handdator

Visa fullständig version : Problem med skolmat vid bulk


skumpah
2011-02-18, 16:05
Jo jag börjar snart min tid att bulka med att äta massor o träna hårt osv. Men jag undrade. Tiden då jag är i skolan och det inte är favoritmaten tänkte jag köpa en bar av något slag att ha med mig. Min fråga är då vad ska jag ha för bar ? ska jag ha någon form av gainer bar ? elr en bar med bara protein i bara ?
vad ska jag ha för något =) ? Jag kommer börja med lite fett på kroppen och vill inte få någon grisbulk men jag är medveten om att jag kommer lägga på mig fett ändå om ni förstår :)

Eddie Vedder
2011-02-18, 16:07
Jag ändrade titeln och flyttade tråden.

Jag tycker själv du kan ta med någon macka eller så och sedan komplettera med extra mycket mat hemma de dagarna. Se över hur mycket extra du faktiskt behöver äta för att gå upp i vikt innan du målar fan på väggen. :) Angående skolmaten ska jag inte lägga mig i, den diskussionen orkar jag inte ta igen. ;)

kettlebellGuden
2011-02-18, 16:16
Pannkakor. Alltid bra att ha med sig.


och "inte är favoritmaten".. you have got to be kidding me?

Yeahvlen
2011-02-18, 16:18
Ta med något eget hemifrån och drick skolans mjölk. Eller "försök" äta lite i skolan. De kanske serverar någonting du kan få ner?

Martinio0o
2011-02-18, 16:22
Använd vatten/mjölk och svälj ner skiten. Det är inte alltid gott men det går alltid att äta maten. Skulle säga att det är slöseri att köpa bars.

Rikard Jansson
2011-02-18, 16:24
Gratis mjölk ju! Ta typ 2 små slevar mat, drick 8 glas mjölk :D

beckman88
2011-02-18, 16:25
Har aldrig fått så god mat som när jag gick på gymnasiet, vällagad och god mat med stort sortiment på kolhydrater och antioxidanter!

skumpah
2011-02-18, 16:38
Pannkakor. Alltid bra att ha med sig.


och "inte är favoritmaten".. you have got to be kidding me?

asså vår skolmat... den är inte alltid som den ska vara om jag säger så :)

mikaelj
2011-02-18, 16:42
asså vår skolmat... den är inte alltid som den ska vara om jag säger så :)

Vad är felet med den?

skumpah
2011-02-18, 16:43
Jag ändrade titeln och flyttade tråden.

Jag tycker själv du kan ta med någon macka eller så och sedan komplettera med extra mycket mat hemma de dagarna. Se över hur mycket extra du faktiskt behöver äta för att gå upp i vikt innan du målar fan på väggen. :) Angående skolmaten ska jag inte lägga mig i, den diskussionen orkar jag inte ta igen. ;)

jo men min skolmat ibland alltså. Ibland bara går den inte att äta men klart ibland är det gott och man kan få ner lite ibland men sen några gånger går det bara inte :) visst mjölk finns ju alltid men om du nu skulle svara på frågan ? vad skulle vara bäst för mig och jag skulle tagit bar ? kanske inte behöver vara i skolan just bara det att det kan va om jag ska ut med några polare o göra något så kan jag inte äta tillexempel :)

Eddie Vedder
2011-02-18, 16:46
jo men min skolmat ibland alltså. Ibland bara går den inte att äta men klart ibland är det gott och man kan få ner lite ibland men sen några gånger går det bara inte :)

Jag undviker som sagt diskussionen eftersom jag inte tror dig.:)

vad skulle vara bäst för mig och jag skulle tagit bar ? kanske inte behöver vara i skolan just bara det att det kan va om jag ska ut med några polare o göra något så kan jag inte äta tillexempel :)

Nej jag tycker inte att du ska köra på bars, är du ute med dina polare är det väl bättre att käka på MacDonald´s?

anton2000
2011-02-18, 16:46
Har aldrig fått så god mat som när jag gick på gymnasiet, vällagad och god mat med stort sortiment på kolhydrater och antioxidanter!

+1.
Vi hade matkort på mcdonalds/bk/pizzerior/gatukök/kinamat med mera:)
Var många som bulkade på den tiden :bumbi

skumpah
2011-02-18, 16:49
Vad är felet med den?

maträtter jag aldrig hört om innan dyker upp (jag har smakat och det var inget vidare) Vegetariska dagar kommer in ibland. Konstiga blandningar med sånt man tycker om i en sås så det inte blir gott. potatis som inte är klara ibland. Jag trodde det var potatismos en gång när det var pasta osv. Jag försöker äta det men ibland går det bara inte x)

mikaelj
2011-02-18, 16:52
Flytta hemifrån när du sommarjobbar. Laga all mat själv. Sedan flyttar du hem igen och börjar skolan till hösten. Se om maten är lika oätlig då ;-)

manekin
2011-02-18, 16:59
alltså samma skit om skolmat varje gång nån elev yttrar sig... har varit lärare för något år sen och sånt jävla jidder om mat som var helt okej har jag aldrig hört i mitt liv...
Verkar som att dom flesta fjortisar äter anklever, bliner med beluga kaviar varåvarannan dag hemma....!

skumpah
2011-02-18, 17:00
Flytta hemifrån när du sommarjobbar. Laga all mat själv. Sedan flyttar du hem igen och börjar skolan till hösten. Se om maten är lika oätlig då ;-)

haha det är inte bara jag som har klagat på maten :) men om det handlar om att jag är på ett ställe då jag inte kan äta på ett tag. Vilken bara skulle du sagt att jag skulle ha då ?

Eddie Vedder
2011-02-18, 17:01
men om det handlar om att jag är på ett ställe då jag inte kan äta på ett tag. Vilken bara skulle du sagt att jag skulle ha då ?

Jag har ju redan svarat.

mikaelj
2011-02-18, 17:04
haha det är inte bara jag som har klagat på maten :) men om det handlar om att jag är på ett ställe då jag inte kan äta på ett tag. Vilken bara skulle du sagt att jag skulle ha då ?

Ingen bar. Bar är godis. Ät jättemycket frukost eller jättemycket middag
Eller ta med dig matlåda hemifrån. Den håller från frukost till lunchdags.

Sniggel
2011-02-18, 17:09
haha det är inte bara jag som har klagat på maten :) men om det handlar om att jag är på ett ställe då jag inte kan äta på ett tag. Vilken bara skulle du sagt att jag skulle ha då ?

Kanske där det hela ligger. Det finns en kultur hos skolungdomar om att klaga på maten. Själv vill man förstås vara med i gänget och börjar inbilla sig att den är äcklig och letar fel på den.
Det känns skönt att ha något att snacka om på rasterna, då känner man att man är med i gemenskapen.
Självklart är detta undermedvetet och inget man har reflekterat över.

Det är vad jag tror iaf.

Martinio0o
2011-02-18, 17:10
En burk keso (250/500g) kan man lätt ta med sig till skolan. Det är 90kcal/100g, tror jag.

hejhopp79
2011-02-18, 17:10
Vad fan, skolmaten är ju god. Skitsamma om det inte är favoritmat, ät mycket och väx.

geez

Martinio0o
2011-02-18, 17:10
Kanske där det hela ligger. Det finns en kultur hos skolungdomar om att klaga på maten. Själv vill man förstås vara med i gänget och börjar inbilla sig att den är äcklig och letar fel på den.
Självklart är detta undermedvetet och inget man har reflekterat över.

Det är vad jag tror iaf.

+1, skit i alla andra, ta mat i mängder och ät, ffs.

skumpah
2011-02-18, 17:27
Kanske där det hela ligger. Det finns en kultur hos skolungdomar om att klaga på maten. Själv vill man förstås vara med i gänget och börjar inbilla sig att den är äcklig och letar fel på den.
Det känns skönt att ha något att snacka om på rasterna, då känner man att man är med i gemenskapen.
Självklart är detta undermedvetet och inget man har reflekterat över.

Det är vad jag tror iaf.

haha något att snacka på rasterna har vi alltid så någon skolmat snackar jag inte om med mina polare direkt. Vi går in kollar vad det är gillar någon av mina polare eller jag det så stannar vi och äter annars blir det bara något glas mjölk typ. Alltså jag äter nästan alltid i skolan men vissa dagar går det inte och just tanken på bars var att dom kan man ha i ryggsäcken om det skulle vara en sån dag att det inte är bra :) och även ha med sig om man ska se film hos en polare en kväll sådär :)

Martinio0o
2011-02-18, 17:29
haha något att snacka på rasterna har vi alltid så någon skolmat snackar jag inte om med mina polare direkt. Vi går in kollar vad det är gillar någon av mina polare eller jag det så stannar vi och äter annars blir det bara något glas mjölk typ. Alltså jag äter nästan alltid i skolan men vissa dagar går det inte och just tanken på bars var att dom kan man ha i ryggsäcken om det skulle vara en sån dag att det inte är bra :) och även ha med sig om man ska se film hos en polare en kväll sådär :)

Keso/kvarg. Problem solved.

Sniggel
2011-02-18, 17:29
Jaja :)
När du är 5 år äldre kommer du ha andra synpunkter på skolmaten tror jag :D

WHITEFOLKS
2011-02-18, 17:31
Drick mjölk de dagarna maten är dålig.

Crocker
2011-02-18, 17:36
alltså samma skit om skolmat varje gång nån elev yttrar sig... har varit lärare för något år sen och sånt jävla jidder om mat som var helt okej har jag aldrig hört i mitt liv...
Verkar som att dom flesta fjortisar äter anklever, bliner med beluga kaviar varåvarannan dag hemma....!
Man måste också förstå att det är olika kvalité. Jag har gått på 5 olika skolor, 2 var OK, 1 var bra. En var sämre, den jag går på nu är i princip omöjlig att få i sig av någon dag.
Och nej, det är inte olika "kulturer" på de skolor jag gått på, det är helt enkelt inte så bra som du beskriver varje dag. Brukar själv ha med en god lunch m. kycklingsallad eller så om jag blir hungrig, om lunchen skulle vara OK äter jag.
Och nej, jag käkar inte anklever hemma heller. ;)
Så jävla trött på dubbel-moralen.

mikaelj
2011-02-18, 17:44
Så jävla trött på dubbel-moralen.

Hur är det du svarade på dubbelmoral?

Crocker
2011-02-18, 17:46
Hur är det du svarade på dubbelmoral?
Dubbelmoral är väl fel ord, men stör mig på hur alla kan svara på att skolmaten är okej överallt.

Martinio0o
2011-02-18, 17:50
Dubbelmoral är väl fel ord, men stör mig på hur alla kan svara på att skolmaten är okej överallt.

Du har väl iof rätt där, maten är inte alltid särskilt bra och på vissa ställen är den antagligen långt sämre än på t.ex. min skola. Men trotts att den är äcklig så tror jag personligen att man får bita i det sura äpplet och käka så mycket som möjligt av skiten i alla fall (om maten nu inte är farlig på något sätt). Det gäller nog att vilja äta, annars går det inte.

Crocker
2011-02-18, 17:56
Du har väl iof rätt där, maten är inte alltid särskilt bra och på vissa ställen är den antagligen långt sämre än på t.ex. min skola. Men trotts att den är äcklig så tror jag personligen att man får bita i det sura äpplet och käka så mycket som möjligt av skiten i alla fall (om maten nu inte är farlig på något sätt). Det gäller nog att vilja äta, annars går det inte.
Tro mig, jag klarar det mesta. Men ja, man må ha en inställning också.
Men friskolor brukar väl ha bättre mat? :) (Tyresö)

mikaelj
2011-02-18, 17:57
stör mig på hur alla kan svara på att skolmaten är okej överallt.

Ajajaj.

Martinio0o
2011-02-18, 18:00
Tro mig, jag klarar det mesta. Men ja, man må ha en inställning också.
Men friskolor brukar väl ha bättre mat? :) (Tyresö)

Jag tror dig, du har trotts allt fått ena jäkligt bra resultat så du måste äta bra. Jag tvivlar dock på att alla ungdomar klarar det och har rätt inställning.
Det vet jag inte då jag bara har gått på friskolor, kan inte jämföra, men maten på våran skola är relativt bra, det är bara vissa dagar det är mindre bra, men då är det bara att svälja ned med lite mjölk. ;)

MLU
2011-02-18, 18:51
haha, egentligen är det bara kärringar som inte kan äta skolmaten, jag går i skolan nu (gymnasiet) och har ätit skolmat i ungefär 11 år dvs mer än halva min livstid men jag har ändå bara hoppat över maten ca 3-4 gånger.

Jag har också alltid varit omgiven om folk som sagt "Usch! Fiskbullar..." eller andra kommentarer som "Är det kattmat, kan du slå på den och kolla om den/det lever?" men egentligen så har maten alltid varit ätbar och förmodligen är den mkt bättre än en Swebar. Så om du inte kan äta maten för att den är äcklig så kan du väl iaf äta den för att det finns fördelar att äta den? Nu är det så att jag också har syndat med att hoppa över skolmaten men då har jag också ersatt den med någonting som innehåller det mesta som man behöver, alltså ingen Big Mac.

Ärligt talat är jag förvånad över att hälften av klassen under min högstadie-tid _inte_ hade anorexia så som dom uttryckte sig.

OffT: Nu har jag lov! så ha det så kul med skolmaten ;)

Hejnomax
2011-02-18, 19:38
Alla tycker skolmat är himla äckligt. De som går i skolan iallafall. Alla andra tycker att det var himla gott.

Eddie Vedder
2011-02-18, 19:42
Dubbelmoral är väl fel ord, men stör mig på hur alla kan svara på att skolmaten är okej överallt.

Jag vågar påstå att jag har bäst koll på storköksmat i tråden i alla fall. Och än har jag inte stött på någon dålig trots mängder av skolor och flera äldreboendekök. Men än har jag inte testat de som dessvärre får lådor från Sodexo, men det hoppas jag att man frångår i alla landets skolor och inom vården.

Skumpah: Du läser inte mina inlägg va?

rajjan_dammit
2011-02-18, 19:42
Men om man ska äta skolmaten som alla andra kan man ju inte stila med en exotisk bar, vara lite häftig och säga att man bulkar faktiskt. :D

kettlebellGuden
2011-02-18, 19:58
Tips som har dykt upp:

Pannkakor i matlåda.
Mackor i matlåda.
Ta med matlåda.


btw tillhandahåller inte de flesta skolor kopiösa mängder mjölk, knäckebröd, smör och ofta någon form av ost?

Bästa tipset är ju förstås: Ät den jäkla maten. It's good for you. Det kan hjälpa om du slutar tänka på vardagsmat som någon form av lyxmåltid som bestämt ska smaka gott. Det är bränsle till din kropp. Ser du någonsin en bil klaga på hur bensinen smakar? Oxå är den gratis. whaaat. jmf. med vuxenlivet där en lunch går loss på minst 75 spänn (och då får du fasiken ingen mjölk heller) och inte smakar ett dyft bättre än skolmat.

Varför är du så besatt av att äta just bars?

Sammanfattning: raaaaaaaaaaaaaaaaaage

Pintan
2011-02-18, 21:34
Vet inte vad andra skrivit. Men får ni mjölk? I sådana fall, DRICK MJÖLK!!! Du kan ju lätt få ner en liter om du inte har brådis liksom:)

Crocker
2011-02-18, 22:21
Ja, man får mjölk.
Keso brukar iaf serveras på de skolor jag gått på, kanske finns hos er också? ;)
Det smakar ju identiskt med köpt. Möjligen lite blötare, men ingen skillnad annars.

skumpah
2011-02-18, 22:38
Ja, man får mjölk.
Keso brukar iaf serveras på de skolor jag gått på, kanske finns hos er också? ;)
Det smakar ju identiskt med köpt. Möjligen lite blötare, men ingen skillnad annars.

nope ingen keso :(

jonjoo
2011-02-18, 23:38
haha något att snacka på rasterna har vi alltid så någon skolmat snackar jag inte om med mina polare direkt. Vi går in kollar vad det är gillar någon av mina polare eller jag det så stannar vi och äter annars blir det bara något glas mjölk typ. Alltså jag äter nästan alltid i skolan men vissa dagar går det inte och just tanken på bars var att dom kan man ha i ryggsäcken om det skulle vara en sån dag att det inte är bra :) och även ha med sig om man ska se film hos en polare en kväll sådär :)


Kanske där problemet ligger? Ni tittar på maten och tycker den ser äcklig ut. Smaka maten istället! Om det nu är så äckligt att du "inte kan få ner det" (vilket jag tvivlar på) så måste det väll finnas sallad, mackor, soppa (dem 4 skolorna jag gått på har det funnits soppa som alternativ) osv. Sen borde du kunna äta endel av den lagade maten, om det är något kött eller något tillsammans med potatis/ris eller vad som helst så ät iaf något av det. Så svårt kan det inte vara..

benacii
2011-02-18, 23:42
Kanske där problemet ligger? Ni tittar på maten och tycker den ser äcklig ut. Smaka maten istället! Om det nu är så äckligt att du "inte kan få ner det" (vilket jag tvivlar på) så måste det väll finnas sallad, mackor, soppa (dem 4 skolorna jag gått på har det funnits soppa som alternativ) osv. Sen borde du kunna äta endel av den lagade maten, om det är något kött eller något tillsammans med potatis/ris eller vad som helst så ät iaf något av det. Så svårt kan det inte vara..

pluss ett

Olegh
2011-02-19, 00:31
Under mina tre år på gymnasiet så serverades det oätlig mat en gång. Gillar du inte maten, ät ändå. Är de värre än så, tja, då föreslår jag att du äter extra när du kommer hem.

Viktor_Balck
2011-02-19, 00:49
Jag gillade skolmaten mer eller mindre alltid, men jag är också allätare som tycker om det mesta i matväg. Om trådskaparen nu anser att maten inte är god så är det nog skitsamma vad ni andra anser om maten, sen är det möjligt att han är kräsen men tycker inte man skall utgå från det som många verkar göra.

sandery3
2011-02-19, 03:09
Jag kan nog instämma i det andra tidigare sagt om att matens kvalitet skiljer sig kraftigt beroende på var man kommer. I min gymnasieskola (rosendalsgymnasiet) serverades det vanligtvis tre olika alternativ av rätter, som alltid var väldigt välgjorda, och maten var ofta tillagad på plats.

Dessvärre fick skolan problem när ett stort antal elever från närliggande skola (lundellska), där maten av egen erfarenhet var betydligt sämre, började vallfärda dit under luncherna.

På min systers skola använder de uppenbarligen samma slevar och redskap till ett stort antal grytor och kantiner, och nu har elever även hittat stora broskbitar och senast en skruv (!) i grytorna. Den skolans matservering har dock blivit anmäld flera gånger till livsmedelsverket.

Chopsuey
2011-02-19, 03:33
Nämen... byt ut all gratis mat mot en bar. Det e bulk det. *ironi*

Lepras
2011-02-19, 03:41
Snubben vill ju bara köpa en bar :D
sen är han färdig*rolleyes*

MtotheM
2011-02-19, 03:49
Jag kan nog instämma i det andra tidigare sagt om att matens kvalitet skiljer sig kraftigt beroende på var man kommer. I min gymnasieskola (rosendalsgymnasiet) serverades det vanligtvis tre olika alternativ av rätter, som alltid var väldigt välgjorda, och maten var ofta tillagad på plats.

Dessvärre fick skolan problem när ett stort antal elever från närliggande skola (lundellska), där maten av egen erfarenhet var betydligt sämre, började vallfärda dit under luncherna.


Finns endast 1, max 2 alternativ numera ;) Men dom från lundellska fortsätter att komma :)

Otur
2011-02-19, 12:43
Finns inte MC Donalds annars? Köp en vanlig hamburgare lägg på 2-3 extra kött.

Fö. så när jag tänker tillbaka så mins jag hur vi klagade på skolmaten då. Men idag inser man att man hade det för jäkla bra. Käka hur mycket man vill, gratis dessutom. Sen var aldrig skolmaten så illa som man påstod. Den duger gott och väl.

hejhopp79
2011-02-19, 12:50
Ska iofs inte säga så mycket, jag brukade sitta och kränga 20 knäckebröd med citronpeppar på, om maten inte var så "god". Och när jag tänker på saken gjorde alla mina killkompisar det också

mikaelj
2011-02-19, 13:02
Det var något särskilt med citronpepparn. Hur kommer det sig att det var något universellt?

Citronpeppar på pyttipanna är för övrigt väldigt gott. :-)

kettlebellGuden
2011-02-19, 14:37
Ok så dina buddies skrattar åt dig när du äter den rälia skolmaten... sen kan du skratta åt dem när du bänkar 160.

Pepz
2011-02-19, 14:56
Ok så dina buddies skrattar åt dig när du äter den rälia skolmaten... sen kan du skratta åt dem när du bänkar 160.

+1


Ät så mycket det går.


Jag åt alltid oavsett om det var fiskbullar som jag avskydde(fortfarande avskyr), men då åt jag ris/potatis och sallad och mjölk och mackor istället

Andreas Guiance
2011-02-19, 15:15
Jag tyckte också ofta att skolmaten var äcklig när jag var liten, men när jag blev 15 år och insåg att jag betalade för den (primärt genom framtida skatt) började jag äta kopiösa mängder av ren snålhet:D

Sedan lärde jag mig tycka att den var helt okej rent smakmässigt, även om jag skulle ljuga om jag påstår att den kunde klassas som god. Körde alltid två sprängfyllda tallrikar på gymnasiet – en med kolhydrater och en med protein. Grönsakerna ansåg jag mest vara slöseri med magsäcksutrymme;)

Hade varit spännade att se hur många kalorier de där målen egentligen innehöll. De påminde om if-måltider, med den skillnaden att jag absolut inte fastade under dygnets övriga timmar:eating:

Danne2k
2011-02-19, 16:41
När man tänker tillbaka på skolmaten så måste jag säga att den ofta var väldigt god och vällagad. Visst, det var sällan feta köttbitar som man käkar idag men tex. kyckling eller god fisk samt ett stort salladsbord och obegränsat med MJÖLK är fan inte dåligt!

Man fattar verkligen inte hur bra man hade det!
Synd bara att man inte tränade på den tiden och kunde äta som fan ;)

Eddie Vedder
2011-02-19, 17:39
Hade varit spännade att se hur många kalorier de där målen egentligen innehöll. De påminde om if-måltider, med den skillnaden att jag absolut inte fastade under dygnets övriga timmar:eating:

Jag har varit inne på det tidigare i flera diskussioner med framför allt Sverker som ofta nämner att ungdomar inte äter. Alla mina erfarenheter är tvärtom att tränande grabbar äter så in i h-vete mycket. När jag och min polare genomförde vår enkätstudie i våras delade vi ut enkäter till fotbollsspelande 15-åringar, små fjortisflickor med pastaladdningar större än tränarnas. Grabbarna ska vi inte prata om, den mängden pasta motsvarar väl 1000 hektar vete. :D

Jag vill dessutom påpeka att jag inte tror att kvalitén är samma överallt. Men det är ju skit samma, mat av värdelös kvalité är ju också gott. Falukorv med pulvermos är ingen gourmetmåltid direkt men gott är det ju.

slimjim10
2011-02-19, 19:20
Går nu mitt tredje år på gymnasiet och jag ÄSLKAR maten i skolan! Att alltid ha en salladsbuffé med ca 6 olika grönsaker/blandningar att välja på är underbart! Att det även finns keso till är också väldig fint:)

Fast det är först de senare åren som jag har börjat att älska maten. De främsta anledningarna tror jag är att jag har blivit intresserad av näringslära. Jag har koll på vad de olika matvarorna har för näringsvärde, och då blir det faktiskt godare att äta det som är nyttigt för en. Det är också för att jag har börjat äta MYCKET mer sallad och grönsaker än vad jag gjorde innan. Om man tittar på de flesta ungdomars tallrikar, och min för något år sedan, så är det väldigt få som tar mycket och blandad sallad. När man väl lär sig att äta sallad till den "vanliga" maten så blir det mycket godare. Även omm inte salladen i sig är jätte god så blir det oerhört gott när man blandar allt!

Ett stort + till skolmaten!!!

Andreas Guiance
2011-02-19, 19:35
Jag har varit inne på det tidigare i flera diskussioner med framför allt Sverker som ofta nämner att ungdomar inte äter. Alla mina erfarenheter är tvärtom att tränande grabbar äter så in i h-vete mycket. När jag och min polare genomförde vår enkätstudie i våras delade vi ut enkäter till fotbollsspelande 15-åringar, små fjortisflickor med pastaladdningar större än tränarnas. Grabbarna ska vi inte prata om, den mängden pasta motsvarar väl 1000 hektar vete. :D

Jag vill dessutom påpeka att jag inte tror att kvalitén är samma överallt. Men det är ju skit samma, mat av värdelös kvalité är ju också gott. Falukorv med pulvermos är ingen gourmetmåltid direkt men gott är det ju.

Hehe nä om jag gör en n=1-studie på mig själv så har aldrig matmängden riktigt varit ett problem;)

Kvalitén tror jag för övrigt inte var så jävla pissig på vår skolmat heller – var väl mer att den inte var någon smaksensation:)

Zoidy
2011-02-19, 21:06
Bara jag som tycker det blir rätt komiskt när någon som inte gått i skolan på 15 år svarar i tråden att skolmaten är fantastiskt god? Det är väl inte särskilt konstigt att vissa skolor inte har världens bästa mat när den bara får kosta 7 spänn/portion eller nåt sånt. Ge tips istället för att ifrågasätta TS smak i mat.

Eddie Vedder
2011-02-19, 21:11
Bara jag som tycker det blir rätt komiskt när någon som inte gått i skolan på 15 år svarar i tråden att skolmaten är fantastiskt god? Det är väl inte särskilt konstigt att vissa skolor inte har världens bästa mat när den bara får kosta 7 spänn/portion eller nåt sånt. Ge tips istället för att ifrågasätta TS smak i mat.

1. Det är väldigt få som pratar om erfarenheter så långt tillbaka.

2. Mycket var sämre ändå förr.

3. Portionskostnader är en fråga om planering och mängdrabatt, tänk på att priset på ett livsmedel blir rejält mycket billigare om man köper till sig själv i affären jämfört med 500 portioner hos en grossist. Det är vanligt att man klagar på antal kronor men det är en väldig förenkling. Ofta kombineras den med en oväsentlig jämförelse med fängelsematen.

4. Massa tips har ju getts.

kettlebellGuden
2011-02-19, 21:28
7 spänn / portion är väl inget svårt för ett storkök heller.

Rumsren
2011-02-19, 21:47
Som jag saknar skolmaten! Inte för att jag tror att den på min skola var godare än genomsnittet, men skolmaten är ju en gratis buffé med minst sagt okej mat. Kan det bli mycket bättre? ;)

Zoidy
2011-02-19, 22:16
1. Det är väldigt få som pratar om erfarenheter så långt tillbaka.

2. Mycket var sämre ändå förr.

3. Portionskostnader är en fråga om planering och mängdrabatt, tänk på att priset på ett livsmedel blir rejält mycket billigare om man köper till sig själv i affären jämfört med 500 portioner hos en grossist. Det är vanligt att man klagar på antal kronor men det är en väldig förenkling. Ofta kombineras den med en oväsentlig jämförelse med fängelsematen.

