handdator

Visa fullständig version : MRP


tequilla
2003-11-20, 17:32
Vilken tid på dagen är det bäst att ta måltidsersättare än man vill bli av me lite fett och tränar på morgonen resp kvällen.

King Grub
2003-11-20, 17:38
Det spelar ingen roll. Det är en fråga om energi in minus energi ut under hela dygnet, oavsett om energin kommer från mat eller MRP.

tequilla
2003-11-20, 17:50
Originally posted by King Grub
Det spelar ingen roll. Det är en fråga om energi in minus energi ut under hela dygnet, oavsett om energin kommer från mat eller MRP.

Tänkte mera på att eftersom de är väldigt långsamma kolhydrater så kanske de passar på morgonen om jag tränar på kvällen eller tvärt om...?

King Grub
2003-11-20, 17:53
Du bör väl försöka basera de flesta av dina mål förutom det efter träningen på långsamma kolhydrater?

tequilla
2003-11-20, 17:56
Originally posted by King Grub
Du bör väl försöka basera de flesta av dina mål förutom det efter träningen på långsamma kolhydrater?

Oki, sista funderingen. Blir de inte bättre att ta de på kvällen eftersom de knappt innehåller något fett?

King Grub
2003-11-20, 17:57
Originally posted by tequilla


Oki, sista funderingen. Blir de inte bättre att ta de på kvällen eftersom de knappt innehåller något fett?

På kvällen, innan sänggåendet, är det en fördel med fett, eftersom det gör att proteinet "varar" längre, d v s förlänger aminosyreutsöndringen.

tequilla
2003-11-20, 17:58
ok, tack för dom snabba svaren!

Karelin
2003-11-22, 21:18
flikar in... finns det någon mrp som teoretiskt sett skulle kunna ersätta alla dagens måltider...?

King Grub
2003-11-22, 21:21
Originally posted by Karelin
flikar in... finns det någon mrp som teoretiskt sett skulle kunna ersätta alla dagens måltider...?

Nej. Det finns ingen enskild produkt som ger alla näringsämnen i de rätta proportioner nödvändiga för att upprätthålla en god livskvalitet i längden.

aliquis
2003-11-22, 21:37
Jag förstår inte heller vitsen med att köpa en mrp enbart för att få vad man tror är en nyttigare måltid, varför inte äta en nyttig måltid bara? Om jag kunde och åt mrps skulle det enbart vara för att jag inte orkade/hann fixa en måltid den gången.

Vad gäller fettintag förbränner väl kroppen en större andel fett medans man sover eftersom den inte har något större behov av kolhydrater just då, den utför ju inte så mycket arbete. Däremot blir ju ett stort fettintag lite dumt kanske eftersom kroppen kanske bränner det istället för kroppsfettet, och eftersom ett stort kaloriintag på kvällen kanske inte förbränns under natten eftersom du inte förbrukar så mycket energi. Men eftersom du tränar har du ju rätt hög förbränning och kroppen är upptagen med att återuppbygga under natten så det är kanske inget större problem.

Sedan verkar det ju rätt populärt att fördröja proteinmetabolismen genom att äta lite fett i sin sista måltid.

Vore kanske lite intressant att diskutera vilken typ av fett man bör ta? Läste att man i ett test med flero- och enkelomättat fett till parboiled ris resp. potatismos kom fram till att potatis+fleromättat fett fick ungefär samma effekt på blodsockret som parboiled ris+enkelomättat fett, så fleromättat fett verkar ju överlägset i det avseendet.

Karelin
2003-11-22, 23:12
Originally posted by aliquis
Jag förstår inte heller vitsen med att köpa en mrp enbart för att få vad man tror är en nyttigare måltid, varför inte äta en nyttig måltid bara? Om jag kunde och åt mrps skulle det enbart vara för att jag inte orkade/hann fixa en måltid den gången.

Vad gäller fettintag förbränner väl kroppen en större andel fett medans man sover eftersom den inte har något större behov av kolhydrater just då, den utför ju inte så mycket arbete. Däremot blir ju ett stort fettintag lite dumt kanske eftersom kroppen kanske bränner det istället för kroppsfettet, och eftersom ett stort kaloriintag på kvällen kanske inte förbränns under natten eftersom du inte förbrukar så mycket energi. Men eftersom du tränar har du ju rätt hög förbränning och kroppen är upptagen med att återuppbygga under natten så det är kanske inget större problem.

Sedan verkar det ju rätt populärt att fördröja proteinmetabolismen genom att äta lite fett i sin sista måltid.

