handdator

Visa fullständig version : Halvkroppspass utan böj/mark?!


jimmyboy
2011-02-20, 12:51
Så, long story short, har en ledsen rygg, ska därför försöka undvika böj/mark ett tag och se vad som händer.

Vad ska jag göra för att minska skadan som jag garanterat kommer att åstadkomma genom att skippa dessa då fina övningar? Kör halvkroppspass, ena passet blir bröst/axlar/triceps, andra blir då ben/rygg/biceps typ. Hur borde jag lägga upp pass två? Räcker det med till exempel benspark+bencurl? Är benpressen tillräckligt skonsam mot ryggen? Ja, alla idéer är välkomna! Tänkte passa på att träna lite mer "byggarträning" medan jag vilar upp kroppen i stället för den sedvanliga "SL-träningen", om det är relevant.

Sedan angående axelträning så funderar jag på om det räcker med lite axellyft åt sidan då jag inte kan köra pressar (belastar ryggen för mycket)? Passet ser ut såhär:

Bänk/Hantelbänk
Dips
Tuttisolation
Axelisolation
Tricepsisolation

Känns som att jag får en del axlar både i bänken och dipsen, men vad vet jag om detta liksom?

Tack på förhand!

panzerpig
2011-02-20, 13:01
samma problem här.
vissa perioder bara benspark+bencurl.
andra perioder: frontböj (får oftast inte ont i ryggen av det)
marklyft kan jag aldrig köra men brukar testa knäböj ibland men det slutar oftast med ryggont efter nån månad..

Kör det du kan och mår bra av. det finns inga "måsteövningar".
Jag är 35 idag. pajade korsryggen när jag var 20. tränade knappt alls mellan 20-30. efter 30 har jag tränat det jag trivs med, att aldrig kunna köra tunga böj och mark betyder inte att gymkarriären är slut :)

Scratch89
2011-02-20, 13:19
Absolut. Bänkpress, hantelpress, lutande dito och dips, sen behöver du egentligen inga pressar för axlarna om det belastar ryggen för mycket.

Angående benträningen, så finns det finfina benpressar. Nackdelen med benspark och lårcurl är att du inte får med rörelser i höften på samma sätt som du får om du har med benpress.

z_bumbi
2011-02-20, 13:38
Om du tänker komma tillbaka till böj och mark så är inte benspark och bencurl tillräckligt så förutsatt att du kan köra benpress utan att få ont så kör det. Förslagsvis så diskuterar du det med den sjukgymnast etc som du går till för ryggen vad den finner som lämpliga övningar.

s.m.f
2011-02-20, 14:07
Dessa övningar brukar jag ha med i halvkroppspass

Bänkpress
Militärpress
Dips
Tric extensions alt smal bänkpress
Chins
Pullups
Skivstångsrodd (kan du köra den?)
Annars kör sälrodd

För ben utöver benspark och lårcurl testa om du fixar utfall eller möjligen frontböj, fast den är ganska bålkrävande vilket kanske påverkar din rygg.

Scratch89
2011-02-20, 14:09
För ben utöver benspark och lårcurl testa om du fixar utfall eller möjligen frontböj, fast den är ganska bålkrävande vilket kanske påverkar din rygg.

Utfall har rätt så stor risk att belasta ryggen snett och i skumma positioner. Har man ryggvärk skulle inte jag rekommendera den.

jimmyboy
2011-02-20, 15:12
@Panzerpig: Jo, ska testa frontböjar, men tror jag får ont ändå, vi får se :)

@Scratch89: Jag tänkte det jag med, blir lite för isolerat för mig smak hehe. Ska testa benpressarna nästa gång.

@Z_bumbi: Det är mitt mål (att kunna köra böjar och marklyft igen), så får hoppas att pressarna fungerar, vad borde jag göra annars? Ska ta upp det med sjukgymnasten nästa gång, har haft ett lite längre uppbehåll hos honom, men har bokat ny tid nu.

Tack för alla vänliga svar :)

emcalu
2011-02-20, 15:19
Dessa övningar brukar jag ha med i halvkroppspass

Bänkpress
Militärpress
Dips
Tric extensions alt smal bänkpress
Chins
Pullups
Skivstångsrodd (kan du köra den?)
Annars kör sälrodd

För ben utöver benspark och lårcurl testa om du fixar utfall eller möjligen frontböj, fast den är ganska bålkrävande vilket kanske påverkar din rygg.

vad är sälrodd? :)

jimmyboy
2011-02-20, 15:23
@SMF: Sorry, missade dig. Men klarar inte stångrodd heller, och är sälrodd när man typ ligger på en bänk och ror eller så typ? :D

s.m.f
2011-02-20, 15:52
@SMF: Sorry, missade dig. Men klarar inte stångrodd heller, och är sälrodd när man typ ligger på en bänk och ror eller så typ? :D

ja precis, såhär, typ...
http://www.youtube.com/watch?v=VCZDD4qPGQs