handdator

Visa fullständig version : Påskyndning ärfligt håravfall av styrketräning?


cero
2011-02-20, 00:32
Hur ligger det till?

davvvan
2011-02-20, 00:36
Är du nog stor är det ingen som bryr sig.

cero
2011-02-20, 00:51
Är du nog stor är det ingen som bryr sig.

Om det ändå vore så. :D

Tolkia
2011-02-20, 01:02
Jag är skeptisk (om vi inte i "styrketräning" inkluderar intagande av diverse dubiösa preparat). Det är populärt att prata om flintskallighet p.g.a. den våldsamma testosteronhöjningen som träningen skulle ge, men mycket av snacket är nog just snack. Det torde dessutom vara ganska svårt att undersöka, eftersom den ärftliga komponenten är så stark. Fråga din pappa och eller farbröder/morbröder/morfar/farfar när de började bli tunnhåriga så har du ett rätt bra riktmärke.

Upptaget
2011-02-20, 01:14
Använder du inga AAS så ska det nog inte vara bekymmer på den fronten..

brauppa
2011-02-20, 13:09
Kan nog hänga ihop, vet många som upplevt ökat mängd av tappat hår under hård styrketräning.
Sen så är det väl så att ska man tappa det inom en snar framtid så kommer det åka av lite fortare än vad det skulle göra om man inte tränade, förmodligen handlar det om månader.
Och såklart hur aggressivt det är.

bearwolf
2011-02-20, 15:08
en annan var helt kal vid 18, jag gjorde såhär:
1. raka
2. bulka
3. ????
4. Profit!

cero
2011-03-15, 15:20
Fler tankar?

Rickard
2011-03-15, 15:22
Kreatin kanske kan påverka? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136275

cero
2011-03-15, 18:21
Jo, det har jag hört förut. Men det är styrketräningen i sig jag undrar över.

hejhopp79
2011-03-15, 19:19
Ja, det är väl inte omöjligt.

Beror helt på vilken testo-höjning du får av träningen etc. Kanske är högst individuellt, ingen aning faktiskt.

Tolkia
2011-03-15, 19:46
Jo, det har jag hört förut. Men det är styrketräningen i sig jag undrar över.
Det finns förstås inga garantier, men jag är mycket, MYCKET skeptisk.

stridis
2011-03-15, 20:20
Är den nog stor är det ingen som bryr sig.

True true.

hejhopp79
2011-03-15, 20:21
Finns det studier på testosteron-nivåer och styrketräning under en längre period? Även akuta effekter kan ju vara intressant. Skulle vara kul att se siffror

dream_theater_
2011-03-15, 21:32
en annan var helt kal vid 18, jag gjorde såhär:
1. raka
2. bulka
3. ????
4. Profit!


http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSZ33D58lPD_QeJHmed1dpSknvO9OtiQ _gpiiiN4m_rijpZCZRsyw

ispåse
2011-03-15, 22:08
Optinoja och stress pga träning tror jag kan bidra till håravfall.

Langster
2011-03-16, 09:55
Det förbluffar mig att man orkar bry sig om faktorer som kan bidra till att det ärftliga håravfallet accelereras.
Har man ärftligt håravfall så kommer man ju ändå tappa håret, spelar roll om det sker detta år eller nästa.

ARMSTARK
2011-03-16, 10:02
Utan att vara professor i ämnet säger jag: Nej, inte en chans! Det är det andra saker som gör, exempelvis steroider å skit.

Owe
2011-03-16, 10:20
Det förbluffar mig att man orkar bry sig om faktorer som kan bidra till att det ärftliga håravfallet accelereras.
Har man ärftligt håravfall så kommer man ju ändå tappa håret, spelar roll om det sker detta år eller nästa.

En otroligt okänslig kommentar !

Det är uppenbart du ej lider av detta och inte är nog insatt av vikten av vad det kan betyda för en person.

Jag kan lova dig att det finns en stor grupp som heldre har kvar sitt hår än får större muskler.

När det gäller ärftligt håravfall så, så finns det sätt/metoder att bromsa ner detta på en nivå att man kan förskjuta förloppet många år framåt.
Det är inte så kul att bli tunnhårig vid 30, men kan man förskjuta det tills man är + 40 så är det lättare att hantera, då gruppen av tunnhåriga män är större då.

