handdator

Visa fullständig version : Kostschema (kritik) + OK samma VARJE dag?


p0kerfac3
2011-02-21, 14:58
Tänkte visa kostschemat jag lagt upp för ''100 dagars deffen'' som jag döpt den till, men lär väl sluta när jag nått mitt mål, om det är om 6 veckor eller 3 månader återstår att se. Men har räknat med kalorier i ca 2 veckor nu men tröttnat på att skriva ett kostschema varenda kväll för morgondagen (är jag den enda som gjorde det, har alla andra fasta?) Så satte mig igår och gjorde ett permanent, och nu till frågorna då

- Kan jag äta detta, varje dag, tills önskat resultat är nått, utan att kroppen ska bli jvligt ledsen? (räkna inte med smaklökarna nu, dom lär ju rapeas, det är jag medveten om)

- Ser det bra ut?

Hade i och för sig hellre bytt ut middagen mot samma som frukosten om jag kunnat (jag är helt såld på havregrynsgröt) men antar det inte är lika bra? Vill ju kunna äta lite mer som jag KÄNNER för under dieten, men samtidigt så måste ju kroppens behov komma före smaklökarna...
Räknat ut med HB-ekvationen och drog av -1000 kcal så blir 1400 kcal/dag ungefär då.

Här är då upplägget:

Frukost

70g havregrynsgröt ~ 238 kcal
30g äppelmos ~ 14 kcal
1 dl mjölk ~ 45 kcal
30g Whey ~ 120 kcal
Kaffe ----
/ 417 kcal


Lunch

200g strimlad skinka ~ 220 kcal
200g wokmix/broccolimix ~ 50 kcal

/ 270 kcal


Middag

200g strömming ~ 296 kcal
200g wokmix/broccolimix ~ 50 kcal
100g tonfisk ~ 100 kcal

/ 446 kcal


Före & Efter träning (även vilodagar)

30g Whey ~ 120 kcal x 2
/ 240 kcal


SUMMA: 1 373 kcal

Tacksam för svar :)

Flonkz
2011-02-21, 15:04
Jag tycker det ser bra ut.. Dock så hade jag ökat kaloriintaget lite ;) men vad vet jag..

kaffekopp
2011-02-21, 15:30
tror du kommer trottna ganska snabbt pa att ata samma sak dag ut och dag in, varfor inte variera dig lite? skaffa ett par ratter med relativt lika kalori/makronutrient innehal och variera lite annars tror jag det kommer vara over snart...

Eddie Vedder
2011-02-21, 15:49
Ett råd är att absolut inte äta strömming varje dag. Nog för att det är gott nog för att varenda dag (min favoritfisk), och visst är det nyttigt, men av rena hälsoskäl ska man inte äta det så ofta. Den svenska strömmingen är kanske det livsmedel med mest miljögifter i hela världen.

p0kerfac3
2011-02-21, 16:36
Ett råd är att absolut inte äta strömming varje dag. Nog för att det är gott nog för att varenda dag (min favoritfisk), och visst är det nyttigt, men av rena hälsoskäl ska man inte äta det så ofta. Den svenska strömmingen är kanske det livsmedel med mest miljögifter i hela världen.

Hm, tror nog jag läst en tråd innan om att du nämnde detta, därför jag var lite osäker oxå.. gäller detsamma torsken? (om jag byter strömming mot torsk ibland)

p0kerfac3
2011-02-21, 16:37
tror du kommer trottna ganska snabbt pa att ata samma sak dag ut och dag in, varfor inte variera dig lite? skaffa ett par ratter med relativt lika kalori/makronutrient innehal och variera lite annars tror jag det kommer vara over snart...

Sant. Men för enkelhetens skull. Men kanske kan byta ut efter en vecka eller så. Vi får se hur det går nu första veckan med detta.

Maod
2011-02-21, 16:40
Det där kommer du säkert överleva ett bra tag på.
Steker du inte grönsaksmixen i smör eller olja?

Själv hade nog tröttnat efter två dagar :)

p0kerfac3
2011-02-21, 16:41
Lite OT men;
är det nödvändigt att klämma in 60 minuter powerwalk (ca 7,8 km) varje morgon innan skola för att verkligen se till att det sker 1 kg/vecka, eller är 1 000 kcal i underskott tillräckligt för att lösa sig självt?
För jag kör annars 3ggr/vecka styrketräning samt 2 ggr/vecka löpning. Utöver detta skola, annars är jag hemma och gör läxor den lilla tiden jag får. Tare allmänt lugnt liksom.

