handdator

Visa fullständig version : Stabilisera blodsockernivåerna hos en diabetiker.


krappen
2011-02-22, 02:45
Jag skriver den här tråden för att kunna hjälpa min mamma som sedan ett par år tillbaka har haft typ 2 diabetes. Jag bor inte hemma och kan inte hålla koll på hur hon äter, hon är i 50-års åldern så det är inte direkt så att någon måste tvångsmata henne men jag vet att hon fortfarande äter lika dåligt nu som hon gjorde när jag bodde hemma. Mycket sockrad yoghurt till frukost, müsli etc.
Hon har dessutom något fel på sin mage/strupe som gör att hon inte kan äta allt för stora mängder mat åt gången då det resulterar i att hon spyr upp maten hon precis ätit.

Hennes blodsockernivåer pendlar som jag vet inte vad, hon äter regelbundet om dagarna och har möten med sin diabetessköterska där hon får kostråd och gör en månads/halvårs-rapport. Det som oroar mig är att diabetessköterskan tydligen sagt att det är okej att stabilisera nivåerna med socker, i främsta form godis vilket gör att hon alltid har en chokladbit i väskan som hon smäller i sig när det blir för lågt värde, värdet stiger ett par timmar senare och så får hon ta en spruta. Det är väldigt ofta när jag pratar med henne som hon berättat att hon haft jättelågt värde just idag och vart tvungen att stanna till och köpa någonting att äta.

Jag har ingen avancerad kunskap inom diabetes och sitter heller inte inne på någon överdriven kunskap om kost men jag känner att detta inte kan vara rätt tillvägagångssätt för att stabilisera nivåerna.

Jag har försökt fråga henne lite försiktigt om hur det funkar med hennes diabetes men min mor är väldigt naiv och tror blint på det som sköterskorna säger till henne, när jag försökt föreslå om hon kanske skulle ta och äta en lite mer balanserad kost med kolhydrater som inte höjer hennes blodsocker till skyhöga höjder så säger hon att "jag kan inte göra det eftersom det inte funkar så för mig när jag har diabetes" vilket jag tvivlar starkt på, samtidigt ser hon väldigt osäker ut och kan inte riktigt förklara varför det är så.

Det jag helt enkelt undrar är:
- Är det någonting mer som förändras genom typ-2 diabetes annat än sockerhalten i blodet?
- Kan problematiken lösas genom att äta mer fiberrika kolhydrater som inte upptas lika snabbt?
- Hur kan man på ett delikat sätt lägga upp det här för morsan?
Jag tror absolut att hon skulle lyssna på mig om jag berättade för henne hur det egentligen funkar, just det att jag inte har någon kunskap inom området just nu.

mikaelj
2011-02-22, 05:49
* Fallstudier: http://www.kostdoktorn.se/kategori/diabetes/diabetiker-berattar
* Information: http://www.kostdoktorn.se/diabetes (bläddra ner till "effekten av mindre kolhydrater")

Läser hon böcker? Kolla runt i bokhandeln och kolla efter följande:
* Diabetes Inte (Lars-Erik Litsfeldt)
* Matrevolutionen (Andreas Eenfeldt)

Sverker
2011-02-22, 07:11
Svaret på första påståendet är en mindre chokladbit.

Nästa åtgärd blir att undersöka ifall blodsockret verkligen är lågt eller det bara sjönk snabbt under en kort tid. Det känns troligen likadant för henne.

Problemet med blodsocker som sjunker kraftigt bör hon ta med sin läkare.
Att ändra kosten är en fråga om att ändra livsstil. Det är i samtalet med dietisten som de tillsammans ska hitta en passande lösning. Ifall det är LCHF eller en riktig GI-kost med långsamma kolhydrater får de komma överens om.

Eddie Vedder
2011-02-22, 09:00
Problemet med blodsocker som sjunker kraftigt bör hon ta med sin läkare.
Att ändra kosten är en fråga om att ändra livsstil. Det är i samtalet med dietisten som de tillsammans ska hitta en passande lösning. Ifall det är LCHF eller en riktig GI-kost med långsamma kolhydrater får de komma överens om.

