handdator

Visa fullständig version : polisen


Jackman
2011-02-22, 18:47
Om man kör för fort tex 90 på 50 väg men inte blir tagen.Kan snuten då i efterhand ta körkortet av en eller måste dom ta en på platsen och kunna se vem som körde bilen ?

delta_mats
2011-02-22, 18:52
Dom måste ju se vem som körde bilen, och således bör dom förmodligen vara tvungen att stoppa dig för att kunna identifiera dig.

Jackman
2011-02-22, 18:54
jo jag tycker det jag med

Tabbe
2011-02-22, 19:01
jo jag tycker det jag med

Tycker och är, väldigt olika saker :D
Tycker massa saker om svensk lag.

Jackman
2011-02-22, 19:54
vi leker med tanke att jag skulle åka dit så här i efterhand vilket känns otroligt med tanke på att dom inte tog mig på platsen och inte vet vem som körde bilen.Men vad blir bestraffningen om man kör låt säga 90 på 50väg,det var på en huvudled utanför centrum.Inte fan kan man bli av med kortet permanent?.Som sagt jag vet inte ens om det var någon snut där eller något,nojar mig bara för att en polare torskade nyligen..Kan sägas att jag bor i en liten stad där det inte finns så mycket poliser och sen kan man ju tycka att dom borde ha åkt efter mig.

sunkan
2011-02-22, 20:04
vi leker med tanke att jag skulle åka dit så här i efterhand vilket känns otroligt med tanke på att dom inte tog mig på platsen och inte vet vem som körde bilen.Men vad blir bestraffningen om man kör låt säga 90 på 50väg,det var på en huvudled utanför centrum.Inte fan kan man bli av med kortet permanent?.Som sagt jag vet inte ens om det var någon snut där eller något,nojar mig bara för att en polare torskade nyligen..Kan sägas att jag bor i en liten stad där det inte finns så mycket poliser och sen kan man ju tycka att dom borde ha åkt efter mig.

kör du 90 på 50-väg så lär nog kortet ryka

Pirko
2011-02-22, 20:08
vi leker med tanke att jag skulle åka dit så här i efterhand vilket känns otroligt med tanke på att dom inte tog mig på platsen och inte vet vem som körde bilen.Men vad blir bestraffningen om man kör låt säga 90 på 50väg,det var på en huvudled utanför centrum.Inte fan kan man bli av med kortet permanent?.Som sagt jag vet inte ens om det var någon snut där eller något,nojar mig bara för att en polare torskade nyligen..Kan sägas att jag bor i en liten stad där det inte finns så mycket poliser och sen kan man ju tycka att dom borde ha åkt efter mig.

Kör du 90km/h på en 50-väg ryker ditt kort. Har du prövotid får du göra om teorin och uppkörningen. Är din prövotid över får du se hur länge du blir utan kort.

Wao
2011-02-22, 20:15
Hade polisen sett dig köra 90 på 50-väg hade de garanterat följt efter.

Handcuff
2011-02-22, 20:32
Men vad blir bestraffningen om man kör låt säga 90 på 50väg,det var på en huvudled utanför centrum.

31 km/tim över = indraget kort, huvudled eller inte spelar ingen roll.


Som sagt jag vet inte ens om det var någon snut där eller något,nojar mig bara för att en polare torskade nyligen..

Mm...dom är ute efter dig nu!!


Men seriöst...så då ska de osynliga poliserna hunnit mäta hastigheten och dessutom kunna identifiera dig?

Jackman
2011-02-22, 20:33
Kör du 90km/h på en 50-väg ryker ditt kort. Har du prövotid får du göra om teorin och uppkörningen. Är din prövotid över får du se hur länge du blir utan kort.

prövotiden är slut sen flera år tillbaka

Jackman
2011-02-22, 20:36
Jo jag fattar själv att det är långsökt stod en bil i filen brevid som verkade vilja tävla lite och jag nappade i stundens hetta,hade dock dragit ifrån han som hundskit redan efter 5 sekunder och insåg då att jag hade så pass hög fart.Jag är inte direkt orolig så,men man blir ju att fundera

Jackman
2011-02-22, 20:37
Kör du 90km/h på en 50-väg ryker ditt kort. Har du prövotid får du göra om teorin och uppkörningen. Är din prövotid över får du se hur länge du blir utan kort.

så i värsta fall kanske jag blir av med det i några månader och lite böter?

