handdator

Visa fullständig version : Bara sista setet till failure


MunsöHustla
2003-11-20, 20:27
Funderar på att börja köra bara det sista setet till failure och ibland hoppa över den biten helt. Har ju varit rätt mycket snack om ämnet och jag har märkt själv att det jag ökar mest på är benen - som jag aldrig tränar till failure.

Nu är bara frågan vart går gränsen till failure, är det när man får stopp mitt i en repetetion och helt enkelt inte får upp den eller är det failure också när man kör precis så många reps som man klarar av utan att påbörja en som det blir stopp på?

AnderssoN
2003-11-20, 20:42
Om man inte testar en rep till får man aldrig veta om man skulle klara den eller inte. Men visst, jag förstår ungefär hur du menar.

Failure för mig är när jag kör tills jag inte orkar mer. Kan väl innebära att jag avbryter en rep mitt i lite snyggt eller att jag inte ens orkar pressa en extra; tvärstopp med andra ord.

Men det kan skilja från en övning till en annan. Vissa övningar vågar jag inte testa "den där sista repsen" för det finns risk att jag kan göra mig illa på ett eller annat sätt.

King Grub
2003-11-20, 20:45
http://www.stopstart.fsnet.co.uk/smilie/stupid.gif

Hermes
2003-11-20, 22:03
Typ som knäböj och bänkpress kan ju vara lite små farligt att köra sista repset, om man tränar själv och inte har möjlighet till pas då

kharon
2003-11-21, 08:05
Originally posted by hermes
Typ som knäböj och bänkpress kan ju vara lite små farligt att köra sista repset, om man tränar själv och inte har möjlighet till pas då

Om man kör knäböj i buren är det bara att sätta sig ner och dö vid fail. Det ska jag göra om ungefär 30 minuter... Benpass! :hbang:

Big_Vik
2003-11-21, 08:19
Kharon: det är alltså där inne i powerracket man ska va..?
på mitt gym står powerracket oanvänt i ett hörn, igår hängde de sina jackor på honom. :)
Kan någon visa en bild på hur den där plåtsaken skulle kunna hjälpa till? aldrig sett någon som kört i den nämligen.. :em:

shirunai
2003-11-21, 09:17
var står powerracken ?

jo visst kan jag berätta hur den ska användas, vi säger att du knäböjer, då ställer du in pinnarna ungefär nån cm djupare än du går om du nu skulle faila så landar stången på ribborna och du sitter i fast och bölar och ropar på hjälp.

MunsöHustla
2003-11-21, 15:08
Grub: Brukar du köra alla dina femtielva set till failure?