4. Massa tips har ju getts.

1. Men vissa gör, det var de jag tyckte blev lite komiska.

2. Ja

3. Det har du iofs väldigt rätt i, att det är klart det blir mängdrabatt och billigare om man köper in väldigt mycket på samma gång som en skola tex gör. Jämförelser med fängelsemat har man fått höra väldigt många ggr

4. En massa gnäll har också getts. Förstår inte ens varför det måste tas upp ifall TS är kräsen eller ej, finns väl ingen anledning att lägga sig i hur han vill äta. Jag har inte heller nån superb erfarenhet av skolmat, jag har tex varit med om att mat inte alltid är färdiglagad, kyckling som fortfarande är röd inuti osv. Rätt kul också att man får en helt annan bild av hur skolmat ser ut inne i den här tråden jämfört med om man pratar med folk i verkliga livet. Alla härinne tycker att den är fantastisk, men det är inte direkt vad folk tycker som man gick i skolan med osv. Känns snarare som att det bildats nån konstig uppfattning på forumet om att alla som inte gillar skolmat automatiskt är kräsna och äter gåslever hemma, och för att inte bli kritiserad så måste man tycka om skolmat. Väldigt märklig inställning.

Librish
2011-02-19, 22:40
1. Men vissa gör, det var de jag tyckte blev lite komiska.

2. Ja

3. Det har du iofs väldigt rätt i, att det är klart det blir mängdrabatt och billigare om man köper in väldigt mycket på samma gång som en skola tex gör. Jämförelser med fängelsemat har man fått höra väldigt många ggr

4. En massa gnäll har också getts. Förstår inte ens varför det måste tas upp ifall TS är kräsen eller ej, finns väl ingen anledning att lägga sig i hur han vill äta. Jag har inte heller nån superb erfarenhet av skolmat, jag har tex varit med om att mat inte alltid är färdiglagad, kyckling som fortfarande är röd inuti osv. Rätt kul också att man får en helt annan bild av hur skolmat ser ut inne i den här tråden jämfört med om man pratar med folk i verkliga livet. Alla härinne tycker att den är fantastisk, men det är inte direkt vad folk tycker som man gick i skolan med osv. Känns snarare som att det bildats nån konstig uppfattning på forumet om att alla som inte gillar skolmat automatiskt är kräsna och äter gåslever hemma, och för att inte bli kritiserad så måste man tycka om skolmat. Väldigt märklig inställning.

Jag minns min skolmat. Den var inte jättegod alla dagar, men det var absolut inget fel på den kvalitetsmässigt. Några år senare så inser man ju vilken lyx det var att ha en "gratis" buffé varje dag.

Jag minns också klagomålen som utanför min kompiskrets var väligt vanliga och väldigt kritiska. Det var/är ju liksom en grej att inte gilla skolmaten. Om man sedan dessutom letar fel så blir det mycket lättare att hitta dem. Folk som gjorde världens liv om de hittade ett hårstrå i maten eller dylikt.

Så faktumet att jag ätit på olika skolor med olika kvalitet men klagomålen har låtit likadana säger mig att det är bra mycket vanligare med gnälliga tonåringar än med mat som faktiskt är dålig.

cero
2011-02-20, 00:09
Som svar på frågan - ät när du kommer hem om du inte gillar maten?

Brickhead
2011-02-20, 00:18
Är inte speciellt förtjust i skolmaten, men jag försöker äta så mycket som möjligt. Sedan tar jag ofta med mig något att äta och handlar i cafeterian som finns. Men viktigast är att äta mycket på morgonen och efter skolan!

Eddie Vedder
2011-02-20, 08:47
Alla härinne tycker att den är fantastisk, men det är inte direkt vad folk tycker som man gick i skolan med osv. Känns snarare som att det bildats nån konstig uppfattning på forumet om att alla som inte gillar skolmat automatiskt är kräsna och äter gåslever hemma, och för att inte bli kritiserad så måste man tycka om skolmat. Väldigt märklig inställning.

Jag har inte läst ordet fantastiskt någonstans. Det tycker nog ingen, och ingen förväntar sig det heller. Men det är ju gott ändå, alla dina erfarenheter har jag också haft men det har jag stött på hemma också. Morsan kunde råka överkoka en potatis precis som mattanterna.

Och som sagt, alla pratar ju om erfarenheter dels av skolan när vi gick där och dels om erfarenheter från att ha ätit sin egen mat x antal år efter. Och kanske insett att klagomålen var ganska löjliga, mest klagande för klagandets skull eftersom det är coolare. Precis som det var coolare att hata skolan i allmänhet än att faktiskt erkänna att historia kan vara rätt intressant. Jag tycker du läser in väldigt mycket i vad folk skriver som inte alls stämmer.

Klagandet kan jag hålla med om, lite trist.

Pr0bz
2011-02-20, 17:47
När det är äckligt så blunda bara och tryck i dig maten. Så jävla jobbigt är de inte när det ändå är gratis föda till dina feta knäböj!!

ViktorLarsson
2011-02-20, 18:12
Jag förstår inte vad det är för skolor folk hamnat på. Maten där jag pluggat har varit suverän och då har man varit på tre olika skolor. Sen har jag även ätit på andra skolor och maten har även där varit hur bra som helst.

Kan inte riktigt rå för det men jag stör mig på folk som klagar på skolmat. :D

/Peace n' love.

cero
2011-02-20, 18:15
Jag förstår inte vad det är för skolor folk hamnat på. Maten där jag pluggat har varit suverän och då har man varit på tre olika skolor. Sen har jag även ätit på andra skolor och maten har även där varit hur bra som helst.

Kan inte riktigt rå för det men jag stör mig på folk som klagar på skolmat. :D

/Peace n' love.

Folk är ofta på tok för kräsna. Är det inte marinerad oxfilé med tryffel är det garanterat någon som ska grina.

Yes
2011-02-20, 19:37
Folk är ofta på tok för kräsna. Är det inte marinerad oxfilé med tryffel är det garanterat någon som ska grina.
Det klagas tyvärr även när det är oxfilé och tryffel. Jag har gått på en skola där maten var nästan på den nivån. Typ restaurang-mat av duktiga kockar, fast i en annan skala förstås. Kökschefen brukade få tampas med arga föräldrar som undrade vad deras ungar fick för fängelsemat.

Att klaga på skolmaten är liksom något som bara hör ungdomen till. Sen när man själv ska stå för käket duger det att laga fiskpinnar i brödrosten.

På min gymnasieskola brukade maten vara lagom skabbig och dåligt lagad. Och då har jag aldrig varit kräsen. Men vadfan, är det inte bajs som serveras är det bara sluta vara en kinkig prinsessa och trycka i sig ett par portioner. Gillar man inte smakupplevelsen behöver man ju inte sitta och finäta för att registrera alla smaksensationer.

thompaboy
2011-02-20, 19:41
Jag förstår inte vad det är för skolor folk hamnat på.

+1. Jag kan mig veterligen inte minnas att en maträtt jag vanligtvis tycker om, varit så katastrofalt tillagad att jag tillsammans med mackor, mjölk eller motsvarande inte lyckats peta i mig tillräckligt för att stå mig till skoldagens slut. Att man inte gillar en viss rätt är ju en annan femma och man kan ju heller inte räkna med att alla ska gilla exakt alla rätter som serveras. Om maten skulle vara så dåligt tillagad och oaptitlig som vissa påstår skulle ju var och varannan elev gå hungrig på eftermiddagarna och det har jag svårt att tro att så är fallet.

Crocker
2011-02-20, 19:52
Folk är ofta på tok för kräsna. Är det inte marinerad oxfilé med tryffel är det garanterat någon som ska grina.
Skärp dig. Tror du allvarligt att tusentals skolbarn har den inställningen, får du ändra din skeva bild av det hela.

mikaelj
2011-02-20, 20:14
Tror du allvarligt att tusentals skolbarn har den inställningen

Ja.

Att klaga på skolmaten är liksom något som bara hör ungdomen till. Sen när man själv ska stå för käket duger det att laga fiskpinnar i brödrosten.

Flytta hemifrån när du sommarjobbar. Laga all mat själv. Sedan flyttar du hem igen och börjar skolan till hösten. Se om maten är lika oätlig då ;-)

Eddie Vedder
2011-02-20, 20:24
Skärp dig. Tror du allvarligt att tusentals skolbarn har den inställningen, får du ändra din skeva bild av det hela.

Finns väl cirka en miljon barn i grundskolan i landet? Addera alla som går på gymnasiet så känns ju inte några tusen missnöjda personer som otänkbart.

Man måste skilja på kvalité och smak som sagt. Mat av skitkvalité är ju ofta god, överpanerad fisk med pulvermos exempelvis. Men annan liknande skit, chickybits på McDonald's, korv och mos på Sibylla, kebabtallrik etc. duger ju ändå.

Tyvärr tror jag att det finns en så allmänt värdelös känsla för bra mat idag att skolornas tappra försök snara ogillas för att man är van vid sämre mat, inte bättre. De med bäst mat hemifrån gillar skolmaten bäst också är min erfarenhet.

Zoidy
2011-02-20, 20:33
Jag har inte läst ordet fantastiskt någonstans. Det tycker nog ingen, och ingen förväntar sig det heller. Men det är ju gott ändå, alla dina erfarenheter har jag också haft men det har jag stött på hemma också. Morsan kunde råka överkoka en potatis precis som mattanterna.

Och som sagt, alla pratar ju om erfarenheter dels av skolan när vi gick där och dels om erfarenheter från att ha ätit sin egen mat x antal år efter. Och kanske insett att klagomålen var ganska löjliga, mest klagande för klagandets skull eftersom det är coolare. Precis som det var coolare att hata skolan i allmänhet än att faktiskt erkänna att historia kan vara rätt intressant. Jag tycker du läser in väldigt mycket i vad folk skriver som inte alls stämmer.

Klagandet kan jag hålla med om, lite trist.

Jodå. Det finns folk som använt liknande ord. Några inlägg under ditt ser jag nån som kallar skolmaten suverän bland annat? Det är iaf enligt mig i stil med fantastisk. Och att dra det så långt som att skolmaten är "suverän" är att överdriva.
Ok, jag vet inte hur ni andra har haft det med fiskpinnar i brödrosten osv, jag anser inte mig själv vara nån mästerkock direkt, men jag tycker utan tvekan att jag själv gör godare mat än vad skolan gör. Är inga som helst problem att laga mat själv som slår skolans. Tenderar även ofta att vara väldigt udda maträtter i skolan, typ fiskbullar, nasi goreng, chili con carne osv, och det kanske gör sitt för att många ska känna att det inte hade suttit fel att käka lunch på ett annat ställe med en fin köttbit, eller kyckling, och potatis och nån god sås eller så. Nånting som inte känns... konstigt. George Carlin har en väldigt bra stand-up bit om mat som ser konstig ut, eller har konstiga namn ;)

Yes
2011-02-20, 20:34
Haha, det var annars en klassiker på min tid. De som inte klarade skolmaten kunde leva på Gorby's och Cola när föräldrarna inte var hemma på helgen. :D

Eddie Vedder
2011-02-20, 20:35
Jodå. Det finns folk som använt liknande ord. Några inlägg under ditt ser jag nån som kallar skolmaten suverän bland annat?

Hur skulle jag kunna veta att någon skulle skriva det efter mig?

Yes
2011-02-20, 20:37
Tenderar även ofta att vara väldigt udda maträtter i skolan, typ fiskbullar, nasi goreng, chili con carne osv
Det är ju inget udda alls med det.

Zoidy
2011-02-20, 20:38
Flytta hemifrån när du sommarjobbar. Laga all mat själv. Sedan flyttar du hem igen och börjar skolan till hösten. Se om maten är lika oätlig då ;-)

Jag lagar alltid min mat själv, och jag tycker fortfarande skolmaten är bra mycket sämre än det jag gör. Och nej, jag äter inte oxfilé eller hummer varje dag :) Kan ingen av er på det här forumet laga mat eller vad är det frågan om?? Förstår inte för fem öre hur ni kan påstå att skolan gör så bra mat att man själv gör sämre? Är inga som helst problem att laga lite pasta, eller ris, svänga ihop nån god sås, och värma köttbullar, steka kyckling eller kött, och äta. Blir otroligt mycket godare än skolan, behöver inte kosta många pengar heller. Fick ni andra fängelsemat hemma eller?

Zoidy
2011-02-20, 20:41
Hur skulle jag kunna veta att någon skulle skriva det efter mig?

Det kunde du såklart inte, men nog har det varit andra i tråden som svarat i samma stil som honom. Visst att man kan tycka skolmaten är ok, det kan jag absolut köpa, men att den är "suverän", eller "som en jättefin buffé" är att ta i så det skriker om det

Det är ju inget udda alls med det.

Är nog olika vad man fått för mat hemma. Jag har aldrig fått vare sig chili con carne eller nasi goreng hemma, så för mig är det lite konstig mat

Eddie Vedder
2011-02-20, 21:02
Är nog olika vad man fått för mat hemma. Jag har aldrig fått vare sig chili con carne eller nasi goreng hemma, så för mig är det lite konstig mat

Du verkar vara ett bra exempel på vad jag menade.

Tyvärr tror jag att det finns en så allmänt värdelös känsla för bra mat idag att skolornas tappra försök snara ogillas för att man är van vid sämre mat, inte bättre. De med bäst mat hemifrån gillar skolmaten bäst också är min erfarenhet.

Zoidy
2011-02-20, 21:05
Du verkar vara ett bra exempel på vad jag menade.

Det var inte dåligt att dra den slutsatsen efter att jag inte ätit nasi goreng och chili con carne hemma.

mikaelj
2011-02-20, 21:12
Förstår inte för fem öre hur ni kan påstå att skolan gör så bra mat att man själv gör sämre?

Det har ingen påstått.

Zoidy
2011-02-20, 21:19
Det har ingen påstått.

Får man fråga vad det var du menade med det du skrev då?