Vore kanske lite intressant att diskutera vilken typ av fett man bör ta? Läste att man i ett test med flero- och enkelomättat fett till parboiled ris resp. potatismos kom fram till att potatis+fleromättat fett fick ungefär samma effekt på blodsockret som parboiled ris+enkelomättat fett, så fleromättat fett verkar ju överlägset i det avseendet.


å tänk hur många det är som proklamerar att man inte ska äta efter kl 18

aliquis
2003-11-22, 23:42
Originally posted by Karelin

å tänk hur många det är som proklamerar att man inte ska äta efter kl 18

Om man lägger sig kl 20-21 och inte rör på sig ett dugg kanske det kan vara vettigt, annars tror jag inte ett dugg på det =)

Mindek
2003-11-23, 11:40
Originally posted by King Grub


På kvällen, innan sänggåendet, är det en fördel med fett, eftersom det gör att proteinet "varar" längre, d v s förlänger aminosyreutsöndringen.


Ett par ägg är alltså perfekt nattmat?

King Grub
2003-11-23, 11:43
Originally posted by Mindek



Ett par ägg är alltså perfekt nattmat?

Ägg är alltid bra, som en del av en komplett måltid.

Action
2003-11-23, 12:15
Originally posted by King Grub


Ägg är alltid bra, som en del av en komplett måltid.

Håller man sig till äggvitan så slipper man en massa onödigt fett därav en hel del mättat fett. Ett helt ägg består av ca 60-70E% av fett.

King Grub
2003-11-23, 12:20
Fett är onödigt därför att...? För kaloriernas skull, eller?

Action
2003-11-23, 12:24
Originally posted by King Grub
Fett är onödigt därför att...? För kaloriernas skull, eller?

Vad annars... bättre att få i sig energi från kolhydrater och protein.. och till viss mängd fett... Visst går man på Keto kanske hela ägg är bra.. Men äter man för övrigt mycket mat så bör man hålla ner fettnivåerna till rimliga mängder.

Men visst.. ett smörpaket till frukost är ju också bra om man inte vill bli fet!

King Grub
2003-11-23, 12:27
Det finns i och för sig många studier som visat att för stor andel av energiintaget bestående av protein och kolhydrater på bekostnad av fett, inklusive mättat sådant, har en negativ inverkan på testosteroneproduktionen.

Action
2003-11-23, 12:29
Originally posted by King Grub
Det finns i och för sig många studier som visat att för stor andel av energiintaget bestående av protein och kolhydrater på bekostnad av fett, inklusive mättat sådant, har en negativ inverkan på testosteroneproduktionen.

ett energiinteag på ca 20E% fett borde räcka.. o då anser jag att man ska äta så lite mättat fett som möjligt och ägg innehåller enligt vissa källor upp till 3gram mättat fett per ägg.

King Grub
2003-11-23, 12:30
Originally posted by Action


ett energiinteag på ca 20E% fett borde räcka.. o då anser jag att man ska äta så lite mättat fett som möjligt och ägg innehåller enligt vissa källor upp till 3gram mättat fett per ägg.

Enligt USDA Nutritional Database innehåller ett stort hönsägg högst 1.5 gram mättat fett. Inte ens ett kalkonägg innehåller 3. Om du har tillförlitligare källor än amerikanska livsmedelsverket får du gärna dela med dig av dem. :)

King Grub
2003-11-23, 12:32
Diet and serum sex hormones in healthy men.

Hamalainen E, Adlercreutz H, Puska P, Pietinen P.

The possible effect of dietary fat content and the ratio of polyunsaturated to saturated fatty acids (P/S-ratio) on serum sex hormones was studied in 30 healthy male volunteers. The customary diet of the subjects, which supplied 40% of energy as fat (mainly from animal sources, P/S-ratio 0.15) was replaced for a 6 weeks period by a practically isocaloric experimental diet containing significantly less fat (25% of energy) with a higher P/S-ratio (1.22) and other environmental factors were stabilized. Serum testosterone and 4-androstenedione decreased from 22.7 +/- 1.1 nmol/l to 19.3 +/- 1.2 nmol/l, (SEM, P less than 0.001) and from 4.6 +/- 0.2 nmol/l to 4.3 +/- 0.2 nmol/l (SEM, P less than 0.01), respectively. These changes were paralleled by a reduction in serum free (non-protein bound) testosterone (P less than 0.01) suggesting a possible change in biological activity. During the low fat period a significant negative correlation between serum prolactin and androgens was observed. All the changes in androgen levels were reversible. With the exception of a small but non-significant decrease in serum estradiol-17 beta, the other hormone parameters were practically unaffected by the dietary manipulation. Our results indicate that in men a decrease in dietary fat content and an increase in the degree of unsaturation of fatty acids reduces the serum concentrations of androstenedione, testosterone and free testosterone. The mechanism and importance of this phenomenon is discussed in the light of epidemiological and experimental data.