Owe

Langster
2011-03-16, 10:42
En otroligt okänslig kommentar !

Det är uppenbart du ej lider av detta och inte är nog insatt av vikten av vad det kan betyda för en person.

Jag kan lova dig att det finns en stor grupp som heldre har kvar sitt hår än får större muskler.

När det gäller ärftligt håravfall så, så finns det sätt/metoder att bromsa ner detta på en nivå att man kan förskjuta förloppet många år framåt.
Det är inte så kul att bli tunnhårig vid 30, men kan man förskjuta det tills man är + 40 så är det lättare att hantera, då gruppen av tunnhåriga män är större då.

Owe
Nej jag lider inte av det och skulle antagligen inte lida av att lida av problemet heller. Är håret en så otroligt stor grej så har man något snedvridna prioriteringar i livet.

Owe
2011-03-16, 10:51
Nej jag lider inte av det och skulle antagligen inte lida av att lida av problemet heller. Är håret en så otroligt stor grej så har man något snedvridna prioriteringar i livet.

Och vad menar du med : "snedvridna prioriteringar i livet" ?
Vill veta lite mer specifikt, innan jag jag svara på hur jag uppfattade svaret.

MVH
Owe

Langster
2011-03-16, 10:54
Och vad menar du med : "snedvridna prioriteringar i livet" ?
Vill veta lite mer specifikt, innan jag jag svara på hur jag uppfattade svaret.

MVH
Owe

Jag menar helt enkelt att det finns viktigare saker att fokusera på än om man har hår på huvudet eller ej.

ARMSTARK
2011-03-16, 11:01
Jag är inne på Langsters linje, va faan, gråta över lite håravfall! Be a man!

Owe
2011-03-16, 11:11
Jag menar helt enkelt att det finns viktigare saker att fokusera på än om man har hår på huvudet eller ej.

Som?

Inte för jag inte håller med dig, för det gör jag.
Men så ser ju tyvärr inte världen ut, utan hur man ser ut är väldigt viktigt,specielt när det gäller det motsatta könet (även om en skallig kille egentligen borde ge indikationen om att han har hög testo och vara veril )

Vad många på detta forumet håller på med är ju väldigt ytligt egentligen, då många vill se bättre ut,,,
Det är inte så många som i första hand säger: jag vill ha en hälosammare kropp.

Säger inte att jag är utanklander, men vill nog säga jag kommmit till den punkten att känslan av vara hälsosam kommer före hur jag ser ut i speglen.

MVH
Owe

Agremont
2011-03-16, 12:09
Jag är på god väg att bli flint men jag tänker såhär angående trådämnet; behålla håret liiiite längre, eller bli stor och stark? Stor och stark såklart! :)

Langster
2011-03-16, 12:22
Som?

Ja förutom att man kanske borde fokusera på sin personlighet mer än sitt utseende och andra klyschor så är det kanske så att man har en ful frisyr och fult hår. Den kvinna man söker kanske tycker att man är snyggare skallig eller rakad (det är nog bäst det, för som sagt, har man ärftligt håravfall så kommer man att bli skallig förr eller senare ändå).
Den med ärftligt håravfall som tror att hans attraktionsförmåga står och faller på hur håret ser ut har dömt sig själv till evig bitterhet, för det där håret kommer att falla av förr eller senare hur lite han än vill att det ska bli så.
Visst finns det kanske kvinnor som tycker att ett vackert hårsvall är ett måste, men vet du vad, det är inte kvinnan för en som kommer att bli skallig!

ARMSTARK
2011-03-16, 12:40
Ja förutom att man kanske borde fokusera på sin personlighet mer än sitt utseende och andra klyschor så är det kanske så att man har en ful frisyr och fult hår. Den kvinna man söker kanske tycker att man är snyggare skallig eller rakad (det är nog bäst det, för som sagt, har man ärftligt håravfall så kommer man att bli skallig förr eller senare ändå).
Den med ärftligt håravfall som tror att hans attraktionsförmåga står och faller på hur håret ser ut har dömt sig själv till evig bitterhet, för det där håret kommer att falla av förr eller senare hur lite han än vill att det ska bli så.
Visst finns det kanske kvinnor som tycker att ett vackert hårsvall är ett måste, men vet du vad, det är inte kvinnan för en som kommer att bli skallig!