Då får man hoppas att båda erbjuds och föreslås som bra alternativ.

krappen
2011-02-22, 12:02
Då får man hoppas att båda erbjuds och föreslås som bra alternativ.

Det jag är lite orolig över också, på mor min låter det som att hon har blivit övertygad om att hon genomgått någon fysiologisk mutation som gör att hennes kropp inte längre fungerar på samma sätt som för oss vanliga dödliga.
Men ett bra steg för mig att ta kanske är att förklara lite för henne hur det fungerar med långsamma / snabba kolhydrater samt vilka livsmedel hon bör byta ut?
Ja Mikaelj hon läser mycket böcker, hon är dessutom lärare så det är nog inga problem att få henne att låna de där böckerna och läsa dem.
Tack för hjälpen.

mikaelj
2011-02-22, 12:06
Den fungerar mycket riktigt väldigt annorlunda än andras: hon tål inte kolhydrater.

kettlebellGuden
2011-02-22, 12:09
Lite OT: Men få igång henne med träning med. Det är bra grejer för diabetes.

krappen
2011-02-22, 12:19
Den fungerar mycket riktigt väldigt annorlunda än andras: hon tål inte kolhydrater.

Jo givetvis, så långt är jag med. Men jag har hört bortförklaring om både det ena och det andra från henne, jag antar att hon är ganska osäker själv på vad hon skall och inte skall stoppa i sig.


Lite OT: Men få igång henne med träning med. Det är bra grejer för diabetes.


Hon har vart ganska aktiv innan och gått på spinningpass flera gånger i veckan, tyvärr så har hon vart med i en trafikolycka och lider fortfarande av huvudvärk och ont i ena axeln vilket gör att det blir jobbigt för henne att engagera sig utöver det hon gör dagligen i sitt jobb, men hon motionerar hur som helst regelbundet, tar långpromenader med farsan och sådär. Ibland undrar jag hur fan hon orkar stå ut med allt som hänt med henne, olyckor, sjukdomar, operationer etc.

stafh
2011-02-22, 13:18
Träna, träna, träna, gå ner i vikt.

z_bumbi
2011-02-22, 14:26
Den fungerar mycket riktigt väldigt annorlunda än andras: hon tål inte kolhydrater.

Varför skulle hon inte tåla kolhydrater?

mikaelj
2011-02-22, 14:50
Varför skulle hon inte tåla kolhydrater?

Kom till sak. Vad är det du vill ha sagt?

Zorgus
2011-02-22, 14:59
Varför skulle hon inte tåla kolhydrater?
För att hon har sockersjuka?

stafh
2011-02-22, 15:27
För att hon har sockersjuka?

Det är insulinresistens det handlar om, inte glukosallergi.

Eddie Vedder
2011-02-22, 15:28
Att en defekt glukosmetabolism lättare hålls i scack av lägre glukosbelastning fattar en femåring. Det är en fråga om preferenser och livskvalité vad man vill ta bort eller ej men att det vore något annat än bra att minska kolhydintag vid diabetes ur ren hälsosynpunkt är ju ren lögn. Individens frihet att leva som den vill är en självklarhet men man behöver ju inte blunda för allmänt etablerad fakta för det.

Även vid identisk viktförlust ger ju LC kardiovaskulära hälsofördelar.

http://www.annals.org/content/153/3/147.short

stafh
2011-02-22, 16:40
Att en defekt glukosmetabolism lättare hålls i scack av lägre glukosbelastning fattar en femåring. Det är en fråga om preferenser och livskvalité vad man vill ta bort eller ej men att det vore något annat än bra att minska kolhydintag vid diabetes ur ren hälsosynpunkt är ju ren lögn. Individens frihet att leva som den vill är en självklarhet men man behöver ju inte blunda för allmänt etablerad fakta för det.

Även vid identisk viktförlust ger ju LC kardiovaskulära hälsofördelar.

http://www.annals.org/content/153/3/147.short

En stilla undran: vem pratar du med?

