handdator

Visa fullständig version : knäppande ljud


Molotov
2003-11-21, 13:41
Jag har ganska länge haft problem med ländryggen och nu har jag upptäckt ett nytt fenomen. Om jag spänner ryggen på ett visst sätt (typ svankar) Så kan det "knäppa" till i korsryggen i vissa lägen. Det gör förjävligt ont och under en halv sekund känns det som benen skall vika sig. Jag har funderat på om det kan vara diskbråck men tycker inte att jag har de symptom som kännetecknar ett diskbråck. Har röntgat ryggen en gång (vanlig röngen) men det visade inget.
Har någon något förslag vad detta kan vara? Känner mig aldrig riktigt stark längre pga den här förbannade korsryggen!

Vänligen Molotov

Fok
2003-11-21, 13:47
Finns väl bara ett svar jag kan komma att tänka på. Uppsök en läkare, naprapat eller dylikt. Sen kan du säkert få 1000 spekulationer här, men dom är som sagt spekulationer.

Läkare!

Och krya på dig :)

Molotov
2003-11-21, 14:40
Har varit hos läkare och naprapat och har inte fått något vettigt svar. Nu vill jag ha spekulationer.

Kanske någon har upplevt något liknande?

Survivor
2003-11-21, 15:08
Någon nerv i kläm?!
Gå till en naprapat/kiropraktor som får behandla dig.

spas
2003-11-21, 15:29
Gå till en legitimerad kiropraktor bums.

Börje H
2003-11-21, 20:00
Sök upp en bra sjukgymnast istället. Hör efter med någon idrottsklubb vilken sjukgymnast de har så får säkert bra hjälp. "Kotknackare" har en förmåga att tro att allt har med benstrukturer att göra. Däremot är det otrolig svårt att ens spekulera utan att få undersöka dig.

Castro
2003-11-21, 20:04
Är det bara för mig som det brukar knäppa i bröstklykan? T.ex om jag först slår en krabba och sedan drar jag ihop skulderbladen för att göra en latsspread så brukar det knäppa mellan brösten. Är det bara nå broskbildningar kanske? Gör inte ont eller så, men kan ändå vara lite obehagligt för det känns som att man inte riktigt får bak skulderbladen innan man knäppt till sådär (kan iofs också vara psykiskt).

Börje H
2003-11-21, 20:30
Originally posted by Castro
Är det bara för mig som det brukar knäppa i bröstklykan? T.ex om jag först slår en krabba och sedan drar jag ihop skulderbladen för att göra en latsspread så brukar det knäppa mellan brösten. Är det bara nå broskbildningar kanske? Gör inte ont eller så, men kan ändå vara lite obehagligt för det känns som att man inte riktigt får bak skulderbladen innan man knäppt till sådär (kan iofs också vara psykiskt).

Troligtvis så låter det bara i revbensbrosket, där revbenen fäster in mot bröstbenet. Mycket vanligt...:thumbup:

spas
2003-11-21, 20:44
Efter att ha gått till sjukgymnaster med ett litet disckbrock fruktansvärd ischias och 2 cm skillnad i benlängd eftersom bäcknet satt så snet och inte fått annan behandling än lättare massage, hänga i dörrar samt lite svagström körd i ryggen så litar jag inte på de för fem ruttna ören. Tack vare den idiot behandlingen så hade jag totalt obalanserad styrka i ben och rygg jätte länge. När jag väll kom till en kiropraktor konstaterade han att nått låg snett och fixade det. Tyvärr är jag inte av med skadan helt ännu efterssom jag gick så länge utan vettig hjälp, men det blir bättre och bättre.

Oskis
2003-11-21, 20:45
Ja kan få det mesta och knäppa i vissa lägen dock så gör det inte ont..

Castro
2003-11-21, 21:41
Originally posted by Börje H


Troligtvis så låter det bara i revbensbrosket, där revbenen fäster in mot bröstbenet. Mycket vanligt...:thumbup:

Tack. Det låter bra även om jag inte direkt var så orolig över detta. Tänkte bara att det kunde vara kul att veta vad kunde vara. :)

Everest
2003-11-21, 21:48
Castro: jag har precis likadan grej, känns lite läskit ibland:D

Castro
2003-11-21, 21:56
Eeeeh själsfränder :love: :D

Men går det på något normalt sätt att bli av med brosk eller kommer det bara bli mer och mer och mer hela tiden så att man till slut går runt och låter som en vandrande nötknäckare?