Att jag ens spekulerar egentligen med tanke på att jag inte såg någon snut eller liknande

Jackman
2011-02-22, 20:40
Sen kan jag oxå tycka att dom borde följt efter mig om det nu var någon snut där.Det är långsökt det här,men man får ju funderingar :)

Inge Enveten
2011-02-22, 20:42
Se det från den ljusa sidan; även om ditt körkort blir indraget så var du riktigt cool då du rusade förbi din motståndare i racet. Det är han som är förloraren även om han har kvar sitt körkort, inte du :thumbup:

Henchman
2011-02-22, 21:01
Tycker och är, väldigt olika saker :D
Tycker massa saker om svensk lag.

En kolo klassiker "det känns som att det borde vara så"

Sniggel
2011-02-22, 21:05
Bor du i Eslöv? :D

Jackman
2011-02-22, 21:34
Jag bor i en skithåla som heter Ludvika,finns inte så mycket poliser här så förstår inte varför jag oroar mig egentligen.Är det någon som vet hur fort man lär köra på 50 väg för att bli av med kortet permanent och behöva ta om det.Svårt att se att 90 på 50 väg ska orsaka såna problem.

shadowfire
2011-02-22, 21:41
Jag bor i en skithåla som heter Ludvika,finns inte så mycket poliser här så förstår inte varför jag oroar mig egentligen.Är det någon som vet hur fort man lär köra på 50 väg för att bli av med kortet permanent och behöva ta om det.Svårt att se att 90 på 50 väg ska orsaka såna problem.

Varför tror du det är 50 på den vägen och inte 90?

Petoria
2011-02-22, 21:43
Jag bor i en skithåla som heter Ludvika,finns inte så mycket poliser här så förstår inte varför jag oroar mig egentligen.Är det någon som vet hur fort man lär köra på 50 väg för att bli av med kortet permanent och behöva ta om det.Svårt att se att 90 på 50 väg ska orsaka såna problem.

Alltid trevligt att höra den typen av resonemang efter att flera personer jag känner blivit påkörda

Jackman
2011-02-22, 21:54
Varför tror du det är 50 på den vägen och inte 90?

Det var på vägen som går i utkanten av stan,det var vid ett trafikljus som en bil började gasa och av bara farten så hängde jag med,kör normalt lugnt,sen såg jag att jag var uppe i 90 på 2an.Vi åkte upp över en viadukt och sen går det nerför,kanske bara var 200-300 meter eller något som vi gasade på

Jackman
2011-02-22, 21:55
Alltid trevligt att höra den typen av resonemang efter att flera personer jag känner blivit påkörda

Det var två filer på vägen och som sagt jag brukar alltid hålla hastigheten,brukar ligga 10km över kanske

Crocker
2011-02-22, 22:26
Det var två filer på vägen och som sagt jag brukar alltid hålla hastigheten,brukar ligga 10km över kanske
Vilken ful stil du använder. Klassiska "Jag har inte gjort något fel, bara lite men det gör inget."
Inte så kul att känna någon som blev överkörd.

Apos78
2011-02-22, 22:28
Svårt att se att 90 på 50 väg ska orsaka såna problem.

Hur tänker du nu?

8x8
2011-02-22, 22:39
Troll.

Bra val av rubrik till tråden förresten, man förstod direkt vad den handlade om...

Jackman
2011-02-22, 23:15
Hur tänker du nu?

Att kortet skulle ryka och att jag skulle behöva ta om det

Jackman
2011-02-22, 23:16
Vilken ful stil du använder. Klassiska "Jag har inte gjort något fel, bara lite men det gör inget."
Inte så kul att känna någon som blev överkörd.

Samma stil som halva befolkningen,enligt statistiken är det så att över hälften kör för fort någon gång och kanske mer än så.