+1, över huvud taget gör man sig själv en otjänst om man skaffar sig en ytlig kvinna.

cero
2011-03-16, 12:47
Ja förutom att man kanske borde fokusera på sin personlighet mer än sitt utseende och andra klyschor så är det kanske så att man har en ful frisyr och fult hår. Den kvinna man söker kanske tycker att man är snyggare skallig eller rakad (det är nog bäst det, för som sagt, har man ärftligt håravfall så kommer man att bli skallig förr eller senare ändå).
Den med ärftligt håravfall som tror att hans attraktionsförmåga står och faller på hur håret ser ut har dömt sig själv till evig bitterhet, för det där håret kommer att falla av förr eller senare hur lite han än vill att det ska bli så.
Visst finns det kanske kvinnor som tycker att ett vackert hårsvall är ett måste, men vet du vad, det är inte kvinnan för en som kommer att bli skallig!

Ett bra utseende och en bra personlighet vinner ju lätt över en bra personlighet. Speciellt när man är ung.

Är väl klart att utseende är väldigt viktigt för människors självförtroende? Välkommen till 2000-talet. Är man under 20 och redan lider av rejält håravfall, så är det väl för guds skull självklart att man vill undvika saker som eventuellt kan göra det ännu värre? Men är det så illa att man borde raka av skiten, så kanske det inte spelar så stor roll.

+1, över huvud taget gör man sig själv en otjänst om man skaffar sig en ytlig kvinna.

Vem är inte ytlig som ung egentligen?

Vi antar att du är en man. Du är på krogen. Går du fram till en kvinna som inte alls ser attraktiv ut, i hopp om att hon har bra personlighet?

Fredrik_S
2011-03-16, 12:55
För det första så är INTE det en kvinna säger och tänker om vad hon vill ha i närheten av kopplat till deras agerande om vem de väljer att ligga med.
De män/killar som får ligga mest har tre viktiga egenskaper och det är manlighet utseende och uppvisad självsäkerhet.
Extremt ofta går självförtroendet hand i hand med utseendet, men utseendet är INTE kopplat till HÅRET det är kopplat till kroppen och ansiktet.
Är man snygg får man bra självförtoende, har man bra självförtroende blir man snygg.

Hår kanske ökar valpoolen bland tjejer för en man med några få % givet lika självförtroende kropp och ansikte, inte mer.

Langster
2011-03-16, 13:01
Ett bra utseende och en bra personlighet vinner ju lätt över en bra personlighet. Speciellt när man är ung.

Är väl klart att utseende är väldigt viktigt för människors självförtroende? Välkommen till 2000-talet. Är man under 20 och redan lider av rejält håravfall, så är det väl för guds skull självklart att man vill undvika saker som eventuellt kan göra det ännu värre? Men är det så illa att man borde raka av skiten, så kanske det inte spelar så stor roll.



Vem är inte ytlig som ung egentligen?

Vi antar att du är en man. Du är på krogen. Går du fram till en kvinna som inte alls ser attraktiv ut, i hopp om att hon har bra personlighet?

Och bara de allra snyggaste får ligga eller hur? Du måste vara snyggast av alla för att få ligga! Och du måste ligga med kvinnor som tycker att killar måste ha hår.

Nej, det funkar inte så.

cero
2011-03-16, 13:18
För det första så är INTE det en kvinna säger och tänker om vad hon vill ha i närheten av kopplat till deras agerande om vem de väljer att ligga med.
De män/killar som får ligga mest har tre viktiga egenskaper och det är manlighet utseende och uppvisad självsäkerhet.
Extremt ofta går självförtroendet hand i hand med utseendet, men utseendet är INTE kopplat till HÅRET det är kopplat till kroppen och ansiktet.
Är man snygg får man bra självförtoende, har man bra självförtroende blir man snygg.

Hår kanske ökar valpoolen bland tjejer för en man med några få % givet lika självförtroende kropp och ansikte, inte mer.

Utseende ÄR enligt mig kopplat till håret. Precis som att det är kopplat till kroppen, ansiktet, kläderna osv. Särskilt med tanke på att långt ifrån alla passar utan hår. Felet du gör är att du tror att allas självförtroende är kopplat till samma saker som dig själv. Själv tycker jag att en rapp käft, fint ansikte och tjockt hår kommer långt före en vältränad kropp.

