handdator

Visa fullständig version : Träning under deff - "nybörjare"


estranegd__
2011-02-21, 13:53
Hej, har lite funderingar i hur jag ska göra angående min träning under deff.

Man
25 år
175 cm
83-85 kg
Har tränat mycket på gym för 5-3 år sedan i ett par år så jag har erfarenhet av gym och en ganska bra kropp med lite mer muskler än en "normal" person som inte tränar.

Jag vill nu hålla igång mina muskler under min deff fram till sommaren så jag inte tappar allt för mycket muskler och dessutom få en fastare kropp. Jag vet att det nästintill är omöjligt att bygga muskler samtidigt som man ligger på -kcal, men som sagt vill jag inte förlora musklerna och hålla igång.

Vad anser ni är bäst av dessa två alternativ?

1. Måndag Bröst & Rygg
Onsdag Axlar, "schrugs" & mage
Fredag Armar
resten av dagarna, innebandy, promenader och vila.

2. Träna hela överkropp lätt varje dag (utom söndag = vila) ca 30 minuter på morgonen. Dvs "cirkelträning i hemmet utan vila" så som Armhävningar, situps, hantelcurl osv med lättare vikter och 3*20 på varje muskelgrupp.

Finns det risk att jag sliter ut musklerna eller skadar kroppen med lättare träning varje dag? har kört den tidigare och det fungerade bra men det var under en kortare period, men jag tänkte om det blir för mkt?

Har en kompis som tränar så morgon & kväll ca 20 minuter morgon + 20 minuter kväll och han håller bra form.

Mitt mål är alltså inte att bygga muskler utan att underhålla och inte tappa det jag har under deffen.

Tacksam för svar!

lurre86
2011-02-21, 14:06
Läs deffguiden. Det kommer va mitt råd eftersom det är de endra råd jag kan ge.

mikaelj
2011-02-21, 14:12
På energiunderskott hade jag hållt mig till 3 pass per 8-9 dagar med basövningar (övningsfördelning ungefär som Stronglifts ser ut nuförtiden), arbeta upp till topset på 3-5 reps, stegra ned och 1-2 set till.