Flytta hemifrån när du sommarjobbar. Laga all mat själv. Sedan flyttar du hem igen och börjar skolan till hösten. Se om maten är lika oätlig då ;-)

Det tar iaf jag som att du menar att de som testar att flytta hemifrån och laga egen mat kommer tycka att skolmaten är väldigt god i jämförelse? Det är jättelätt att göra egen tonfisksås tex som är tio ggr godare än det man får i skolan

Eddie Vedder
2011-02-20, 21:26
Det är jättelätt att göra egen tonfisksås tex som är tio ggr godare än det man får i skolan

Ja men båda är ju goda. Då är det ju synd att inte äta den som är gratis dessutom. Så hela min poäng är mest att jag tycker mat av skiftande kvalité ändå kan smaka helt okej och en lunch med lite sämre kvalité kommer inte skapa näringsbrister om man satsar på bra mat totalt sett.

Zoidy
2011-02-20, 21:38
Ja men båda är ju goda. Då är det ju synd att inte äta den som är gratis dessutom.

Det är din egna personliga åsikt. Du kommer fortfarande inte ifrån att skolmaten i allmänhet har lägre kvalitet än den du äter hemma, och kommer för många kännas lite avig och konstig. Jag tror inte min familj är den enda i Sverige som inte äter nasi goreng regelbundet, och det gör alls icke att min familj äter dålig mat för det

Bara för att klargöra så kan jag köpa fullt ut att skolmaten är helt ok (den är ju gratis ffs :D) och att det går att äta, men vissa här har inställningen att skolmaten är som restaurangmat(??? vilken restaurang serverar liknande mat, så jag kan undvika den i framtiden?) och ifall man inte tycker skolmaten är kanon så är man automatiskt jättekräsen och van vid att få gåslever hemma. Det är självklart inte så världen ser ut

Och sen är det väldigt mycket snack om stereotyper också, att det skulle vara coolt att dissa skolmaten, och ger en något att samtala om? Jag var inte så dålig vän med mina klasskamrater att jag var tvungen att ha obekväma samtal om skolmat direkt. Och det är absolut inte så att man måste hata skolan för att passa in och vara cool, förutom om man möjligtvis går fordon eller nåt. Kolla in i en helt vanlig NV-klass på gymnasiet och se om nån därinne blir utstött pga att personen råkar gilla något ämne. Tror ni härinne att det är så världen ser ut?? Tänk om i såna fall, snälla. Visst, 17-åringar är inte mogna fullt ut på alla plan, men vissa härinne har ju så konstig syn på folk i den åldern att det är rent skrämmande

Jag är helt med på ditt spår om att skolmaten naturligtvis ger en näring osv om man äter den :) Och kan man få i sig den så bör man självklart äta, det är ju bra för en. Ingen tvekan om saken

ViktorLarsson
2011-02-20, 21:42
På min skola var maten (förlåt mor) IBLAND godare än maten hemma. Men men, vad ska man säga...

/Peace.

mikaelj
2011-02-20, 21:43
Zoidy: Kom tillbaka om några år när du samlat på dig lite livserfarenhet.

Eddie Vedder
2011-02-20, 21:45
och van vid att få gåslever hemma.

Jag har ju hela tiden sagt att jag inte har den erfarenheten. Läs vad jag skriver.

Tänk om i såna fall, snälla. Visst, 17-åringar är inte mogna fullt ut på alla plan, men vissa härinne har ju så konstig syn på folk i den åldern att det är rent skrämmande.

Du verkar tro att vi alla är födda på 30-talet och har dåligt minne. Det är som sagt inte så jättelångt tillbaka. Och jag har dessutom massor av erfarenheter även efter gymnasiet. Jag kan lova dig att jag vet mer om landets skolmatssituation än du.

Vad du inte har erfarenhet av än så länge är dock alla gamla klasskompisar som x antal år senare inte förstår vad man egentligen klagade över.

Jag säger detta för sista gången nu: Det finns STORA kvalitetsbrister, jag ser dessutom med enbart negativa känslor på en eventuell ökning av skolmat på entreprenad (typ Sodexo). Men smaken är sällan det stora problemet, helfabrikat är ju tillverkat för att vara billigt och fullt med smakhöjare för att kompensera den undermåliga kvalitén (smakförstärkare, socker, salt etc.). Men då tycker jag att man ska jobba för politiska beslut istället för att bara klaga.

Zoidy
2011-02-20, 21:47
Zoidy: Kom tillbaka om några år när du samlat på dig lite livserfarenhet.

Lägg ner attityden. Jag vet mycket väl att du själv inte är särskilt gammal. Stå för det du sa istället för att komma med den korkade kommentaren.

mikaelj
2011-02-20, 21:48
Lägg ner attityden. Jag vet mycket väl att du själv inte är särskilt gammal. Stå för det du sa istället för att komma med den korkade kommentaren.

Jag står för precis allt vad jag säger. Min kommentar sammanfattade min åsikt. Den finns även återgiven i Eddie Vedders svar till dig ovan.

Hur gammal är jag då?

stevebc
2011-02-20, 21:50
Haha, det var annars en klassiker på min tid. De som inte klarade skolmaten kunde leva på Gorby's och Cola när föräldrarna inte var hemma på helgen. :DHahaha. Ibland undrar jag hur jag ens kunde bli vuxen med allt skräp man åt.

mikaelj
2011-02-20, 21:53
Hahaha. Ibland undrar jag hur jag ens kunde bli vuxen med allt skräp man åt.

Tonåring: se tändkulemotor.

Zoidy
2011-02-20, 21:55
Jag har ju hela tiden sagt att jag inte har den erfarenheten. Läs vad jag skriver.

Jo det vet jag. Glömde bort att lägga till det i mitt senaste inlägg att det jag skrev hade inte med just dig att göra, du har inte slängt ur dig såna kommentarer, men flera andra har gjort det. Det var naturligtvis de jag riktade mig mot.

Du verkar tro att vi alla är födda på 30-talet och har dåligt minne. Det är som sagt inte så jättelångt tillbaka. Och jag har dessutom massor av erfarenheter även efter gymnasiet. Jag kan lova dig att jag vet mer om landets skolmatssituation än du.

Vad du inte har erfarenhet av än så länge är dock alla gamla klasskompisar som x antal år senare inte förstår vad man egentligen klagade över.

Jag säger detta för sista gången nu: Det finns STORA kvalitetsbrister, jag ser dessutom med enbart negativa känslor på en eventuell ökning av skolmat på entreprenad (typ Sodexo). Men smaken är sällan det stora problemet, helfabrikat är ju tillverkat för att vara billigt och fullt med smakhöjare för att kompensera den undermåliga kvalitén (smakförstärkare, socker, salt etc.). Men då tycker jag att man ska jobba för politiska beslut istället för att bara klaga.

Nejnej, nu har du nog missuppfattat mig. Jag vet att de flesta härinne är hyfsat unga (även fast det finns ett fåtal som inte gått på skolan på ett tag). Men du kan ju inte ha undgått att se vissas kommentarer om gåslever och att det är coolt att dissa skolmat precis som att man inte får gilla skolämnen. Det är extremt konstiga stereotyper, och det köper jag inte för fem öre

Brukar inte diskutera skolmat någonsin. Vet inte om det räknas, men jag pratade med min 25-åriga bror om det nu, och han håller med mig helt om skolmaten? Hur gammal måste man vara för att få ha en åsikt om skolmat?

Jag håller med dig fullt ut. Som sagt, skolmaten bör man äta, men jag tycker inte alls det är märkligt att vissa tycker det är lite avig mat i skolan. Som sagt, annorlunda rätter från vad många är vana vid hemifrån (eller om man äter ute), och lite sådär kvalitet. Men återigen, självklart kan man tycka skolmaten är ok, men man får faktiskt acceptera att vissa inte håller med en, som TS tex. Ingen i diskussionen har rätt, och ingen har rätt att se ner på nån annan och kläcka ur sig saker om gåslever enbart för att personen råkar ogilla skolmaten han får. Det är väl inte så himla konstigt?

Zoidy
2011-02-20, 21:57
Jag står för precis allt vad jag säger. Min kommentar sammanfattade min åsikt. Den finns även återgiven i Eddie Vedders svar till dig ovan.

Hur gammal är jag då?

Säger du ens emot att maten man lagar hemma själv oftast är mycket godare än skolmaten? Det var som sagt precis så det lät i ditt inlägg.

Haha, vet inte exakt, såklart :) Men ung. Jag har bland annat sett en video av dig på youtube. Du är inte nån 50-årig gubbe som har fog att diskutera livserfarenhet med folk du inte kan åldern på, iaf.

Zoidy
2011-02-20, 22:00
Kanske bör påpeka att jag själv hade väldigt blandade åsikter om skolmaten. Jag tyckte bland annat att lasagne, sprödbakad fisk med potatis osv kunde vara rätt god. Men fiskbullar och chili con carne osv hade jag svårt för

mikaelj
2011-02-20, 22:01
Säger du ens emot att maten man lagar hemma själv oftast är mycket godare än skolmaten? Det var som sagt precis så det lät i ditt inlägg.

Lät? Tolkningsföreträde till vad jag skriver behåller jag för mig själv, tack.

Och nej, det var inte det jag sade.

Haha, vet inte exakt, såklart :) Men ung. Jag har bland annat sett en video av dig på youtube. Du är inte nån 50-årig gubbe som har fog att diskutera livserfarenhet med folk du inte kan åldern på, iaf.

Jamen, gissa då? Du pratar ju om hur du själv lagar lunchlåda och går till skolan och äter. Nog borde du åtminstone vara rätt ung själv?

Zoidy
2011-02-20, 22:06
Lät? Tolkningsföreträde till vad jag skriver behåller jag för mig själv, tack.

Och nej, det var inte det jag sade.

Jag frågade dig ju förut vad du menade med:

Flytta hemifrån när du sommarjobbar. Laga all mat själv. Sedan flyttar du hem igen och börjar skolan till hösten. Se om maten är lika oätlig då ;-)

Men fick inget svar på det, då kan jag inte göra så mycket annat än att tolka själv, tyvärr. Kan du inte förklara vad du menade istället för att lägga på en dryg attityd? Om du nu inte menar att det är svårt att laga godare mat själv, än vad man får i skolan...

Jamen, gissa då? Du pratar ju om hur du själv lagar lunchlåda och går till skolan och äter. Nog borde du åtminstone vara rätt ung själv?

Jag har aldrig i den här tråden sagt att jag gör lunchlåda och går i skolan, men ja, jag är student, och jag pluggar på Chalmers. Jag är inte jättegammal, men du är inga 20 år äldre än mig, heller. Och nej, jag tänker inte gissa någon ålder på dig för att du ska ha himla kul åt att jag är tre år off på min gissning. Det räcker för mig att jag vet att du är ung, och inte har fog att prata livserfarenhet med en godtycklig person du inte kan åldern på.

mikaelj
2011-02-20, 22:08
Den här diskussionen ger inget längre. Vi bryter ned det till dess beståndsdelar.

Zoidy. Vad argumenterar du för och vad argumenterar du emot?

Tolkia
2011-02-20, 22:10
Jag är inte jättegammal, men du är inga 20 år äldre än mig, heller. Och nej, jag tänker inte gissa någon ålder på dig för att du ska ha himla kul åt att jag är tre år off på min gissning. Det räcker för mig att jag vet att du är ung, och inte har fog att prata livserfarenhet med en godtycklig person du inte kan åldern på.
Var inte problemet för ett par sidor sedan att typ alla var för gamla för att deras erfarenheter skulle vara giltiga?

Crocker
2011-02-20, 22:27
Finns väl cirka en miljon barn i grundskolan i landet? Addera alla som går på gymnasiet så känns ju inte några tusen missnöjda personer som otänkbart.
Jag har inte sagt något annat. Det var när han drog alla skolelever över en kam, jag blev sur på. Visst finns säkert tusentals bortskämda barn också.

Crocker
2011-02-20, 22:59
Hur gammal är jag då?
28 år.
Förstår dock inte varför du skulle dryga med att inte säga det.

Zoidy
2011-02-20, 23:12
Den här diskussionen ger inget längre. Vi bryter ned det till dess beståndsdelar.

Zoidy. Vad argumenterar du för och vad argumenterar du emot?

Jag är väl på samma sida som Crocker i diskussionen. Jag tycker det är meningslöst att folk ska gnälla om TS smak i mat enbart för att han inte gillar skolmaten. Det jag har stört mig på i tråden är att folk säger att de som inte gillar skolmaten bara får gåslever osv hemma, eller att de bara försöker ställa sig in i skolgänget de umgås med genom att prata vitt och brett om hur äcklig skolmaten är, i likhet med hur man ställer sig in genom att prata om hur mycket man hatar skolan. Jag ogillar helt enkelt alla stereotyper som folk lägger fram i tråden, och hur folk gnällt för att TS ville ha svar på en enkel fråga. Han verkar dessutom vara nybörjare och då känns det lite mer vettigt att informera honom om bra alternativ istället för att tycka att han är kräsen och säga åt honom att sluta gnälla, som var intrycket jag fick av flera som postade här

En av de få härinne som har sagt bra grejer är Eddie Vedder, inte så förvånande, han brukar säga bra saker :)

Var inte problemet för ett par sidor sedan att typ alla var för gamla för att deras erfarenheter skulle vara giltiga?

Njae, jag såg någon 70-talist som hade skrivit i tråden om hur god maten var, det var det jag reagerade på. Det var inte riktigt så svartvitt att alla var gamla, eller alla var unga. Tyckte det var komiskt bara att nån som inte gått i skolan på 15 år eller så postade i tråden

Jag har inte sagt något annat. Det var när han drog alla skolelever över en kam, jag blev sur på. Visst finns säkert tusentals bortskämda barn också.

