handdator

Visa fullständig version : Öka träningsdosen efter 6 månader?


Nanne
2011-02-22, 10:18
Hej.

De senaste sex månaderna har jag tränat såhär:


Måndag Bröst - Framsida axel – Triceps- Underarm-Mage

Tisdag Vila

Onsdag Framsida lår - Baksida lår - Vader - Mage

Torsdag Vila

Fredag Rygg - Baksida axel – Nacke-Trapz - Biceps

Lördag Lång promenad

Söndag Innebandy


Räcker det att träna de flesta musklerna en gång i veckan?
Om jag eventuellt vill öka på träningsdosen, bör jag lägga in det på en av vilodagarna, eller utöka de redan inlagda passen?

Jag tycker jag har fått bra resultat av träningen, men vill såklart fortsätta utvecklas.

Jag är 183 lång, väger 80 kilo. Har alltid varit hyffsat tränad, iaf konditionsmässigt pga fotboll hela livet. Men pga skada har jag börjat träna mer och mer gym och tycker det är skoj, men känner mig ännu rätt vilsen.

Jag äter nog rätt okej med mat, 2 lagade mål om dagen + proteinshake, har lagt av att dricka juicer, slutat äta godis, och dricker mycket mindre alkohol.
Jag får nog i mig allt i näringsväg som behövs + en del som kanske inte behövs.

Men kostråden kan jag ta i en annan tråd. Vill träna så effektivt som möjligt, men dygnet har bara 24 timmar. Så huvudfrågan är, kan man få bra med muskler så som jag tränar nu? eller måste jag öka?

mikaelj
2011-02-22, 10:54
Om det du gör fungerar kan du fortsätta med det.

Jag är själv inte så förtjust i såna splittar, men det är tycke och smak.

stridis
2011-02-22, 11:05
Hej.

De senaste sex månaderna har jag tränat såhär:


Måndag Bröst - Framsida axel – Triceps- Underarm-Mage

Tisdag Vila

Onsdag Framsida lår - Baksida lår - Vader - Mage

Torsdag Vila

Fredag Rygg - Baksida axel – Nacke-Trapz - Biceps

Lördag Lång promenad

Söndag Innebandy


Räcker det att träna de flesta musklerna en gång i veckan?
Om jag eventuellt vill öka på träningsdosen, bör jag lägga in det på en av vilodagarna, eller utöka de redan inlagda passen?Jag tycker jag har fått bra resultat av träningen, men vill såklart fortsätta utvecklas.


Nu vet vi inte vilken volym du har i dina pass, så lite svårt att säga. Volym och träningsfrekvens är också relaterade så...

Mina två kopek i brist på info:
Att träna styrketräning fyra dagar i veckan är inget konstigt, och att träna en muskel två gånger i veckan. Men det beror på hurdant upplägg du kör efter. Att köra 4-split exempelvis är onödigt, så då blir det rullande schema eller någon annan modifierad variant eller en 2-split helt enkelt.
Samtidigt kan det vara bra att klara av högre volym på varje pass, något som man tränar upp.

Nanne
2011-02-22, 11:16
Jag är på den nivån att jag nog inte ens har koll på att det jag kör kallas för split...

Jag valde att göra så då jag lätt kan bli på gymmet 3 timmar om jag skall köra genom hela kroppen, och på slutet är jag så trött så det blir bara pannkaka av det.

Kan man träna på ett effektivare sätt utan att öka mängden träningsdagar?
Jag försöker hålla högt tempo när jag tränar.

Jag försöker göra 2- 3 övningar per muskel som jag tränar.
3*6-12 beroende på muskel.

Jag har ett problem, med en tidigare axelskada, som gör att jag är mycket svagare i vänstra halvan av överkroppen, så jag försöker ge den lite mer träning för att få bättre balans, men känns lite tråkigt att inte orka något med vänster arm, medans höger har mycket mer att ge, märks i nästan alla övningar för överkroppen. Allt kanske inte beror på axelskadan, jag hoppas iaf det går att träna bort till stor del.

JimmyJoe
2011-02-22, 11:21
Jag tror på en uppdelning här. Tror inte att du gör rätt i att vara på gymmet i 3 timmar.

Jag har i princip tränat igenom kroppen två gånger i veckan nu i 6-7 månader och tycker att det fungerar bra. For example.

Pass 1 - Bröst, Axlar triceps.

Pass 2 - Ben, rygg, biceps, mage

Pass 1b Bröst, axlar, triceps.

Pass 2b Ben, rygg, biceps, mage.

Försöka variera passen ifrån varandra. Te.x köra tungt bröst första passet och högrepp andra passet.

JAG tycker att det här funkar bra + att4 du behöver bara spendera cirkus 1 timme i gymmet per pass. Kvalitet framför kvantitet.

Lycka till.