kanske räcker med en?

Promstar
2011-02-23, 17:23
Emma Maersk är mig veterligen endast 398 m och tror inte något fartyg är större än henne just nu, verkligen inget som för svensk besättning?

I övrigt, ät nyttigt, ligg kcal minus och sköt träningen.

japp du har rätt, skutan e endast 398 how ever maersk har precis beställt en serie nya (tripple E-class http://www.worldslargestship.com/ , men det er inte dem jag skall ut på). Jag kommer ut som kadett, och det går mkt väl att komma ut på dem som svensk så länge du pluggar på SIMAC i Danmark.

men till ämnet, något tips på träning?

Promstar
2011-02-23, 17:25
Keep it simple i början och testa tex: http://stronglifts.com/
Om du inte orkar leta runt på siten:
Träna enligt: http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/
Ät enligt: http://stronglifts.com/stronglifts-diet-muscle-gains-strength-building-fat-loss/
Tips för att hålla uppe motivationen: Ät bra 90% unna dig skräp 10%.. Väg dig och håll koll på kroppsmått minst ngn gång i veckan.. Berätta för folk i din omgivning om dina planer, rädslan att misslyckas är människans bästa motivator :)

Lycka till!

Tackar för tipsen. :)