handdator

Visa fullständig version : Senaste Forskning & Rön


Multisportare
2011-02-21, 14:25
Forskning, teorier och rön ändras ju ständigt när det gäller träning, kost och hälsa. Har varit lite dålig på att hänga med den senaste tiden vad som gäller kosttillskott... (då menar jag bas produkter, och inte hokus pokus produkter)

Så jag tänkte helt enkelt fråga om vi kunde få en lätt och snabb sammanfattning vad som idag sägs vara det mest optimala när vi pratar om baserna i kosttillskott.

Protein: vassle, kasein, eaa, bcaa? Eller skulle inte bli förvånad om det överlägset är ägg igen som står överst på listan nu :D

Kolhydrater (alltså i forma av dextro, malto, osv) Har under åren varit delade och svajiga meningar om extra intag av detta, hur lyder senaste rönen?

Intag: Den mest optimala tidpunken för intag av tillskotten ovan?

Kreatin Detta är väl den enda form av "hokus pokus" produkt jag anser vara fungerande. När den först kom till marknaden, (På den tiden som de flesta av er här antagligen inte visste vad en skivstång var :D) var Kreatin något mystisk och väldigt dyr! Men idag tycker jag nästan detta hör till det jag kallar basprodukter gällande kosttillskott.

Senaste rön, forskning, studier om intag, mängd och tidpunkt för Kreatin?
Pratar om Kreatin monohydrat som är den form jag personligen bara använder.

Tackar så mycket för svar, och hoppas detta kan bli en läsvärd och intressant tråd. :thumbup:

Sniggel
2011-02-21, 14:37
Känns som om vi har ungefär samma åsikter.
Bland protein är det bästa de protein som åtminstone är fullvärdiga (och gärna lite till, även om man inte brukar rate:a olika protein som redan är fullvärdiga, trots att där är skillnader). Dessa är de som du räknar upp (inklusive aminosyretillskotten förstås).

När det gäller näringstiming kan man väl säga att det är någorlunda viktigt att ha någon typ av aminosyretillförsel före träning (och där är det väl mindre noggrannt vilken källan är, det kan vara några ägg eller så kanske det är 6 g BCAA precis före). Efter träning är nog den viktigaste tidpunkten för proteinintag. Gärna något snabbt direkt efter och sen något mer stabilt. Nu utgår jag ifrån ifall man vill bygga muskler men även om man är konditionsatlet så gälelr det här, fast då behöver mängderna inte vara lika stora.
Kolhydrat är ju också ett gyllene tillfälle att tillföra efter träning om man behöver påskynda glykogeninlagring, vilket konditionsatleter (på en "mer eller mindre seriös nivå") ofta kan behöva om de tränar mycket.

Utöver det tror jag man kan ha mycket flexibilitet i när man äter och hur mycket per gång.

Kreatin (monohydrat) är ett utmärkt tillskott om man vill bygga muskler, punkt :)