(läst igenom en del trådar där de tagit exempel på två olika som vill gå ner i vikt, varav en som drar ner på maten för denne inte gillar motion, medans den andre lägger in mer kondition pga av att denne har god aptit osv)
Vill få det bekräftat...

p0kerfac3
2011-02-21, 16:42
Det där kommer du säkert överleva ett bra tag på.
Steker du inte grönsaksmixen i smör eller olja?

Själv hade nog tröttnat efter två dagar :)

Du jag kör den i micron i några minuter...... :em:
Ultimat lat och det går ner lättare ;)

champion
2011-02-21, 16:51
Får man inte skörbjugg om man äter samma måltid varje dag?

King Grub
2011-02-21, 16:58
Skörbjugg får man om man äter för lite vitamin C.

King Grub
2011-02-21, 17:00
Hm, tror nog jag läst en tråd innan om att du nämnde detta, därför jag var lite osäker oxå.. gäller detsamma torsken? (om jag byter strömming mot torsk ibland)

Det finns inga speciella maxrekommendationer vad gäller torsk. Torsk anses säkert att äta för alla. Men du kan ju välja fisk som är fångad i andra vatten än i Östersjön i alla fall.

p0kerfac3
2011-02-21, 17:18
http://justdoit.shapemeup.se/2010/08/25/tappa-fett-utan-motion/

Så jag kan slänga in mer spontana vilodagar om jag känner för de? O ändå tappa 1kg/vecka? Jag kan alltså skita fan i de där jvla morgon-powerwalksen? *cupid*

p0kerfac3
2011-02-21, 17:19
Det finns inga speciella maxrekommendationer vad gäller torsk. Torsk anses säkert att äta för alla. Men du kan ju välja fisk som är fångad i andra vatten än i Östersjön i alla fall.

Gött. Torsk e gott! ;)

Zorban
2011-02-21, 17:31
http://justdoit.shapemeup.se/2010/08/25/tappa-fett-utan-motion/

Så jag kan slänga in mer spontana vilodagar om jag känner för de? O ändå tappa 1kg/vecka? Jag kan alltså skita fan i de där jvla morgon-powerwalksen? *cupid*
Ja. Om du lägger ditt matintag på 1000 kcal mindre än ditt energibehov så kommer du gå ner 1 kg i veckan. Det spelar ingen roll om underskottet kommer från att du drar ner på maten, eller från cardio/promenad. Dessutom om du nu vill promenera så spelar det ingen roll om det är på morgonen eller inte. Om du redan ligger på -1000 kcal från mat så är det nog inte så kul att blanda in en massa power walks utöver detta och göra underskottet ännu större, -1000 kcal per dag är redan ett väldigt stort underskott.

kaffekopp
2011-02-21, 18:16
Sant. Men för enkelhetens skull. Men kanske kan byta ut efter en vecka eller så. Vi får se hur det går nu första veckan med detta.

ok, gor det tidigare hellre an senare dock, om du vill ta tag i vikten ordentligt maste du tanka pa vad du ska gora efter din avslutade diet, kommer du hamna i samma rutin som du hadde innan sa kommer kilona tillbaka relativt snabbt,
jag har akt up och ner i vikt sedans jag var 16-17 ar och inte forrens nu jag har tatt tag i det ordentligt.

men som sagt om du lagger till lite efter som tiden gar sa du far ett utbud av olika ratter du kan ata sa tror jag du kommer ha battre chans att behalla nya vikten, sammt att du far njuta av lite variation, deffen behover inte vara ett rent helvette :)

Eddie Vedder
2011-02-21, 18:18
http://justdoit.shapemeup.se/2010/08/25/tappa-fett-utan-motion/

Så jag kan slänga in mer spontana vilodagar om jag känner för de? O ändå tappa 1kg/vecka? Jag kan alltså skita fan i de där jvla morgon-powerwalksen? *cupid*

Ja du kan skita i dom. Du bör naturligtvis styrketräna men det antar jag att du redan gör. :) I övrigt tycker jag att du bör addera fett när torsken ersätter strömming. Riv massa fet ost på eller något, både näringsrikt och gott.:thumbup:

Överhuvudtaget känns ditt kaloriintag onödigt lågt men du märker ju själv hur du mår.

tomn
2011-02-22, 08:36
Torsk anses säkert att äta för alla.

Inte för oss fiskallergiker ;)