handdator

Visa fullständig version : Äta direkt efter eller en timme efter?


mikeni
2011-02-20, 19:25
Nu har jag hört/läst lite olika grejer runt om. Fått höra om föreläsningar och läst runt på internet.

Vilket scenario är bäst?

1. Kommer hem från en fotbollsträning. Trycker i mig så mycket mat jag kan. 3 ägg, 1 banan, 3 mackor med en massa pålägg och 1 stort glas mjölk.

2. Kommer hem. Drar i mig en banan och ett stort glas oboy direkt.
En timme senare drar jag i mig 3 feta mackor med mjölk och 3 ägg.

Det senare skulle enligt en föreläsning vara det absolut bästa. Var dock inte där så fick inte höra varför.
Men varför är ett sätt bäst?

Kallsone
2011-02-20, 19:33
är mackor verkligen så bra mat? känns mer som mellanmål / fika.

Jag brukar trycka i mig mat högst en timme efter träningspasset.

Sheogorath
2011-02-20, 19:35
är mackor verkligen så bra mat? känns mer som mellanmål / fika.

Jag brukar trycka i mig mat högst en timme efter träningspasset.

Vad saker kallas spelar väl ingen roll?

mikaelj
2011-02-20, 19:38
Nu har jag hört/läst lite olika grejer runt om. Fått höra om föreläsningar och läst runt på internet.

Vilket scenario är bäst?

1. Kommer hem från en fotbollsträning. Trycker i mig så mycket mat jag kan. 3 ägg, 1 banan, 3 mackor med en massa pålägg och 1 stort glas mjölk.

2. Kommer hem. Drar i mig en banan och ett stort glas oboy direkt.
En timme senare drar jag i mig 3 feta mackor med mjölk och 3 ägg.

Det senare skulle enligt en föreläsning vara det absolut bästa. Var dock inte där så fick inte höra varför.
Men varför är ett sätt bäst?

#1, sedan äter du motsvarande #1 igen en timme senare. Följt av middag direkt efter. Följt av efterrätt.

Prova dig fram. Märker du någon skillnad? Om inte, gör vad du trivs med bäst själv.

mikeni
2011-02-20, 19:40
#1, sedan äter du motsvarande #1 igen en timme senare. Följt av middag direkt efter. Följt av efterrätt.

Prova dig fram. Märker du någon skillnad? Om inte, gör vad du trivs med bäst själv.

OK men nu handlar det om antingen 1 eller 2 endast. Mackor är väl inte det bästa. Nu var det ett exempel. Tanken är huruvida ett litet mellanmål först med oboy och banan efter träning följt av ett större mål mat efter en timme är bättre än ett större mål mat direkt.

mikaelj
2011-02-20, 19:42
OK men nu handlar det om antingen 1 eller 2 endast.

Se andra raden i mitt svar.

tglr
2011-02-20, 19:45
Jag äter alltid direkt efter, tar väl max 10min för mig att börja äta efter ett pass (laga maten osv), tar inget proteinpulver, kör på mat istället. :)

Nu vet jag inte vad som är "bäst", men antar att det är bra att äta direkt.

Kischen
2011-02-20, 19:49
Låter som en tokig tolkning av att proteinsyntesen går upp en timma efter. Aminosyrorna du får från maten är inte direkt supersnabba så finns absolut ingen anledning att vänta.

Sheogorath
2011-02-20, 19:54
OK men nu handlar det om antingen 1 eller 2 endast. Mackor är väl inte det bästa. Nu var det ett exempel. Tanken är huruvida ett litet mellanmål först med oboy och banan efter träning följt av ett större mål mat efter en timme är bättre än ett större mål mat direkt.

Som kolhydratkälla kan jag tycka att O'boy är betydligt mycket sämre än många brödsorter om vi nu ska vara sådana. Bröd med olika fröer kan mycket väl vara "bättre" än pasta och ris näringsmässigt, och det anses ju generellt vara "vanlig mat". Bröd med tillsatt socker (står som "sirap", "glukos-fruktossirap", "socker") kan man gott undvika. Skippa O'boyen och behåll mjölken och brödet. Men kasta ett getöga på innehållsdeklarationen. ;)

mikeni
2011-02-20, 21:57
Som kolhydratkälla kan jag tycka att O'boy är betydligt mycket sämre än många brödsorter om vi nu ska vara sådana. Bröd med olika fröer kan mycket väl vara "bättre" än pasta och ris näringsmässigt, och det anses ju generellt vara "vanlig mat". Bröd med tillsatt socker (står som "sirap", "glukos-fruktossirap", "socker") kan man gott undvika. Skippa O'boyen och behåll mjölken och brödet. Men kasta ett getöga på innehållsdeklarationen. ;)

Enligt föreläsningen var o'boy samt banan det bästa - för sockerkicken som tvärt skulle stoppa muskelnedbrytningen + mjölken då som anses nyttig med sitt protein och allt annat bjäfs. Har läst det på fler ställen också, b la. från laget.se's kostexpert.

mikaelj
2011-02-20, 21:58
Protein stoppar muskelnedbrytningen.

Sockret har minimal effekt tills det är ~100g glukos (= 200g strösocker), nästintill flytande form och då är ändå effekten som sagt minimal jämfört med protein.

Eddie Vedder
2011-02-20, 22:10
Enligt föreläsningen var o'boy samt banan det bästa - för sockerkicken som tvärt skulle stoppa muskelnedbrytningen + mjölken då som anses nyttig med sitt protein och allt annat bjäfs. Har läst det på fler ställen också, b la. från laget.se's kostexpert.

Oboy är bra ja. Eller bara mjölken till exempel. Att sockerkicken har ett så stort egenvärde stämmer inte. Men om du är en person som inte orkar äta så mycket är ju såklart både fet mjölk, oboypulver och en banan välkommet.

Rusk
2011-02-20, 22:20
När det kommer till fotboll så spelar det la inte så stor roll? Det är ju ingen sport som du direkt bygger musker av.

Själv kör jag såhär, styrketränar dock.
Passet slut -> EAA
Kommer hem -> Proteindrink med 2dl mjölk samt 1 banan
1-1.5h senare -> Middag

Eddie Vedder
2011-02-20, 22:23
När det kommer till fotboll så spelar det la inte så stor roll? Det är ju ingen sport som du direkt bygger musker av.

Nej men det är ju lika viktigt att återhämta musklerna så bra som möjligt.

StarkaUlf
2011-02-20, 22:28
När det kommer till fotboll så spelar det la inte så stor roll? Det är ju ingen sport som du direkt bygger musker av.

Precis så alla proffs också tänker? :P
Sliter ganska bra på benen om du t.ex spelar en 90 minuters match. Tror inte att zlatan blir sliten i kroppen pga ingenting

Eliten inom skidåkning äter ett mindre mål direkt efter träningen, sedan en större drygt 60-90 minuter efter.
Mjölk+kanelbullar är riktigt bra direkt efter konditionsträning för återhämtningen :)

Sheogorath
2011-02-20, 22:54
Enligt föreläsningen var o'boy samt banan det bästa - för sockerkicken som tvärt skulle stoppa muskelnedbrytningen + mjölken då som anses nyttig med sitt protein och allt annat bjäfs. Har läst det på fler ställen också, b la. från laget.se's kostexpert.

Det är bara strunt att det skulle vara "det bästa". Det duger gott som återhämtning efter fotboll men det är inte samma sak som att det är "bäst". Och som andra skrivit så hindrar inte sockerkicken muskelnedbrytningen nämnvärt.