Action
2003-11-23, 12:32
Originally posted by King Grub


Enligt USDA Nutritional Database innehåller ett stort hönsägg högst 1.5 gram mättat fett. Inte ens ett kalkonägg innehåller 3. Om du har tillförlitligare källor än amerikanska livsmedelsverket får du gärna dela med dig av dem. :)

Amerikanska ägg e ju lite speciella.... ;)

Jag pratar om stora normala svenska ägg från frigående hönor!

yxmannen
2003-11-23, 12:37
Originally posted by King Grub


Enligt USDA Nutritional Database innehåller ett stort hönsägg högst 1.5 gram mättat fett. Inte ens ett kalkonägg innehåller 3. Om du har tillförlitligare källor än amerikanska livsmedelsverket får du gärna dela med dig av dem. :)

Jag håller med Action. Tror man bör undvika mättat fett så långt man kan vid formtoppning. Bättre tillsätta någon annan fettkälla än äggulan oavsett om det är 3 eller 1,5 gram mättat.

Action
2003-11-23, 12:44
Normalt ägg i sverige väger 60gram... inte 50gram som du Grub envisas med att påstå... och ett normalt svenskt ägg innehåller dryga 6gram fett... Sen har jag läst att ett ägg innehåller till 50% av mättat fett... (Får leta mer efter den källan)

Normalt svenskt ägg (http://www.svenskaagg.se/faktaomagg/aggenergi.htm)

King Grub
2003-11-23, 12:51
Enlig svenska Livsmedelsverket är 33 % av fettsyrorna i äggulan mättade, medan 53 % är enkelomättade och 14 % är fleromättade.

yxmannen
2003-11-23, 12:57
Originally posted by King Grub
Enlig svenska Livsmedelsverket är 33 % av fettsyrorna i äggulan mättade, medan 53 % är enkelomättade och 14 % är fleromättade.

Men vänta lite här! Blir inte 33% dryga 2 gram mättat fett? Snart talar vi kalkonägg. ;)

Action
2003-11-23, 12:58
Originally posted by King Grub
Enlig svenska Livsmedelsverket är 33 % av fettsyrorna i äggulan mättade, medan 53 % är enkelomättade och 14 % är fleromättade.

Ja då blir det dryga 2gram från mättat fett...

Och det skulle då ge ett energiintag på ca 20% från mättat fett och 40% från enkelomättat o fleromättat om man äter hela ägg.... Och äter man då 10 ägg så blir det 20gram mättat fett.. hm.. inte min melodi direkt och inget jag skulle rekommendera ngn!

Action
2003-11-23, 12:59
Originally posted by yxmannen


Men vänta lite här! Blir inte 33% dryga 2 gram mättat fett? Snart talar vi kalkonägg. ;)

Och 2 gram är från ett normalstort ägg.. tar vi däremot och äter de där inbjudande stora äggen som finns i butikerna ja då e vi snart uppe i kalkonäggen... :D

King Grub
2003-11-23, 13:01
Originally posted by yxmannen


Men vänta lite här! Blir inte 33% dryga 2 gram mättat fett? Snart talar vi kalkonägg. ;)

1.624 gram i ett Large ägg med normal vita/gula-fördelning. Jag har svårt att se skillnaden på storlek i amerikanska och svenska ägg.

yxmannen
2003-11-23, 13:06
Originally posted by King Grub


1.624 gram i ett Large ägg med normal vita/gula-fördelning. Jag har svårt att se skillnaden på storlet i amerikanska och svenska ägg.

Storlet?:love:

Men är de amerikanska undersökningarna mer tillförlitliga än de svenska? ;)

Action
2003-11-23, 13:07
Originally posted by King Grub


1.624 gram i ett Large ägg med normal vita/gula-fördelning. Jag har svårt att se skillnaden på storlek i amerikanska och svenska ägg.

Läste du inte länken till ett normalstort ägg i sverige... 60 gram.. varav 6 gram är fett och då får man alltså 2 gram mättat fett.. Du har själv påstått att ett normalstort ägg väger 50gram enligt den där amerikanska källan... Det skiljer alltså 10gram i ett normalstort ägg i USA och i Sverige....