+1. Blev också irriterad över alla stereotyperna som florerade. Många härinne verkar ha helt skeva bilder av gymnasieelever

hejhopp79
2011-02-21, 11:43
"Konstiga" rätter såsom fiskbullar och chili con carne :D

Zoidy
2011-02-21, 15:49
"Konstiga" rätter såsom fiskbullar och chili con carne :D

Ja? Tror du att alla barnfamiljer i Sverige äter chili con carne och nasi goreng en gång i veckan? I såna fall får du nog tänka om. Det är väl väldigt sällan folk dissar skolmaten rakt av, tex kommer jag ihåg att alla åt skolmaten när det var hamburgare. Varför? Det var inte pga att kvaliteten på just hamburgarna var nåt att hurra för, de var ganska mycket sämre än vad iaf jag var van vid hemifrån och när jag åt ute. Ändå åt precis alla det. De satte tom upp en gräns för hur många man fick ta för att så många åt de dagarna.
Jag tror till 100% att det beror på att folk är väldigt vana vid hamburgare, det är mat de känner igen, och mat de har ätit många ggr tidigare. Hade det varit pizza hade säkert varenda en ätit också. Vad jag tyckte mig märka är att de maträtterna som folk sällan åt hemma själva var sånt som folk inte åt också. Så var det definitivt för mig iaf. Jag fick aldrig nasi goreng eller fiskbullar hemma, och det ville jag heller inte äta i skolan. Däremot när det blev nåt jag kände igen, typ lasagne, så åt jag gladeligen, även om det inte smakade precis som hemma. Det här var dock inte nåt jag reflekterade över då, men nu i efterhand så ser jag ett ganska tydligt mönster. De mer ovanliga maträtterna rörde folk mycket mer sällan än de vanligare. Jag tror att skolan hade tjänat mycket på att ändra maträtterna, faktiskt

mikaelj
2011-02-21, 16:04
Jag fick aldrig nasi goreng eller fiskbullar hemma, och det ville jag heller inte äta i skolan.

Tur att du inte smakade på maten. Du skulle ha blivit förgiftad!

Xzion
2011-02-21, 16:07
Du är för petig.
Skolmaten är för det mesta vettigt, pressa i dig massor. Bry dig inte om smaken, se till att det är nyttigt med vettigt blanding från salladsbordet.

Zoidy
2011-02-21, 16:28
Tur att du inte smakade på maten. Du skulle ha blivit förgiftad!

Vem sa att jag inte smakade på maten? Gillar skarpt att du hängde upp dig på en liten smågrej istället för att lyssna på vad jag hade att säga

Doggeh
2011-02-21, 16:40
De mer ovanliga maträtterna rörde folk mycket mer sällan än de vanligare. Jag tror att skolan hade tjänat mycket på att ändra maträtterna, faktiskt
THIS! <3 Klart som fan att ungdomar skulle äta på skolan om det var köttbullar och makaroner jämförelsevis med minestronesoppa?

young_george
2011-02-21, 16:42
Minnena av fascistkärringar som tvingade en att äta upp den sista iskalla halvkokta potatisen gör fortfarande att det vänder sig i magen på mig. Förvisso var detta före gymnasiet, men detta har påverkat min inställning till mat lång efter jag gått ut skolan.

Slipper jag sätta foten i en skolmatsal igen så är jag en lycklig man.

thenut
2011-02-21, 17:18
Nu är jag förvisso en sån där 70-talist, så jag kanske är för gammal (eller för ung?) för att yttra mig, men min generella bild av skolmaten var väldigt positiv. Visst fanns det dagar då man tyckte den var mindre god, men det beror ju mer på min egna preferenser än att maten var dålig.

Zoidy
2011-02-21, 17:20
THIS! <3 Klart som fan att ungdomar skulle äta på skolan om det var köttbullar och makaroner jämförelsevis med minestronesoppa?

Precis det här jag menar. Är det hamburgare, köttbullar och makaroner, lasagne osv, saker folk faktiskt äter när de är hemma eller ute, så är chansen långt större att de äter det även i skolan. Kom också att tänka på det förut att vissa soppor skolan serverade var det fan inte många som ville röra. Skolan borde verkligen se över maträtterna de serverar. Det behöver naturligtvis inte vara hamburgare varje dag, men skolan tenderar att servera saker som många aldrig ens hört talas om innan, och då blir det mer avigt än om det är nåt de känner igen. Vi pratar inte bara om gymnasieelever här, 7-8 åringar fungerar ännu mer så att det som är invant och känns vant och tryggt är det de vill ha, att då säga åt dem att de ska äta minestronesoppa kanske inte alltid går hem

Zoidy
2011-02-21, 17:23
Visst fanns det dagar då man tyckte den var mindre god, men det beror ju mer på min egna preferenser än att maten var dålig.

Det har väldigt mycket att göra vad olika personers preferenser är, jag tycker inte heller maten är direkt dålig. Eddie Vedder som kan mycket om skolmat säger ju också att rent näringsmässigt är det inget fel på skolmaten. Det är väl mer att skolan inte direkt gör sitt yttersta för att servera mat som är del av folks preferenser

nmanradnävna
2011-02-21, 17:49
Man kan inte jämt ge folk vad dom vill ha här i livet, det fungerar inte riktigt så.
Själv åt jag runt 3 gånger varje dag i skolmatsalen, har gått på 4 olika skolor och alla serverade bra, vettig mat.

Eddie Vedder
2011-02-21, 18:22
Eddie Vedder som kan mycket om skolmat säger ju också att rent näringsmässigt är det inget fel på skolmaten. Det är väl mer att skolan inte direkt gör sitt yttersta för att servera mat som är del av folks preferenser

Jag menar mer att problemet, i den mån som ett problem existerar, är att den just är taskigt sammansatt rent näringsmässigt men att skitmat är gott. :)

Vem gillar inte korv och färdigköttbullar liksom? När jag jobbade som lägerkock i somras gjorde vi toppenmat varenda dag. Vi slet arslet av oss för att fixa lasagne från grunden, köttförsås, grillspett, till och med helt egen rödbetssallad från färska betor.

Maten var oerhört uppskattad alla dagar men det blev ändå något av ett antiklimax då vi sista dagen typ bara serverade helfabrikat och rester. :D

cero
2011-02-21, 18:34
Jag har inte sagt något annat. Det var när han drog alla skolelever över en kam, jag blev sur på. Visst finns säkert tusentals bortskämda barn också.

+1. Blev också irriterad över alla stereotyperna som florerade. Många härinne verkar ha helt skeva bilder av gymnasieelever

Det är min erfarenhet. Se poängen och haka inte upp er på ord.

Matsa
2011-02-21, 18:45
Ja? Tror du att alla barnfamiljer i Sverige äter chili con carne och nasi goreng en gång i veckan? I såna fall får du nog tänka om. Det är väl väldigt sällan folk dissar skolmaten rakt av, tex kommer jag ihåg att alla åt skolmaten när det var hamburgare. Varför? Det var inte pga att kvaliteten på just hamburgarna var nåt att hurra för, de var ganska mycket sämre än vad iaf jag var van vid hemifrån och när jag åt ute. Ändå åt precis alla det. De satte tom upp en gräns för hur många man fick ta för att så många åt de dagarna.
Jag tror till 100% att det beror på att folk är väldigt vana vid hamburgare, det är mat de känner igen, och mat de har ätit många ggr tidigare. Hade det varit pizza hade säkert varenda en ätit också. Vad jag tyckte mig märka är att de maträtterna som folk sällan åt hemma själva var sånt som folk inte åt också. Så var det definitivt för mig iaf. Jag fick aldrig nasi goreng eller fiskbullar hemma, och det ville jag heller inte äta i skolan. Däremot när det blev nåt jag kände igen, typ lasagne, så åt jag gladeligen, även om det inte smakade precis som hemma. Det här var dock inte nåt jag reflekterade över då, men nu i efterhand så ser jag ett ganska tydligt mönster. De mer ovanliga maträtterna rörde folk mycket mer sällan än de vanligare. Jag tror att skolan hade tjänat mycket på att ändra maträtterna, faktiskt

Nu är det strax över ett decennium sedan jag gick i gymnasiet men min åsikt är raka motsatsen. Jag gillade att det var variation på maten i skolan, om jag hade fått samma saker som jag nyss ätit hemma hade jag tröttnat och tyckt att det var trist. Självklart utgår jag från min personliga smak här och jag har visserligen aldrig varit kräsen när det gäller mat, det skall erkännas.

Sen tycker jag inte att chili con carne, nasi goreng eller fiskbullar kan räknas till "konstig mat", det är ju ganska vanligt förekommande rätter. Jag säger inte att det är fel att ogilla det, givetvis är det upp till var och en, men om du ser de rätterna som konstiga så kanske du inte är någon vidare bra måttstock? En person som aldrig har ätit annat än potatis och köttbullar tycker säkert att spagetti och köttfärssås är jättekonstigt.

Som skolmaten är nu så finns det elever som gnäller över att de får konstig mat ibland, om de ändrade menyn för att tillfredsställa de eleverna så skulle kanske i stället andra elever börja gnälla över att maten är för enformig. De kanske skulle låta eleverna rangordna sina fem favoriträtter och utforma menyn efter detta?

Zoidy
2011-02-21, 21:17
Man kan inte jämt ge folk vad dom vill ha här i livet, det fungerar inte riktigt så.
Själv åt jag runt 3 gånger varje dag i skolmatsalen, har gått på 4 olika skolor och alla serverade bra, vettig mat.

Tre ggr/dag? Gick du på nån specialskola när du fick äta så mycket eller?
Och nej, självklart kan inte alla alltid få det de vill ha, men du måste ju ändå inse problemet av att en väldigt stor del elever inte äter någon mat på ca 9 timmar varje dag, samtidigt som de ska jobba och koncentrera sig?

Jag menar mer att problemet, i den mån som ett problem existerar, är att den just är taskigt sammansatt rent näringsmässigt men att skitmat är gott. :)

Vem gillar inte korv och färdigköttbullar liksom? När jag jobbade som lägerkock i somras gjorde vi toppenmat varenda dag. Vi slet arslet av oss för att fixa lasagne från grunden, köttförsås, grillspett, till och med helt egen rödbetssallad från färska betor.

Maten var oerhört uppskattad alla dagar men det blev ändå något av ett antiklimax då vi sista dagen typ bara serverade helfabrikat och rester. :D

Det låter jäkligt ambitiöst. Låter väldigt gott också! :thumbup: Hade inte tackat nej till egengjord lasagne + grillspett osv. Kan tänka mig att du är en ganska duktig kock också med tanke på att du är intresserad av kost
Men ok, verkar som att jag missförstod dig lite granna förut, trodde du menade att skolmaten innehöll helt ok med näring och att man därför borde äta den

Det är min erfarenhet. Se poängen och haka inte upp er på ord.

Men det är ju flera härinne som inte har den erfarenheten också? Varken jag eller Crocker tycker ju att det stämmer in. Och jag hade nog inte hakat upp mig på ord om det bara var en som hade kommit med liknande saker, men när man i flera sidor ser skolmaten jämföras med restaurangmat och att alla ungdomar nuförtiden bara är kräsna och bortskämda är det väl klart nån måste säga något om det? Tycker det är väldigt mycket snack om att alla ungdomar är lata nuförtiden även i media, och så enkel är inte verkligheten, självklart är det enorma skillnader mellan olika ungdomar idag, precis som det har varit tidigare. Det ger inte ett direkt intelligent intryck heller när folk pratar i stereotyper in absurdum

Nu är det strax över ett decennium sedan jag gick i gymnasiet men min åsikt är raka motsatsen. Jag gillade att det var variation på maten i skolan, om jag hade fått samma saker som jag nyss ätit hemma hade jag tröttnat och tyckt att det var trist. Självklart utgår jag från min personliga smak här och jag har visserligen aldrig varit kräsen när det gäller mat, det skall erkännas.

Sen tycker jag inte att chili con carne, nasi goreng eller fiskbullar kan räknas till "konstig mat", det är ju ganska vanligt förekommande rätter. Jag säger inte att det är fel att ogilla det, givetvis är det upp till var och en, men om du ser de rätterna som konstiga så kanske du inte är någon vidare bra måttstock? En person som aldrig har ätit annat än potatis och köttbullar tycker säkert att spagetti och köttfärssås är jättekonstigt.

Som skolmaten är nu så finns det elever som gnäller över att de får konstig mat ibland, om de ändrade menyn för att tillfredsställa de eleverna så skulle kanske i stället andra elever börja gnälla över att maten är för enformig. De kanske skulle låta eleverna rangordna sina fem favoriträtter och utforma menyn efter detta?

Nu tycker jag nog du överdriver det jag sa lite grann. Jag menar självklart inte att man ska få samma 5 vanliga maträtter om och om igen, år in och år ut. Men du måste ju ändå se vikten av att ha maträtter som det stora flertalet tycker om och äter av? Som jag sa förut, blev det hamburgare åt precis alla av maten, detsamma hände inte då de serverade fiskbullar. Du måste ju se nån slags kausalitet här? Och jag tror just det beror på att fler är vana vid hamburgare och har ätit det innan. Det är nog ganska basic psykologi att man hellre äter sånt man känner igen.
Sen säger jag inte att fiskbullar eller chili con carne är "konstiga" maträtter, men nog är de konstiga för de personerna som inte ätit det utanför skolan?

Men visst, jag kan köpa att vissa tycker att skolmaten är helt ok och kan äta av den, min poäng var väl mest att jag tror att fler hade ätit om man gav lite mer mainstreamalternativ

mikaelj
2011-02-21, 21:23
Sen säger jag inte att fiskbullar eller chili con carne är "konstiga" maträtter, men nog är de konstiga för de personerna som inte ätit det utanför skolan?

Men visst, jag kan köpa att vissa tycker att skolmaten är helt ok och kan äta av den, min poäng var väl mest att jag tror att fler hade ätit om man gav lite mer mainstreamalternativ

Det är "mainstreammat". Dina föräldrar som var ovanligt stockkonservativa.

kettlebellGuden
2011-02-21, 21:26
Herp derp. smakar illa.

Det är ingen lyxrestaurang det här. Vad är det med alla bortskämda brats som glider runt och tackar nej till gratis mat? Jag blir fan riktigt upprörd här.

Matsa
2011-02-21, 21:33
Nu tycker jag nog du överdriver det jag sa lite grann. Jag menar självklart inte att man ska få samma 5 vanliga maträtter om och om igen, år in och år ut. Men du måste ju ändå se vikten av att ha maträtter som det stora flertalet tycker om och äter av? Som jag sa förut, blev det hamburgare åt precis alla av maten, detsamma hände inte då de serverade fiskbullar. Du måste ju se nån slags kausalitet här? Och jag tror just det beror på att fler är vana vid hamburgare och har ätit det innan. Det är nog ganska basic psykologi att man hellre äter sånt man känner igen.
Sen säger jag inte att fiskbullar eller chili con carne är "konstiga" maträtter, men nog är de konstiga för de personerna som inte ätit det utanför skolan?

Men visst, jag kan köpa att vissa tycker att skolmaten är helt ok och kan äta av den, min poäng var väl mest att jag tror att fler hade ätit om man gav lite mer mainstreamalternativ

Jag överdrev en aning för att göra en poäng. Vem ska vara måttstocken som man bedömer vad som är konstigt eller normalt efter? Jag själv vore nog t.ex inte den bästa måttstocken då jag äter det mesta som inte har en puls. Det var därför jag föreslog att involvera eleverna i menyn och låta dem rangordna sina favoriträtter, ingen aning om det redan görs något sådant eller inte men jag tycker inte att det låter som en dum idé.

Min andra poäng var att det är svårt att göra alla nöjda. Jag tror att det är en fin balansgång mellan för tråkig och för konstig, om du förstår vad jag menar.

Zoidy
2011-02-21, 21:49
Det är "mainstreammat". Dina föräldrar som var ovanligt stockkonservativa.

Om det nu är så att folk dissar skolmaten kanske man skulle ta itu med problemet istället för att göra sig lustig över alla som inte råkar gilla fiskbullar? Du känner inte för att göra något annat i tråden än att vara dryg? Kom med nåt vettigt om du ska skriva, annars behöver du inte skriva alls.

Jag överdrev en aning för att göra en poäng. Vem ska vara måttstocken som man bedömer vad som är konstigt eller normalt efter? Jag själv vore nog t.ex inte den bästa måttstocken då jag äter det mesta som inte har en puls. Det var därför jag föreslog att involvera eleverna i menyn och låta dem rangordna sina favoriträtter, ingen aning om det redan görs något sådant eller inte men jag tycker inte att det låter som en dum idé.

Min andra poäng var att det är svårt att göra alla nöjda. Jag tror att det är en fin balansgång mellan för tråkig och för konstig, om du förstår vad jag menar.

Jaha, du var seriös med det. Trodde du försökte överdriva min poäng bara. Men nej, visst, det hade säkert funkat att låta barnen fylla i vad för slags mat de gillar, jag hade nog velat ha en något längre lista än bara 5 maträtter i såna fall dock, just för att undvika monoton mat :) Kanske 10 maträtter? Och försöka utforma matlistan över de 30 vanligaste eller något sånt

Jag är helt med på vad du menar. Det är nog lite olika hur mycket man stör sig på att få samma mat för ofta också. Vissa klarar ju att äta i princip samma varenda dag när de deffar i flera månader osv, medans vissa inte klarar det alls. Vad jag vet så brukar inte skoleleverna få rangordna maträtter de själva tycker mycket om, jag fick iaf inte göra det när jag gick på gymnasiet. Men det tycker jag inte alls låter som en dum idé, om man applicerar det på rätt sätt

mikaelj
2011-02-21, 22:11
Om det nu är så att folk dissar skolmaten kanske man skulle ta itu med problemet istället för att göra sig lustig över alla som inte råkar gilla fiskbullar? Du känner inte för att göra något annat i tråden än att vara dryg? Kom med nåt vettigt om du ska skriva, annars behöver du inte skriva alls.

Matsa förklarar det bra. Jag trivs utmärkt med att vara "vara dryg", som du beskriver mig.

Crocker
2011-02-21, 22:15
Om det nu är så att folk dissar skolmaten kanske man skulle ta itu med problemet istället för att göra sig lustig över alla som inte råkar gilla fiskbullar? Du känner inte för att göra något annat i tråden än att vara dryg? Kom med nåt vettigt om du ska skriva, annars behöver du inte skriva alls.



Jaha, du var seriös med det. Trodde du försökte överdriva min poäng bara. Men nej, visst, det hade säkert funkat att låta barnen fylla i vad för slags mat de gillar, jag hade nog velat ha en något längre lista än bara 5 maträtter i såna fall dock, just för att undvika monoton mat :) Kanske 10 maträtter? Och försöka utforma matlistan över de 30 vanligaste eller något sånt

Jag är helt med på vad du menar. Det är nog lite olika hur mycket man stör sig på att få samma mat för ofta också. Vissa klarar ju att äta i princip samma varenda dag när de deffar i flera månader osv, medans vissa inte klarar det alls. Vad jag vet så brukar inte skoleleverna få rangordna maträtter de själva tycker mycket om, jag fick iaf inte göra det när jag gick på gymnasiet. Men det tycker jag inte alls låter som en dum idé, om man applicerar det på rätt sätt
Snyggt skrivet av dig!
Håller med totalt. :)
Tycker definitivt man borde se lösningar, inte problem. Det är ju ett faktum att skolmaten inte är populär. Löser man det genom att vara dryg;
"Bortskämda ungar som får lyxmat, ät och håll mun"-attityd fungerar inte. Undrar hur många barn som blir lockade över:
Banangratäng
Hoki-gryta
Hawaii-gryta
Falafel, grönsaksratatouille och ekologiskt ris

Get my point? ;)

Eddie Vedder
2011-02-21, 22:18
Angående namnen är det ofta stackars mattanter som idag inte har minsta möjlighet till kreativ matlagning som förr och det lilla de kanske kan ge sina elever är i alla fall lite roligare namn på rätterna. Men inte ens det duger tydligen. ;)

Men mattant är fortfarande ett av mina drömjobb, bara jag slipper mottagningskök.

Crocker
2011-02-21, 22:20
Angående namnen är det ofta stackars mattanter som idag inte har minsta möjlighet till kreativ matlagning som förr och det lilla de kanske kan ge sina elever är i alla fall lite roligare namn på rätterna. Men inte ens det duger tydligen. ;)

Men mattant är fortfarande ett av mina drömjobb, bara jag slipper mottagningskök.
Där har du väl en bra poäng, borde väl skyllas på en högre nivå. Och inte mattanterna, de lever på deras resurser och kan inte bara ta mer.

Zoidy
2011-02-21, 22:24
Matsa förklarar det bra. Jag trivs utmärkt med att vara "vara dryg", som du beskriver mig.

Matsas inlägg är nog det bästa i hela tråden tror jag. Och ja, det förstår jag att du gör. Tycker det är trist bara att du inte klarar av att skriva något utan att lägga dig till med en väldigt tråkig attityd. Du är ju kostintresserad, det vet jag ju, varför kan du då inte skriva nånting vettigt om skolmaten? Hade vart betydligt mer intressant att höra din åsikt om hur skolmaten bör utformas (med tanke på LCHF kanske?) än att läsa spydigheter

Snyggt skrivet av dig!
Håller med totalt. :)
Tycker definitivt man borde se lösningar, inte problem. Det är ju ett faktum att skolmaten inte är populär. Löser man det genom att vara dryg;
"Bortskämda ungar som får lyxmat, ät och håll mun"-attityd fungerar inte. Undrar hur många barn som blir lockade över:
Banangratäng
Hoki-gryta
Hawaii-gryta
Falafel, grönsaksratatouille och ekologiskt ris

Get my point? ;)

Precis. Maten ser inte jag som gratis heller, hade jag varit förälder, och således betalat flera tusen i skatt varje månad, som bland annat ska se till så att mina barn får den mat de behöver för att klara sig genom skoldagen, så hade jag blivit riktigt förbannad om de inte kunde erbjuda alternativ som funkade på åtminstone en majoritet av alla skoldagar
Skönt att det finns några härinne som tänker i andra banor än att slynglarna ska vara glada över att få nåt annat än vatten och bröd :thumbup: Tror faktiskt inte ens det hade vart särskilt jobbigt att få till bättre mat i skolan, så jag förstår inte för mitt liv varför de inte redan utför elevundersökningar osv om elevernas matvanor och preferenser

Zoidy
2011-02-21, 22:26
Angående namnen är det ofta stackars mattanter som idag inte har minsta möjlighet till kreativ matlagning som förr och det lilla de kanske kan ge sina elever är i alla fall lite roligare namn på rätterna. Men inte ens det duger tydligen. ;)

Men mattant är fortfarande ett av mina drömjobb, bara jag slipper mottagningskök.

+1. Tycker absolut inte det bör skyllas på mattanterna. Är ju knappast de som har bestämt vilka maträtter det ska vara på olika dagar. Har ju iofs ingen referens annat än just mattanterna, men jag är villig att satsa pengar på att de gör ett bra jobb med det de får

Eddie Vedder
2011-02-21, 22:26
hade jag varit förälder, och således betalat flera tusen i skatt varje månad, som bland annat ska se till så att mina barn får den mat de behöver för att klara sig genom skoldagen, så hade jag blivit riktigt förbannad om de inte kunde erbjuda alternativ som funkade på åtminstone en majoritet av alla skoldagar

Vad som erbjuds är en politikfråga och en fråga om dels totala skatteintäkter samt resursfördelning. Det är populärt valfläsk att utlova satsning på skolmat men när valet är slut kommer sällan pengarna för att göra något åt det.:(

lanzal
2011-02-21, 22:32
Ni har glömt bort hur det är att käka skolmat antagligen, vissa dagar kan du knappt äta.. >.<

kettlebellGuden
2011-02-21, 22:47
Jag tror tricket är att trycka ner fiskbullarna i halsen på folk. Tvångsmatning. För helvete vad bortskämda folk är om de tackar nej till saker bara för smaken inte är 100% opti. This thread makes me sick.

Zoidy
2011-02-21, 22:51
Jag tror tricket är att trycka ner fiskbullarna i halsen på folk. Tvångsmatning. För helvete vad bortskämda folk är om de tackar nej till saker bara för smaken inte är 100% opti. This thread makes me sick.

Himla tur att utvecklingen fortsatt förbi 1950, tycker jag. Det är väl klart man kan tacka nej till saker man själv/ens föräldrar betalat för? Vad är det för dumheter att man ska få ta emot vad som helst som man lagt ner pengar för. Det är ju som att du går in till ett lunchställe, din polare väljer ut mat åt dig, och du måste betala. Gillar du inte maten? Too bad, du måste äta det ändå, varje dag.

Zoidy
2011-02-21, 22:53
Vad som erbjuds är en politikfråga och en fråga om dels totala skatteintäkter samt resursfördelning. Det är populärt valfläsk att utlova satsning på skolmat men när valet är slut kommer sällan pengarna för att göra något åt det.:(

Har inte sett valfläsk om just skolmat, men jag kan mycket väl tänka mig att det förekommer. Det borde absolut vara bättre prioriterat än i dagsläget. Kommer ihåg att sossarna ville höja studiemedlet rätt rejält (hur de nu skulle få pengar till detta) senaste valet dock. Men aja, inte gå offtopic! :) Men är det så att man har de här maträtterna just pga att det är billig mat?

kettlebellGuden
2011-02-21, 22:53
Himla tur att utvecklingen fortsatt förbi 1950, tycker jag. Det är väl klart man kan tacka nej till saker man själv/ens föräldrar betalat för? Vad är det för dumheter att man ska få ta emot vad som helst som man lagt ner pengar för. Det är ju som att du går in till ett lunchställe, din polare väljer ut mat åt dig, och du måste betala. Gillar du inte maten? Too bad, du måste äta det ändå, varje dag.

Hela samhället hostar upp pengar för att du ska få näringsriktig och bra mat, och du gnäller över något trams som att du inte tycker om smaken. Väx upp och välkommen till verkligheten.

Zoidy
2011-02-21, 22:56
Hela samhället hostar upp pengar för att du ska få näringsriktig och bra mat, och du gnäller över något trams som att du inte tycker om smaken. Väx upp och välkommen till verkligheten.

Hela samhället i stort betalar skatt som går till skolmat, ja, men dina föräldrar betalar väl rimligtvis en summa som är bra mycket större än vad din skolmat kostar? Det är i vilket fall som helst helt fel att se det som "gratis mat", för gratis är den definitivt inte. Vad är det som är fel på att förbättra skolmaten och erbjuda maträtter som de flesta eleverna tycker om, enligt dig? Är det bättre att tvinga eleverna att äta mat de inte tycker om i såna fall? Betalar jag skatt för att mina barn ska få bra mat i skolan, så ska de också få det. Punkt. Det är inte svårare än så

Crocker
2011-02-21, 22:57
Har inte sett valfläsk om just skolmat, men jag kan mycket väl tänka mig att det förekommer. Det borde absolut vara bättre prioriterat än i dagsläget. Kommer ihåg att sossarna ville höja studiemedlet rätt rejält (hur de nu skulle få pengar till detta) senaste valet dock. Men aja, inte gå offtopic! :) Men är det så att man har de här maträtterna just pga att det är billig mat?
De ville även satsa 100 000 000 kr på skolmat.

Zoidy
2011-02-21, 23:01
De ville även satsa 100 000 000 kr på skolmat.

Bra att de lovar saker som en blind höna kan se på förväg inte kommer förverkligas :D

mikaelj
2011-02-22, 05:51
Matsas inlägg är nog det bästa i hela tråden tror jag. Och ja, det förstår jag att du gör. Tycker det är trist bara att du inte klarar av att skriva något utan att lägga dig till med en väldigt tråkig attityd. Du är ju kostintresserad, det vet jag ju, varför kan du då inte skriva nånting vettigt om skolmaten?

Jag har sagt det jag vill ha sagt som inte täcks av Matsa. I övrigt instämmer jag med kbGs inlägg: du är bortskämd.

Eddie Vedder
2011-02-22, 08:58
Är det bättre att tvinga eleverna att äta mat de inte tycker om i såna fall?

Fast så kommer det ju alltid vara som sagt. Eftersom man helt enkelt ska klaga på skolmaten. Och nej det är inte en fördom mot dig utan erfarenheter vi alla har från våra skolkamrater. Samma sak när jag gjorde mina intervjuer under praktiken. Det märktes ganska tydligt att egentligen är det rätt okej även om man inledningsvis bara pratade om bristerna.

Angående pengarna du tar upp så är det dels ett problem med upphandling som låser alla skolor samt att det helt enkelt inte prioriteras. Alla ser inte mat som något viktigt. En person kanske vill anställa mer rastvakter för att hålla koll på de griniga och hungriga eleverna istället.

kettlebellGuden
2011-02-22, 09:54
Hela samhället i stort betalar skatt som går till skolmat, ja, men dina föräldrar betalar väl rimligtvis en summa som är bra mycket större än vad din skolmat kostar? Det är i vilket fall som helst helt fel att se det som "gratis mat", för gratis är den definitivt inte. Vad är det som är fel på att förbättra skolmaten och erbjuda maträtter som de flesta eleverna tycker om, enligt dig? Är det bättre att tvinga eleverna att äta mat de inte tycker om i såna fall? Betalar jag skatt för att mina barn ska få bra mat i skolan, så ska de också få det. Punkt. Det är inte svårare än så

Mina föräldrar är, mig veterligen, pensionerade och betalar inget alls för din skolmat.

Betalar jag skatt för att mina barn... : bra mat i skolan är just vad som finns som det är nu. Att vissa sen är så jäkla bortskämda att de vägrar äta vissa fullt dugliga maträtter är fan bara pinsamt. Det är inte som det är bajs som serveras. Problemet är inte skolmaten - problemet är ungjävlarna.

esja
2011-02-22, 12:09
Fast så kommer det ju alltid vara som sagt. Eftersom man helt enkelt ska klaga på skolmaten. Och nej det är inte en fördom mot dig utan erfarenheter vi alla har från våra skolkamrater. Samma sak när jag gjorde mina intervjuer under praktiken. Det märktes ganska tydligt att egentligen är det rätt okej även om man inledningsvis bara pratade om bristerna.

Intressant att du såg detta. Jag kan relatera till att de runt omkring mig i gymnasiet också klagade rätt mkt på maten men senare ändå åt den. Det är kultur att klaga på maten trots att jag egentligen tror de flesta var rätt nöjda. Sen skiljer ju kvaliteten på olika skolor. Högstadiet hade sämre mat än i gymnasiet men klagonivån var ganska likvärdig, och fortfarande åts maten.




Jag själv åt det mesta, men detta är 10 år sen så möjligt att utbudet har ändrats mkt sen dess. Men att jag äter det mesta idag har jag mina föräldrar att tacka för. De har "utbildat" mig att gilla många olika maträtter och det som kommit upp i tråden var standardmat hemma (plus mkt annat så klart)
Självklart ska maten ha någon slags lokal kulturell anknytning med rätter som äts upp. Men detta kan inte gå överstyr och enbart vara det som går åt mest. Det finns gott om exempel på barn som inte får bra mat hemma och ska då ha möjlighet att prova på och lära sig olika smaker i skolan ist. Visst kan mat/utbud/råvaror osv förbättras mkt men att det var så dåligt som påstås här kan jag inte komma ihåg.

Zoidy
2011-02-22, 12:10
Jag har sagt det jag vill ha sagt som inte täcks av Matsa. I övrigt instämmer jag med kbGs inlägg: du är bortskämd.

Va? Jag åt ju skolmaten själv? Förutom några fåtal grejer som jag verkligen inte gillade, som fiskbullar. Men i allmänhet så åt jag ju. Men visst, vi kan säga att jag är bortskämd :) Men du tror ju iofs inte att det går att göra godare mat själv heller, så man kanske inte bör ta dig på alltför stort allvar.

Fast så kommer det ju alltid vara som sagt. Eftersom man helt enkelt ska klaga på skolmaten. Och nej det är inte en fördom mot dig utan erfarenheter vi alla har från våra skolkamrater. Samma sak när jag gjorde mina intervjuer under praktiken. Det märktes ganska tydligt att egentligen är det rätt okej även om man inledningsvis bara pratade om bristerna.

Angående pengarna du tar upp så är det dels ett problem med upphandling som låser alla skolor samt att det helt enkelt inte prioriteras. Alla ser inte mat som något viktigt. En person kanske vill anställa mer rastvakter för att hålla koll på de griniga och hungriga eleverna istället.

Tycker ni alla verkar ha fått nån idé om att jag aldrig åt nånsin av skolmaten? Vart kommer det från? Men nej, jag köper faktiskt inte att det är nån coolhetsgrej och att man måste racka ner på maten för att passa in. Det är mat, hur gör det en cool?
Skumt tycker jag att inte prioritera mat btw. Enligt dig är ju inte maten särskilt näringsrik, och det borde ju vara rätt viktigt. Lunchen blir ju ändå en rätt stor måltid varje dag för skolelever

Mina föräldrar är, mig veterligen, pensionerade och betalar inget alls för din skolmat.

Betalar jag skatt för att mina barn... : bra mat i skolan är just vad som finns som det är nu. Att vissa sen är så jäkla bortskämda att de vägrar äta vissa fullt dugliga maträtter är fan bara pinsamt. Det är inte som det är bajs som serveras. Problemet är inte skolmaten - problemet är ungjävlarna.

Det är klart inte dina pensionerade föräldrar betalar för min skolmat (som jag för övrigt inte ens äter längre eftersom jag inte går på gymnasiet)? Fan kom det från?

Jag tror att du har principer från din barndom som inte direkt kommer få dig att byta åsikt av vad jag eller nån annan har att säga. Även om det så hade varit bajs är jag nästan villig att sätta pengar på att du hade tyckt att "ungjävlarna är bortskämda" om de inte åt det

kettlebellGuden
2011-02-22, 12:16
men dina föräldrar betalar väl rimligtvis en summa som är bra mycket större än vad din skolmat kostar?


Det kom därifrån. Zoidy drog in mina föräldrar. Du kanske känner honom? Att jag trodde du åt skolmat ber jag om ursäkt för. My bad.

Bajs är inte fullgod mat (om man inte råkar vara fruktarian och behöver b12). Maten i skolan är det. Kanske någon skola inte följer regler för hur den ska tillagas för att inte innehålla farliga bakterier osv men då rör det sig självklart om något annat.

hejhopp79
2011-02-22, 12:19
Ja? Tror du att alla barnfamiljer i Sverige äter chili con carne och nasi goreng en gång i veckan? I såna fall får du nog tänka om. Det är väl väldigt sällan folk dissar skolmaten rakt av, tex kommer jag ihåg att alla åt skolmaten när det var hamburgare. Varför? Det var inte pga att kvaliteten på just hamburgarna var nåt att hurra för, de var ganska mycket sämre än vad iaf jag var van vid hemifrån och när jag åt ute. Ändå åt precis alla det. De satte tom upp en gräns för hur många man fick ta för att så många åt de dagarna.
Jag tror till 100% att det beror på att folk är väldigt vana vid hamburgare, det är mat de känner igen, och mat de har ätit många ggr tidigare. Hade det varit pizza hade säkert varenda en ätit också. Vad jag tyckte mig märka är att de maträtterna som folk sällan åt hemma själva var sånt som folk inte åt också. Så var det definitivt för mig iaf. Jag fick aldrig nasi goreng eller fiskbullar hemma, och det ville jag heller inte äta i skolan. Däremot när det blev nåt jag kände igen, typ lasagne, så åt jag gladeligen, även om det inte smakade precis som hemma. Det här var dock inte nåt jag reflekterade över då, men nu i efterhand så ser jag ett ganska tydligt mönster. De mer ovanliga maträtterna rörde folk mycket mer sällan än de vanligare. Jag tror att skolan hade tjänat mycket på att ändra maträtterna, faktiskt

Snälla, lär dig styckeindelning.

Nasi Goreng vet jag inte vad det är på rak arm ska erkännas, men namnet känns såklart igen.

Zoidy
2011-02-22, 12:23
Det kom därifrån. Zoidy drog in mina föräldrar. Du kanske känner honom? Att jag trodde du åt skolmat ber jag om ursäkt för. My bad.

Bajs är inte fullgod mat (om man inte råkar vara fruktarian och behöver b12). Maten i skolan är det. Kanske någon skola inte följer regler för hur den ska tillagas för att inte innehålla farliga bakterier osv men då rör det sig självklart om något annat.

Jaha, du hängde upp dig på ord. Det verkar vara rätt standard i den här tråden. Dock sa jag väl ändå att dina föräldrar betalade för dig i såna fall, inte för mig. Märker du ord får du fan göra det rätt ;)

Enligt Eddie Vedder är ju inte maten särskilt näringsrik iofs? Visst, den är inte skadlig eller nånting, men det är ju inte bra mat. Vilket gör det ännu roligare att vissa härinne har jämfört det med restaurangmat.

Men återigen, för att klargöra, jag själv brukade äta skolmaten, det jag retat upp mig på är att 50 pers gnällt på TS för att han ställde en fråga, och överdrivit hur fantastisk skolmaten är helt otroligt mycket för att få fram sin poäng. Som jag sagt tidigare, ja, skolmaten är helt ok, men man behöver inte ifrågasätta varje gång någon inte gillar den. Acceptera och kör vidare, det är ingen big deal om någon på ett internetforum inte gillar skolmaten. Det är absolut ingenting man behöver bli otrevlig över, börja svära över, eller bli dryg och spydig (MikaelJ kanske speciellt borde ta åt sig av det här sista) över

hejhopp79
2011-02-22, 12:24
THIS! <3 Klart som fan att ungdomar skulle äta på skolan om det var köttbullar och makaroner jämförelsevis med minestronesoppa?

Det är ju för att de fått helt snedvriden syn på mat från första början.

Alltför många människor ser mat huvudsakligen som en feel-good produkt och i andra hand som essentiellt bränsle som ska täcka in alla vitaminer/mineraler/fettsyror etc. Alltså köper man hellre ett skrovmål på Sibylla än äter kyckling med grönsaker en Tisdag-kväll. Inte så konstigt på ett sätt eftersom vitt mjöl i t ex hamburger-brödet delvis bryts ned till opioida peptider, vilka gör oss lugna, trötta och lite gladare. Kopplingen snabba kolhydrater, tryptofan > serotonin är också viktig.

På samma sätt äter man hellre snabbmakaroner med ketchup och köttbullar än grönsakerna. Det smakar spontant godare, men det finns ingen tanke på matens innehåll. Livsmedelsjättarna är nog några av de värsta och lurigaste företagen, kanske t om värre än läkemedelsindustrin.

young_george
2011-02-22, 12:32
Inte så konstigt på ett sätt eftersom vitt mjöl i t ex hamburger-brödet delvis bryts ned till opioida peptider, vilka gör oss lugna, trötta och lite gladare. Kopplingen snabba kolhydrater, tryptofan > serotonin är också viktig.


Källa på detta? När det togs upp i debatt (om kopplingen mellan kost/autism) förkastade barnläkarna detta påstående.

Ber om ursäkt på förhand om jag missuppfattat helt.

kettlebellGuden
2011-02-22, 12:36
det jag retat upp mig på är att 50 pers gnällt på TS för att han ställde en fråga,

TS fick illa kvickt en hel radda tips om vad han kunde göra istället.

Zoidy
2011-02-22, 12:39
Det är ju för att de fått helt snedvriden syn på mat från första början.

Alltför många människor ser mat huvudsakligen som en feel-good produkt och i andra hand som essentiellt bränsle som ska täcka in alla vitaminer/mineraler/fettsyror etc. Alltså köper man hellre ett skrovmål på Sibylla än äter kyckling med grönsaker en Tisdag-kväll. Inte så konstigt på ett sätt eftersom vitt mjöl i t ex hamburger-brödet delvis bryts ned till opioida peptider, vilka gör oss lugna, trötta och lite gladare. Kopplingen snabba kolhydrater, tryptofan > serotonin är också viktig.

På samma sätt äter man hellre snabbmakaroner med ketchup och köttbullar än grönsakerna. Det smakar spontant godare, men det finns ingen tanke på matens innehåll. Livsmedelsjättarna är nog några av de värsta och lurigaste företagen, kanske t om värre än läkemedelsindustrin.

Skulle tro att det helt enkelt är så att standarden på allting har höjts. Förr i tiden så var standarden för antalet rum man hade per familj mycket lägre än idag tex, det var absolut ingen självklarhet att alla barnen skulle ha eget rum. På samma sätt kunde man inte heller välja och vraka mellan vilken mat man skulle äta, och då skulle man bara äta det på tallriken, annars fick man gå utan. På samma sätt kanske man inte kunde klaga över ergonomin på jobbet för det fanns inte ens nån tanke på att arbetsmiljö och arbetsställningar var nåt som skulle anpassas efter individerna

Man får såklart tycka som man vill om den här utvecklingen, men det är så utvecklingen ser ut, och jag ser inte att den inte kommer fortsätta. När mina/våra barn växer upp kommer de med största sannolikhet vara värre än alla hemska 90-talister, på den fronten

Zoidy
2011-02-22, 12:51
TS fick illa kvickt en hel radda tips om vad han kunde göra istället.

Han fick även illa kvickt en jäkla massa gnäll, och sen var tråden igång om alla slynglar till 90-talister som man ju fått läsa om i tidningarna. Tröttsamt är ordet. Jag är iofs ingen 90-talist själv, men trenden att gnälla om alla unga känns rätt överdriven

kettlebellGuden
2011-02-22, 13:01
Han fick även illa kvickt en jäkla massa gnäll, och sen var tråden igång om alla slynglar till 90-talister som man ju fått läsa om i tidningarna. Tröttsamt är ordet. Jag är iofs ingen 90-talist själv, men trenden att gnälla om alla unga känns rätt överdriven

Jag har inte uppfattat något i tråden som gnäll mot 90-talister generellt, utan bara åt de små krypen som inte har vett nog att äta bra gratis mat utan att gnälla om det. Speciellt om de ska bulka. Tricket då är helt klart att ta dubbelt.

Rent allmänt tror jag man gör ett tankefel om man i huvudsak ser föda som något annat än bensin.

Förstår inte vad som skulle vara dåligt med den heller? Som del av en annars väl balanserad kost verkar den helt ypperlig. Du får dina makronutrienter, all is well.

hejhopp79
2011-02-22, 13:03
Källa på detta? När det togs upp i debatt (om kopplingen mellan kost/autism) förkastade barnläkarna detta påstående.

Ber om ursäkt på förhand om jag missuppfattat helt.

De förkastade väl kopplingen mellan kost och autism/ADHD etc. Jag tror definitivt på en koppling där och tror snarare att läkarvetenskapen som vanligt är alltför ignoranta och tror att kost inte påverkar oss i stort sett alls. ADHD och andra neuropsykiatriska diagnoser "är" medicinska fenomen enligt medicinen och ska således behandlas på medicinskt sätt. Olycklig dikotomi.

Hursomhelst så finns självklart opioida peptider, framförallt i gluten och kasein men man hävdade att de inte har något med autism/ADHD att göra. Sedan finns ju andra röster, t ex Karl Reichelt, överläkare på Rikshospitalet i Oslo, som studerat och forskat runt opioida peptider länge.

Jag är fullständigt övertygad om att kopplingen kost - neuropsykiatriska funktionshinder, psykiska sjukdomar etc kommer att revolutioneras inom ett par decennier.

Zoidy
2011-02-22, 14:52
Jag har inte uppfattat något i tråden som gnäll mot 90-talister generellt, utan bara åt de små krypen som inte har vett nog att äta bra gratis mat utan att gnälla om det. Speciellt om de ska bulka. Tricket då är helt klart att ta dubbelt.

Rent allmänt tror jag man gör ett tankefel om man i huvudsak ser föda som något annat än bensin.

Förstår inte vad som skulle vara dåligt med den heller? Som del av en annars väl balanserad kost verkar den helt ypperlig. Du får dina makronutrienter, all is well.

Nja, med 90-talister tänkte jag väl ett steg längre. Känns som att några i tråden haft lite den attityden att ungarna ska sluta vara kräsna osv, men jag har iofs lagt märke till en trend att klaga på unga även utanför tråden, så det kanske färgade lite vad jag såg härinne. Men jag håller med, är man intresserad av träning speciellt och försöker gå upp tycker jag absolut att man bör äta, om man inte direkt spyr av det då, men det är ju extremt lite mat som smakar så illa

Tror det är många som inte har den synen på mat idag, just med tanke på valfriheten man har på mat idag, och att vi (i Sverige åtminstone) har så mycket mat. Även om man slänger bort något går det inte nöd på någon. Men det är nog ett nyttigt förhållningssätt till mat tror jag. Hur många ggr brukar man säga att man behöver innan man tycker att något smakar gott överhuvudtaget? Jag tror jag började tycka om EAA redan efter tre ggr eller nåt sånt

Det kan nog Eddie Vedder svara på bättre än jag, men han kallade ju skolmaten tidigare för skitmat, och han har nog koll på det tror jag. Är ju inte ens säkert att det påverkar så mycket om man i övrigt äter bra, utanför skolan

Eddie Vedder
2011-02-22, 15:52
Det kan nog Eddie Vedder svara på bättre än jag, men han kallade ju skolmaten tidigare för skitmat, och han har nog koll på det tror jag. Är ju inte ens säkert att det påverkar så mycket om man i övrigt äter bra, utanför skolan

Sluta övertolka allt jag skriver. Jag skriver att skitmat oftast är gott, inte att alla skolmat är skitmat. Men i vissa fall KAN skolmaten vara skräp. och då anser jag att man bör klaga mer på kvalitén. Men inte per automatik smaken. Eftersom det som sagt kan vara smakrikt men av dålig kvalité. Är du med på vad jag menar?

Jag älskar fiskbullar och färdigköttbullar, jag gillar pulvermos och vitt bröd. Jag ser det som taskig kvalité men uppskattar ändå smaken. Den typen av mat förekommer i skolor såväl som i hemmen.

Och nej ingen klagar på "dagens ungdom", ytterligare en sak du verkligen vägrar läsa. Alla utgår ju från SIN tid i skolan.

Zoidy
2011-02-22, 20:13
Sluta övertolka allt jag skriver. Jag skriver att skitmat oftast är gott, inte att alla skolmat är skitmat. Men i vissa fall KAN skolmaten vara skräp. och då anser jag att man bör klaga mer på kvalitén. Men inte per automatik smaken. Eftersom det som sagt kan vara smakrikt men av dålig kvalité. Är du med på vad jag menar?

Jag älskar fiskbullar och färdigköttbullar, jag gillar pulvermos och vitt bröd. Jag ser det som taskig kvalité men uppskattar ändå smaken. Den typen av mat förekommer i skolor såväl som i hemmen.

Och nej ingen klagar på "dagens ungdom", ytterligare en sak du verkligen vägrar läsa. Alla utgår ju från SIN tid i skolan.

Ok ok, ursäkta, då missuppfattade jag det du skrev :) Och ja, jag är med på vad du menar

Men jo, du har totalt missat när Mr. kettlebell skrev "ungjävlar" osv? Du tycker ingen har refererat till att dagens ungdom är bortskämd? Att alla utgår från sin tid i skolan har ju inget att göra med om de gnäller på dagens ungdom

Rikard Jansson
2011-02-22, 20:20
Tycker folk borde hänga med till mitt gymnasium när det är "hönsgryta", med slemmiga (bokstavligt talat) slamsor av oidentifierbara djur (inte fan är det höns iallafall), skurna i bitar ala 2 x 2 x 10 cm, nedrörna i vattensås tillsammans med knaprigt ris. Eller varför inte pröva stenpotatisen? Eller pastan, som på något vis samlar åt sig ordentligt med vatten, som den sedan frigör på tallriken så att det flyter? Den smakar inte heller något, och har en trevlig gummikonsistens :thumbup:

Vissa har all rätt i världen att klaga på att skolmaten är vidrig. Personligen skulle jag 1000 gånger hellre leva på pan pizza, som jag redan nu är trött på. Eller ... Kan inte tänka mig något annat ställe jag någonsin varit på som gör sämre mat. Äter hellre rå spaghetti än skolans. Äter hellre rå köttfärs än skolans!

Zoidy
2011-02-22, 20:39
Tycker folk borde hänga med till mitt gymnasium när det är "hönsgryta", med slemmiga (bokstavligt talat) slamsor av oidentifierbara djur (inte fan är det höns iallafall), skurna i bitar ala 2 x 2 x 10 cm, nedrörna i vattensås tillsammans med knaprigt ris. Eller varför inte pröva stenpotatisen? Eller pastan, som på något vis samlar åt sig ordentligt med vatten, som den sedan frigör på tallriken så att det flyter? Den smakar inte heller något, och har en trevlig gummikonsistens :thumbup:

Vissa har all rätt i världen att klaga på att skolmaten är vidrig. Personligen skulle jag 1000 gånger hellre leva på pan pizza, som jag redan nu är trött på. Eller ... Kan inte tänka mig något annat ställe jag någonsin varit på som gör sämre mat. Äter hellre rå spaghetti än skolans. Äter hellre rå köttfärs än skolans!

Haha :D Så illa ska jag erkänna att skolmaten jag fick inte var, hände som sagt nån enstaka gång att kycklingen/hönsköttet man fick var rosa inuti, men annars så. Men kom ihåg att du inte får tycka illa om din skolmat i den här tråden! Då kommer direkt 5 pers att vara på dig om att du är kräsen och bortskämd med gåslever ;)

Librish
2011-02-22, 21:06
Nja, med 90-talister tänkte jag väl ett steg längre. Känns som att några i tråden haft lite den attityden att ungarna ska sluta vara kräsna osv, men jag har iofs lagt märke till en trend att klaga på unga även utanför tråden, så det kanske färgade lite vad jag såg härinne. Men jag håller med, är man intresserad av träning speciellt och försöker gå upp tycker jag absolut att man bör äta, om man inte direkt spyr av det då, men det är ju extremt lite mat som smakar så illa

Tror det är många som inte har den synen på mat idag, just med tanke på valfriheten man har på mat idag, och att vi (i Sverige åtminstone) har så mycket mat. Även om man slänger bort något går det inte nöd på någon. Men det är nog ett nyttigt förhållningssätt till mat tror jag. Hur många ggr brukar man säga att man behöver innan man tycker att något smakar gott överhuvudtaget? Jag tror jag började tycka om EAA redan efter tre ggr eller nåt sånt

Det kan nog Eddie Vedder svara på bättre än jag, men han kallade ju skolmaten tidigare för skitmat, och han har nog koll på det tror jag. Är ju inte ens säkert att det påverkar så mycket om man i övrigt äter bra, utanför skolan


Det handlar inte om att "gamla" hackar på "unga", det handlar om att de flesta av oss som gick gymnasiet minns hur mycket klagomål det var och kan i efterhand se att maten faktiskt var bra.

Jag har käkat på en del skolor och jag har aldrig fått något som inte skulle anses som bra mat, därför drar jag slutsatsen om att det oftast handlar om gnäll snarare än om dålig mat.

Sen om du nu faktiskt får mat som är dålig (men det låter fortfarande som att ditt största problem inte är att maten är "god" vilket faktiskt får dig att låte lite bortskämd) så kan det vara bra att markera detta tydligare.

Eddie Vedder
2011-02-22, 21:12
Men jo, du har totalt missat när Mr. kettlebell skrev "ungjävlar" osv?

Nej det har jag inte missat. Men så som jag uppfattar det pratar han om "ungjävlar" generellt och inte bara de som går i skolan idag. Utan de som klagar/klagat oavsett tid i historien.

Zoidy
2011-02-22, 21:19
Det handlar inte om att "gamla" hackar på "unga", det handlar om att de flesta av oss som gick gymnasiet minns hur mycket klagomål det var och kan i efterhand se att maten faktiskt var bra.

Jag har käkat på en del skolor och jag har aldrig fått något som inte skulle anses som bra mat, därför drar jag slutsatsen om att det oftast handlar om gnäll snarare än om dålig mat.

Sen om du nu faktiskt får mat som är dålig (men det låter fortfarande som att ditt största problem inte är att maten är "god" vilket faktiskt får dig att låte lite bortskämd) så kan det vara bra att markera detta tydligare.

Vill påpeka en gång till att jag själv inte går på gymnasiet, och att jag brukade äta skolmaten när jag fortfarande fick det. Jag pratar inte om mig själv specifikt i tråden
Som jag kommer ihåg det så var det inte så att vi brukade sitta och prata särskilt mycket om skolmaten direkt, den var vad den var. Jag tyckte själv att jag fick betydligt bättre och godare mat hemma, men tja, man förväntade sig inte så mycket av skolmaten helt enkelt. Efter 12 år med skolmat så vet man vad man får. Jag kanske totalt förträngt allt gnället om skolmaten dock :)

Nej det har jag inte missat. Men så som jag uppfattar det pratar han om "ungjävlar" generellt och inte bara de som går i skolan idag. Utan de som klagar/klagat oavsett tid i historien.

Det har du nog rätt i. Som jag skrev tidigare så kanske det jag läste färgades lite granna av den allmänna attityden i Sverige just nu. Tom Bert Karlsson har gått ut i nyheterna och diskuterat om hur lata alla tonåringar är nuförtiden..

Crocker
2011-02-22, 21:42
Jag har inte uppfattat något i tråden som gnäll mot 90-talister generellt, utan bara åt de små krypen som inte har vett nog att äta bra gratis mat utan att gnälla om det. Speciellt om de ska bulka. Tricket då är helt klart att ta dubbelt.

Rent allmänt tror jag man gör ett tankefel om man i huvudsak ser föda som något annat än bensin.

Förstår inte vad som skulle vara dåligt med den heller? Som del av en annars väl balanserad kost verkar den helt ypperlig. Du får dina makronutrienter, all is well.
Kortfattat: Alla som inte tänker som du är ungjävlar?
Snälla någon, all mat är inte god. Det skiljer sig, det bör man väl inte argumentera om?

Librish
2011-02-22, 21:57
Kortfattat: Alla som inte tänker som du är ungjävlar?
Snälla någon, all mat är inte god. Det skiljer sig, det bör man väl inte argumentera om?

Skilj på god mat och bra mat. Att inte äta mat för att den inte är "god" kan vi nog alla vara överens om är vanligare bland gymnasieelever än bland "vuxna".

Crocker
2011-02-22, 21:58
Skilj på god mat och bra mat. Att inte äta mat för att den inte är "god" kan vi nog alla vara överens om är vanligare bland gymnasieelever än bland "vuxna".
"God" är(Från min sida.) brett när det gäller skolmat. Det är väl skillnaden på kvalité jag inte förstår hur folk kan vara så säkra på.
Se;
Mikaelj
kettlebellGuden