Eddie Vedder
2011-02-22, 16:43
En stilla undran: vem pratar du med?

Dig och z_bumbi.

stafh
2011-02-22, 16:45
Dig och z_bumbi.

Tycker du att "man tål inte kolhydrater" är en träffsäker beskrivning av typ 2-diabetes?

edit* för att förtydliga har varken jag eller z_bumbi hävdat motsatsen av vad du skrev i ditt förra inlägg i tråden.

Eddie Vedder
2011-02-22, 16:47
Tycker du att "man tål inte kolhydrater" är en träffsäker beskrivning av typ 2-diabetes?

Nej det handlar ju inte om allergi. Men en kraftigt försämrad förmåga att hantera det. Men om vi bortser från ordvalet, vilken behandling (indiduella preferanser borträknat), tror du är bäst för att stabilisera diabetes av GI med mycket kolhydrader eller allmänt väldigt lite kolhydrater?

jontet
2011-02-22, 17:09
Tycker du att "man tål inte kolhydrater" är en träffsäker beskrivning av typ 2-diabetes?

ja det är väl klart det är. Det är ju inte som att man är utihelvete ute och cyklar om man påstår att man inte tål gluten om man har celiaki eller laktos om man är laktosintolerant heller. att inte tåla är inte synonymt med diagnosticerad allergi

krappen
2011-02-22, 17:41
Hursomhelst så är vikt nedgång verkligen inte någonting hon behöver ha i huvudet, jag är snarare rädd att hon tynar bort snart.

stridis
2011-02-22, 17:57
Hur ser hennes insulinregim ut? Att skaffa insulinpump kanske vore något?

chokladbitar kanske inte är helt optimalt sätt att parera lågt blodsocker, men men, Sverker gav annars ett ganska tjusigt svar på problemet.


På utbildningen så fokuserades det på den långvariga hjärtkärlhälsan som är starkt hotat som diabetiker: tanken var lite som såhär: insulinet får ta hand om kolhydraterna och den rubbade lipidmetabolismen(tänker här på typ 2) kan leda till problem (i den här tråden så kan vi strunta i mättat fett-debatten,ok?).

stafh
2011-02-22, 19:42
Nej det handlar ju inte om allergi. Men en kraftigt försämrad förmåga att hantera det. Men om vi bortser från ordvalet, vilken behandling (indiduella preferanser borträknat), tror du är bäst för att stabilisera diabetes av GI med mycket kolhydrader eller allmänt väldigt lite kolhydrater?
Jag har redan sagt vilken behandling jag tycker är bäst för att bli av med diabetes 2. När det gäller kost skulle jag väl säga att låg GL är att föredra rent generellt. Att äta jättelite kolhydrater är väl ett sätt, men att ersätta energiintaget med mättat fett är kanske inte så bra.

mikaelj
2011-02-22, 19:46
Jag har redan sagt vilken behandling jag tycker är bäst för att bli av med diabetes 2

Vad händer med blodsockerkurvan så fort en typ 2-diabetiker (i stort sett helt) utesluter kolhydrater? Precis. Börja där. Inför motion efterhand för förbättrad insulinkänslighet.

När det gäller kost skulle jag väl säga att låg GL är att föredra rent generellt. Att äta jättelite kolhydrater är väl ett sätt, men att ersätta energiintaget med mättat fett är kanske inte så bra.

För att? (det är f.ö. hälften mättat, hälften enkelomättat, om du tänker på döda djur)

mikaelj
2011-02-22, 19:48
Hursomhelst så är vikt nedgång verkligen inte någonting hon behöver ha i huvudet, jag är snarare rädd att hon tynar bort snart.

Hon är smal men har väldigt svängande blodsocker? Då verkar inte motion optimalt, eller vad säger ni andra?

Säg åt henne att kasta ut ris, pasta, bröd, kakor, chips och godis. Börja basera sin kost på kött, fisk, ägg, ost, feta såser (så att hon inte tynar bort) och komplettera med grönsaker och rovor.