Vad det beror på kan ju vara en mängd olika orsaker.. En burhöna kanske värper mindre ägg.... medans de flesta i sverige är frigående och värper större ägg.. Vi kanske inte använder oss av samma typer av hönor (finns varianter :D ) Den amerikanska hönan kanske helt enkelt värper mindre ägg..

Jag föredrar givetvis att använda mig av information från svenska källor som tillverkar ägg än ngt amerikanskt institut!

Action
2003-11-23, 13:10
"Hur många ägg värper en normalhöna om året?
Cirka 300. Snittvikten är 60 gram varav gulan väger 20g och vitan 40g.


Behöver jag vara rädd för att hönsen fått antibiotika eller hormoner i maten?
Nej, svensk lagstiftning är hårdast i Europa när det gäller hönsfoder. Kadavermjöl och syntetiska färgämnen är också förbjudna.


Är ägg nyttigt ?
Ägg är rena vitamininjektionen!
Med ett enda ägg och ett glas apelsinjuice har du fått i dig större delen av dagens vitamindos. Ägg innehåller ren protein och vitaminerna A,D,E,K, olika B-vitaminer och viktiga mineraler. Vitamin A är bra för synen, växten och kroppens försvar mot infektioner och sjukdomar. Vitamin D och kalcium bygger upp skelettet och tänderna.
Vitamin B2 (riboflavin) håller hyn fräsch och bidrar till kroppens immunförsvar. Energiinnehåll per 100 g: Energi 640 KJ (150 kcal), Protein 12 g, kolhydrat 1 g, Fett 11 g."

Källa Adelsö Ägg!

z_bumbi
2003-11-23, 13:57
Action: Köper du ägg från riktigt frigående hönor så är andelen mättat fett lägre, förhållandet mellan omega-3 och omega-6 är ju också bättre. Då du ju tydligen köper sådana så är det ju inget problem.
Det stog ju t o m i texten du citerade att de inte äter kadavermjöl.

Får du i alla fall i dig 20 g mättat fett från ägg har du ju i alla fall en bra marginal om du nu vill räkna i energi% då du väl lär göra av med en del mat.
Räknar på ungefärlig rekommenderad mängd i gram så finns det ju också en marginal så vad är problemet?

Action
2003-11-23, 14:05
Originally posted by z_bumbi
Action: Köper du ägg från riktigt frigående hönor så är andelen mättat fett lägre, förhållandet mellan omega-3 och omega-6 är ju också bättre. Då du ju tydligen köper sådana så är det ju inget problem.
Det stog ju t o m i texten du citerade att de inte äter kadavermjöl.

Får du i alla fall i dig 20 g mättat fett från ägg har du ju i alla fall en bra marginal om du nu vill räkna i energi% då du väl lär göra av med en del mat.
Räknar på ungefärlig rekommenderad mängd i gram så finns det ju också en marginal så vad är problemet?

Ja sätter mig emot King Grubs uttalande om att hela ägg alltid är bra att äta. När han sedan använder sig av fakta som inte stämmer om man ser till svenska källor och påpekat att jag har helt fel så har jag väl rätt att försvara min åsikt.... Eller??

z_bumbi
2003-11-23, 14:27
Action: Skulle ingen diskutera skulle det ju bli väldigt tråkigt här men frågan vad ett ägg väger är väl ganska ointressant då ju alla vet att det finns minst tre olika klasser på ägg som säljs i affären. :)

Du drog ju själv upp att 50% skulle vara mättat fett i ett ägg och då det ju troligtvis gäller ägg från höns som fått en hög andel mättat fett i kosten (Kadavermjöl t ex) så gäller ju inte det heller för svenska ägg numera. Ska ena sidan hålla sig till ett land så borde båda göra det. :)

Enligt livsmedelsverkets så har ett ägg per 100 g: P: 12,6 g, F: 10,1 g och K: 1,4 g.

Mättat fett: 2,88, enkelomättat: 4,12 och fleromättat: 1,17
Omega-3: 0,03 g, omega-6: 0,05 g och trans: 0,03 g.

Det här antar jag är uppmätt på fabriksägg från ett antal olika fabriker då tabellen ska vara upprättad på ett "stort urval", min tabell är uppdaterad 1998.

Action
2003-11-23, 14:34
I grund o botten handlar ju inte diskussionen om vilken fakta som är korrekt.... Ägg innehåller mättat fett till ganska så stor mängd...

och låt säga att man äter 60gram fett/dag under en diet så anser jag att man INTE ska äta allt för mycket mättat fett och då utelsuts äggulor...

Att vi sen snöade in på detaljerad fakta kan du inte bara beskylla mig för!!

