handdator

Visa fullständig version : Springa eller promenera vid deff?


flipp
2011-02-20, 11:03
Väger ca 100 kg idag fördelat på 193 cm (22 % fett). Har nu bestämt mig för att gå ner till 85-90 kg utan att tappa alltför mycket muskelmassa (om det går?). Har styrketränat sporadiskt och ofokuserat senaste tiden. Helkroppspass 1-2 gånger per vecka. Funderar på att öka dosen till 2-3 gånger samt dra ner något på kaloriintaget. Är det bättre att promenera än att springa för att bibehålla muskelmassa? De senaste veckorna har jag promenerat 50-60 min varje dag men det vore mer tidseffektivt att springa/jogga 30 min istället. Vill helst inte dra ner drastiskt på kaloritaget så därför går/springer jag hellre för att göra av med energi.

Jag undrar också hur stor del av en viktnedgång på 10 kg som kan förväntas utgöras av fett? D v s kan jag förvänta mig att nästan hela viktnedgången tas från fettet eller det är rimligare att tro på ex 5kg fett, 5 muskler? Siktar på att käka 1,5-2 g protein per kg/dag. Vet att det är omöjligt att svara på exakt men det kanske går att göra en grov uppskattning?

tglr
2011-02-20, 11:22
Vad jag har läst så ska promenad vara bättre, men jag är inte säker.

Robbmeister
2011-02-20, 11:41
Promenader är bäst för att bränna kalorier utan att slita så mycket på kroppen , men om man vill ha bra kondition så kan man slänga in löpning så länge det inte blir för många pass i veckan med det.

flipp
2011-02-20, 11:47
Jag vet att löpning och styrketräning är en dålig kombo för gynnsam muskeltillväxt men om man bara vill behålla massan, är det då lika negativt? Fördelen med löpning är dels att det tar häften av tiden att förbränna samma mängd kcal, dels att det är skönt efteråt.

eiri
2011-02-20, 11:48
sitta still hela dagarna ännu mer opti!

flipp
2011-02-20, 11:55
Vill inte göra vilka uppoffringar som helst för att det ska bli "optimalt". Det jag funderar på är det om det gör påtagliga/stora skillnader att ex. springa kontra promenera.

hejhopp79
2011-02-20, 12:09
Beror på hur ofta och intensivt du gör det

Robbmeister
2011-02-20, 12:12
Är löpning något du gillar ska du fortsätta med det , och kanske minska på den fast det beror på hur ofta du kör det.

Eddie Vedder
2011-02-20, 12:34
Jag vet att löpning och styrketräning är en dålig kombo för gynnsam muskeltillväxt men om man bara vill behålla massan, är det då lika negativt? Fördelen med löpning är dels att det tar häften av tiden att förbränna samma mängd kcal, dels att det är skönt efteråt.

Allt som är sämre för att bygga är såklart även sämre för att behålla. Men du ska givetvis springa om du vill springa. Det ska till ett alldeles bedrövligt upplägg för att du ska tappa märkbart med muskelmassa. Och då ingår fler missar än bara överdriven konditionsträning.

Sheogorath
2011-02-20, 12:36
Allt som är sämre för att bygga är såklart även sämre för att behålla. Men du ska givetvis springa om du vill springa. Det ska till ett alldeles bedrövligt upplägg för att du ska tappa märkbart med muskelmassa. Och då ingår fler missar än bara överdriven konditionsträning.

Läs och lär ungdomar. Läs och lär.

flipp
2011-02-20, 12:59
Okej, tack för svaren. Jag kommer nog köra löpning 2-3 gånger i veckan då och se vart det leder. Spelar typen av löpning roll? D v s lågintensiv kontra högintensiv?

Eddie Vedder
2011-02-20, 13:09
Okej, tack för svaren. Jag kommer nog köra löpning 2-3 gånger i veckan då och se vart det leder. Spelar typen av löpning roll? D v s lågintensiv kontra högintensiv?

Om du har kapaciteten rent fysiskt så kan man nog anta att korta pass med riktigt hög intensitet är bättre. Men det är ju en fråga om teori kontra praktik också, ingen träning är ju bättre om den gör att du sliter ut dig.

flipp
2011-02-20, 13:15
Om du har kapaciteten rent fysiskt så kan man nog anta att korta pass med riktigt hög intensitet är bättre. Men det är ju en fråga om teori kontra praktik också, ingen träning är ju bättre om den gör att du sliter ut dig.

Tack Eddie! Det kan alltså vara bättre att springa 5 km intensivt två gånger på vecka kontra att jogga 10 km en gång per vecka?

Pintan
2011-02-20, 13:29
Tack Eddie! Det kan alltså vara bättre att springa 5 km intensivt två gånger på vecka kontra att jogga 10 km en gång per vecka?

Jag skulle personligen köra nån form av HIIT. Grymt kul, grym för kondisen och inte särskilt katabol heller vad jag läst.
Kolla 100 m löparna, inga spetor inte:)

flipp
2011-02-20, 13:41
Jag skulle personligen köra nån form av HIIT. Grymt kul, grym för kondisen och inte särskilt katabol heller vad jag läst.
Kolla 100 m löparna, inga spetor inte:)

Kul! Kanske ska testa det. Har tidigare alltid kört 5 km, 10 km eller 1 km intervaller x 5. Men detta är ju något helt annat. Förslag på upplägg?

nemb
2011-02-20, 14:19
Är det inte slitsamt för kroppen att springa om man är 100kg + ? :)

flipp
2011-02-20, 14:44
Är det inte slitsamt för kroppen att springa om man är 100kg + ? :) Måste ju bero på kroppslängden. Är man 190+ bör det inte vara ngt problem gissar jag. Hög BMI kanske kan innebära att det blir för påfrestande.

dennipavlovic
2011-02-20, 17:53
Jag vet att löpning och styrketräning är en dålig kombo för gynnsam muskeltillväxt men om man bara vill behålla massan, är det då lika negativt? Fördelen med löpning är dels att det tar häften av tiden att förbränna samma mängd kcal, dels att det är skönt efteråt.