Baha
2011-02-22, 20:04
alla diabetiker som jag känner inklusive mig själv får en betydligt mer lättskött diabetes med mindre kolhydrater iaf

dock är det som du säger att hon äter en del skräp, vilket ju inte är bra i sig, men är hennes diabetes dåligt skött? dvs hur ligger hennes värden etc

jag får känlsn av att hon kanske sköter det ganbska bra själv, dvs lågt blodsocker så tar hon ngt med kolhydrater(rätt), högt blodsocker tar hon insulin(rätt)

sen skulle det som sagt bli betydligt mer lättskött med bättre matvanor, men alla kanske inte är viliga att göra dom förändringarna, men små saker kan göra mkt för att slippa svängningarna i sockernivår och det behöver inte betyda LCHF extrem eller liknande

ett bra råd är att kolla själv sockret och se hur man reagerar på olika typer av mat, sen kan man själv ställa in och anpasa sig efter det, detta kanske hon gör redan? svängningarna motsäger det lite dock.

funkar rätt bra med att räkna kolhydraterna ngrlunda sen anpassa insulinet efter det allt för att få så jämna värden som möjligt.

allt beror dock på hur pass långt personen är villig att sträcka sig, egenkontrollen är A och O dock så man själv ser hur kroppren reagerar på olika livsmedel

Sverker
2011-02-22, 20:06
Klart att motion är possitvit för att öka insulinkänsligheten och stabilisera blodsockret. Mer motion leder till mindre insulinbehov eller mindre tabletter som förstärker det kroppsegna insulinets effekt.



Ska vi kasta oss ut helt fritt och spekulera...så tror jag att hon kommer att tjäna på att lära känna sin kropp. Lära sig hur kroppen reagerar i olika situationer och balansera upp blodsockret. Det är inte alltid lätt att gå runt och känna rädsla för lågt blodsocker. Det är lätt att äta alldeles för mycket snabba kolhydrater när blodsockret sjunker. Eftersom kroppen reagerar samtidigt med glukagon och adrenalin kan blodsockret lätt skjuta upp i höjden som en ren rekyleffekt timmarna efteråt.

Jag är ingen vän av LCHF utan tror själv att balanserad måltider med långsamma kolhydrater, lite fett och lite protein kommer att ge bättre blodsocker med mindre svängningar.

Men det är mina åsikter. En diet ska fungera hela livet så den måste verkligen passa ens tycke och smak. Vill hon äta LCHF så kör på det.

Eddie Vedder
2011-02-22, 20:31
Klart att motion är possitvit för att öka insulinkänsligheten och stabilisera blodsockret. Mer motion leder till mindre insulinbehov eller mindre tabletter som förstärker det kroppsegna insulinets effekt

Fast det har ju ingen ifrågasatt. Men det hindrar ju inte att man kan addera fler positiva saker eller hur? Jag tycker i alla fall att det borde vara en självklarhet att alla först och främst får reda på vad man kan göra ur kostperspektiv och därefter naturligtvis individanpassa. Inte på förhand bestämma sig för att det inte är något som någon vill följa.

salmiak
2011-02-22, 20:41
Nu har vi ju lite brist på andra relevanta värden och sjukdomshistoria så det är svårt att säga något säkert.
Tråkig kombination det där med både diabetes och besvär med att få i sig maten.

Istället för att slänga ur sig drastiska kostförslag tänkte jag att man kanske kunde fundera på vad din mor kommer att äta? Och hur når man dit?
Är man van en viss diet kan det vara väldigt jobbigt att ändra sådär rakt av, särskilt om det är en diet man kanske inte tycker smakar så bra, (t.ex inga kolhydrater).
Något mer att överväga är hur en sådan diet skulle påverka hennes vikt, om hon nu har problem att hålla den uppe.

En till sak som jag reagerade på är att din mor inte verkar vara nog utbildad inom sin sjukdom. Inte nog med att det ger bra argument till diverse söner så är sannolikheten klart större att hon kommer följa sin diet bättre om hon har klart för sig varför det är viktigt och hur det påverkar hennes kropp.

