handdator

Visa fullständig version : såsen skar sig i ugnen


slimjim10
2011-02-18, 21:40
Jag lagade detta recept http://www.recepten.se/recept/kyckling_ugn_sambal_oelek.html men bytte ut crème fraiche mot 1.5 dl gräddfil och 3.5 dl kesella 10%. Grädden jag använde var en 15% matlagningsgrädde. Detta gjorde jag för att jag går på deff, och försökte få till en lite nyttigare sås;) När jag blandade allt såg det brunt och fint ut, smakade jätte gott, men när jag tog ut det från ugnen hade såsen skurit sig. Det hade bildats små vita klumpar som jag antar var antingen gräddfilen eller crème fraichen, och resten av såsen var väldigt rinnig och helt svart, antagligen från sojan.

Någon som vet vilken ingrediens som gjorde att det skar sig? Vet ni några andra saker jag kan ha i istället för crème fraiche och vanlig fet vispgrädde? Vill gärna ha i kesella om det går med tanke på proteinet:)

Tack på förhand! (nybörjare på att laga mat, så kan inte så mkt xD)

treningsMORAL
2011-02-19, 13:41
Fra oppskriften (175 grader i 1t40m) så ser det ut til at sausen din kommer til å skille seg pga. at du har byttet ut ingredienser som er vesentlige for et slikt temperatur- og tidsforhold.

Når du bytter ut creme fraiche 35% med kesella og matlagningsfløte 15% (-gräddfil) så vil du få et laverer fettinnhold i sausen og den har da lettere for å skille seg ved for høye temperaturer.

Løsninger:
- Prøv å senke steketemperaturen, men øk tiden den er i ovnen.
- Prøv å lag sausen etter at kyllingen er ferdig stekt.
- Bytt ingredienser. :)

Olegh
2011-02-19, 14:10
http://i54.tinypic.com/nx9uv7.jpg

slimjim10
2011-02-19, 19:08
Tack för båda svaren än så länge!

Men ingen som vet om det går att göra sås i ugn med kesella, gräddfil eller matlagningsgrädde? Ingen som har erfarenhet av detta och kan säga att någon av ingredienserna går/går inte att ha i ugnen?

F.W.Y.H
2011-02-19, 20:02
Tack för båda svaren än så länge!

Men ingen som vet om det går att göra sås i ugn med kesella, gräddfil eller matlagningsgrädde? Ingen som har erfarenhet av detta och kan säga att någon av ingredienserna går/går inte att ha i ugnen?

Det är med hundra procents säkerhet kesella och gräddfilen.
Ej kokbara. Unna dig lite godare mannen.

Gurkyngel
2011-02-19, 20:03
Jag har testat med kesella som sås i någon form av gratäng en gång och det funkade... 200 grader i 10 min vad jag minns. Även bra som "redning" i såser. Så länge det inte blir tokvarmt och får stå o koka länge håller sig konsistensen fin.

Gräddfil skulle jag inte använda till varm sås, tror t o m att det brukar stå på förpackningarna att det inte rekommenderas.

Snobbe
2011-02-19, 22:02
Kolla det Olegh visa.

slimjim10
2011-02-20, 18:15
Kolla det Olegh visa.

Jag såg det, men svårt att veta hur mycket vatten de har sprutat in i filéerna^^

Kommer nog att testa en gång utan gräddfil och se hur det blir då!