Petoria
2011-02-22, 23:36
Samma stil som halva befolkningen,enligt statistiken är det så att över hälften kör för fort någon gång och kanske mer än så.

Skulle det vara mer rätt för det? Finns kanske en anledning till att det sker så mycket olyckor i trafiken...

Fartman
2011-02-23, 00:06
Det var på vägen som går i utkanten av stan,det var vid ett trafikljus som en bil började gasa och av bara farten så hängde jag med,kör normalt lugnt,sen såg jag att jag var uppe i 90 på 2an.Vi åkte upp över en viadukt och sen går det nerför,kanske bara var 200-300 meter eller något som vi gasade på

Att kappköra inne i tätbebyggt område (50väg räknas väl typ dit för det mesta) är inget som snuten gillar (och inte vi andra trafikanter heller, det är jävligt onödigt och farligt för oss andra), så håll dig från det. Är rätt övertygad om att dom kan stoppa dig för en sån grej även om dom inte har laser, typ att man skulle kunna åka på vårdslöshet i trafik. Men eftersom dom inte tagit dig nu så är det lugnt för denna gången om du inte fastnat i nån fartkamera eller nått.

Sniggel
2011-02-23, 08:08
Svårt att se att 90 på 50 väg ska orsaka såna problem.
Ja svårt att se att något kan hända bara för att man kör i nästan dubbla tillåtna hastigheten.

Det var på vägen som går i utkanten av stan,det var vid ett trafikljus som en bil började gasa och av bara farten så hängde jag med,kör normalt lugnt,sen såg jag att jag var uppe i 90 på 2an.Vi åkte upp över en viadukt och sen går det nerför,kanske bara var 200-300 meter eller något som vi gasade på
Ja men då så. Klart man måste öka hastigheten om någon annan bil håller på o gasar. Jäkligt fegt att inte våga rejsa liksom. Man är väl ingen mes menar jag?

Det var två filer på vägen och som sagt jag brukar alltid hålla hastigheten,brukar ligga 10km över kanske
Brukar man hålla hastigheten är det ju klart man ska få lov att köra extra fort ibland.

Samma stil som halva befolkningen,enligt statistiken är det så att över hälften kör för fort någon gång och kanske mer än så.
Andra gör det, så då är det ok.

iwGFalTRHDA

Rahf
2011-02-23, 08:32
Om man kör för fort tex 90 på 50 väg men inte blir tagen.Kan snuten då i efterhand ta körkortet av en eller måste dom ta en på platsen och kunna se vem som körde bilen ?

Bara för att summera mina tankar; det var väl ändå jävligt onödigt?

Försök inte rättfärdiga det heller. Onödigt som fan är vad det är.

spoonchest
2011-02-23, 11:18
Det var på vägen som går i utkanten av stan,det var vid ett trafikljus som en bil började gasa och av bara farten så hängde jag med,kör normalt lugnt,sen såg jag att jag var uppe i 90 på 2an.Vi åkte upp över en viadukt och sen går det nerför,kanske bara var 200-300 meter eller något som vi gasade på
Det är inte 90 där, nej.
Visserligen finns det inga gångtrafikanter på viadukten, men attityden är livsfarlig.
Du har ett övergångsställe efter nerförsbacken, där det dessutom kan vara glanshalt.
Risken att du åker dit i efterhand behöver du inte oroa dig över, men det är knappast den risken du ska anpassa hasigheten efter.

8x8
2011-02-23, 17:44
+1
Det är inte för polisens skull trafiklagarna finns. Polisen ser bara till att lagarna efterlevs.

John M
2011-02-23, 19:41
Ring polisen på 114 14 och fråga. Brukar jag göra när det gäller lagfrågor. Eller skicka ett email till nån advokat som du hittar på google.

Crocker
2011-02-23, 20:26
Samma stil som halva befolkningen,enligt statistiken är det så att över hälften kör för fort någon gång och kanske mer än så.
Det var inte det jag sa. Du bortförklarar dig och avfärdar allting. Typ söker bekräftelse av andra. Den vibben får jag.

Degpekka
2011-02-23, 20:38
Du borde iaf inte få behålla kortet om jag hade bestämt...