handdator

Visa fullständig version : hel förvirrad av all info


bakka
2011-02-22, 01:12
Tja,

Jag slutade gymma för 2-3 år sen, men har ändå motionerat lite och hållt igång med cirkelträning hemma och så. Innan jag la av så gymmade jag 2 år hyffsat seriöst. Körde en 5 split innan jag la av.

Jag började träna igen för 3 veckor sen och har kört en 3 split (lik den som rekommenderas för nybörjare här på forumet) men känner inte att det tar nått på mig. Känns inget bra liksom. Så nu den 4e veckan tänkte jag börja köra min gamla 5 split igen, fast efter att ha läst runt på forumet här och på andra sajter verkar inte 5 spliten så omtyckt.

Mitt mål är att deffa ner mig 8-10 kg först och främst, men annars är målet maximal volym. Så min fråga är ifall jag ska fortsätta med min 5 split om d känns bättre än 3 splitten, eller borde jag kanske köra halvkroppspass 4 gånger i veckan så att varje muskelgrupp tränas 2 gånger/vecka? Då skulle man kunna köra högre rep antal ena gången och lägre rep antal med tyngre vikter andra gången.

Tror ni det skulle va bättre i och med att jag inte tränat på 2-3 år? Hur skulle ett sånt program kunna se ut? Vilka övningar bör ingå för att få maximal tillväxt och en snygg kropp liksom? Hur många set och reps är bäst? Är superset bra i ett sånt program?

Lite om mig:
23 år, 183 cm, 86kg, har inte gymmat på 2-3 år, har tappat mycket muskler och styrka samt lagt på mig fett. Vill gå ner 8 kg, och öka i volym maximalt (inte nödvändigtvis samtidigt).

Hoppas ni kan hjälpa mig för jag känner mig helt förvirrad av all info om träningsformer, set, reps, splittar osv.

Honken
2011-02-22, 02:24
Få upp styrkan först med Starting Strength, 5/3/1 eller liknande i 6-12 månader och hoppa sedan på vilken split som känns bäst.

bakka
2011-02-22, 11:21
Få upp styrkan först med Starting Strength, 5/3/1 eller liknande i 6-12 månader och hoppa sedan på vilken split som känns bäst.

okej, ska kolla upp det där. sen får man väll köra på det som känns bäst.

Tack!

Danne2k
2011-02-22, 11:25
Sök på starting strength eller stronglifts 5x5 på google och på forumet så kommer du hitta massor. Jävligt bra program!

Silencer
2011-02-22, 11:54
Ökar du i styrka i basövningar (med undantag extrema lågreps) så bygger du muskler. Håll en volym som tillåter dig att öka regelbundet i 5-6 stora basövningar, ät mycket bra mat och vila tillräckligt så ordnar det sig. 5-8 är ett bra repsintervall.

Mapa
2011-02-22, 12:21
on topic: jag håller med bakka om att du borde försöka få en respektabel styrka innan du börjar träna inre övre bröst osv.

off topic silencer. vem har skrivit det du har i din signatur?

Trisse
2011-02-22, 12:28
on topic: jag håller med bakka om att du borde försöka få en respektabel styrka innan du börjar träna inre övre bröst osv.

off topic silencer. vem har skrivit det du har i din signatur?
Tror citatet är från boken Beyond Brawn av Stuart McRobert

Mapa
2011-02-22, 12:30
i loled @it. att kalla sig hardgainer kan vara den sämsta ursäkten som finns att skylla sina dåliga resultat på.

panzerpig
2011-02-22, 12:52
i loled @it. Att kalla sig hardgainer kan vara den sämsta ursäkten som finns att skylla sina dåliga resultat på.

+1 :)

zirak
2011-02-22, 12:53
i loled @it. att kalla sig hardgainer kan vara den sämsta ursäkten som finns att skylla sina dåliga resultat på.