EDIT: Jag o Grub har haft denna diskussion tidigare i en annan tråd också.... man kanske behöver ha den i bakgrunden för att se helheten.

King Grub
2003-11-23, 14:44
Originally posted by Action
I grund o botten handlar ju inte diskussionen om vilken fakta som är korrekt.... Ägg innehåller mättat fett till ganska så stor mängd...

och låt säga att man äter 60gram fett/dag under en diet så anser jag att man INTE ska äta allt för mycket mättat fett och då utelsuts äggulor...

Att vi sen snöade in på detaljerad fakta kan du inte bara beskylla mig för!!

EDIT: Jag o Grub har haft denna diskussion tidigare i en annan tråd också.... man kanske behöver ha den i bakgrunden för att se helheten.

Det är lätt hänt att man snöar in på alltför detaljerade fakta. :D Jag respekterar givetvis Actions åsikter att man bör hålla ner andelen mättat fett under diet, och till viss del delar jag den, men inte till samma grad, då en diet med upp till 40% mättat fett bevisligen håller testosteronnivåerna på en högre nivå än en diet med cirka 25% mättat fett, och jag anser detta väga upp det mättade fettets förmåga att lagras lättare som kroppsfett än omättat.

Ett gram hit eller dit är ju egentligen bara petitesser i diskussionen. :cheers:

Angående just ägg och därmed också deras effekt på kolesterolet är jag av uppfattningen att det snarare är positivt med ett intag av ägg, enligt senare års forskning. I detta fall tror jag mer att överkonsumtion av mättat fett från köttprodukter och socker, i kombination med stillasittande liv är den stora boven.

"According to nutrition researchers at Kansas State University the absorption of cholesterol is reduced by another compound in the egg, a lecithin.
The research by Sung I. Koo, Yonghzhi Jiang and Sang K. Noh has resulted in the issue of U.S. Patent No. 6,248,728, "Compositions and methods for lowering intestinal absorption and plasma levels of cholesterol." The patent was issued June 19 to the KSU Foundation.

A peer-reviewed research paper by the three researchers, "Egg phosphatidylcholine decreases the lymphatic absorption of cholesterol in rats," appears in the September issue of Journal of Nutrition.

Many people believe that dietary cholesterol directly contributes to raising blood cholesterol. Because eggs provide about half the dietary cholesterol in a typical Western diet, the public has been advised to limit its egg consumption.

Under the experimental conditions using an animal model that closely mimics human physiology, Koo and his associates found that a particular egg phospholipid interferes with the absorption of egg cholesterol and markedly lowers its uptake by the intestine. When the phospholipid is saturated, its inhibitory effect is further enhanced.

The researchers controlled experimental conditions to specifically look at egg phospholipid and its effect on cholesterol absorption. Even though a good amount of cholesterol is consumed when an egg is eaten, much of the cholesterol becomes "unavailable for absorption" in the presence of the phospholipid, Koo said.

"This may be a reason why so many studies found no association between egg intake and blood cholesterol," he said. The phospholipid, or lecithin, found in egg markedly inhibits the cholesterol absorption. The inhibition is not 100 percent, he said. Some cholesterol is absorbed but the amount is significantly reduced in the presence of this phospholipid.

"Less absorption means less cholesterol introduced into the blood," Koo said. "We were able to determine experimentally that a substantial amount of the egg cholesterol is not going into the blood stream." "

Edit: 40 procent mättat fett av kostens fettinnehåll, förstås! Inte 40 procent mättat fett av det totala energiintaget! :D

z_bumbi
2003-11-23, 16:39
Action: Jag bryr mig inte så mycket om vem som började med vad men logiken haltade ju lite vad gäller vilket land man använder samt vikten på äggen som ju varierar beroende på vilken klass det tillhör. Att ett genomsnittligt ägg väger 60 g betyder efter att man sorterat bort alla stora ägg inte har så mycket kvar så en rimligt vikt på resten är ju under 60 g.
Kommer inte ihåg sorteringsklasserna i huvudet just nu. :)

Att du sätter upp en högsta mängd fett ändrar ju ekvationen något, räknar på på en så begränsad mängd som 60 g totalt så kan ju kanske ett ägg göra skillnad.
Iofs innehåller ju ett ägg på 60 g bara ca 1,7 g mättat fett enligt livsmedelsverket.
Anpassar man kosten i övrigt är det ju inget problem att få in lite nyttigheter från hela ägg men i slutänden handlar det nog mer om vilka livsmedel man prioriterar under deffen och vilka man kan vara utan skulle jag tro. Eller har jag fel?