handdator

Visa fullständig version : Tips på lätt men nyttig mat efter träning?


sond
2011-02-22, 17:18
Ja, ibland är det ju så att man inte har något riktigt att äta när man kommer hem från träningen på kvällen... t.ex. kött och fisk. Därför undrar jag om ni har några tips på något lätt och nyttigt man kan laga när man kommer hem?

Eftersom jag försöker bränna fett inför sommaren så har jag hört att man inte ska äta så mycket kolhydrater, utan satsa mer på protein för att bibehålla muskelmassan medan man försöker gå ner i vikt. Stämmer detta?

Så om man bara har enkla saker i skåpet kanske man kan få ihop något proteinrikt på det.

rooz
2011-02-22, 17:23
Många som deffar försöker ligga på höga protein intag för att bevara muskelmassan (2g/kv och uppåt) Och då har mna inte alltid plats för så mkt kolhydrater i kosten.

Jag föredrar att ha mat lagad när jag kommer hem, in i micron, äta. Ánnars är kvarg lättlagat:)

sond
2011-02-22, 17:28
Okej, jag köpte kvarg för ett tag sen men slutade att använda det sen. Jag köpte lättkvarg eftersom det var lite mer protein i den och mindre fett. Tycker du det har någon betydelse om man tar "vanlig" eller "lätt"?

En sak till, vad kan man göra för kul med kvargen? Om man vill att det ska mätta bättre eller så? Har du några tips på det? :)

hejhopp79
2011-02-22, 17:34
Ja, ibland är det ju så att man inte har något riktigt att äta när man kommer hem från träningen på kvällen... t.ex. kött och fisk. Därför undrar jag om ni har några tips på något lätt och nyttigt man kan laga när man kommer hem?

Eftersom jag försöker bränna fett inför sommaren så har jag hört att man inte ska äta så mycket kolhydrater, utan satsa mer på protein för att bibehålla muskelmassan medan man försöker gå ner i vikt. Stämmer detta?

Så om man bara har enkla saker i skåpet kanske man kan få ihop något proteinrikt på det.

Ett tips för framtiden är att planera måltider lite framåt. Stek upp 1-2 kg kyckling och ha sedan i kylen någon dag osv. Det underlättar oerhört

sond
2011-02-22, 17:39
Ett tips för framtiden är att planera måltider lite framåt. Stek upp 1-2 kg kyckling och ha sedan i kylen någon dag osv. Det underlättar oerhört

Ja, det kanske man kan göra någon gång :)

rooz
2011-02-22, 18:03
Okej, jag köpte kvarg för ett tag sen men slutade att använda det sen. Jag köpte lättkvarg eftersom det var lite mer protein i den och mindre fett. Tycker du det har någon betydelse om man tar "vanlig" eller "lätt"?

En sak till, vad kan man göra för kul med kvargen? Om man vill att det ska mätta bättre eller så? Har du några tips på det? :)
Jag äter bara "lätt" kvarg. Köper på Lidl där man får 500G förpackningar för ca 12:-

Ska du ner i vikt är det ju en fördel om du får i dig mycket protein, men få kcal per måltid.

Funlight i kvargen-> ÄT. Vi har en tråd där du kan få lite ideér osv, men det jag tycker funkar bäst är kvarg+funlight.

sond
2011-02-22, 18:11
Jag äter bara "lätt" kvarg. Köper på Lidl där man får 500G förpackningar för ca 12:-

Ska du ner i vikt är det ju en fördel om du får i dig mycket protein, men få kcal per måltid.

Funlight i kvargen-> ÄT. Vi har en tråd där du kan få lite ideér osv, men det jag tycker funkar bäst är kvarg+funlight.

Okej, det låter bra. Hur länge räcker 500g kvarg då? På ett ungefär bara.

Det där med Fun light, är det bara för att det ska bli lite godare och sötare? En sista sak, vad har du till kvargen? Det räcker ju knappast att äta kvarg efter ett hårt träningspass när man är riktigt hungrig. :smash:

vicarious
2011-02-22, 18:21
Okej, det låter bra. Hur länge räcker 500g kvarg då? På ett ungefär bara.

