handdator

Visa fullständig version : Jack3d + Kreatin Alkalyn? Bra eller dummt?


Kbr
2011-02-21, 22:23
Håller på att sätta mig in i tillskottsdjungeln, och om jag uppfattat allt rätt så pekar mycket mot att:

1) Jack3ed verkar vara en bra och populär PWO, dock med för lite Kreatin i för att vara tillräckligt även som kreatinsupplement (särskilt som det är monohydrat vilket bör laddas upp för att sedan underhållas på daglig basis)?

2) Kreatin Alkalyn är ett processat monohydrat som inte behöver laddas upp och inte behöver tas på daglig basis, utan upptagningsförmågan är så pass bra att det enbart behöver tas i samband med (innan?) träning? En ytterligare fördel skall vara mindre slagg (kreatinin)?

Det jag då funderar på är om det är en bra idé att komplettera intaget av Jack3d med ett intag av Kre-Alkalyn för att på så sätt få ett bra PWO samt fullgott kreatinintag som bara behöver intas på träningsdagar innan träning? (vilket vore önskvärt för mig).
...eller anser ni kreatinet i Jack3d vara tillräckligt i sig?
...eller en kombo fast med Monohydrat istf. Alkalyn? (har sett att många trots allt förespråkar mono't över alka't...isf. varför?)

Jag tränar 3-4 ggr / vecka, främst med kettlebells, varav 2-3 pass är mvo2-träning, och 1-2 är styrka och/eller annan funktionell träning.
Målet med tillskotten är att få mer energi och explosivitet genom passen, och behålla det mentala fokuset längre (pwo'n), samt av ren fåfänga att hjälpa muskeltillväxten lite på traven (kreatinet).
Jag tar även proteinpulver som mellanmål dagligen...

Tacksam för Er input! :)

MVH Kbr

PS. Jag såg någonstans någon som rekomenderade PWO innan och Alkalyn efter...men borde inte Alkalynupptaget göra mer nytta innan så det bidrar med energi i musklerna under träningen? (för monohydrat som man tar på daglig basis låter det rimligare då man rimligtvis mer eller mindre konstant ligger på en "tankad" nivå?) DS.

ChrisDEFC
2011-02-22, 00:44
Jag tror att de flesta tar monohydrat för att det är så snuskigt billigt och för att det funkar (förmodligen) lika bra som alkalyn. Har du problem med magen så har jag hört att att alkalyn funkar bättre än monohydrat. Har även hört att du inte lägger på dig lika mycket vätska med alkalyn men det ser jag själv ingen större fördel med. Så mitt val är monohydrat och skippa uppladdning utan ta 1-1½tsk/dag sen tror jag att det spelar mindre roll när du tar det för som du säger så håller du dig "tankad" på höga nivåer.
Jag kör både kreatin och pwo nu och det funkar fint. Körde bara pwo förra månaden då jag hade ett uppehåll med kreatinet (för att jag käkat det typ 6månader irad och det känns bättre rent psykiskt att pausa ibland) och utan kreatinet men endast pwo funka det åxå, gjorde riktigt bra pass så märker ingen större skillnad så det kan ju hända att kreatinet i pwo:n räcker men tack vare att kreatin är så billigt så känns det dumt att snåla in på en tsk/dag som säkert inte går på mer än några öre.
Kör du bara protein som mellis eller? Mitt råd är att ta även efter träningen men det kanske du redan gör. Gör du det så kommer du långt, vassle, kreatin och pwo är nog de tre produkter jag skulle satsat på om jag hade en snäv budget. Vet inte om jag tillförde nått men men, säkert nån mer som svarar.

Kbr
2011-02-22, 09:31
Tackar för svaret, uppskattar det och visst tillförde det något! :)

Har inte prisforskat något vidare ännu eftersom jag inte bestämt mig för vilket upplägg jag ska köra på...har förstått att monohydrat är billigare än Alkalyn i inköp, men trodde inte att det var jätteskillnad över tid iom att intaget/förbrukningen inte är lika stort. Men som sagt, har inte räknat något på det ännu.

Funkar monohydrat bra att ta i proteinshaken, eller tas de med fördel separat? (Förstått att upptaget är bra i samband med snabba kolhydrater, men snabba kolhydrater existerar i princip inte i min diet..)

Om jag bestämmer mig för monohydrat ändå, vilket av alla som finns på marknaden anser ni ge bäst valuta för pengarna?

Mvh Kbr

PS. Yes, jag tar oftast en proteinshake efter träningen med, men inte alltid...beror lite på hur träningen sammanfaller med nästa måltid och så. DS.

Asdf
2011-02-22, 09:47
Det finns en mycket utförlig kreatintråd som tar upp varje aspekt du kan tänka dig. Den har funnits där ett tag nu :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

ChrisDEFC
2011-02-22, 10:41
Jag tar kreatinet i en proteineshake eller med pwo:n på träningsdagar, har inte märkt nån skillnand när på dagen jag tar det. Men som sagt, de flesta svar hittar du i kreatintråden. Ang pris så skulle inte jag betala mer än 100kr/kg men du kan ju börja med ett halvkilo och se om det funkar som du vill och det borde finnas för 50-80kr. Ibland får man till och med en påse på köpet så jag har nog inte köpt kreatin på flera år, för en påse(500g) räcker jävligt länge om man tar en tesked/dag.

Kbr
2011-02-22, 10:58
Det finns en mycket utförlig kreatintråd som tar upp varje aspekt du kan tänka dig. Den har funnits där ett tag nu :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

Tackar! ...fattar inte hur jag missat denna när jag letat info.

Förstaposten innehåller enormt mycket nyttig information som är grundläggande för mitt beslut, skall läsa vidare i tråden och se hur diskussionerna lyder innan jag uppdaterar min fråga här, eller postar min slutsats (vilken jag säkert kommer önska en 2nd opinion på).
Ville bara tacka så länge! :)


MVH Kbr

Kbr
2011-02-22, 22:10
Efter ytterligare läsning är känslan att Alkalyn låter för bra för att vara sant, och då är det väl ofta så med...
Ser nu ingen anledning att köra på något annat än ett prisvärt monohydrat, och lotten faller nog på MM's Body Science då jag fastnat för deras whey och är mycket nöjd med den.

Såg att de har en egen "variant" av Jack3d med, "Jacked XX".
Var först skeptisk då namnet kändes lite väl mycket som att man vill rida på Jack3d's framgång (vilket jag nog fortfarande anser är högst troligt), men vid närmare jämförelse ter den sig helt enkelt vara en minst sagt likvärdig produkt till ett bättre pris.
Recensionerna jag läst går i samma ton som recensionerna för Jack3d åxå...

Så det lär bli ett inköp av 1st Jacked XX samt 4x500g Kreatin Monohydrat (lär räcka en lång tid men lägger hellre pengarna på någon extra burk än på frakt ;) ) inom en snar framtid.

En liten fundering bara ang. intaget av Kreatinet:
Jag har läst lite tvetydig information anvseende huruvida det är bra eller inte att ta kreatinet tillsammans med sin proteinshake...en del säger att det går fint, andra säger att man inte bör.
(Jag har förstått att upptaget är bäst med snabba kolhydrater, men snabba kolhydrater äter jag som sagt inte...)
Vad anser ni?

Tanken är (efter eventuell uppladdning) 5g i proteinshaken efter träning på träningsdagarna, och övriga dagar 5g i någon av mellanmåls-shake'arna...

Jacked XX självklart bara innan träning...

MVH Kbr

mangemani
2011-02-22, 22:12
kre-alakyn vet jag inget om i kombination med jack3d,men beta-alinin däremot,det funkar kanon i kombination med jack3d,iaf för mej.
vet att jack3d inehåller det redan,men her man i lite till så tycker jag att det blir bättre effekt

Kbr
2011-02-23, 07:27
...fattar inte hur jag missat denna när jag letat info.


Ahhh, nu vet jag varför jag missade tråden...accessar forumet via Tapatalk på telefonen...sticky-trådar grupperas under en egen flik och syns därmed inte alls i listan av alla "vanliga" trådar... :/

Väldigt OT...sorry.

//Kbr

Kbr
2011-02-23, 14:06
Kör du bara protein som mellis eller? Mitt råd är att ta även efter träningen men det kanske du redan gör. Gör du det så kommer du långt, vassle, kreatin och pwo är nog de tre produkter jag skulle satsat på om jag hade en snäv budget.

Ju mer man läser desto mer börjar man ju pussla ihop idéer av vad folk verkar gilla...

Hur låter följande tillskotts-upplägg ist. för protein mer kontinuerligt efter träningen också?:

Icke Träningsdagar:
- Proteinshake (Whey) till mellanmål, för och eftermiddag.
- 5g Kreatin Monohydrat (troligtvis i någon av shake'arna).

Träningsdagar:
- Proteinshake (Whey) till mellanmål, för och eftermiddag.
- PWO + 10g EAA innan träning.
- 10g EAA + 5g Kreatin Monohydrat efter träning.

Skillnaden i upplägg är alltså att köra på EAA i samband med träningen ist. för protein.

Låter det vettigt eller bör jag bara sluta fundera och hålla mig till Protein-PWO-Kreatin?
Maybe I'm over doin' it? ;)

/Kbr

Lazarevic
2011-02-23, 15:26
Kör jack3d + 5gram kreatin + extra beta-alanin
de funkar

Kbr
2011-02-24, 21:30
Kör jack3d + 5gram kreatin + extra beta-alanin
de funkar

Tackar för denna input, och till dig med Mangemani för att lägga upp beta-alanin på bordet.
Har sökt vidare en del utifrån min träningsbild, och hittade följande artikel: http://www.begin2dig.com/2010/01/creatine-beta-alanine-and-aerobic-power.html

...mycket intressant!

Folk verkar göra olika med, antingen:

1) ca. 1.5g dagligen, ofta utspritt på flera tillfällen och i samband med mat för att minska de omtalade stickningarna.

2) ...eller 2-3g innan träningen, och 5g efter träningen. Enbart på träningsdagar.

Hur lägger ni upp ert intag?

//Kbr

mangemani
2011-02-24, 23:02
Tackar för denna input, och till dig med Mangemani för att lägga upp beta-alanin på bordet.
Har sökt vidare en del utifrån min träningsbild, och hittade följande artikel: http://www.begin2dig.com/2010/01/creatine-beta-alanine-and-aerobic-power.html

...mycket intressant!

Folk verkar göra olika med, antingen:

1) ca. 1.5g dagligen, ofta utspritt på flera tillfällen och i samband med mat för att minska de omtalade stickningarna.

2) ...eller 2-3g innan träningen, och 5g efter träningen. Enbart på träningsdagar.

Hur lägger ni upp ert intag?

//Kbr

tar allt i en enda stor drink 30 min innan passet.
stickningar och trycket som man får innan man ens har kommit till gymmet får man leva med;)
tar inget på träningsfria dagar.

Kbr
2011-02-25, 07:32
tar allt i en enda stor drink 30 min innan passet.
stickningar och trycket som man får innan man ens har kommit till gymmet får man leva med;)
tar inget på träningsfria dagar.

Tackar för inputen! Hur länge tycker du stickningarna sitter i?

mangemani
2011-02-25, 09:50
Tackar för inputen! Hur länge tycker du stickningarna sitter i?


inte länge,allt mellan 5-10 min

Kbr
2011-02-25, 12:26
inte länge,allt mellan 5-10 min

Oki, tack...låter ju inte olidligt iaf då ;)

Kbr
2011-02-25, 23:08
Då var en beställning på 300g Jacked XX, 400g Beta-Analin och 500g Kreatin Monohydrat beställt...bör räcka för en utvärdering :)

Tackar för era svar och åsikter, det har varit hjälpsamt!

Mvh Kbr