Diabetes har klara kopplingar till ökad risk för många allvarliga problem med såväl hjärta som njurar. Det är viktigt att du tar våra inlägg som tips och inget annat, vi har inte samma information som hennes läkare har! :)

krappen
2011-02-22, 20:47
Jag tackar och bockar för all hjälp som jag får utav er, jag skall försöka få upp hennes intresse att läsa på lite mer om diabetes och hur det funkar, jag tror egentligen att hon vet hur det funkar men att hon är lite bekväm av sig och stannar kvar på stor del av den kost hon alltid haft. Givetvis skall jag inte vara hård mot min stackars mamma heller, hon har säkert svårt som det är att få ner den maten hon lyckas äta. Och infon hon fått om att 'parera' sockernivåerna med godis har säkert blivit mer av en regel än ett undantag i hennes vardag.

Gurkyngel
2011-02-22, 21:33
"Medicinboken" har jag läst många gånger under min utbildning. Den förklarar diverse medicinska sjukdomar på ett väldigt bra och enkelt sätt. Ett kapitel handlar om diabetes så kanske kan vara bra om man vill lära sig mer om sjukdomen, orsak, symtom, behandling osv. Bör gå att låna på ett bibliotek, lite onödigt att köpa (dyr) när det bara handlar om ett kapitel.

Sen undrar jag; tar hon inte tabletter med tanke på typ 2-diabetes?

Förstår din oro förövrigt. Det är en gräslig sjukdom!

von huff
2011-02-22, 21:39
Får hon för låga värden ofta måste hon sänka insulindosen.Det är inte meningen att man skall få för låga värden.Hon borde också kolla vad blodsockret är när hon känner att det är lågt,kanske det inte är så lågt endå.Hon äter troligtvis onödigt mycket choklad om b-sockret stiger mycket

krappen
2011-02-22, 22:10
Sen undrar jag; tar hon inte tabletter med tanke på typ 2-diabetes?

Förstår din oro förövrigt. Det är en gräslig sjukdom!

Nein, hon tar en spruta in i låret.


Om jag inte missminner mig så har hon tidigare fått byta till ett mer långtidsverkande insulin, angående hennes blodsockervärden så vet jag att hon har haft så lågt värde som ~2-3.
Jo hon är en liten gottegris, kan tänka mig att det inte är lätt att slita sig från sockerberoendet heller.

stafh
2011-02-23, 13:30
Vad händer med blodsockerkurvan så fort en typ 2-diabetiker (i stort sett helt) utesluter kolhydrater? Precis. Börja där. Inför motion efterhand för förbättrad insulinkänslighet.
Varför börja där? Motion och träning har många fler hälsofördelar förutom den nämnda, så varför inte börja där?


För att? (det är f.ö. hälften mättat, hälften enkelomättat, om du tänker på döda djur)
För att man riskerar att försämra sin insulinkänslighet om man ökar mängden mättat fett.

mikaelj
2011-02-23, 14:42
Varför börja där? Motion och träning har många fler hälsofördelar förutom den nämnda, så varför inte börja där?

Skaderisk, kräver hög volym för att nå samma effekt. Jag tycker naturligtvis att man skall göra både och. Men som en allra första insats når du omedelbar effekt av att drastiskt reducera glukosbelastningen.

För att man riskerar att försämra sin insulinkänslighet om man ökar mängden mättat fett.

Inga problem med mindre kolhydrater. Du behöver ägna dig åt väldigt mycket motion för att upppnå samma blodsockerstabiliserande effekt uteslutande av kolhydrater har.

krappen
2011-02-26, 23:56
Pratade med min mor igår och fick nu ordagrant förklarat vad det är för åkommor hon har dragit på sig. Det visar sig att den andra sjukdomen som stör hennes ätningsprocess är såkallad Akalasi. http://sv.wikipedia.org/wiki/Akalasi
Hon berättade att hon aldrig riktigt kan beräkna när maten nått magsäcken och näringen börjas tas upp, därför kan hon ibland få väldigt låga blodsockernivåer då insulinet hinner verka före näringen tagits upp.