Och bara de allra snyggaste får ligga eller hur? Du måste vara snyggast av alla för att få ligga! Och du måste ligga med kvinnor som tycker att killar måste ha hår.

Nej, det funkar inte så.

När har jag sagt det? Läs vad jag skrev.

Men det beror väl på vad man själv tycker. Väldigt ovanligt att jag ser någon som passar bra utan hår, och även om personen skulle göra det, skulle jag tycka det var bra mycket snyggare med tjockt hår. I princip alla jag har pratat med tycker likadant.

ARMSTARK
2011-03-16, 13:25
Den diskussionen kommer inte längre, det är helt klart.

Fredrik_S
2011-03-16, 13:31
Själv tycker jag att en rapp käft, fint ansikte och tjockt hår kommer långt före en vältränad kropp.



När har jag sagt det? Läs vad jag skrev.

Men det beror väl på vad man själv tycker. Väldigt ovanligt att jag ser någon som passar bra utan hår, och även om personen skulle göra det, skulle jag tycka det var bra mycket snyggare med tjockt hår. I princip alla jag har pratat med tycker likadant.

Du har rätt i att Rapp käft och ansikte kommer långt för vältränad kropp men inte hår....
det är desutom väääldigt vanskligt att lägga stor vikt vid håret när man har ärftligt håravfall.

Det ÄR snyggare med hår men det är INTE en stor %-andel när det gäller liggafaktron. Oavsett vad man själv tycker och tror.

Jag håller med om att det är ovanligt att jag ser folk utan hår som passar i det, men det är pga deras ansikte och självfötroende förstorar problemet nått enormt att man då kanske tror att det är pga håret...

Problemet eller verkligheten är den att vad tjejer tycker när som säger vad dom tycker och vilka dom sedan råkar ligga med med facit i hand stämmer ALDRIG överens. Ofta ligger de med personer de ångrar och då är det inte pga att de inte hade hår på knoppen!!

cero
2011-03-16, 13:48
Det KAN vara en väldigt stor %-andel när det gäller liggafaktorn. Det beror på hur bra man passar utan hår, hur fint ansikte man har, och massa andra saker som väger in. Själv tror jag att jag skulle se förjävlig ut utan hår, och det är ju inte så kul.

Även personer som går väldigt mycket efter insidan och betraktas som "flickvän"-material är väldigt ofta ytliga till en viss del, och då hjälper det naturligtvis att se så bra ut som möjligt även om det kanske inte är det allra viktigaste. Handlar det endast om att få LIGGA, så är det ju ännu mer ytligt.

Men som Armstark säger, denna diskussionen är en ond cirkel. Alla tycker olika.

Fredrik_S
2011-03-16, 14:03
Fast vi tycker nog typ exakt lika cero :)
Bara % vi är oeense om.

Jag tyckte det var en mardröm när jag insåg att jag skulle bli av med håret. 25 var jag året det försvann. Då var jag rätt klen och blekfet också, såg inte så fint ut tyckte jag. Men nu vid 30 har jag bättre självförtroeende och tycker det har hjälpt med lite mer muskler, nacke och färg på huden...

Tror det viktigaste är att försöka bli vältränad och brun när man är rakad. Är man väldigt ljus i huden ser det mycket värre ut med rakad skalle...

hejhopp79
2011-03-16, 14:10
Jag menar helt enkelt att det finns viktigare saker att fokusera på än om man har hår på huvudet eller ej.


Hellrw hår på huvudet än en otymplig fysik

cero
2011-03-16, 14:16
För mig är det nog risk för att behöva snagga när jag är runt 20. Att tappa det när man är 30+ skulle jag acceptera, men när man är så pass ung känns det väldigt surt. Färg på huden har jag gott om, rejält med muskler hjälper väl också som du säger. Men då är det åter till frågan hur styrketräning påverkar.

Har ett svagt minne om att King Grub har svarat "Ja" när det var uppe någon diskussion om tung benträning skulle kunna påverka ärfligt håravfall. Sedan brukar man också se en del kommentarer angående flintskalliga styrkelyftare som tränar väldigt hårt.

Hellrw hår på huvudet än en otymplig fysik

Så tänker jag också. Skulle kunna acceptera att vara ett benrangel som inte ens klarar av att maxa 30 KG i bänkpress om jag skulle få behålla håret.

KaptenKrok
2011-03-16, 14:40
Det KAN vara en väldigt stor %-andel när det gäller liggafaktorn.

Skulle kunna acceptera att vara ett benrangel som inte ens klarar av att maxa 30 KG i bänkpress om jag skulle få behålla håret.

Om det är liggafaktorn du vill maxa så skall du jobba på att höja ditt testo till skyhöga nivåer. Tjejerna kommer inte märka om du har hår eller inte när du spänner ögonen i dom med din testostinna afahanneblick.

Om du aktivt för en livsstil som sänker testot så lovar jag att det bara är riktigt weird brudar som vill ligga med dig. Dom kommer överge dig när första bästa alfahanne tittar förbi.

cero
2011-03-16, 14:42
... och sen vaknade du eller? :D

KaptenKrok
2011-03-16, 14:52
... och sen vaknade du eller? :D

Nej. Testosteronnivå påverkar din mentalitet i hög grad.

Lågt testo och du ligger apatisk i ett hörn och tycker livet känns grått. Ej attraktivt.

Högt testo gör dig full av energi och beslutsamhet. Attraktivt.

Attityd > hår. I alla fall när det gäller att dra hem honor.

cero
2011-03-16, 15:15
Attityd + hår > attityd

Varför skulle man bli full av energi och beslutsamhet för att man styrketränar? Förstår inte riktigt logiken.

KaptenKrok
2011-03-16, 15:24
Attityd + hår > attityd

Varför skulle man bli full av energi och beslutsamhet för att man styrketränar? Förstår inte riktigt logiken.

Det är så testosteron påverkar män.

cero
2011-03-16, 15:28
Träna --> mer testo ---> bättre attityd/beslutsamhet ---> kompensera för eventuell hårförlust ---> ligga?

Detta är alltså din koppling?

Riktigt så enkelt är det nog inte. :D

KaptenKrok
2011-03-16, 15:30
Träna --> mer testo ---> bättre attityd/beslutsamhet ---> kompensera för eventuell hårförlust ---> ligga?

Detta är alltså din koppling?

Riktigt så enkelt är det nog inte. :D

Klart det är. Fast om du fortfarande håller på och nojar över håret trots imponerande testonivå så är det såklart avtändande för motsatta könet.

ARMSTARK
2011-03-16, 15:35
Kvinnor dras till saker som inte är "fullständiga" eller "perfekta", även när det gäller män. Exempel;

När jag var yngre brukade jag klä ner mig när jag gick på disco, trasiga jeans, en skryngklig skjorta hängande utanpå nån t-chirt, skäggstubb. Tjejerna kunde inte hålla sig borta, de skulle fram å smådissa klädstilen, men sen fick man ligga i alla fall.

Fick ofta höra nåt i stil med "Asså, du e ju snygg å sådär, men...de e nåt med den där oborstade attityden som gör att du blir ännu mer..."

KaptenKrok
2011-03-16, 15:38
Kvinnor dras till saker som inte är "fullständiga" eller "perfekta", även när det gäller män. Exempel;

När jag var yngre brukade jag klä ner mig när jag gick på disco, trasiga jeans, en skryngklig skjorta hängande utanpå nån t-chirt, skäggstubb. Tjejerna kunde inte hålla sig borta, de skulle fram å smådissa klädstilen, men sen fick man ligga i alla fall.

Fick ofta höra nåt i stil med "Asså, du e ju snygg å sådär, men...de e nåt med den där oborstade attityden som gör att du blir ännu mer..."

Hear hear! Det är attityden som gör det. Med den attityden satt du säker inne med skyhög testonivå också ;)

brauppa
2011-03-16, 17:18
En som inte lider av ärftligt håravfall kan aldrig någonsin förstå hur det känns för den person som är påväg att tappa sitt hår.
Så därför prioritetssnacket hit och dit är bara nånsens, kom tillbaka när man är där själv.
En sak som kanske alla har gjort nån gång under livets gång, är att skojja om någon som är flint eller är påväg att bli. Tänk dig då om du vore den personen som folk gör narr av....

the_matsson
2011-03-16, 18:12
http://www.hairloss-reversible.com/

Och klicka på "My Approach", fast det mesta på sidan är egentligen läsvärt. Handlar om en övning för musklerna runt skalpen. Det funkade för mig i slutet av gymnasiet när håret började falla. Egentligen fascinerande att det inte blivit mer känt än, ganska stort problem för ganska många...