Men han vill la bränna fett? då säger vi att det tar ca: 30-40 minuter tills han bränner fett och inte bara kalorier, själv går jag snabbt på löpbandet.. o på 3 veckor har jag gått ner rätt så hyfsat (enligt mig själv) o tappat sisådär 3-4 cm vid midjan. När man springer kan man också tappa muskelmassa vilket är onödigt när man kan behålla den mer när man promenerar..

Eddie Vedder
2011-02-20, 18:22
Men han vill la bränna fett? då säger vi att det tar ca: 30-40 minuter tills han bränner fett och inte bara kalorier, själv går jag snabbt på löpbandet.. o på 3 veckor har jag gått ner rätt så hyfsat (enligt mig själv) o tappat sisådär 3-4 cm vid midjan. När man springer kan man också tappa muskelmassa vilket är onödigt när man kan behålla den mer när man promenerar..

Fett ger kalorier, kaloriförbränning förbränner alltså fett. Och nej man behöver inte göra något x antal minuter för att fett ska användas som bränsle.

dennipavlovic
2011-02-20, 18:27
Fett ger kalorier, kaloriförbränning förbränner alltså fett. Och nej man behöver inte göra något x antal minuter för att fett ska användas som bränsle.

NC... Men jag kör såhär efter att jag fått råd att inte springa under deff då man kan förlora muskelmassa.. O personen har både bulkat o deffat runt 10 år så jag tror han vet mer =)

Eddie Vedder
2011-02-20, 18:28
O personen har både bulkat o deffat runt 10 år så jag tror han vet mer =)

Säger han så kan han bevisligen inte mer. Om han nu inte medvetet ljög förstås. :)

dennipavlovic
2011-02-20, 18:38
Varför ska han ljuga? o varför ska då också min personliga tränare ljuga som vet MYCKET?

dennipavlovic
2011-02-20, 18:39
30 minuter är inte högreps, vid högreps förbränner man rent fett dvs minst 30 minuter löpning isf..

Eddie Vedder
2011-02-20, 18:41
Varför ska han ljuga? o varför ska då också min personliga tränare ljuga som vet MYCKET?

Jag skojjar bara, klart han inte ljuger. :) Men det han säger stämmer i alla fall inte om det är så som du beskriver. Det behövs ingen viss tid för att börja förbränna fett.

Beelz
2011-02-20, 19:30
Är det inte så att cardio ger bättre insulinkänslighet så i det långa loppet bör det ju vara bättre att motionera eftersom ökad insulinkänslighet = kroppen har lättare att transportera näring till musklerna istället för att lägga det som fett?!

flipp
2011-02-20, 19:50
Varför ska han ljuga? o varför ska då också min personliga tränare ljuga som vet MYCKET?
Det vimlar antagligen av myter och "egna teorier" bland personliga tränare och förståsigpåare. Att någon är erfaren eller jobbar inom området behöver inte betyda att det de säger är vettigt. Till skillnad från många PT är Eddie, King Grubb m fl. väl pålästa inom vetenskapen.

tglr
2011-02-20, 19:56
Det vimlar antagligen av myter och "egna teorier" bland personliga tränare och förståsigpåare. Att någon är erfaren eller jobbar inom området behöver inte betyda att det de säger är vettigt. Till skillnad från många PT är Eddie, King Grubb m fl. väl pålästa inom vetenskapen.

Håller med här.
dennipavlovic, jag tror du har råkat svälja lite myter, så att säga. :(

EDIT: Rättare sagt, man måste inte springa en viss tid för att fettet ska brännas. Till e.x. om du springer på tom mage, så bränns väl fettet ändå direkt?

Eddie Vedder
2011-02-20, 20:04
Är det inte så att cardio ger bättre insulinkänslighet så i det långa loppet bör det ju vara bättre att motionera eftersom ökad insulinkänslighet = kroppen har lättare att transportera näring till musklerna istället för att lägga det som fett?!

Jag tvivlar starkt på att den lilla skillnaden har en fördel jämfört med den eventuella nackdelen för musklerna med konditionsträningens signalmekanismer. Glöm inte att styrketräning, en allmänt någorlunda aktiv vardag, hyfsat låg bf% (typ under 15% som kille) och en normal kroppsvikt innebär att man har en utmärkt insulinkänslighet redan där.

Yvonne
2011-02-20, 20:41
hyfsat låg bf% = hur tar man reda på hur mkt av kroppen som är fett?

flipp
2011-02-20, 21:52
hyfsat låg bf% = hur tar man reda på hur mkt av kroppen som är fett?

Köpte en badrumsvåg som mäter fettprocent för 350 kr på ICA. Vågen är antagligen inte speciellt exakt. Jämförde dock med att beräkna via midjemått och kroppslängd och det blev nästan exakt samma värde med båda metoderna. (http://www.markazits.com/diet/bmi.php)

Sushipinne
2011-02-22, 10:24
Jag frågade också för ett tag sen, och då fick jag ett svar som jag har följt:

"Man ska ha en så hög puls så länge som möjligt"
Hittar du något sånt, då är det bra!

Sushipinne
2011-02-22, 10:25
Varför ska han ljuga? o varför ska då också min personliga tränare ljuga som vet MYCKET?

Hur mkt kostar din personliga tränare? :) är grymt sugen på att skaffa en sån