Apos78
2011-02-27, 17:28
Pratade med min mor igår och fick nu ordagrant förklarat vad det är för åkommor hon har dragit på sig. Det visar sig att den andra sjukdomen som stör hennes ätningsprocess är såkallad Akalasi. http://sv.wikipedia.org/wiki/Akalasi
Hon berättade att hon aldrig riktigt kan beräkna när maten nått magsäcken och näringen börjas tas upp, därför kan hon ibland få väldigt låga blodsockernivåer då insulinet hinner verka före näringen tagits upp.

Vid akalasi är de främst problemen att svälja överhuvudtaget och det tycker man att man borde märka. Har man bibehållen sväljförmåga och inte kräks upp det man ätit för en minut sedan så kan man räkna med att maten är i magen. Akalasin påverkar med största sannolikhet inte magsäckstömningen, om det inte föreligger någon form av gastropares på sidan om.

Jag kan inte riktigt se att akalasin ska påverka så pass att det inte går att hyfsat väl uppskatta när sockret stiger.

Spridis
2011-02-27, 19:20
Diabetesförbundet i Finland (http://www.diabetes.fi/sv/diabetesforbundet_i_finland/tidningar_och_material/artikelarkiv/kost_motion_bantning/motion_ar_medicin_vid_typ_2-diabetes.html)

RobbanColeman
2011-02-27, 19:47
Jag satte min "adept", 20 år gammal i augusti, på högproteindiet med mindre kolhydrat än svenssons öser i sig. Han har inte rört sitt insulin(tog två sorter) på två år nu. Då vi åt "dålig" mat under tre månader, experimentet på bloggen, blev hans värden dåliga igen. Nu är de på väg tillbaka till bra igen. Han tränade exakt likadant under hela tiden.

Kommer komma mer om detta på bloggen i framtiden...

krappen
2011-02-27, 20:13
Vid akalasi är de främst problemen att svälja överhuvudtaget och det tycker man att man borde märka. Har man bibehållen sväljförmåga och inte kräks upp det man ätit för en minut sedan så kan man räkna med att maten är i magen. Akalasin påverkar med största sannolikhet inte magsäckstömningen, om det inte föreligger någon form av gastropares på sidan om.

Jag kan inte riktigt se att akalasin ska påverka så pass att det inte går att hyfsat väl uppskatta när sockret stiger.

Min mamma har blivit diagnostiserad med Akalasi, det är inget hon sitter och hittar på för mig, och det är sannerligen något hon i högsta grad har lagt märke till då hon precis som du säger har svårt att svälja maten, så vitt jag vet har jag inte påvisat motsatsen.
Hon har fått röntgen gjord och vart inlagd för observation på sjukhuset, det de har kommit fram till är att Akalasin påverkar hennes magsäckstömning, och därmed också blodsockret.

krappen
2011-02-27, 20:16
Jag satte min "adept", 20 år gammal i augusti, på högproteindiet med mindre kolhydrat än svenssons öser i sig. Han har inte rört sitt insulin(tog två sorter) på två år nu. Då vi åt "dålig" mat under tre månader, experimentet på bloggen, blev hans värden dåliga igen. Nu är de på väg tillbaka till bra igen. Han tränade exakt likadant under hela tiden.

Kommer komma mer om detta på bloggen i framtiden...

Har sett dig skriva om kostexperimentet på bloggen, har du lust att förklara lite mer ingående vad för typ av svensson-mat det var ni åt under den perioden och hur mycket av respektive makronutrienter ni fick i er?

RobbanColeman
2011-02-27, 20:36
Har sett dig skriva om kostexperimentet på bloggen, har du lust att förklara lite mer ingående vad för typ av svensson-mat det var ni åt under den perioden och hur mycket av respektive makronutrienter ni fick i er?

Makaroner köttbullar, spaghetti köttfärssås, potatisbullar bacon, pastagratäng, lasagne osv, vanlig mat.

