handdator

Visa fullständig version : 2 gympass/vecka


Knaz
2011-02-19, 23:04
Tjena !

Nu är de så att jag tyvärr ska dra ner till 2 gympass per vecka för att jag behöver tid till annat. Utöver gympassen kommer ja träna 2-3 fotbolls pass per vecka. Gillar att träna mycket men tiden finns inte riktigt nu...

Men jag undrar nu hur jag ska lägga upp passet/passen. Är sugen på att köra helkropps pass, vilka övningar ska jag ha med ? Jag kan inte köra ben nånting då jag har ont i knäna vid tung belastning, fotbollen går bra men direkt jag ska börja hoppa osv gör de ont. Kör inte heller basövningar då jag inte kan tekniken än och kör själv så jag har ingen passare.

Så hur skulle ni lägga upp träningen ? Skulle ni kört helkropps pass 2 gånger/vecka eller delat upp de annorlunda? Vet att de finns ett helkropps pass i tråden för nybörjare men har tränat på gym i ca 8 månader nu så jag skulle vilja ha nå annat.

Mvh

krima
2011-02-19, 23:12
Helkroppspass utan basövningar verkar inte precis optimalt. Syftar du bara på bänkpress eller skippar du alla basövningar?

davvvan
2011-02-19, 23:13
Fortsätt att köra z_bumbis program du, det är inget fel på det.

Knaz
2011-02-19, 23:41
Helkroppspass utan basövningar verkar inte precis optimalt. Syftar du bara på bänkpress eller skippar du alla basövningar?

Bänk, mark och böj. Mark och böj hade ju gått bort oavsett om jag hade haft tekniken eller inte pga mina knän..

Fortsätt att köra z_bumbis program du, det är inget fel på det.

Har inte kört de.. Sen tycker jag de är lite lite..


Kan ju tillägga att målet är styrka så ni vet de :P

Lillleif
2011-02-20, 00:36
Så hur skulle ni lägga upp träningen ?

Jag skulle konsultera en medicinskt kunnig person för att få rätsida på knäna till att börja med, sen köra basövningar. Hur ska du kunna köra helkroppspass om du inte kan träna benen?

Knaz
2011-02-20, 00:40
Jag skulle konsultera en medicinskt kunnig person för att få rätsida på knäna till att börja med, sen köra basövningar. Hur ska du kunna köra helkroppspass om du inte kan träna benen?

Knäna har bara blivit bättre och bättre så de är lugnt.

Helkropp för mig just nu är överkroppen :P

panzerpig
2011-02-20, 00:51
Fortsätt att köra z_bumbis program du, det är inget fel på det.

+1. Har du bara tränat 8 månader så låter det som ett perfekt program. Vad är det för fel på dina knän? Kanske går att fixa till hos läkare eller sjukgymnast?

"nybörjarprogrammet" är riktigt bra, finns inget annat program som magiskt kommer ge dig bättre ökningar än det. Om det är styrka du helst vill ha, sänk repetitionerna till ca 5.

Knaz
2011-02-20, 11:39
+1. Har du bara tränat 8 månader så låter det som ett perfekt program. Vad är det för fel på dina knän? Kanske går att fixa till hos läkare eller sjukgymnast?

"nybörjarprogrammet" är riktigt bra, finns inget annat program som magiskt kommer ge dig bättre ökningar än det. Om det är styrka du helst vill ha, sänk repetitionerna till ca 5.

Hur många set med ca 5 rep på varje muskelgrupp ?

Pepz
2011-02-20, 11:51
knäproblem blir oftast värre om du inte tränar benen.
gå till en sjukgymnast.

Jag skulle kört "helkropp" i ditt fall

Knaz
2011-02-20, 11:57
knäproblem blir oftast värre om du inte tränar benen.
gå till en sjukgymnast.

Jag skulle kört "helkropp" i ditt fall

Knäna får träning via fotbollen.. Och de blir bara bättre och bättre som sagt.. Kan snart börja träna benen på gym igen ..

Pepz
2011-02-20, 12:03
Knäna får träning via fotbollen.. Och de blir bara bättre och bättre som sagt.. Kan snart börja träna benen på gym igen ..

inte för att vara sån, men du låter som de flesta smågrabbar som inte orkar träna ben.
gör dig själv en tjänst om du aspirerar på resultat framöver
1.uppsök en sjukgymnast
2.ta en gyminstruktion och lär dig basövningarna

filmjölk
2011-02-20, 12:12
Kör ett set på varje maskin gymmet har, till fail, moderat belastning c.a 8-12 reps sen börjar du om och kör en omgång till, repetera tills du inte har lust mer.

davvvan
2011-02-20, 12:15
Hur gammal är du? Varför är du ute efter styrka? Om det gör ont när du börjar hoppa, hur kan du då spela fotboll utan problem?

Knaz
2011-02-20, 12:29
inte för att vara sån, men du låter som de flesta smågrabbar som inte orkar träna ben.
gör dig själv en tjänst om du aspirerar på resultat framöver
1.uppsök en sjukgymnast
2.ta en gyminstruktion och lär dig basövningarna

För de första så vill jag träna bena .. De är min bästa muskelgrupp och jag vill gärna att de ska fortsätta så .. Men som sagt, kan snart börja träna ben igen då mina knän snart är bra ..

Hur gammal är du? Varför är du ute efter styrka? Om det gör ont när du börjar hoppa, hur kan du då spela fotboll utan problem?

Är 20, vill ha styrka för att de kommer hjälpa mig i fotbollen. Ja de vet jag inte, men direkt vi ska börja med upphopp osv på fotbollen tar de stopp men så länge vi bara springer så går de hur bra som helst.. Konstigt är de ..

Crocker
2011-02-20, 13:17
Dina ben lär inte vara din bästa muskelgrupp om du inte tränar de, pg.a skada.

Vincent Vega
2011-02-20, 15:16
Om du bara ska ha två pass skulle det kunna se ut såhär kanske;

Workout A
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Skivstångsroddar 5x5
Dips 3xFailure
Mage

Workout B
Benpress 4-5x12-15
Militärpress 5x5
Marklyft 5x5
Pull-ups/Chin-ups 3xFailure
Mage