handdator

Visa fullständig version : Snabba kolhydrater!!!


TwinX
2003-11-20, 22:17
Om man "deffar" ska man tillföra kroppen snabba kolhydrater (dextrupul) efter träningen? :bpump:
Man har hört så olika.

LunaSpice
2003-11-20, 22:20
Originally posted by TwinX
Om man "deffar" ska man tillföra kroppen snabba kolhydrater (dextrupul) efter träningen? :bpump:
Man har hört så olika.

Absolut ja! Det enda du åstadkommer genom att inte göra det är att försämra återhämtningen. Kolhydraterna efter träningen kommer bara gå åt till glykogeninlagring och ingen fettinlagring om du håller dig till normala doser.

TwinX
2003-11-20, 22:40
Originally posted by LunaSpice


Absolut ja! Det enda du åstadkommer genom att inte göra det är att försämra återhämtningen. Kolhydraterna efter träningen kommer bara gå åt till glykogeninlagring och ingen fettinlagring om du håller dig till normala doser.

Hur mycket kolhydrater ska man då stoppa i sig?
1/kg or what?

LunaSpice
2003-11-21, 00:55
Originally posted by TwinX


Hur mycket kolhydrater ska man då stoppa i sig?
1/kg or what?

Japps och sen får man korrigera efter längd och intensitet på passet. Som Grub brukar säga, ett benpass kräver mer påfyllning än ett axelpass t.ex.

King Grub
2003-11-21, 11:25
Originally posted by LunaSpice


Absolut ja! Det enda du åstadkommer genom att inte göra det är att försämra återhämtningen. Kolhydraterna efter träningen kommer bara gå åt till glykogeninlagring och ingen fettinlagring om du håller dig till normala doser.

Räknar 600 gram Ahlgrens Bilar till "normala doser"? :eating: :em:

Diana
2003-11-21, 12:41
ja börjar tro att efterträningskolisarna e mkt underskattade när ja deffade förra våren exprimenterade ja en hel del me allt från 50-400g snabbkolisar efter ett styrke+hiit pass o kom fram till att den högre dosen såklart va effektivast för återhämtningen o alltsom veckorna gick märkte ja att ja fick samma fettminskning som me en mindre dos!...blev MKT förvånad över detta men de måste vart för de förbättrade återhämtningen väldigt o att man kännde sej riktigt laddad hela nästa dag o rörde sej snabbare, me förbränningen på topp osv så man förbrännde mkt mer

Olsson
2003-11-21, 14:46
hmm jag har haft en liten fundering angående detta. jag har varit väl medveten om att dem snabba kolisarna efter passet inte lagras som fett. men det blir ju ändå kanske 400 kcal extra. kan jag bara ignorera dem helt eller betyder det att dem dagar jag tränar ska jag sänka resten av dagens matintag ca 400 kcal? med tanke på deff då alltså.

King Grub
2003-11-21, 14:56
Originally posted by Olsson
hmm jag har haft en liten fundering angående detta. jag har varit väl medveten om att dem snabba kolisarna efter passet inte lagras som fett. men det blir ju ändå kanske 400 kcal extra. kan jag bara ignorera dem helt eller betyder det att dem dagar jag tränar ska jag sänka resten av dagens matintag ca 400 kcal? med tanke på deff då alltså.

Om ditt totala energiintag under dagen eller dygnet eller vad du nu går efter för tidsrymd är större än energimängden du har förbrukat, går du upp, oavsett när du ätit energin. Totala kalorier in minus totala kalorier ut lyder ekvationen, och hamnar summan på minus går du ner, och hamnar den på plus går du upp.

LunaSpice
2003-11-21, 15:48
Originally posted by King Grub


Räknar 600 gram Ahlgrens Bilar till "normala doser"? :eating: :em:

Du är inte normal...;)

TwinX
2003-11-23, 02:55
Originally posted by King Grub


Räknar 600 gram Ahlgrens Bilar till "normala doser"? :eating: :em:

Så det är bara att kasta i sig massa snabba kolisar efter ett pass dårå :hbang: :cheers: *nice*

King Grub
2003-11-23, 07:20
Originally posted by TwinX


Så det är bara att kasta i sig massa snabba kolisar efter ett pass dårå :hbang: :cheers: *nice*

600 gram löst kommer antagligen att bidra till att du hamnar på energiöverskott och blir fetare i längden, om du inte har en ryslig ämnesomsättning, även om du äter det efter träningen.

aliquis
2003-11-23, 10:20
Om du får i dig 400kcal snabba kolhydrater direkt efter träningen blir du väl mindre hungrig än om du inte petar i dig något, så du äter väl automatiskt lite mindre mat under resten av dagen.. Enda skillnaden är väl att musklerna kan återhämta sig så snabbt som möjligt och att risken för att kolhydraterna hämmar fettförbränningen är låg, så ät på.

King Grub
2003-11-23, 11:04
Originally posted by aliquis
Om du får i dig 400kcal snabba kolhydrater direkt efter träningen blir du väl mindre hungrig än om du inte petar i dig något, så du äter väl automatiskt lite mindre mat under resten av dagen.. Enda skillnaden är väl att musklerna kan återhämta sig så snabbt som möjligt och att risken för att kolhydraterna hämmar fettförbränningen är låg, så ät på.

Under både diet och uppbyggnadsperiod har man väl ofta bestämda mängder som "skall" ätas vid olika tidpunkter, oavsett man är hungrig eller inte. Att få i sig mindre näring vid övriga måltider bara för att man vill frossa i godis efter träningen är :nono:

manko
2003-11-27, 16:48
ska man undvika att äta annars snabba kolhydrater under deff?

bara långasamma?

King Grub
2003-11-27, 17:01
Originally posted by manko
ska man undvika att äta annars snabba kolhydrater under deff?

bara långasamma?

Efter träningen är det alltid okej, eller snarare ett måste, med snabba. De andra målen långsamma. Det är en bra grundregel, för både deff och bulk.

kharon
2003-11-27, 17:03
Originally posted by manko
ska man undvika att äta annars snabba kolhydrater under deff?

bara långasamma?

Correctomundo! Välj hellre långsamma än snabba, inte bara under deff utan alltid.

Det är ju inte katastrofalt att få i sig lite snabba kolisar every once in a while, så länge du ligger på kaloriminus så går du ju ner.

Men sträva som sagt efter långsamma.

manko
2003-11-27, 17:19
okej,

ge några exempel på långsamma?

aliquis
2003-11-27, 17:45
kika i en gi-tabell, allt runt 70 och neråt är väl att betrakta som långsamt.

King Grub
2003-11-27, 17:47
Och här har du en bra tabell:

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=302

GI är inte allt dock: sockerkaka har lägre GI än havregrynsgröt, men det betyder ju inte alls att sockerkakan är bättre eller nyttigare att äta än gröten.