handdator

Visa fullständig version : Gå emot med kroppen mot rörelsen


Twitcher
2011-02-21, 22:58
Jag pratade med en kille som var naprapatutbildad och verkade väldigt kunnig. Han menade att det är viktigt att hålla emot rörelsen under träning.

Exempelvis, om man gör bicepscurl med höger arm, så ska hela överkroppen roteras något (lite, inte mycket) åt vänster, så att höger del av bröstet går fram emot underarmens bakåtrörelse under kontraktionen. Detta skulle vara bättre och en mer naturligt rörelse än att försöka hålla överkroppen still. Bättre för att isolera biceps med bättre effekt och mindre skaderisk som följd.

Om man framåtlutad lyfter vikter bakåt uppåt sidorna med båda armarna, så ska man samtidigt pressa hela överkroppen något framåt och nedåt. O.s.v.

Känner ni till den här tekniken och vad tror ni om den (om ni har förstått mitt försök till förklaring)? Och var kan jag hitta mer information om den?

Proxy
2011-02-21, 23:00
Det kallas för vanlig styrketräning av alla utom extremt fjolliga strikt-nazister ;)

Little T
2011-02-22, 07:46
Sådant som sker per automatik kan göras hur komplext som helst genom att studera det i detalj. Sluta tänk för mycket så kommer din kropp att anpassa sig i en övning såsom du har beskrivit.

RobbanColeman
2011-02-22, 10:21
Styrketräning är som regel en sport får puckon. Man behöver inte tänka alls, bara ta i o bröla som oxe!

Inte konstigt att "vanligt" folk tycker de som går på gym är korkade...

Det här var 100% ironi, det är en tekniksport mer än ngt annat. Tycker det låter vettigt att man ska tänka till lite.

Danne2k
2011-02-22, 11:23
Men menar väl helt enkelt att man ska låta kroppen röra sig naturligt istället för att köra överstrikt? Det håller nog de flesta med om.

Svårt att köra tunga (men någorlunda strikta) bicepscurls med en överkropp som knappt rör sig öht.