Dubbel LOL, Spring en mil på mindre än 30 min innan du lolar åt en hardgainer, Det klarar väl vem som helst *slap*

Silencer
2011-02-22, 13:16
Dubbel LOL, Spring en mil på mindre än 30 min innan du lolar åt en hardgainer, Det klarar väl vem som helst *slap*

+1

Eller varför inte sätta två meter i höjdhopp, världsrekord i långdistans eller 150 på mensas IQ test. Klarar man inte det så är det för att man inte anstränger sig hårt nog. ;)

Zoidy
2011-02-22, 15:12
i loled @it. Att kalla sig hardgainer kan vara den sämsta ursäkten som finns att skylla sina dåliga resultat på.

+1

Zoidy
2011-02-22, 15:14
+1

Eller varför inte sätta två meter i höjdhopp, världsrekord i långdistans eller 150 på mensas IQ test. Klarar man inte det så är det för att man inte anstränger sig hårt nog. ;)

Har man tränat i 15 år på att förbättra sin IQ så är man faktiskt riktigt kass om man inte åtminstone lyckas komma in i mensa, på samma sätt tror jag att de flesta hade kunnat komma ganska långt i både höjdhopp och långdistans med träning. Möjligtvis inte världselit eller världsrekord, men nog fan hade man kommit långt. Man blir bra på det man tränar på. Har man tränat styrka i flera år och inte kommit någon vart så har man ju gjort fel?

Sorry för offtopic btw

Mapa
2011-02-22, 16:11
Dubbel LOL, Spring en mil på mindre än 30 min innan du lolar åt en hardgainer, Det klarar väl vem som helst *slap*

jag har sprungit milen på -50 vägandes 125kg. är jag hardgainer i löpning för att jag inte klarar -30? nej..

+1

Eller varför inte sätta två meter i höjdhopp, världsrekord i långdistans eller 150 på mensas IQ test. Klarar man inte det så är det för att man inte anstränger sig hårt nog. ;)

nu är ni söta pojkar. menar ni på allvar att alla som inte är världselit är hardgainers? tog ni verklingen så illa upp av det jag skrev? om du tycker att 180kg i rawbänk är som att sätta världsrekord i random löpdistans så kanske du ska fundera om.

Mapa
2011-02-22, 16:12
Spring en mil på mindre än 30 min innan du lolar åt en hardgainer

det här är episkt!

Mapa
2011-02-22, 16:29
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161497

här kan dem som vill diskutera begreppet hardgainer.

Carcer
2011-02-22, 21:22
i loled @it. att kalla sig hardgainer kan vara den sämsta ursäkten som finns att skylla sina dåliga resultat på.

Tycker själv att begreppet "hardgainer" är en dålig ursäkt, däremot så avgör genetik mycket av var man hamnar efter de första åren. Sen brukar ju det verkliga slitet börja.

Jag själv ligger i mitten av skalan har ok genetik bara inte tränat så länge, finns många som kämpar för att komma upp i 500kg raw jag landade där efter bara nått års seriös träning. Har dock en vän som på samma tid lyfter 650 raw och 730 i gear. Nu är han 125kg och jag 100kg men iaf.

Det jag vill få sagt är att förutsättningar avgör en hel del. Dock så ska vi inte se bort från mål och inställning min vän tex tävlar i SL och jag i kampsport bara där så har han en högre ambitionsnivå än mig i viktrummet.

Jag tror att många "hardgainers" hade haft mycket att bättre resultat ifall träningen varit viktigare för dom. All heder åt Mapa som tävlar, men ifall man inte tävlar utan bara tränar för att det är gött så ska det vara helt ok också.

TheGhr
2011-02-23, 23:55
Har man tränat i 15 år på att förbättra sin IQ så är man faktiskt riktigt kass om man inte åtminstone lyckas komma in i mensa, på samma sätt tror jag att de flesta hade kunnat komma ganska långt i både höjdhopp och långdistans med träning. Möjligtvis inte världselit eller världsrekord, men nog fan hade man kommit långt. Man blir bra på det man tränar på. Har man tränat styrka i flera år och inte kommit någon vart så har man ju gjort fel?

Sorry för offtopic btw
lol, köra tankenötter och korsord, hardcore.:thumbup: