handdator

Visa fullständig version : Om man nu råkat bulka lite snabbt....


jovas
2011-02-18, 23:56
Hej.. är en av dom som lyssnat för mkt på "ät mer"...

Jag e 176 cm lång å väger 81 kilo..

Vägde 75 när jag började.. så 6 kilo har jag gått upp..
Har tränat tre månader...

Ser inge snyggt ut, fett på mage, midja å lite bröst..

Bör jag då nu lägga mig på ett kcal minus för att gå ner och sedan lägga mig på kcal plus fat mkt mindre den gången såklart?

tglr
2011-02-19, 00:11
För att svara på din fråga, ja.

Fru_Flisa
2011-02-19, 00:13
Ja men håll proteinet högt för all del.

Edit: ...eller balans med högt proteinintag, det är ju ingen "enorm" viktuppgång och fett (mer eller mindre visserligen) är ju oundvikligt att lägga på sig om man nu ska bulka.

jovas
2011-02-19, 00:15
okej tack för era svar..... :( synd att jag gick upp så snabbt...

Ska nu försöka ligga på kcal plus på träningsdagar och kcal minus på vilodagar.. få i mig lika mkt protein alla dagar....

gå ner till hmm jag vet inte vad kan va rimligt? 73 kilo?

Crocker
2011-02-19, 00:17
gå ner till hmm jag vet inte vad kan va rimligt? 73 kilo?
Såklart vet ingen. Du stannar när du är nöjd, helt enkelt.

RassK
2011-02-19, 00:19
Då får man deffa

jovas
2011-02-19, 00:22
fan så trist att de blev såhär aja man får lära sig av sina misstag....
Men om jag kör lite rätt så kanske jag kan lyckas lägga på mig lite muskler när jag går ner..

benacii
2011-02-19, 00:31
eftersom du pratar om att gå ner 2kg så tror jag bara du nojjar. kan du visa en bild?

noob76
2011-02-19, 01:07
2 kilo kan du bränna lätt på 4 veckor och om du är noga med kosten behöver du inte tappa ett gram muskler för att uppnå en så liten viktnedgång. skillnad om det vore 15 kilo att gå ner.

goja
2011-02-19, 01:29
eftersom du pratar om att gå ner 2kg så tror jag bara du nojjar. kan du visa en bild?

Han hade gått upp från 75kg till 81kg så det är 8kg som hade tänkt gå ner.

lougreed
2011-02-19, 01:31
han vager 81, inte 75.

det innebar 8 kg till 73. Vilket jag tror kan vara en rimlig malvikt. Sikta pa att tappa ett kg i veckan och skarp dig med bulkande framover vafan!!

benacii
2011-02-19, 09:56
ojdå. blandade ihop siffrorna

Zorban
2011-02-19, 10:17
6 kg viktuppgång på 3 månader är väl rätt standard när man bulkar. Man måste inte ligga så högt men är absolut inget ovanligt med 500 kcal + om dagen.

jovas
2011-02-19, 12:10
Jo kanske e vanligt men va lite för snabbt... Sen ser jag ingen skillnad i spegeln? Borde jag inte göra de efter 3 månader? Ser att de finns mer fett... Eller är 3 månader för lite?

Benjila
2011-02-19, 12:24
Jo kanske e vanligt men va lite för snabbt... Sen ser jag ingen skillnad i spegeln? Borde jag inte göra de efter 3 månader? Ser att de finns mer fett... Eller är 3 månader för lite?
Har du ökat något i styrkeövningarna?

jovas
2011-02-19, 13:11
Har du ökat något i styrkeövningarna?

Ja det har jag.. Klara typ 30 kg i bänk 4x8. Nu klarar jag 52.5 4x8

mikaelj
2011-02-19, 13:13
Det är en bra ökning, men du är fortfarande väldigt svag för ditt BMI. Tränade du något annat än bara bänk när du gick upp i vikt?

jovas
2011-02-19, 13:57
Ja Gud ja. Jag har kört zumbis 3 dagars program. Tränat 3 ggr i veckan.

mikaelj
2011-02-19, 16:33
Hur ser ökningarna ut i övriga övningar?

jovas
2011-02-19, 16:48
Hur ser ökningarna ut i övriga övningar?

Ser bra ut i dom tycker jag. Smal bänk 20 kg 3x10 nu 37 kg. Axel press 6 kilos hantlar nu tio kilo.

mikaelj
2011-02-19, 17:14
Knäböj, marklyft, rodd...?

jovas
2011-02-20, 17:22
Knäböj, marklyft, rodd...?

Knäböj så tar jag det lungt eftersom jag har problem med teknilen. På markörer började jag försiktigt på 40 kg och ökar lite varje vecka. Kör på 75 kg nu. Skivstångsrodd kör jag på 57 kg nu. Böra nog på 40 kg.

jovas
2011-02-20, 19:38
har tränat exakt 10 veckor... så strax 3 månader....

Borde jag inte se några resultat i spegeln?

mikaelj
2011-02-20, 19:44
Ge oss före-/efterbilder.

jovas
2011-02-20, 19:47
Ge oss före-/efterbilder.

ska fota lite senare då och lägga upp....

men jag får väl träna på och se om de händer något.

jovas
2011-02-21, 10:55
vad säger ni andra? borde man se skillnad på 3 månader i spegeln?

Zorban
2011-02-21, 10:57
vad säger ni andra? borde man se skillnad på 3 månader i spegeln?
Kanske. Det borde vara lite skillnad, absolut. Att kunna se det själv är en helt annan femma. Jag ser exempelvis bara skillnad på armarna, där syns det rejält, trots att jag inte gjort jättebra ökningar där. Om du dessutom har lagt på dig mycket fett är det svårare att se. Deffa.

CoolBoy
2011-02-21, 11:00
vad säger ni andra? borde man se skillnad på 3 månader i spegeln?

Ja eller det beror på vem som har tränat i 3 månader.

På första före/efter bilderna har jag tränat 7 veckor.

Sen hade jag uppehåll i ett år. Bilden under är min dagsform i nuläget efter 6 veckors träning. Då har jag gått upp 10kg på ca 6 veckor.

Tabbe
2011-02-21, 12:08
haha ha lite självdistans :D

du är inte tjock, det ser faktiskt väldigt bra ut. :thumbup:
Skulle inte deffa men köra en lite långsammare viktuppgång bara.

jovas
2011-02-21, 12:41
Ja eller det beror på vem som har tränat i 3 månader.

På första före/efter bilderna har jag tränat 7 veckor.

Sen hade jag uppehåll i ett år. Bilden under är min dagsform i nuläget efter 6 veckors träning. Då har jag gått upp 10kg på ca 6 veckor.

Det är ju sjuka ökningar du gjort. Fan jag har tränat 10 veckor ser inget:(

agazza
2011-02-21, 13:00
Ja eller det beror på vem som har tränat i 3 månader.

På första före/efter bilderna har jag tränat 7 veckor.

Sen hade jag uppehåll i ett år. Bilden under är min dagsform i nuläget efter 6 veckors träning. Då har jag gått upp 10kg på ca 6 veckor.

Alla tränar ju inte under samma förutsättningar heller så att jämföra mellan olika personer tycker jag är lönlöst.

Hur som helst, smått otrolig ökning där på 13 veckor sammanlagd träning och att öka 10kg på 6 veckor i den någorlunda hårda formen.

med tanke på att under väldigt bra förhållanden brukar man sätta en ökningsgräns på ~5 gram muskelprotein per träningstillfälle, plus vatten och glykogen osv då.

Men på 6 veckors träning innebär det.

10kg = 10.000 gram / 5 = 2000 träningspass

6 veckor * 7 dagar = 42 dagar

2000 / 42 dagar blir då ungefär 47 träningspass per dag, 7 dagar i veckan i 6 veckor.

Tyvärr så kan inte muskler återhämta sig så fort.

Men vi har ju inte räknat med vatten, eventuell fettinlagring osv heller. Så självklart blir det mycket mycket mindre. Men ändå.

Men 1,6 kilos ökning i 6 veckor är fortfarande sinnesjukt utan att bli fet.

Ökningen på första före/efterbilder var ju ännu värre, hur mycket gick du upp på dom första 7 veckorna?

Vad har du för hemlighet i din träning?

jovas
2011-02-21, 13:39
han ökningar verkar ju vara sjukt bra... inte ens i närheten av dom..

Antinge är det jag som överdriver eller så ere jag som e väldigt dålig.

Zorban
2011-02-21, 14:17
han ökningar verkar ju vara sjukt bra... inte ens i närheten av dom..

Antinge är det jag som överdriver eller så ere jag som e väldigt dålig.
Ta inte vad CoolBoy skriver för seriöst, han brukar trolla en del. Därmed inte sagt att han inte har grymt lätt att bygga muskler, det vet jag ingenting om.

Iaf ser väl dina ökningar riktigt bra ut, om du gått från 30kg till 52.5 i bänk på 10 veckor måste du väl ha ökat vikterna varje pass i princip? Bättre ökningar kan man ju inte be om.

jovas
2011-02-21, 14:23
Ta inte vad CoolBoy skriver för seriöst, han brukar trolla en del. Därmed inte sagt att han inte har grymt lätt att bygga muskler, det vet jag ingenting om.

Iaf ser väl dina ökningar riktigt bra ut, om du gått från 30kg till 52.5 i bänk på 10 veckor måste du väl ha ökat vikterna varje pass i princip? Bättre ökningar kan man ju inte be om.

Ne ioförsig de stämmer ju. Men tycker inte det syns någe... Aja jag får väl träna på och se om de syns något om ytterligare 10 veckor=)

eller hur?

Zorban
2011-02-21, 14:25
Tja om du har tränat för muskelmassa och gått upp i vikt, samt ökat i styrka, så har du antagligen lagt på dig en del massa. Ge det lite tid, fortsätt köra och när du tycker du börjar få för mycket fett så deffar du. Om du inte ser nånting då så kan du börja fundera över om du gör nåt fel :-)

jovas
2011-02-21, 14:37
Tja om du har tränat för muskelmassa och gått upp i vikt, samt ökat i styrka, så har du antagligen lagt på dig en del massa. Ge det lite tid, fortsätt köra och när du tycker du börjar få för mycket fett så deffar du. Om du inte ser nånting då så kan du börja fundera över om du gör nåt fel :-)

hmm kanske ska göra de. kanske bara jag som är stressad.. Eller vill egentligen vara ha kvitto på att jag gör nått rätt.

Aja vi får se, ska testa 55 kg idag på bänken..

Hur brukar ni tex värma upp... Meningen är att jag ska köra

55 kg 4*8 idag,, hur bör jag då lägga upp det=?

Zorban
2011-02-21, 14:45
Du ökar ju i styrka så nånting gör du rätt :-)

Värm upp med lägre vikter om du vill. Jag kör ibland 3-4 reps med bara stången, sedan ökar jag typ 10 kg och kör 3-4 reps tills jag är uppe på träningsvikten. Dock börjat hoppa över uppvärmningen mer och mer, kändes mest som den försämrade prestationen.

jovas
2011-02-21, 15:24
Du ökar ju i styrka så nånting gör du rätt :-)

Värm upp med lägre vikter om du vill. Jag kör ibland 3-4 reps med bara stången, sedan ökar jag typ 10 kg och kör 3-4 reps tills jag är uppe på träningsvikten. Dock börjat hoppa över uppvärmningen mer och mer, kändes mest som den försämrade prestationen.

hehe jo..

okej, lite så jag känner med.. jag vill ju så gärna klara 55 kg 4*8..

synd att trötta ut sig innan...

jag kör alltid vanlig bänk först, sen smal, sen lutande...

fick tips av en på gymet att köra smal sist.

CoolBoy
2011-02-21, 18:03
Alla tränar ju inte under samma förutsättningar heller så att jämföra mellan olika personer tycker jag är lönlöst.

Hur som helst, smått otrolig ökning där på 13 veckor sammanlagd träning och att öka 10kg på 6 veckor i den någorlunda hårda formen.

med tanke på att under väldigt bra förhållanden brukar man sätta en ökningsgräns på ~5 gram muskelprotein per träningstillfälle, plus vatten och glykogen osv då.

Men på 6 veckors träning innebär det.

10kg = 10.000 gram / 5 = 2000 träningspass

6 veckor * 7 dagar = 42 dagar

2000 / 42 dagar blir då ungefär 47 träningspass per dag, 7 dagar i veckan i 6 veckor.

Tyvärr så kan inte muskler återhämta sig så fort.

Men vi har ju inte räknat med vatten, eventuell fettinlagring osv heller. Så självklart blir det mycket mycket mindre. Men ändå.

Men 1,6 kilos ökning i 6 veckor är fortfarande sinnesjukt utan att bli fet.

Ökningen på första före/efterbilder var ju ännu värre, hur mycket gick du upp på dom första 7 veckorna?

Vad har du för hemlighet i din träning?
Tack kul o höra!

Mellan dom första bilderna skiljer det 18kg i kroppsvikt. 62kg till 80kg.

På den senare bilden väger jag nu 82kg.

Hemligheten är inget annat än att ha kontroll över maten, vilan och träningen.

CoolBoy
2011-02-21, 18:05
Ta inte vad CoolBoy skriver för seriöst, han brukar trolla en del. Därmed inte sagt att han inte har grymt lätt att bygga muskler, det vet jag ingenting om.

Iaf ser väl dina ökningar riktigt bra ut, om du gått från 30kg till 52.5 i bänk på 10 veckor måste du väl ha ökat vikterna varje pass i princip? Bättre ökningar kan man ju inte be om.

Haha. Vad grundar du på att jag skulle trolla?

Zorban
2011-02-21, 19:07
Haha. Vad grundar du på att jag skulle trolla?
Jag sa att du brukar trolla. Vet inte, minns bland annat nån tråd där du påstod att man går upp i vikt av att styrketräna, och att din och dina kompisar kroppar är helt unika och går emot alla studier. Att du påstår att man kan öka 1.6 kg i muskler i 6 veckor genom att bara sköt träning och kost rätt (utan AAS). That kind of things :-)

agazza
2011-02-21, 20:04
Tack kul o höra!

Mellan dom första bilderna skiljer det 18kg i kroppsvikt. 62kg till 80kg.

På den senare bilden väger jag nu 82kg.

Hemligheten är inget annat än att ha kontroll över maten, vilan och träningen.

18 kilo på 7 veckors träning alltså? Vilken gainer/kreatin äter du? celltech?

Inge Enveten
2011-02-21, 20:04
Jag sa att du brukar trolla.

CoolBoy trollar? Nej, lägg av. Klart han inte gör.

CoolBoy
2011-02-21, 20:20
18 kilo på 7 veckors träning alltså? Vilken gainer/kreatin äter du? celltech?

Monohydrat och en påse Serious Mass. Givetvis mängder med mat också.

mikaelj
2011-02-22, 06:01
Vad har du för hemlighet i din träning?

Monohydrat och en påse Serious Mass. Givetvis mängder med mat också.

http://www.vegetariskamatguiden.se/Vmg17/P2757lb.jpg

Sniggel
2011-02-22, 08:12
Ja eller det beror på vem som har tränat i 3 månader.

På första före/efter bilderna har jag tränat 7 veckor.

Sen hade jag uppehåll i ett år. Bilden under är min dagsform i nuläget efter 6 veckors träning. Då har jag gått upp 10kg på ca 6 veckor.

7 veckors skillnad på första 2 bilderna?

agazza
2011-02-22, 08:37
7 veckors skillnad på första 2 bilderna?

18 kilo :smash:

CoolBoy
2011-02-22, 11:36
7 veckors skillnad på första 2 bilderna?

Hehe ja.

jovas
2011-02-22, 12:25
Ni ville ha bilder.. före och nu=)

Dom 2 som sitter ihop är nån månad emellan dom..

Dom 3 är alla från idag... Den där när jag "spänner" var mest på skoj=)


Borde jag inte se större skillnad efter 10 veckors träning?

krappen
2011-02-22, 13:12
Ni ville ha bilder.. före och nu=)

Dom 2 som sitter ihop är nån månad emellan dom..

Dom 3 är alla från idag... Den där när jag "spänner" var mest på skoj=)


Borde jag inte se större skillnad efter 10 veckors träning?

Inte för att göra dig besviken, men jag ser ingen större skillnad på de bilderna du visar. Du har förvisso ganska mycket kroppsfett vilket gör det svårt att bedöma formen, testa att ta försöka ta bilderna på lite längre avstånd så att man får en helhetsbild.

Kischen
2011-02-22, 13:17
okej tack för era svar..... :( synd att jag gick upp så snabbt...

Ska nu försöka ligga på kcal plus på träningsdagar och kcal minus på vilodagar.. få i mig lika mkt protein alla dagar....

gå ner till hmm jag vet inte vad kan va rimligt? 73 kilo?

Gäller att hålla minuskvoten stor då annars lär det ta lång tid att gå ner.

jovas
2011-02-22, 13:28
borde jag se jätte stor skillnad?:(

jovas
2011-02-22, 13:38
borde jag se jätte stor skillnad?:(

lägga till att jag tränat 3 ggr i veckan efter zumbis 3 dagars program.

10 veckor tränat, alltså 30 pass.

Pretorian
2011-02-22, 13:53
Hur mycket har du gått ner i vikt på dessa månader? Jag är inte helt med på vad du vill, är det att gå ner i vikt?

Zorban
2011-02-22, 13:53
Bilderna är tagna under olika förhållanden så det är jättesvårt att svara på om det är någon liten skillnad. Dessutom hyffsat med kroppsfett som döljer musklerna. Jag tror det är vanligt dock att man knappt ser någon skillnad på bara 10 veckor, det tar ju tid i början att exempelvis få in tekniken. Vänta ett halvår så kommer det synas. Du borde iaf inte se en jättestor skillnad. Kommer alltid folk som tränar i 2 månader och gnäller om att det inte syns :-)

tglr
2011-02-22, 13:57
borde jag se jätte stor skillnad?:(

På 10 veckor? Nej, inte om du menar mer muskelmassa.

jovas
2011-02-22, 14:15
Jo muskelmassa. På första bilden ni ser från den och till dom sista så har jag gått upp till 81 kg från ca 5 kilo.

Pretorian
2011-02-22, 14:23
76 kilos ökning på några veckor... det är bra :-)

Men du vill upp i vikt eller? Du har väl en del underhudsfett så du kanske ska deffa istället. Då kommer du nog se skillnad.

jovas
2011-02-22, 14:29
76 kilos ökning på några veckor... det är bra :-)

Men du vill upp i vikt eller? Du har väl en del underhudsfett så du kanske ska deffa istället. Då kommer du nog se skillnad.

Hahaoj. Från 76 kg till 81.4 kg.

agazza
2011-02-22, 14:40
Hade jag varit du hade jag försökt vara viktstabil och tränat på, resultat tar tid.
Att bulka fort är onödigt enligt mig, har för mig att gå över 15% bf egentligen inte är så nödvändigt så länge man inte jagar optimala styrkeökningar. Och den gränsen har du passerat för ett tag sen gissar jag.

Vill du gå upp i vikt hade jag försökt hålla max ett halvt kilo varannan vecka i medel.

Folk som tränar rent och seriöst och har börjat i tonåren kommer ändå antagligen inte nå sin peak förrän sena 30 årsåldern, eller tom senare. Som nybörjare tror man att man ska få fantastiska resultat fort, men så är inte verkligheten.

Bara så du vet ifall du kollar omröstningarna här på forumet så är det ungefär 50% av användarna som använder sig av AAS.

Som sagts tidigare, lyssna inte på dom som gnäller, träna på, skaffa dagbok och försök öka i styrka istället varje pass, det är lättare att se att träningen går framåt enligt mig.

Varje pass du kör ska du antingen lyfta mer, lyfta fler lyft, eller köra fler sett, men försök att hålla ökning jämt.

jovas
2011-02-22, 14:59
Okej tack för ditt långa och bra svar:) vilken procent tror du jag ligger på i kroppsfett? De gör jag, skriver ner varje pass. Ser till att köra tyngre eller fler repa eller set. Borde kg inte gå ner i vikt då? Istället för att ligga på kaloribalans?

stridis
2011-02-22, 15:19
Bara så du vet ifall du kollar omröstningarna här på forumet så är det ungefär 50% av användarna som använder sig av AAS.


Oj måste ha missat några trådar? Kan du länka dem?

agazza
2011-02-22, 15:27
Okej tack för ditt långa och bra svar:) vilken procent tror du jag ligger på i kroppsfett? De gör jag, skriver ner varje pass. Ser till att köra tyngre eller fler repa eller set. Borde kg inte gå ner i vikt då? Istället för att ligga på kaloribalans?

Orkar tyvärr inte googla efter bättre exempel, jag tror själv att dessa bilder ger lite låg BF% på dom högre (över 10% exemplen ser väldigt fel ut) värdena faktiskt

http://www.leighpeele.com/wp-content/uploads/2010/02/male-body-fat-percentages-pictures.jpg

http://www.leighpeele.com/wp-content/uploads/2010/02/pictures-of-body-fat-percentages.jpg

Tänk även på att beroende på hur mycket muskler man har kan två likadana % se väldigt olika ut

http://www.leighpeele.com/wp-content/uploads/2010/02/10-percent-body-fat-male-pictures1.jpg

Den bilden tycker jag var bättre.


Svårt att få några märkbara resultat då det gäller styrka och muskelökningar redan vid kaloribalans, därför rekommenderar jag ett litet överskott. Iomed att du får mer muskler, även ifall du inte tappar kroppsfett, kommer det skapas en illusion av det, därför kommer du få "märkbara resultat" fortare på det viset. (nu gissar jag bara utifrån erfarenhet)

Annan sak jag önskar att jag gjorde som nybörjare var att se till att lära mig ATG böj, mark och ordentlig bänk (alternativt hantelpress) redan från början.

Djup knäböj har gjort mer för mina lår på 4 månader än flera år av fjanterier i maskiner och mesiga benpressar, det är även bättre med tunga basövningar i samband med träning av mindre muskelgrupper (större hormonsvar)

Sedan är även variation bra, men ovanligt att folk kör med, några månader styrketräning (lågvolym, alt, 5x5 schema) för att vänja CNS och lära sig lyfta och framförallt lära sig att ta i. Kombinerat med volymschema (vanligt MAXot eller 3x12 schema eller vad du nu vill, högrepträning)


Sedan går det ju att kombinera i oändlighet, när jag tränar så tränar jag nuförtiden hela kroppen 2-3 gånger i veckan, mend variaton mellan styrka/volym och spänst mellan dagarna.

Muskler behöver endast mellan 36 och maximalt 72 timmar att återhämta sig beroende på träning/diet osv.

Träningsvärk som många tror, har ingenting med det att göra, så kan du trycka in 2 genomkörningar av kroppen på en vecka, om du tycker det är roligt förstås, så är det bara bra. dubbelt så mycket träning, dubbelt så många tillfällen för kroppen att växa sig större. Mer träning ger även större kcal behov och gillar du att äta gott är det ju bara skönt att inte behöva tänka på det.

agazza
2011-02-22, 15:34
Oj måste ha missat några trådar? Kan du länka dem?

Diskussionen

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157686


Hm, statistiken har ändrats nämnvärt sen senast jag kollade, då var det runt 50/50

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157316

Hur som helst väldigt många ändå.

Blev mycket diskussioner ett tag pga bilder i medlemsbildertrådarna som var väldigt väldigt suspekta, ofta på yngre nya medlemmar med sub 2 års träning som nästan dwarfade dom äldre medlemmar, till och med aktivt tävlande.

mer än så får man väl som vanligt inte prata om.

Bläddrar du hur som helst bakåt i den tråden så hittar du säkert. :)

jovas
2011-02-22, 16:24
Okej... Så hur borde jag lägga upp zumbis schema? Om jag vill träna alla muskelgrupper 2 ggr i veckan istället för 1. Idag tränar jag måndag, onsdag, fredag.

agazza
2011-02-22, 16:29
Okej... Så hur borde jag lägga upp zumbis schema? Om jag vill träna alla muskelgrupper 2 ggr i veckan istället för 1. Idag tränar jag måndag, onsdag, fredag.

z_bumbi hoppas jag du menar och inte Zumba eller annat dumt.

Det är ett bra nybörjarschema, vill du köra det så kör på det, annars finns det massvis med schematrådar du kan läsa.

Du har en otrolig källa till info här, bara att söka och titta.

Läs alla FAQ till att börja med ifall du inte gjort det.

Skapa inga nya trådar innan du sökt först, då det gäller schema finns det sinnesjukt många trådar redan.

jovas
2011-02-22, 16:31
Menade hans schema:) kör ju de nu 3 dar i veckan. Skulle de funka att köra de 6 dar i veckan?

agazza
2011-02-22, 16:34
Sök vidare på det du och fundera på det själv och möjligtvis hur du skulle lägga upp det isf.

Updatera gärna här med resultat och hur du tänkt

jovas
2011-02-22, 16:41
Absolut. Men jag hittr ingen som skrivit nåt om just de schemat. De jag funderar på är i vilken ordning man skulle lägga passen. Och om dom vår den vilan som behövs om jag tränar 6 ggr veckan.

agazza
2011-02-22, 16:50
Det kan du räkna ut själv vad som är bäst med lite sökning och matematik

Kör du något som belastar bröst tex kan de vara bra att försöka ha 2-3 dagars vila däremellan innan nästa pass

Mycket laborerande

Zorban
2011-02-22, 16:55
Diskussionen

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157686

Nu är det ju inte riktigt synonymt med att verkligen bruka AAS. Folk får gärna använda det för privat bruk för min del, men det betyder inte att jag själv någonsin skulle röra det.

stridis
2011-02-22, 17:05
Som zorban skriver så är det inte synonymt; hela den liberala fåran skulle ju vara steroidfreaks då ju.

Den andra där det pollades om just steroidbruk så var det ju lååångt ifrån 50%.

edit: borde kanske pmat dig detta, är ju jäääävligt ot eg.

jovas
2011-02-22, 17:13
Okej! Såhär ser det ut idag när jag tränar

Måndag

Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Tisdag
Vila

Onsdag

Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s'

Torsdag
Vila

Fredag

Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8

Lördag
Vila

Söndag
Vila

Så ser det ut idag..

Jag tänkte om jag gör såhär..

Måndag

Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Tisdag

Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8

Onsdag

Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Torsdag

Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Fredag

Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8

Lördag

Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Söndag
Vila.


Sen fortsätter det lika nästa vecka, skulle det funka tror du/ni?

Eller bör jag lägga en vilodag på torsdagen å flytta fram allt 1 dag?

agazza
2011-02-22, 19:50
Som zorban skriver så är det inte synonymt; hela den liberala fåran skulle ju vara steroidfreaks då ju.

Den andra där det pollades om just steroidbruk så var det ju lååångt ifrån 50%.

edit: borde kanske pmat dig detta, är ju jäääävligt ot eg.

Det var Pollen jag syftade på, den låg väldigt väldigt länge på runt 50/50 fördelning, vad som hänt nu vetefan. Nyårslöftena som reggat sig kanske :D

Ja nog oftopic

jovas
2011-02-22, 19:50
Ni ville ha bilder.. före och nu=)

Dom 2 som sitter ihop är nån månad emellan dom..

Dom 3 är alla från idag... Den där när jag "spänner" var mest på skoj=)


Borde jag inte se större skillnad efter 10 veckors träning?

Tacka tusan för att man tycker de går segt när man ser ökningarna på coolboy.

jovas
2011-02-22, 20:00
Okej! Såhär ser det ut idag när jag tränar

Måndag

Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Tisdag
Vila

Onsdag

Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s'

Torsdag
Vila

Fredag

Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8

Lördag
Vila

Söndag
Vila

Så ser det ut idag..

Jag tänkte om jag gör såhär..

Måndag

Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Tisdag

Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8

Onsdag

Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Torsdag

Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Fredag

Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8

Lördag

Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Söndag
Vila.


Sen fortsätter det lika nästa vecka, skulle det funka tror du/ni?

Eller bör jag lägga en vilodag på torsdagen å flytta fram allt 1 dag?

Kanske blir för mkt träning?

agazza
2011-02-22, 20:12
Lättare ifall du lägger upp det såhär tex

Måndag bröst + baksida lår
tisdag rygg + axlar
onsdag osv
torsdag osv
fredag osv
lördag osv
söndag osv

Det var endast ett skrivexempel nu, du behöver alltså inte skriva ner varenda övning, utan vilken muskelgrupp du kör när

jovas
2011-02-23, 08:47
Någon mer som vill komma med tips? Om jag bör ligga på kcal plus elller minus eller balans?

Titta på bilderna på mig på sida 4:a i denna tråd=)

tack=)

mikaelj
2011-02-23, 09:04
Menade hans schema:) kör ju de nu 3 dar i veckan. Skulle de funka att köra de 6 dar i veckan?

Helt onödigt. Mer är inte bättre, såvida man inte vet man gör. Och det vet inte du.

Håll dig till 3 dagar i veckan.

Ang. maten. Du det ser helt okej ut på bilderna. 10 veckors träning är rätt lite i sammanhanget, för en nybörjare. Jämför på halvårsbasis. Överät inte, underät inte. Håll dig till ungefär energibalans och fortsätt träna tills du fått mer muskler. Då kommer du automatiskt ha gått ned en del i fett, såvida du inte äter helt fantastiskt dåligt (jag rekommenderar råden på http://paleonu.com/get-started). När du blivit tillräckligt stark kan du bry dig om att gå ned i vikt.

agazza
2011-02-23, 09:30
Helt onödigt. Mer är inte bättre, såvida man inte vet man gör. Och det vet inte du.

Håll dig till 3 dagar i veckan.

Ang. maten. Du det ser helt okej ut på bilderna. 10 veckors träning är rätt lite i sammanhanget, för en nybörjare. Jämför på halvårsbasis. Överät inte, underät inte. Håll dig till ungefär energibalans och fortsätt träna tills du fått mer muskler. Då kommer du automatiskt ha gått ned en del i fett, såvida du inte äter helt fantastiskt dåligt (jag rekommenderar råden på http://paleonu.com/get-started). När du blivit tillräckligt stark kan du bry dig om att gå ned i vikt.

Förklara vad för negativt kan komma ur att öka till att träna igenom kroppen 2 gånger i veckan?

Det borde till och med en nybörjare klara tycker jag

JimmyJoe
2011-02-23, 12:13
Gjorde samma misstag. Inte roligt när man får en långdragen deff men man lär av sina misstag. Lägg dig på kcalminus. Lycka till.

jovas
2011-02-23, 14:09
Okej så du tycker jag ska ligga på kcal minus? Gud blir klyven nu.

Zorban
2011-02-23, 15:14
Om du inte är obekväm med din vikt nu så kan du väl ligga på kaloribalans så kommer fettet sakta men säkert att "ersättas" av muskler. Om du gärna vill vara smalare, och gillar bulk/deff, så deffa lite och fortsätt därifrån.

jovas
2011-02-23, 15:16
Jo förstår att de e så.. Ville mest höra va ni tycker när ni ser min kropp?

Zorban
2011-02-23, 15:18
Tjae om jag hade sett ut som du så hade jag i varje fall inte tänkt att jag var tvungen att deffa för att jag såg ut som en flodhäst. Sen föredrar jag nog bulk/deff men jag hade helt klart kunnat ligga på kaloribalans med den fettprocenten också. Men det är bara jag.

jovas
2011-02-24, 10:20
Okej.. Hmm fan e svårt.. Kanske ska försöka ligga kvar på 81 kilo å bli starkare.

jovas
2011-02-24, 13:38
men eftersom ni inte ser nån som helst skillnadpå bilderna å inte heller jag, så måste ju dom där 6 kilona jag gått upp ligga nånstans... Om det varit enbart fett jag gått upp så hade det ju synts mer eller hur???

Kanske finns en smula muskler under fettet?

jovas
2011-02-24, 17:48
men eftersom ni inte ser nån som helst skillnadpå bilderna å inte heller jag, så måste ju dom där 6 kilona jag gått upp ligga nånstans... Om det varit enbart fett jag gått upp så hade det ju synts mer eller hur???

