handdator

Visa fullständig version : Marklyft - Rak som i spikrak/Rak som i normalsvank? (Ryggen)


stollen
2011-02-22, 21:40
Hur är det nu?

Har börjat marklyfta en del nu och efter tiotals guider, trådar och videos så har jag aldrig riktigt förstått hur ryggen ska vara under ett korrekt lyft.

Frågan är alltså, ska ryggen vara rak som i spikrak (om jag kollar mig i spegeln utan tröja vid lyft så ska ryggen vara /-rak) eller ska man svanka lite så som man gör vid normalposition vid upprätt stående?


ciao

ceejay
2011-02-22, 21:45
normalkurvatur på ryggen. M.a.o inte helt spikrak.

cero
2011-02-22, 21:55
Som den är när du står upp!

Pjotor
2011-02-23, 13:42
Helst normalsvank, rak är okej, absolut inte krum.

Control_61
2011-02-23, 13:50
Hur är det nu?

Har börjat marklyfta en del nu och efter tiotals guider, trådar och videos så har jag aldrig riktigt förstått hur ryggen ska vara under ett korrekt lyft.

Frågan är alltså, ska ryggen vara rak som i spikrak (om jag kollar mig i spegeln utan tröja vid lyft så ska ryggen vara /-rak) eller ska man svanka lite så som man gör vid normalposition vid upprätt stående?


ciao

Många nybörjare tror de lyfter med rak rygg för att bröstryggen är rak. Glöm inte bort ländryggen!
Den är lite svårare att känna av, men det är helt grundläggande att lära sig för att kunna marklyfta utan skyhög skaderisk.

stollen
2011-02-23, 16:53
Många nybörjare tror de lyfter med rak rygg för att bröstryggen är rak. Glöm inte bort ländryggen!
Den är lite svårare att känna av, men det är helt grundläggande att lära sig för att kunna marklyfta utan skyhög skaderisk.
Var egentligen ländryggen jag syftade på i själva frågan, kanske framkom lite dåligt.
Grejen är att vid lite högre vikter så har jag svårt att hålla ryggen spikrak genom hela lyftet, men om jag har lite svank (Ländryggen nu alltså) så känns det som att det blir bättre och jag orkar hålla samma position genom hela lyftet. Men sen har ju tanken kommit om det skulle vara farligt på något sätt...

Då lite svank känns bäst så kör jag på det..

Tolkia
2011-02-23, 16:59
Neutralläge - men observera att om man har dålig hållning (vilket många har) så är det inte säkert att det man ser i spegeln från sidan när man står rakt upp och ned verkligen är neutralläge/normalsvank. Det kan vara en "stå som ett S med magen ut och bröstet in"-svank också.

cero
2011-02-23, 17:30
Neutralläge - men observera att om man har dålig hållning (vilket många har) så är det inte säkert att det man ser i spegeln från sidan när man står rakt upp och ned verkligen är neutralläge/normalsvank. Det kan vara en "stå som ett S med magen ut och bröstet in"-svank också.

Jo, det har du rätt i.

stollen
2011-02-23, 17:51
Neutralläge - men observera att om man har dålig hållning (vilket många har) så är det inte säkert att det man ser i spegeln från sidan när man står rakt upp och ned verkligen är neutralläge/normalsvank. Det kan vara en "stå som ett S med magen ut och bröstet in"-svank också.
Man ska brösta ut sig ordentligt alltså?
Hur är det med dem som kör men rundad övre rygg i marklyft då, det kanske är något man verkligen inte behöver tänka på till en början?

Tolkia
2011-02-23, 17:57
Man ska brösta ut sig ordentligt alltså?
Jag skulle snarare säga att man skall sträcka på sig. Bröstar man för mycket brukar det bli Kajsa Anka av det hela.

stollen
2011-02-23, 18:16
Jag skulle snarare säga att man skall sträcka på sig. Bröstar man för mycket brukar det bli Kajsa Anka av det hela.
Okej, okej. Då är jag med!!
Tack för alla svar iaf, får ser hur det går nästa gång jag kör marklyft :thumbup: