handdator

Visa fullständig version : Ligga på viktbalans och bygga muskler?


wallemf
2011-02-22, 22:07
Tjena, nu är det såhär att jag gått ned 37 kilo och känner mig nöjd med den nedgången.

Vad jag förstått är det inte så smart att överäta när man har varit så pass överviktig?

Det optimala för mig skulle vara att få ligga på viktbalans och samtidigt bygga muskler, är detta möjligt?

Är rädd för att lägga på mig för mycket fettmassa igen om jag skulle lägga mig på kcal+

P.S : mitt mål är att bli muskulärt STOR :) *flex*

Tack på förhand, alla tips och råd är välkomna!

vicarious
2011-02-22, 22:12
Ja det är möjligt. Räknar du energin?

wallemf
2011-02-22, 22:17
Ja det är möjligt. Räknar du energin?

Jag gjorde det i början, har legat på viktbalans i ~2 veckor nu så känns som att jag har koll på läget :)


äter ungefär såhär:

Frukost - 3DL Lättyoghurt, 1 banan, 1 proteinshake, 2 hårdbrömackor med skinka och lite lättsmör

mellanmål - 1 proteinshake

Lunch - ~400kcal från kött, alltså 400g kycklingfilé eller 200g köttbullar etc. och en portion pasta/ris/potatis same grönsaker och 1 Matsked Olivolja

mellanmål - ~ 1 proteinshake

TRÄNING - PWO innan, och 1 proteinshake blandat med en "dos" maltodextrin.

Middag ~400kcal från kött, alltså 400g kycklingfilé eller 200g köttbullar etc. och en portion pasta/ris/potatis samt grönsaker och 1 Matsked Olivolja

vicarious
2011-02-22, 22:20
Bara köra så det ryker :hbang:

wallemf
2011-02-22, 22:22
Bara köra så det ryker :hbang:

Alltså ligga på viktbalans och hoppas att musklerna kommer med hård träning :D?

Crocker
2011-02-22, 22:24
Alltså ligga på viktbalans och hoppas att musklerna kommer med hård träning :D?
They sure will! :)
Du kommer dock inte bli fet av att träna på +300 kcal träningsdagar, eller visst större. Men det tar tid att bli fet på ett sådant litet överskott.

wallemf
2011-02-22, 22:33
Men hur kan detta egentligen vara möjligt att göra?

Man kan lägga på sig 4kg muskelmassa per år, och på 4 år är det alltså 16kg, och om jag alltså står stilla i vikt, lägger på mig muskler, så kommer fettet skalas av under tiden MEDANS jag lägger på mig muskelmassa.

Även om detta låter väldigt bra, så har jag VÄLDIGT svårt att tro på denna teori..

vicarious
2011-02-22, 22:34
Men hur kan detta egentligen vara möjligt att göra?

Man kan lägga på sig 4kg muskelmassa per år, och på 4 år är det alltså 16kg, och om jag alltså står stilla i vikt, lägger på mig muskler, så kommer fettet skalas av under tiden MEDANS jag lägger på mig muskelmassa.

Även om detta låter väldigt bra, så har jag VÄLDIGT svårt att tro på denna teori..

Vad har du fått den siffran ifrån?

ballerboy20
2011-02-22, 22:40
37kg låter mycket. Det betyder att du har många fettceller. Börjar du vräka i dig mat kommer fettcellerna suga åt sig och du kommer bli fet igen. Bäst att fortsätta äta snålt!

Crocker
2011-02-22, 22:42
37kg låter mycket. Det betyder att du har många fettceller. Börjar du vräka i dig mat kommer fettcellerna suga åt sig och du kommer bli fet igen. Bäst att fortsätta äta snålt!
Tycker han kan prova 4-5 veckor om han vill. Han kommer inte bli fet, han kan bli fet.

wallemf
2011-02-22, 22:59
Lägga på sig 1-2 hekto per vecka kanske är en lagom viktuppgång annars ?

