handdator

Visa fullständig version : Värk i teres major/minor


Wirre
2011-02-21, 00:07
Jag har under en relativt lång period (ca 8veckor) haft en irriterande värk i teres minor alt major, enligt egen diagnos. När jag trycker på muskeln gör det ont.

Jag har testat att vila i 14 dagar och ätit voltaren+panodil enligt sjuksysterns råd utan att det hjälpt. Jag känner ingen smärta alls när jag tränar utan det är bara värken som bekymrar mig.

Har under de senaste 4-5 veckorna alltid kört axons skulderuppvärmningsövningar innan varje pass.


Vad kan man göra åt värken? vilken typ av "läkare" bör man gå till?

Tolkia
2011-02-21, 07:30
När värker det (konstant, när du gör vissa saker, när du sitter vid skrivbordet, när du bär hem kassar från ICA, när du sover etc.)? Sitter du mycket framför datorn?

creperiet
2011-02-21, 08:42
Har du stretchat ut dem?

Wirre
2011-02-21, 11:50
När värker det (konstant, när du gör vissa saker, när du sitter vid skrivbordet, när du bär hem kassar från ICA, när du sover etc.)? Sitter du mycket framför datorn?

inte konstant, värker mest på kvällarna och ja sitter en hel del vid datorn och i soffan.

Jag får även ont i övre delen av brösten och in mot axlarna när jag står med händerna längs sidorna och sen pressar ner armarna, men då är det just för stunden det gör ont. Det gör inte ont när jag tränar. Kanske muskelfästet?


Har du stretchat ut dem?

Nej, vilka övningar stretchar dom?

KidZap
2011-03-25, 12:20
Hej! Jag har ocksa liknande problem vid vanstra skuldran och efter att ha surfat runt ett tag nu sa inser jag vissa saker. Dels att det kan vara teres major jag har ont i och dels att detta loses med stretching.

Allting "makes sense" nu faktiskt da jag nyligen borjat kora mycket chins, dar teres major jobbar, och att jag dessutom slutat stretcha av nagon anledning.

Man kan tydligen stretcha denna muskel sjalv med hjalp av en liten boll. http://www.painfreenews.julstro.com/vol_28_one_small_muscle_one_big_pain.html

Kanske kan passa in pa dig ocksa?

Och till er andra, ar jag pa ratt spar eller ar jag ute och cyklar? Har alltsa en brannande vark runt nedre skulderbladet som kan komma och ga litegrann. Kommer t.ex. ibland om jag lutar mig pa vanster armbage da jag sitter framfor datorn.

Skriver pa en amerikansk laptop sa ursakta roran som blir utan prickar! :)