Det där med Fun light, är det bara för att det ska bli lite godare och sötare? En sista sak, vad har du till kvargen? Det räcker ju knappast att äta kvarg efter ett hårt träningspass när man är riktigt hungrig. :smash:

Vad menar du med hur länge det räcker? Det beror givetvis på hur mycket du äter.

Ja, funlight är för att det ska bli godare såklart. De flesta äter nog kvarg som sista mål och vanlig mat direkt efter träningen.

sond
2011-02-22, 18:32
Vad menar du med hur länge det räcker? Det beror givetvis på hur mycket du äter.

Ja, funlight är för att det ska bli godare såklart. De flesta äter nog kvarg som sista mål och vanlig mat direkt efter träningen.

Jo, jag kanske skrev på fel sätt. Jag menar väl hur mycket man brukar äta utav kvarg. Vad som är rekommenderat för att få i sig en daglig dos av protein.

1684_
2011-02-22, 19:02
Ostkaka? finns olika varianter, kör med keso och jordgubbar till............ proteinrikt.

davvvan
2011-02-22, 19:27
Brukar steka tre ägg och svepa en protte med några mackor till efter kvällsgymmet.

Shobre
2011-02-23, 00:09
Jag brukar köra två burkar makrill i tomatsås om mat inte finns eller 4-5 ägg utan ägg gula.

krappen
2011-02-23, 00:38
Jo, jag kanske skrev på fel sätt. Jag menar väl hur mycket man brukar äta utav kvarg. Vad som är rekommenderat för att få i sig en daglig dos av protein.

Som tidigare nämnt så bör du ligga på ungefär 2gram protein per kilo kroppsvikt, en burk kvarg på 250g innehåller ungefär 13gram protein per 100g, ditt totala behov får du räkna ut själv :)

Vad jag brukar äta är väl en burk kvarg till kvällsmat någon timma eller två efter den huvudsakliga middagen, tillsammans med lite fun light, en skvätt mjölk och ibland också lite havregryn i om jag äter det på morgonen.

rooz
2011-02-23, 07:59
Jo, jag kanske skrev på fel sätt. Jag menar väl hur mycket man brukar äta utav kvarg. Vad som är rekommenderat för att få i sig en daglig dos av protein.
LOLOLOLOLOL

Skrev jag ju i mitt första inlägg.

Är jag lat och inte orkar laga mat kan jag leva på kvarg en dag. Blir väl dryga 3kg

JimmyJoe
2011-02-23, 12:14
LOLOLOLOLOL

Skrev jag ju i mitt första inlägg.

Är jag lat och inte orkar laga mat kan jag leva på kvarg en dag. Blir väl dryga 3kg

Blir du inte rutten i kistan?

rooz
2011-02-23, 12:43
Blir du inte rutten i kistan?
Nej, väldigt få saker som gör det. Jag verkar kunna trycka vassle, kvarg, mjöl osv tills jag spricker. Testade en vecka med ca 2kg varje dag och 90-120G whey, ingen skillnad alls.

Reaper123
2011-02-23, 14:21
Självklara svaret, som flera redan påpekat är storkok! Finns inget bättre! :)

Men nödlösningar?

- Omelett med vad man har hemma, för ägg ska väl finnas i allas kylskåp?
- Äggröra + bacon, mums!
- "Pizza" gjord på tortillabröd
- keso-/tonfiskröra
m.m.

Självfallet ska man ha x antal kg kvarg hemma ifall det absolut inte finns tid för spisen!

Eddie Vedder
2011-02-23, 14:54
Burkpotatis och färdigköttbullar är sällan fel. Fiskbullar och makrill i tomatsås är grymma tillbehör till potatisen också.

Pompere
2011-02-23, 20:19
250g kvarg blandat med funlight
2½ dl havregryn, 5 dl vatten, 1 ägg, rör om, in i micron 3½ min full effekt.
Ut med gröten och rör om, låt svalna, rör i 1-2 skopor whey (vanilj/choklad, beroende på dagens smaklök) och ½ dl mjölk.

Lägg på kvargen ovanpå gröten, toppa med nötter och russin.
Gör-GÖTT.