handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp av er erfarna/kunniga gymmare


robindMb
2011-02-20, 02:13
Hej.
Jag ska börja gymma och har gymma lite till och från i ett halv år, dock utan resultat (känns det som).
Kan börja berätta lite om mig själv, jag är 18 år, 172, väger runt 75 och är mullig, dvs. jag har chipstuttar och en stor mage. Men när jag sätter på mig en tröja så ser jag inte tjock ut (hoppas ni får en liten bild utav hur "stor" jag är).
Mitt mål med träningen är att jag ska kunna bli smal, jag bryr mig inte om magrutor just nu, jag vill bara få en platt mage och starka armar, ben, rygg, axlar osv. Men just nu är magen viktigast att få bort.

Jag är redo att ge ALLT[B] för att få en platt mage och få en stark kropp.
Tränar inte allt för ofta och har haft många uppehåll i min styrketräning.
Under somrarna springer jag 1-3 gånger i veckan, men har haft uppehåll med det med.

Nu vänder jag mig till er som är erfarna och kunniga inom styrketräning och hur man bygger en fin kropp.
Hur ska jag börja och hur ska jag äta osv?

Skulle vara riktigt tacksam om någon kunde lägga upp ett gym schema och visa mig hur jag ska träna med konditionen.
Nu vill jag inte ha ett schema där det står "Mån - rygg, armar. Tis-Ben, axlar" etc. Jag vill ha övningar som jag kan utföra.

Skulle vilja veta hur jag ska lägga upp min kost, har tänkt sluta med all dricka, godis och annat sött. Skulle vilja ha ett bra mat schema också, dvs deff-schema. (Någon kanske har ett schema skräpandes? *cupid*)
Som sagt, jag gör [B]ALLT för att få eran hjälp.

Kan även tillägga att jag är målvakt i hockey så skulle vilja sluta "dra på mina extra kilon" (fettet). Sen har jag även astma.
Har ett gym 1.2 km, kan träna så många dagar i veckan som behövs (ni har svaret)

Jag vill gå in för 120%, men skulle behöva eran hjälp för att klara det. :)

Tack på förhand! :em:

goja
2011-02-20, 02:44
När det kommer till gymövningar så har du ett perfekt nybörjarprogram här:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454



Lite svårare med ett Deff-schema eftersom dom är väldigt individuellt anpassade men här har du en guide hur du kan lägga upp det hela.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

davvvan
2011-02-20, 12:18
Det finns oändligt med information om träning och kost på Kolozzeum. Att göra en tråd och be om hjälp går, men det du borde göra är att söka efter information på egen hand och läsa in. Det finns så mycket att läsa och du kan tyvärr inte förvänta dig att någon annan gör jobbet åt dig. Tycker att du ska börja styrketräna och köra på det först, innan du börjar tänka på någon eventuell deff. Lycka till.

mikaelj
2011-02-20, 12:22
http://stronglifts.com

BonkyBo
2011-02-20, 12:31
Grattis till ett bra beslut!

Först och främst, det allra viktigaste för att lyckas med att nå eller kommer nära drömkroppen är att inse att det inte är en sprint utan ett maraton. Är du konsekvent med kosten och med träningen så kommer resultaten, i princip oavsett träningsform.

Men som mikaelj skriver, stronglift är ett utmärkt sätt att komma igång med träningen. Du bygger fort en upp en mycket bra bas att bygga vidare på.

Sedan vad gäller deff så tycker jag personligen att du ska börja med att ändra dina eventuella dåliga vanor (socker) och även dra ner på kolhydrat intaget generellt. De flesta människor stoppar i sig alldeles för mycket kolhydrater. Regelrätt deff tycker jag inte att du ska satsa på samtidigt som du startar din seriösa träning tillsammans med koständring. Vinn många små strider, så kommer du vinna kriget tillslut.

Lycka till.

Crocker
2011-02-20, 13:20
Man läser din text och din ödmjukhet lyser igenom. :) Kändes skönt att läsa. För att gå ned i vikt skulle jag helt enkelt gå en promenad extra per dag, mer sallad och animaliska produkter. Dra bort spannmål. Det är inte så svårt, går du inte ned efter 2 veckor ät mindre/rör på dig mer. Går du ned för mycket ät lite mer.
Mikalj's schema är kanon.
Lycka till, kör hårt nu! ;)

Sniggel
2011-02-20, 13:48
Några förslag på scheman har redan dykit upp.

Jag vill tillägga att du inte bör träna för mycket konditionsträning utöver styrketräningen. Hockeyn räcker säkert och du behöver återhämtning, speciellt när du går ner i vikt.

Det som kommer att huvudsakligen styra fettreduktionen är en smart kost.
Det enklaste är att sluta eller att skära ner drastiskt på onödig mat (godis, chips, läsk, juice, alkohol)
Annat man kan göra är att byta bort mat som mättar dåligt mot sånt som mättar bättre. Ett fåtal exempel:
pasta -> potatis
potatis -> kålrot
vitt sötat bröd -> osötat rågbröd
proteindrink -> köttbit

Överlag så mättar proteinrik mat bra. Vilket är en dubbel fördel då protein får muskelmassan att bevaras när man tappar vikt, vilket innebär att största möjliga andel av en viktförlust blir fett. Exempel
Rött kött (inte allt för hög fetthalt)
Kyckling
Fisk
Ägg
Ost (gärna fettsnål)

Att äta mer grova grönsaker (grönkål, broccoli, spenat, morot, vitkål, blomkål, sparris osv...) är också en bra idé. Man kan då låta de ta en större del av den mat som är kolhydratsrik.

Man bör inte vara alltför strikt heller och förbjuda vissa saker då detta kan göra det psykologiskt påfrestande att hålla dieten. Är det något man tycker om väldigt mycket så kan man planera in små/moderata mängder av detta vid utvalda tillfällen.

Dessa tips tror jag om man följer dem, får de flesta att gå ner i vikt automatiskt. Om det inte gör det är det dags att börja räkna kalorier för att få kontroll över situationen.

KaptenKrok
2011-02-20, 14:16
http://stronglifts.com

+1