Vet ej exakt näringsfördelning. Protein 1-1,5g/kg, mycket kolhydrat och en hel del fett iaf. I motsats till nu då han äter något sånt här, 50g fett, 250g protein, 80-160g kolhydrat.

Apos78
2011-02-27, 20:46
Min mamma har blivit diagnostiserad med Akalasi, det är inget hon sitter och hittar på för mig, och det är sannerligen något hon i högsta grad har lagt märke till då hon precis som du säger har svårt att svälja maten, så vitt jag vet har jag inte påvisat motsatsen.
Hon har fått röntgen gjord och vart inlagd för observation på sjukhuset, det de har kommit fram till är att Akalasin påverkar hennes magsäckstömning, och därmed också blodsockret.

Jag menade absolut inte så. Jag var bara lite fundersam på om akalasin och medföljande sväljsvårigheter påverkar magsäckstömningen så pass att det ger en stor eftersläpning på blodsockret.

Bozar
2011-02-27, 20:51
Jag tror på att minska kolhydrater, vill man bevara glukoskänslighet så kan man ju äta mest enkelomättat fett.

krappen
2011-02-27, 20:52
Jag menade absolut inte så. Jag var bara lite fundersam på om akalasin och medföljande sväljsvårigheter påverkar magsäckstömningen så pass att det ger en stor eftersläpning på blodsockret.

Okej, förlåt om jag lät lite agressiv men jag tyckte du hade en otrevlig underton i din text, det var nog jag som misstolkade. :)

krappen
2011-02-27, 20:55
Makaroner köttbullar, spaghetti köttfärssås, potatisbullar bacon, pastagratäng, lasagne osv, vanlig mat.

Vet ej exakt näringsfördelning. Protein 1-1,5g/kg, mycket kolhydrat och en hel del fett iaf. I motsats till nu då han äter något sånt här, 50g fett, 250g protein, 80-160g kolhydrat.

Vilka typer av måltider blir det med den nuvarande högproteinkosten?
Jag äter själv mycket mat baserad på nötkött såsom spaghetti och köttfärssås och chili con carne, dock med ungefär 200g protein, 60-70g fett och 50-70g kolhydrater per måltid. Blir en del kvarg och ägg också. Anledningen till att jag frågar är att jag har tappat fantasin för matupplägget litegranna det senaste, blivit mycket av samma vara.
Nu strävar jag ju ganska rejält ifrån min egen topic här, men jag anser att jag egentligen fått svar på de frågot jag sökte från början angående min mor :)

mikaelj
2011-02-27, 21:03
Vilka typer av måltider blir det med den nuvarande högproteinkosten?
Jag äter själv mycket mat baserad på nötkött såsom spaghetti och köttfärssås och chili con carne, dock med ungefär 200g protein, 60-70g fett och 50-70g kolhydrater per måltid. Blir en del kvarg och ägg också. Anledningen till att jag frågar är att jag har tappat fantasin för matupplägget litegranna det senaste, blivit mycket av samma vara.
Nu strävar jag ju ganska rejält ifrån min egen topic här, men jag anser att jag egentligen fått svar på de frågot jag sökte från början angående min mor :)

http://www.lchfmat.com - http://kostdoktorn.se/diabetes

krappen
2011-02-27, 21:07
http://www.lchfmat.com - http://kostdoktorn.se/diabetes

Grym sida, tack så mycket :)

mikaelj
2011-02-27, 21:14
Grym sida, tack så mycket :)

Det finns ett gäng böcker inom området (särskilt inriktade på lågkolhydratkost och typ 2-diabetes)också, kolla på Akademibokhandeln bland hälsokost.

Apos78
2011-02-27, 22:23
Okej, förlåt om jag lät lite agressiv men jag tyckte du hade en otrevlig underton i din text, det var nog jag som misstolkade. :)

Nja tror nog det smög in en liten underton som kanske inte var den bästa. Dock helt utan vara meningen men när jag läser vad jag skrev så förstår jag hur du tolkade det. My bad :em:.