handdator

Visa fullständig version : Isopropylnorsynefrin kraftfullare fettförbännare än synefrin


King Grub
2011-02-22, 10:12
The weight loss observed in consumers of extracts of Citrus aurantium (bitter orange) has been tentatively attributed to the lipolytic and thermogenic effects of the alkaloids abundant in the unripe fruit. Synephrine, octopamine, tyramine, and other alkaloids have been repeatedly identified and quantified in Citrus members of the Rutaceae family or in their extracts incorporated in dietary supplements for weight management. However, there are only scarce reports on their lipolytic action. This study aimed at comparing the acute lipolytic activity of synephrine, octopamine, tyramine, and N-methyltyramine in rat and human adipocytes. Maximal response to the prototypical β-adrenergic agonist isoprenaline was taken as reference in both species. In rat, octopamine was slightly more active than synephrine while tyramine and N-methyl tyramine did not stimulate-and even inhibited-lipolysis. In human adipocytes, none of these amines stimulated lipolysis when tested up to 10 μg/ml. At higher doses (≥100 μg/ml), tyramine and N-methyl tyramine induced only 20% of the maximal lipolysis and exhibited antilipolytic properties. Synephrine and octopamine were partially stimulatory at high doses. Since synephrine is more abundant than octopamine in C. aurantium, it should be the main responsible for the putative lipolytic action of the extracts claimed to mitigate obesity. Noteworthy, their common isopropyl derivative, isopropylnorsynephrine (also named isopropyloctopamine or betaphrine), was clearly lipolytic: active at 1 μg/ml and reproducing more than 60% of isoprenaline maximal effect in human adipocytes. This compound, not detected in C. aurantium, and which has few reported adverse effects to date, might be useful for in vivo triglyceride breakdown.

J Physiol Biochem. 2011 Feb 19. Isopropylnorsynephrine is a stronger lipolytic agent in human adipocytes than synephrine and other amines present in Citrus aurantium.

clappen
2011-02-22, 10:24
Finns det några tillskott som innehåller isoproylnorsynefrin som ej är dopingklassade/olagliga?

Langster
2011-02-22, 10:39
Finns det några tillskott som innehåller isoproylnorsynefrin som ej är dopingklassade/olagliga?

Är inte synefrin dopingklassat som det är? Ett derivat med starkare effekt är antagligen även det dopingklassat.
Nu är jag dock inte säker på om synefrin ÄR dopingklassat, men även om det är det så är det bara dopingklassat vid tävling och just på tävlingen ska du ju antagligen inte deffa, därför är det inga problem att ta synefrin.

Hurvida det finns kosttillskott med Isopropylnorsynefrin vet jag inte, men Methyl-synefrin ska även det vara många ggr mer effektivt än synefrin, vet inte om det finns att få tag på i Sverige nu, men det fanns i VPX Meltdown. Meltdown blev f.ö. bortplockat från svenska butiker pga att det innehöll yohimbine, inte pga att det innehöll Methyl-synefrin så vitt jag vet.

King Grub
2011-02-22, 11:11
Synefrin är inte dopnings- eller läkemedelsklassat i sig, bara i större doser.

hejhopp79
2011-02-22, 11:39
Själv brukade jag dra i mig synefrin framför datorn efter träning när jag lirade igenom Baldur's gate-serien något år sedan. En trevlig stimulerande effekt som gjorde att man satt där till 4-5 på morgonen ;)

Kanske ska prova igen. Finns det inte risker med synefrin förresten? Hjärnblödning och jag vet inte vad.

Multidebba
2011-02-23, 07:50
Livsmedelsverket har ju gått ut med att synefrin är i princip lika skadligt som efedrin

Sverker
2011-02-23, 18:07
Här är länken:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Efedrin-Ephedra-arter/Varning-for-efedrin-och-synefrin/


Skulle inte ta något av alla dessa fettförbrännare ens med tång.
Har man problem att motivera sig själv borde man inte istället skaffa inspiration med en likasinnad eller någon coach.

kalajset
2011-02-23, 18:53
Undrar fortfarande vilka belägg livsmedelsverket har för att synefrin skulle kunna vara särskilt skadligt (i "normala" doser)? - åtminstone så till den grad att man går ut och varnar för denna substans.

Sverker
2011-02-23, 19:35
Uppenbart:
Livsmedelsverket har tidigare flera gånger varnat för efedrin i sportpreparat och bantningsprodukter. Produkterna kan ge allvarliga biverkningar på hjärta och blodkärl.

Synefrin är ett ämne som liknar efedrin. Synefrin förekommer i sportpodukter och bantningspreparat, ofta som ersättning för efedrin. Även synefrin kan ge biverkningar på hjärta och kärl.







Väntar på nästa post att " Men alkohol är tillåtet ! "
Ännu större anledning att motverka spridandet av droger.

King Grub
2011-02-23, 19:37
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T6P-51FNPJ2-2&_user=10&_coverDate=01%2F31%2F2011&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_origin=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=745a31e83b3ac90808853d5f7f76faee&searchtype=a

kalajset
2011-02-23, 20:33
Uppenbart:
Livsmedelsverket har tidigare flera gånger varnat för efedrin i sportpreparat och bantningsprodukter. Produkterna kan ge allvarliga biverkningar på hjärta och blodkärl.

Synefrin är ett ämne som liknar efedrin. Synefrin förekommer i sportpodukter och bantningspreparat, ofta som ersättning för efedrin. Även synefrin kan ge biverkningar på hjärta och kärl.


Har läst den länken. Min fråga hade att göra med anledning av denna tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133516

Har inte sett några källhänvisningar till livsmedelsverkets påståenden. Försiktighetsprincipen verkar råda utan egentliga belägg? - endast för sitt släktskap med en annan substans?. Jag vet uppriktigt inte. Därav frågan. Jag lyckades aldrig hitta något direkt alarmerande förra gången jag sökte info om substansen. (Därmed inte sagt att den är hälsosam. Hoppas och tror de flesta begriper att alla former av "simulantia" har risker).

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T6P-51FNPJ2-2&_user=10&_coverDate=01%2F31%2F2011&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_origin=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=745a31e83b3ac90808853d5f7f76faee&searchtype=a

Jag kommer inte in på fullängdaren. (Det är avsnittet om "Cardiovascular toxicity" som lockar mest, såklart).

stridis
2011-02-23, 20:42
Undrar fortfarande vilka belägg livsmedelsverket har för att synefrin skulle kunna vara särskilt skadligt (i "normala" doser)? - åtminstone så till den grad att man går ut och varnar för denna substans.

Får de som vill ta sådant den effekt de är ute efter med en "normal" dos?

kalajset
2011-02-23, 20:47
Får de som vill ta sådant den effekt de är ute efter med en "normal" dos?

Hur menar du nu?