Börje H
2003-11-22, 15:20
Originally posted by spas
Efter att ha gått till sjukgymnaster med ett litet disckbrock fruktansvärd ischias och 2 cm skillnad i benlängd eftersom bäcknet satt så snet och inte fått annan behandling än lättare massage, hänga i dörrar samt lite svagström körd i ryggen så litar jag inte på de för fem ruttna ören. Tack vare den idiot behandlingen så hade jag totalt obalanserad styrka i ben och rygg jätte länge. När jag väll kom till en kiropraktor konstaterade han att nått låg snett och fixade det. Tyvärr är jag inte av med skadan helt ännu efterssom jag gick så länge utan vettig hjälp, men det blir bättre och bättre.

Fördelen med att vara kiropraktor är attantingen blir det en enorm skillnad direkt efter behandlingen eller så händer det ingenting. Det är lätt att få patienter om du lyckats bra med en par patienter. Som sjukgymnast (med rätt form av utbildningar) har man en betydligt större bredd i sin arsenal av behandlingar. Lika bra som en kiropraktor på manuella behandlingsmetoder (OMT) Men med en betydligt bättre koll på mjukdelar och omkringliggande strukturer. Naturligtvis kan en sjukgymnast misslyckas om han/hon inte förstår problemet. Vid diverse ryggproblem finns det ABSOLUT INGEN studie som visar att kiropraktik är bättre än nåt annat. Det gäller bara att det blir rätt behandling på rätt person!

Nils
2003-11-22, 15:36
Originally posted by Börje H


Lika bra som en kiropraktor på manuella behandlingsmetoder (OMT)
Nu har jag iofs bra respekt för sjukgymnaster. Men man blir bra på det man gör mycket.
Någon som är väldigt bred kommer att vara sämre på varje specifik sak.
Om ett fel på kroppen passar kiropraktorns specialområde så är kiropraktorn bättre än sjukgymnasten.
På samma sätt som om det INTE passar kiropraktorns specialite så är sjukgymnasten ett bra val då de är bredare. Om man har problem måste man vara redo att gå till flera olika hjälpkällor.
Vid idrottsproblem gärna kiropraktor om man tror på mer "hårda" problem. naprapat gärna om man tror mer på problem med muskler runt ryggen,
Sjukgymnast om man inte vet så noga.
Alla tre kan fixa vissa mer allmänna problem och har olika erfarenhet dock och "missar" den ena så gå till nästa eller en annan i samma yrke.
Ortoped om man har tid att vänta och tror man behöver medicin/operation.
Jag tycker att alla är rätt dåliga egentligen jämfört med den säkerhet som nästa alla använder då de uttrycker sig om problemen. Men om man går runt till några stycken så brukar någon komma på problemet.
Nils

Zodd
2003-11-22, 18:28
Originally posted by Molotov
Har varit hos läkare och naprapat och har inte fått något vettigt svar. Nu vill jag ha spekulationer.

Kanske någon har upplevt något liknande?

Jag har nåt liknande problem med min rygg, det känns när jag lyfter tungt och gör chins (slutat med det tills vidare), känns också när jag svankar ryggen på nåt sätt (gör ont precis mellan två ryggkotor), it sucks... :smash:

Lär väl besöka nån expert, men jag e så jävla lat.

miffo
2003-11-22, 22:03
Originally posted by Castro
Är det bara för mig som det brukar knäppa i bröstklykan? T.ex om jag först slår en krabba och sedan drar jag ihop skulderbladen för att göra en latsspread så brukar det knäppa mellan brösten. Är det bara nå broskbildningar kanske? Gör inte ont eller så, men kan ändå vara lite obehagligt för det känns som att man inte riktigt får bak skulderbladen innan man knäppt till sådär (kan iofs också vara psykiskt).
Det kan jag berätta att det är brosk och helt normalt det har att göra med att man bygger på brosk på bröstbenet när man tränar och det är det som knäpper, det är ett tecken på att det händer nåt !:bpump: