handdator

Visa fullständig version : Isolationsövning(ar) före basövning


ViktorLarsson
2011-02-21, 19:45
Vill höra era åsikter, säg att du har bröst på schemat och du ska köra bänkpress, hantelflyes och cablecross over. Då brukar man väl, i sin vanlig ordning, börja med bänkpress, sedan kanske hantelflyes och sist cablecross over?

Testa ett pass för ett tag sedan att avsluta med bänkpress med ungefär det övningsvalet och fick grymt ont i axlarna. Berodde det på att brösten var såpass trötta att axlarna fick ta över hela jobbet?

Ett par polare till mig som kör ett upplägg där man börjar med isolationsövning och sedan över till en basövning, som ovanstående variant.

Kanske inte finns något definitivt svar men vill som sagt gärna höra vad ni tycker.

/prace.

Sheogorath
2011-02-21, 19:52
Vill höra era åsikter, säg att du har bröst på schemat och du ska köra bänkpress, hantelflyes och cablecross over. Då brukar man väl, i sin vanlig ordning, börja med bänkpress, sedan kanske hantelflyes och sist cablecross over?

Testa ett pass för ett tag sedan att avsluta med bänkpress med ungefär det övningsvalet och fick grymt ont i axlarna. Berodde det på att brösten var såpass trötta att axlarna fick ta över hela jobbet?

Ett par polare till mig som kör ett upplägg där man börjar med isolationsövning och sedan över till en basövning, som ovanstående variant.

Kanske inte finns något definitivt svar men vill som sagt gärna höra vad ni tycker.

/prace.

Jag skulle nog snarare gissa att det var dina bröstmuskelfäst som blev överbelastade eftersom bröstmusklerna var slutkörda. Fästena löper under axelmuskeln och misstas därför ofta som "axlarna".

Om man t.ex. vill isolera bröstet mer med bänkpress och inte vill modifiera sitt bänkutförande är det en hyfsad idé att köra flyes först för att göra bröstet till den svagaste länken. Axlar och triceps är då så starka i förhållande till den vikten man kan använda med god teknik att de inte kommer att belastas särskilt mycket, men bröstet kommer däremot att pressas till det yttersta. En del av den gamla skolans kroppsbyggare "föruttröttar" t.ex. quadriceps med benspark innan de ska gå på och knäböja. Samma sak här.

Det finns inget rätt och fel egentligen. Men generellt skulle jag säga att stora övningar först, mindre övningar sedan. Men sen finns det ju såklart skäl till varför man under vissa omständigheter kan frångå det, som t.ex. det jag nämnde ovan.

mpersson
2011-02-21, 22:12
+ 1 på sheogorath.

Och vill även tillägga att man kmr säkerligen bli trött i små stabiliserande muskler innan man går på bänkpressen. Vilket kan leda till dålig form och skaderisken ökar.

Ex, om du kör mage tungt innan marklyft så blir de svårare att hålla ryggen i rätt position under tunga lyft.