Kanske finns en smula muskler under fettet?

eller?

mikaelj
2011-02-25, 07:12
Ja, troligtvis. Se till ökningarna i styrka istället. Lättare att mäta.

Förklara vad för negativt kan komma ur att öka till att träna igenom kroppen 2 gånger i veckan?

Träna igenom kroppen två gånger i veckan? Flerledsövningar tränar igenom stora delar av kroppen, och de har han flera av.

Jag tycker istället att du skall vända på det. Varför ska man träna så ofta som möjligt?

Det borde till och med en nybörjare klara tycker jag

Klara av. Javisst, med en lagom upptrappningstid. Men till vilken nytta?

agazza
2011-02-25, 09:08
Ja, troligtvis. Se till ökningarna i styrka istället. Lättare att mäta.



Träna igenom kroppen två gånger i veckan? Flerledsövningar tränar igenom stora delar av kroppen, och de har han flera av.

Jag tycker istället att du skall vända på det. Varför ska man träna så ofta som möjligt?



Klara av. Javisst, med en lagom upptrappningstid. Men till vilken nytta?

Jag såg inte över hans schema utan pratar endast på muskel antal ggr/vecka.

"snabbare" resultat? tränar du kroppen 2 gånger i veckan får du dubbelt så många anabola tillfällen på samma träningstid, det här är jag säker på att du redan vet?

Det som börjar bli knepigt är att gå från 2 till 3 gånger på en vecka då det blir tajt om vilotid.

mikaelj
2011-02-25, 09:32
Jag såg inte över hans schema utan pratar endast på muskel antal ggr/vecka.

Då var din kommentar onödig.

agazza
2011-02-25, 14:38
Då var din kommentar onödig.

Nej, du som missat diskussionen om upplägg, det där schemat skrev han bara för att han försöker laborera fram ett schema med bra upplägg, ifall det där inte har ett bra upplägg diskuterar jag inte, jag diskuterar bara att ett schema med fler anabola tillfällen är bättre på många sätt.

Så njae.

jovas
2011-02-26, 15:50
Några av er har sagt kaloribalans å andra kcal minus... Frågan e va man ska satsa på.

mikaelj
2011-02-26, 16:23
Svagt underskott skapat av styrketräning och en aktiv vardag.

jovas
2011-02-27, 22:19
Ska Testa det.. Hur mkt underskott per dag tror du e lagom? Vet att de e svårt att säga men om du/ni tittar på bilderna på mig, vilken vikt bör jag ligga på för att komma ner till ca 12-13 % kroppsfett? Väger 81 idag.

mikaelj
2011-02-27, 22:54
Hade jag sett ut så skulle jag sikta på att nå 74 i ett första steg för att se bra ut i spegeln. Därefter avgjort om det behövts mer.

jovas
2011-02-28, 08:21
Hade jag sett ut så skulle jag sikta på att nå 74 i ett första steg för att se bra ut i spegeln. Därefter avgjort om det behövts mer.

Okej... ska jag försöka gå ner ca 0.5 kilo i veckan?

Ligga på 500 kcal plus på träningsdagar och minus 1000 på vilodagar?

mikaelj
2011-02-28, 10:15
Det är ett sätt.

jovas
2011-02-28, 10:18
Det är ett sätt.

okej eller är det bättre att ligga på minus 500 varje dag?

mikaelj
2011-02-28, 10:21
Det är upp till dig.

jovas
2011-02-28, 10:33
Det är upp till dig.

okej, men vilken är "bäst" ? är de inte bättre att ligga på kcal plus på träningsdagar just för muskeluppbyggnad?

mikaelj
2011-02-28, 10:35
Det finns de som anser. I slutändan är det upp till dig själv vad som du trivs bäst med.

jovas
2011-02-28, 11:59
Det finns de som anser. I slutändan är det upp till dig själv vad som du trivs bäst med.

okej...

men hur hade du gjort då?

mikaelj
2011-02-28, 12:02
okej...

men hur hade du gjort då?

800-1000 kcal/dygn (1 kg kycklingfilé + 250g kvarg + omega3 + GLA) i 10 dagar följt av refeed, 1-2 veckor på energibalans, repetera.

jovas
2011-02-28, 12:06
800-1000 kcal/dygn (1 kg kycklingfilé + 250g kvarg + omega3 + GLA) i 10 dagar följt av refeed, 1-2 veckor på energibalans, repetera.

okej... av vilken anledning är det här bra?

skulle du rekommendera till mig att göra det???

mikaelj
2011-02-28, 12:12
okej... av vilken anledning är det här bra?

Det går fort. Jag har inte tålamod att räkna.

skulle du rekommendera till mig att göra det???

Nej, det är nog ingen bra idé.

jovas
2011-02-28, 12:24
Det går fort. Jag har inte tålamod att räkna.



Nej, det är nog ingen bra idé.

okej..

vad skulle DU rekommendera för mig?

jag vet att de bästa är det som jag gillar..

Men vad tror du är bäst? ligga på minus 500 kcal per dag..

elller ligga på plus på träningsdag och minus vilododag?

500 plus på träningsdag å 1000 minus på vilodag?

mikaelj
2011-02-28, 12:36
Det senare, beroende på om du kan få till ett tillräckligt stort underskott över tid.

jovas
2011-02-28, 12:39
Det senare, beroende på om du kan få till ett tillräckligt stort underskott över tid.



mm ska testa.. ska börja utan att väga maten...

På vilodagar minska kolhydraterna ordentligt öka mängen sallad och kyckling/kött/fisk...

carl0
2011-02-28, 13:03
Jo kanske e vanligt men va lite för snabbt... Sen ser jag ingen skillnad i spegeln? Borde jag inte göra de efter 3 månader? Ser att de finns mer fett... Eller är 3 månader för lite?


Haha rent spontant

:fan vad du överdriver hehe:laugh:

3 månader till första juni geez;P

jovas
2011-02-28, 13:13
Haha rent spontant

:fan vad du överdriver hehe:laugh:

3 månader till första juni geez;P

Va? Vad överdriver jag med?

mangemani
2011-02-28, 14:18
3 månaders träning och tänker redan på en deff låter helt vansinigt i mina öron.
mitt råd är att fortsätta bulka i nått år åtminstånde och sen dra på med en deff.
om det nu är du på bilderna som postades i tråden så understryker jag tom det jag nyss skrev.
man bör ju ha nått att deffa fram innan man ens tänker tanken på en deff.

jovas
2011-02-28, 14:23
3 månaders träning och tänker redan på en deff låter helt vansinigt i mina öron.
mitt råd är att fortsätta bulka i nått år åtminstånde och sen dra på med en deff.
om det nu är du på bilderna som postades i tråden så understryker jag tom det jag nyss skrev.
man bör ju ha nått att deffa fram innan man ens tänker tanken på en deff.


jo de vet jag att de kanske är galet..... men jag har ju mkt fett på kroppen e ju inge vidare snyggt....

känns ju bättre att få bort fett, för att sedan ligga på ett svagt kcal plus... eller hur?

jo de e jag på bilderna, vem skulle de annars vara=)

jovas
2011-03-01, 17:33
jo de vet jag att de kanske är galet..... men jag har ju mkt fett på kroppen e ju inge vidare snyggt....

känns ju bättre att få bort fett, för att sedan ligga på ett svagt kcal plus... eller hur?

jo de e jag på bilderna, vem skulle de annars vara=)

jo de vet jag att de kanske är galet..... men jag har ju mkt fett på kroppen e ju inge vidare snyggt....

känns ju bättre att få bort fett, för att sedan ligga på ett svagt kcal plus... eller hur?

jo de e jag på bilderna, vem skulle de annars vara=)[/

z_bumbi
2011-03-01, 18:46
3 månaders träning och tänker redan på en deff låter helt vansinigt i mina öron.
mitt råd är att fortsätta bulka i nått år åtminstånde och sen dra på med en deff.
om det nu är du på bilderna som postades i tråden så understryker jag tom det jag nyss skrev.
man bör ju ha nått att deffa fram innan man ens tänker tanken på en deff.

Det ovanstående eller ligga kvar på den vikten du har nu för att se vad som händer med kroppen efter lite längre period av träning på den nya vikten.

jacbos
2011-03-01, 23:31
När man börjar tränar ska man kunna öka i muskelmassa och sänka fett% med hjälp av den ändrade hormonbalansen. (utan +/- kcal)

Sen när du har lagt på dig mer muskler är det lättare att gå ner, då större muskler kräver mer energi.

Se till att du lägger fokus på de tunga lyften. (Bänkpress-stång/hantel, Knäböj, Marklyft, Chins/Pull ups, Axelpress) Teknik är viktigast!

Sist men inte minst -Rom byggdes inte på 1 dag.(3mån) Inte en stark, rippad kropp heller.

Lägg till lite intervallträning efter varje pass så bränner du lite extra kcal, plus att du kan ta ut dig helt utan att köra fällkniven under knäböjen.
/JB

jovas
2011-03-02, 08:39
När man börjar tränar ska man kunna öka i muskelmassa och sänka fett% med hjälp av den ändrade hormonbalansen. (utan +/- kcal)

Sen när du har lagt på dig mer muskler är det lättare att gå ner, då större muskler kräver mer energi.

Se till att du lägger fokus på de tunga lyften. (Bänkpress-stång/hantel, Knäböj, Marklyft, Chins/Pull ups, Axelpress) Teknik är viktigast!

Sist men inte minst -Rom byggdes inte på 1 dag.(3mån) Inte en stark, rippad kropp heller.

Lägg till lite intervallträning efter varje pass så bränner du lite extra kcal, plus att du kan ta ut dig helt utan att köra fällkniven under knäböjen.
/JB



hur menar du lägga fokus? ska jag göra fler set på dom övningarna?

mikaelj
2011-03-02, 09:13
hur menar du lägga fokus? ska jag göra fler set på dom övningarna?

Att du lägger ner mer hjärta och energi i övningarna.

Om ditt pass ser ut så här

Knäböj
Bänkpress
lårcurl
flies
kabelkors
...

Så skall du lägga 75-95% (påhittad siffra) av din energi för dagen i knäböj och bänkpress och betrakta resterande övningar som assistans, där 100% energi är "orkar inte lyfta mer".

jovas
2011-03-02, 09:35
Att du lägger ner mer hjärta och energi i övningarna.

Om ditt pass ser ut så här

Knäböj
Bänkpress
lårcurl
flies
kabelkors
...

Så skall du lägga 75-95% (påhittad siffra) av din energi för dagen i knäböj och bänkpress och betrakta resterande övningar som assistans, där 100% energi är "orkar inte lyfta mer".




nnär du säger "inte orkar lyfta mer"
säg att jag ska köra bänk 4*8. så klarar jag 8,8,8 och 8.. ska jag fortsätta köra fler set till jag inte ens klarar 1 rep?

mikaelj
2011-03-02, 09:37
nnär du säger "inte orkar lyfta mer"
säg att jag ska köra bänk 4*8. så klarar jag 8,8,8 och 8.. ska jag fortsätta köra fler set till jag inte ens klarar 1 rep?

Nej, det var inte alls det jag sade.

Jag föreslår fortfarande att du skall träna efter t ex Stronglifts 5x5. Där tränar du 5x5 (varken mer eller mindre) och lägger på 2,5 kg till nästa gång du utför samma övning.

jovas
2011-03-02, 09:40
Nej, det var inte alls det jag sade.

Jag föreslår fortfarande att du skall träna efter t ex Stronglifts 5x5. Där tränar du 5x5 (varken mer eller mindre) och lägger på 2,5 kg till nästa gång du utför samma övning.

men om jag har kraft kvar att tex köra 1 set till med 6 reps är de inte bra då att köra ett set till?

mikaelj
2011-03-02, 09:48
men om jag har kraft kvar att tex köra 1 set till med 6 reps är de inte bra då att köra ett set till?

Det är inte nödvändigt. Mer är inte bättre.

Fredrik_S
2011-03-02, 10:47
Det är inte nödvändigt. Mer är inte bättre.

Hur vet man det? Skulle gissa att mer är oftast bättre. Kanske inte mycket bättre men oftast lite bättre. Iaf när det gäller muskelvolym över tiden.

mikaelj
2011-03-02, 10:54
Mer är inte nödvändigtvis bättre. Det finns en gyllene medelpunkt där mer (eller mindre) träning inte ger mer.

jovas
2011-03-02, 11:06
Nej, det var inte alls det jag sade.

Jag föreslår fortfarande att du skall träna efter t ex Stronglifts 5x5. Där tränar du 5x5 (varken mer eller mindre) och lägger på 2,5 kg till nästa gång du utför samma övning.

okej, just på bänken?

mikaelj
2011-03-02, 11:08
okej, just på bänken?

http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

jovas
2011-03-02, 11:38
http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

tycker du det är ett bättre program att köra istället för bumbis 3 dagars program?

mikaelj
2011-03-02, 11:42
tycker du det är ett bättre program att köra istället för bumbis 3 dagars program?

Det har jag inte provat. Många, inkl jag, är väldigt nöjda med Stronglifts.

Jag ställer mitt förslag mot sexdagarsprogrammet du presenterade tidigare.

jovas
2011-03-02, 11:47
Det har jag inte provat. Många, inkl jag, är väldigt nöjda med Stronglifts.

Jag ställer mitt förslag mot sexdagarsprogrammet du presenterade tidigare.


okej, läste där om programet, låter spännande..

jovas
2011-03-03, 11:29
eftersom man säger att 8-12 reps är för volym så känns de dumt att ligga på precis 8 reps, känns som på gränsen...

Funderar på att köra 10 reps istället....

z_bumbi
2011-03-03, 12:53
eftersom man säger att 8-12 reps är för volym så känns de dumt att ligga på precis 8 reps, känns som på gränsen...

Funderar på att köra 10 reps istället....

1-30 reps är bra för volym men ska du bli starkare så går det snabbare om du kör lite lägre reps.
Om det är nybörjarprogrammet du kör så står det också hur det är tänkt att fungera med höjningarna av vikten.

jovas
2011-03-03, 13:00
1-30 reps är bra för volym men ska du bli starkare så går det snabbare om du kör lite lägre reps.
Om det är nybörjarprogrammet du kör så står det också hur det är tänkt att fungera med höjningarna av vikten.

jo precis, men då blir jag starkare.. men för volymen då?

Nu kör jag ju 8 reps.. när jag klarar 8,8,8 så höjer jag vikten,.

cero
2011-03-03, 13:12
Förstår inte riktigt vad problemet är, Jovas?

Höj vikterna när du klarar fler än 8 repetitioner på x kg?

jovas
2011-03-03, 13:14
Förstår inte riktigt vad problemet är, Jovas?

Höj vikterna när du klarar fler än 8 repetitioner på x kg?

ne men funderar på om jag ska köra till 10 reps istället....

mikaelj
2011-03-03, 13:16
ne men funderar på om jag ska köra till 10 reps istället....

Huruvida det är sämre eller bättre är helt personligt. För vissa är det värdelöst, för andra är det samma sak och för en del andra är det fantastiskt.

Prova! Är du missnöjd med dina nuvarande ökningar?

Och angående repsintervall: lågrep bygger huvudsakligen styrka, men du kan inte bli stark utan att växa.

jovas
2011-03-03, 13:20
okej, jag har hört att man kan bli starkare utan att växa?

mikaelj
2011-03-03, 13:50
okej, jag har hört att man kan bli starkare utan att växa?

Inte över tid. Som nybörjare, japp, men det gör du oavsett repetitionsintervall.

Du tänker för mycket på helt ovidkommande detaljer. Träna på istället.

jovas
2011-03-03, 15:12
Inte över tid. Som nybörjare, japp, men det gör du oavsett repetitionsintervall.

Du tänker för mycket på helt ovidkommande detaljer. Träna på istället.

okej, men efter hur länge har man kommit förbi "nybörjare"?

jovas
2011-03-04, 09:38
Hur skulle de här funka då....

Idag kör jag ju som sagt bumbis schema och det ser ut såhär

Måndag
Bröst, Axlar, Triceps

Onsdag
Rygg, Biceps, Underarmar

Fredag
Ben,Mage..

Om jag istället skulle köra

Måndag Bröst, Triceps

Tisdag Ben, Mage

Onsdag Rygg, biceps

Fredag Axlar, Underarmar

Varför, är för att jag skulle vilja lägga till nån övning på varje muskelgrupp..
Så vill inte att passen ska bli för långa...

Vad tror ni?

jovas
2011-03-06, 10:53
Hur skulle de här funka då....

Idag kör jag ju som sagt bumbis schema och det ser ut såhär

Måndag
Bröst, Axlar, Triceps

Onsdag
Rygg, Biceps, Underarmar

Fredag
Ben,Mage..

Om jag istället skulle köra

Måndag Bröst, Triceps

Tisdag Ben, Mage

Onsdag Rygg, biceps

Fredag Axlar, Underarmar

Varför, är för att jag skulle vilja lägga till nån övning på varje muskelgrupp..
Så vill inte att passen ska bli för långa...

Vad tror ni?

Sniggel
2011-03-06, 12:44
Hur vet man det? Skulle gissa att mer är oftast bättre. Kanske inte mycket bättre men oftast lite bättre. Iaf när det gäller muskelvolym över tiden.

6 set är förmodligen inte "en sjättedel bättre" än 5 set, men det är "en sjättedel mer krävande" för återhämtningen (eller kanske mer).
Så det gäller att hitta en sweetspot. Bättre att träna "lagom många" set och vara ordentligt återhämtad till nästa pass så att man kan höja vikten än att träna "så många set som möjligt" men behöva en hel veckas återhämtning för att kunna öka vikten.

Var "sweetspoten" ligger är omöjligt att säga då det är så mycket faktorer som spelar in, som vanligt.
Vill man träna många set är det viktigare att hålla sig ifrån failure och tvärtom om man vill träna få set per muskelgrupp (1-3) är det ännu viktigare att träna till failure, eller att träna mer frekvent. Finns mycket man kan laborera med.

jovas
2011-03-06, 13:43
6 set är förmodligen inte "en sjättedel bättre" än 5 set, men det är "en sjättedel mer krävande" för återhämtningen (eller kanske mer).
Så det gäller att hitta en sweetspot. Bättre att träna "lagom många" set och vara ordentligt återhämtad till nästa pass så att man kan höja vikten än att träna "så många set som möjligt" men behöva en hel veckas återhämtning för att kunna öka vikten.

Var "sweetspoten" ligger är omöjligt att säga då det är så mycket faktorer som spelar in, som vanligt.
Vill man träna många set är det viktigare att hålla sig ifrån failure och tvärtom om man vill träna få set per muskelgrupp (1-3) är det ännu viktigare att träna till failure, eller att träna mer frekvent. Finns mycket man kan laborera med.
Sniggel vad tror du om det jag skrev här ovan?

Sniggel
2011-03-06, 13:56
Där är inte så mycket att säg om det. Där är för lite information för att jag ska kunna bedöma om det är en bättre idé eller inte. Det är inte "fel" att göra så som du funderar på så varför inte testa helt enkelt. Du märker efter ett tag om det inte skulle fungera.