Forqie
2011-02-23, 10:16
Men hur kan detta egentligen vara möjligt att göra?

Man kan lägga på sig 4kg muskelmassa per år, och på 4 år är det alltså 16kg, och om jag alltså står stilla i vikt, lägger på mig muskler, så kommer fettet skalas av under tiden MEDANS jag lägger på mig muskelmassa.

Även om detta låter väldigt bra, så har jag VÄLDIGT svårt att tro på denna teori..

Tänk dig ungefär såhär. Du äter i balans för vad du förbrukar, t.ex. 2500kcal.
Kroppen blir belastad och vill underlätta belastningen genom att öka på muskelmassan. Då börjar kroppen använda fett som källa för energin åt kroppen och en viss del av det du åt går istället till att bygga upp musklerna som brutits ned och lite till. Det är i alla fall det jag tror, det känns logiskt.

Det kommer självklart gå fortare att få muskler om man ligger på överskott för då är det i stort sett ett "självklart val" för kroppen vad man ska lägga överskottsenergin på, dvs underlätta belastningen, men eftersom du gått ned kan de vara en fördel att ligga på balans.

Scratch89
2011-02-23, 10:48
Man kan även vända på det och säga såhär:

Person 1 ligger på energibalans och styrketränar inte. Person 2 ligger också på energibalans, men tränar hård styrketräning fyra dagar i veckan.

Att då tro att dessa två personer kommer se likadana ut efter ett år eller två är bara löjligt.

King Grub
2011-02-23, 10:50
Men hur kan detta egentligen vara möjligt att göra?

Man kan lägga på sig 4kg muskelmassa per år, och på 4 år är det alltså 16kg, och om jag alltså står stilla i vikt, lägger på mig muskler, så kommer fettet skalas av under tiden MEDANS jag lägger på mig muskelmassa.

Även om detta låter väldigt bra, så har jag VÄLDIGT svårt att tro på denna teori..

Det är inte "teori". Det är väldigt simpel praktik. Har man inte både lagt på sig muskelmassa och minskat kroppsfett, kraftigt, efter fyra års träning, har man gjort något hemskt fel eller har sämst gener.

wallemf
2011-02-23, 11:45
Okej. Alltså vore viktbalans den smartaste utvägen i min sits?

cero
2011-02-23, 12:37
I praktiken går det väl inte hamna på "balans" direkt, utan vissa dagar kommer du hamna på överskott, och vissa på underskott. Men det blir väl en "balans" sett över ett längre tidsperspektiv. Även om du räknar kalorier, är det mycket möjligt att du bränner olika mycket varje dag. Någon dag kanske du knallar runt på stan.. en annan dag kanske du bara sitter vid datorn.

Men jag tycker att du kan fortsätta träna, och ta det lugnt med viktuppgången. Du kommer inte vakna upp som en flodhäst i sängen om du ligger på överskott ett tag. Håll koll på spegelbilden, vågen och vikterna på skivstången så hittar du säkert något som passar dig!

wallemf
2011-02-23, 13:59
I praktiken går det väl inte hamna på "balans" direkt, utan vissa dagar kommer du hamna på överskott, och vissa på underskott. Men det blir väl en "balans" sett över ett längre tidsperspektiv. Även om du räknar kalorier, är det mycket möjligt att du bränner olika mycket varje dag. Någon dag kanske du knallar runt på stan.. en annan dag kanske du bara sitter vid datorn.

Men jag tycker att du kan fortsätta träna, och ta det lugnt med viktuppgången. Du kommer inte vakna upp som en flodhäst i sängen om du ligger på överskott ett tag. Håll koll på spegelbilden, vågen och vikterna på skivstången så hittar du säkert något som passar dig!

Ja det är klart att vikten kommer att gå lite upp och från dag till dag, det är det långsiktliga jag är ute efter :)

Tack för hjälpen allesammans :)