handdator

Visa fullständig version : "Bulka" vissa dagar under deff


Zorban
2011-02-21, 10:41
Jag känner att kilona börjat samlas lite väl snabbt sista tiden. Hade egentligen inte tänkt gå upp så mycket i vikt, tyvärr har komma-i-form-tankarna kommit lite i skymmundan av andra saker *gah!*

Jag tänkte därför börja deffa snart, för att undvika att förstöra för mig själv och begränsa fettprocenten. Dock är det vissa muskelgrupper jag tycker släpar. Det är mest marklyft och lite andra ryggövningar som jag borde vara starkare i jämfört med resten av kroppen. Har inte riktigt nått dit jag ville nå innan jag skulle börja deffa.

Frågan är, säg att jag ligger på ett kcalunderskott på 500-700 kcal per dag, förutom 1-2 dagar i veckan då jag ligger på 200-300 överskott och tränar ryggen dessa dagar. Kommer detta resultera i hyfsade ökningar på ryggpasset? Det blir givetvis inte riktigt lika bra som att ha ett stadigt kcal-överskott varje dag, men kommer jag ändå göra ok ökningar i jämförelse? Det känns viktigt för motivationen och psyket att öka just där, så deffen får gärna ta någon månad längre om jag kan fortsätta öka vikterna och komma ikapp resten av kroppen.

Söker främst svar av folk som provat detta och vill berätta om sina erfarenheter :-)

Vunnis
2011-02-21, 10:51
Det är alltså styrkan du är ute efter och inte bara muskelmassa? Då ska det nog inte vara några problem.

Zorban
2011-02-21, 10:53
Njä formulerade mig kanske lite dåligt. Tränar för både massa och styrka, egentligen med lite mer fokus på massa (kör 3x8 reps nu). Använder dock styrkan som ett mått på hur bra det gått. Menar mest att jag inte vill deffa ner mig till 5% bf för jag har inte tillräckligt med massa för de ska vara snyggt, så jag ska därför deffa för att undvika att bli för tjock. Men muskelmassa är det primära målet. Kan också säga att jag fortfarande är relativt ny inom styrketräning (< 6 månader).

Beelz
2011-02-24, 13:40
Kolla upp IF! Www.leangains.com
Underskott på vilodagar och litet överskott på träningsdagar :)


Sent from iPhone

Zorban
2011-02-24, 15:27
På vilket sätt skulle PF göra det bättre? Vill som sagt ligga på ett litet överskott 1-2 dagar i veckan, och sedan runt -600 resterande dagar. Jag tränar fastande på morgonen och kommer i vilket fall som helst lägga största kcalintaget mellan kl 08-13 (stor frukost+lunch). Spelar det då någon roll att jag inte direkt fastar resten av tiden utan äter lite på kvällen?

Spridis
2011-02-24, 18:22
Se kaloriintaget på veckobasis istället för att stirra dej blind på dagsintaget.
Inget relevant hinner ändras på ett dygn med plus minus några hundra kcal hit och dit, det är det längre perspektivet som har betydelse.

Zorban
2011-02-24, 19:33
Se kaloriintaget på veckobasis istället för att stirra dej blind på dagsintaget.
Inget relevant hinner ändras på ett dygn med plus minus några hundra kcal hit och dit, det är det längre perspektivet som har betydelse.
Men efter mitt ryggpass är ju tillväxtpotentialen som störst i ryggen i 1-2 dygn, om jag då ligger på ett ganska stort, lokalt, kaloriöverskott då så borde det väl vara postitivt för ryggmuskulaturen?

Undrar egentligen mest om någon har provat något liknanade upplägg (folk har provat på konstigare saker om man säger så), och har något att säga.

Spridis
2011-02-24, 19:49
Tyvärr kommer kroppen att använda kalorierna till allt annat före muskeltillväxt, som är en av dom minst prioriterade. Ligger du på kaloriminus så är muskeltillväxt ganska så svår även om du trixar med kaloriplus vissa dagar. Du ligger ändå på kaloriminus på det stora hela. Som jag skrev tidigare, se det över ett längre perspektiv!
Bygg först tills du är nöjd med dom släpande muskelgrupperna, deffa därefter.
Vill du köra opti så är PF ett enkelt koncept. Eller 24h fasta. Men det passar inte alla...

Eddie Vedder
2011-02-24, 20:24
Men efter mitt ryggpass är ju tillväxtpotentialen som störst i ryggen i 1-2 dygn, om jag då ligger på ett ganska stort, lokalt, kaloriöverskott då så borde det väl vara postitivt för ryggmuskulaturen?

Undrar egentligen mest om någon har provat något liknanade upplägg (folk har provat på konstigare saker om man säger så), och har något att säga.

Du och jag diskuterade ju exakt det där i en annan tråd nyligen. Inget revolutionerande har skett sedan dess.

Zorban
2011-02-24, 20:48
Bygg först tills du är nöjd med dom släpande muskelgrupperna, deffa därefter.
Vill du köra opti så är PF ett enkelt koncept. Eller 24h fasta. Men det passar inte alla...
Jo vill egentligen inget hellre än att bygga vidare, men vill inte öka mer i kroppsfett, ligger redan för högt, både för muskeltillväxten och min egen bekvämlighet. Men kör nog en vanlig deff, alternativt PF, och får satsa hårdare på marklyften om några månader. Hade hoppats på att eventuellt kunna öka lite under deffen eftersom jag är så ny, men lika bra att skala av de onödiga kilona och fortsätta i sommar :)
Du och jag diskuterade ju exakt det där i en annan tråd nyligen. Inget revolutionerande har skett sedan dess.
Jag startade den här tråden innan vår diskussion och trodde fram tills i eftermiddags att den var död.