handdator

Visa fullständig version : Bostadsrätt


Larsson92
2011-02-18, 16:09
Tjenare!
Jag bor just nu i en 2a med en hyra på 4000 kr i månaden + 2000 kr mat + El samt andra kostander 1500 kr.
Allt detta landar runt 7500 kr/månaden.

Jag ska flytta till våren/sommaren och funderar på att köpa en bostadsrätt. Om jag väljer att hyra en 1a istället så kommer det kosta drygt 6500 kr i månaden, den största skillnanden mellan en 1a och en 2a är 1000 kr, har ungefär samma utgifter i övrigt.

Men om jag istället köper en bostadsrätt så landar hyran på 2000 kr och el, värme och tv kostnaden försvinner och månadskostnaden blir ca 4500 kr.

Frågan är då: Tror ni att jag kan ta lån? Är snart 19 år, eller be föräldrarna?
Om jag väljer en bostadsrätt, tror ni då att jag får tillbaka de pengarna som jag lägger på den när jag säljer den?

Är det alltså värt "risken" att köpa en bostadsrätt, vad tycker ni?
Bor förövrigt i Borås :)

Mvh Larsson

agazza
2011-02-18, 16:20
Suttit och kollat på det själv det beror ju på vad lägenheten kostar så du vet vad lånet kommer kosta dig, och vart du tänker köpa, hur länge du tänker ha den osv, renovering?

Månadskostnaden måste du ju även räkna med räntan på lånet osv

Framtiden är just nu osäker enligt mig, beroende på vart du ska bo. Men den här tycker jag är läsvärd

www.bostadsbubbla.se

Larsson92
2011-02-18, 16:28
Taack! Har också hört något om en bostadsbubbla. Jag har just nu jobb i Borås så kommer stanna här ett tag till, men är inte säker på att bo allt för länge.

Lägenheten får inte kosta för mkt, jag räknar med att den högst får kosta 120 000 kr, då krävs det ett lån på drygt 100 000 kr. Men tycker att det är mycket pengar då jag endast är 19 år..

Inge Enveten
2011-02-18, 16:41
Vet inte hur bostadsläget är i Borås men om du hittar en lägenhet för en sådan summa som du nämner så är det kanon enligt mig.

Aimbert
2011-02-18, 16:46
Men om jag istället köper en bostadsrätt så landar hyran på 2000 kr och el, värme och tv kostnaden försvinner och månadskostnaden blir ca 4500 kr.

Vad består de andra 2500:- av?

Frågan är då: Tror ni att jag kan ta lån? Är snart 19 år, eller be föräldrarna?

Har du fast jobb? Haft länge? Hur mycket ska du lägga kontant? Du kommer nog få rätt svårt att få lån, blir nog till att mor och far får ta lånet eller vara borgensmän. Inte helt omöjligt dock, är ju inte supermycket pengar.

agazza
2011-02-18, 16:49
horkuksfittinternet...


Taack! Har också hört något om en bostadsbubbla. Jag har just nu jobb i Borås så kommer stanna här ett tag till, men är inte säker på att bo allt för länge.

Lägenheten får inte kosta för mkt, jag räknar med att den högst får kosta 120 000 kr, då krävs det ett lån på drygt 100 000 kr. Men tycker att det är mycket pengar då jag endast är 19 år..

Det är definitivt inget du behöver tänka på ifall priserna är så låga tycker jag, se till att det är ett ställe med någorlunda stabila priser senaste typ 10 åren och att det går att fräsha upp den någorlunda lätt (klickgolv och färg kan göra MYCKET)

har du fast anställning ? vad har du för lön? Hur mycket sparar du av din lön?

Det viktigaste här tror jag är ändå att du blir duktig på att sköta din ekonomi.

Larsson85
2011-02-18, 17:02
Om du får ta lån beror helt på hur din privatekonomi och jobbsituation ser ut.

agazza
2011-02-18, 17:13
Du har inte tillgång till att låna av dina föräldrar för att slippa räntan heller?

andreasson
2011-02-18, 17:31
Har kollat väldigt seriöst på bostadsrätt de senaste månaderna. Har fått lånegaranti ifrån banken och skulle i princip kunna köpa en när jag hittat en som jag gillar. Men jag är väldigt osäkert på att genomföra en affär och har bestämt mig att chilla lite på det ett tag. Anledningen:

Du får räkna med hyra och ränta, när du lägger ihop detta så ser du direkt att du tjänar inte jätta mycket på det.

Räntorna kan komma att höjas och när som och då sitter du där helt plötsligt helt fast. Jag har planer att börja plugga där av skulle jag inte kunna ha för hög månadsutgift, skulle räntorna höjas så skulle detta kunna leda till att du blir fast i ditt jobb för att kunna betala räkningarna och inte kunna göra något med ditt liv.

När banken räknar på lånet så räknar dom att du ska kunna klara av en ränta på 8%. Jag klarade detta på min nuvarande lön men det var riktigt deprimerande att se hur hela lönen gick åt på saker som du behöver för att leva och inte kunna ha kvar något för att hitta på något kul.

Jag sitter fortfarande och sneglar inne på hemnet efter fina lägenheter men har bestämt mig för att vänta några år eftersom man blir fast vid en väldigt stor utgift vilket begränsar frihet som ung.

Larsson92
2011-02-18, 18:26
Tack för seriösa svar :) Jag vet inte heller än, det är lite jobbigt med räntorna, så kanske inte tjänar på det i slutändan.. Kan också vara lite jobbigt att vara bunden till lägenheten, med en hyresrätt så kan jag säga upp den direkt och behöver inte leta efter någon köpare :)
Ska fundera lite.

Kallsone
2011-02-18, 18:40
det blir ofta inte billigare med en bostadsrätt, eftersom man räknar ränta + hyra och andra månadskostnader. Går något sönder där hemma får du betala och fixa för det själv, hyr du lägenhet är det bara att ringa hyresvärden..

Men o andra sidan, ofta är det en investering i att köpa en bostadsrätt, de går inte ner i pris så ofta (vet ej hur det är i där du bor).

Vinter
2011-02-18, 20:30
Tack för seriösa svar :) Jag vet inte heller än, det är lite jobbigt med räntorna, så kanske inte tjänar på det i slutändan.. Kan också vara lite jobbigt att vara bunden till lägenheten, med en hyresrätt så kan jag säga upp den direkt och behöver inte leta efter någon köpare :)
Ska fundera lite.

Om du tänker jobba så tjänar du på bostadsrätt iom skattejämnkning, annars är det ganska jämt.