handdator

Visa fullständig version : Smidigaste sättet att erhålla utdrag ur brottsregistret?


Lallle
2011-02-18, 14:06
Hejsan.

ChewChew
2011-02-18, 14:07
Tror du kan beställa hem det från polisens hemsida. Jag fick en kopia på mitt genom att skicka ett brev till dom iaf.

Pudzianovski
2011-02-18, 14:11
http://www.polisen.se/Skane/sv/Service/Registerutdrag/

Krampus
2011-02-18, 14:14
Ska du använda det till jobb så är det viktigt att du inte öppnar det.
Hela kuvertet ska lämnas oöppnat till arbetsgivaren.

Lallle
2011-02-18, 14:30
Ska du använda det till jobb så är det viktigt att du inte öppnar det.
Hela kuvertet ska lämnas oöppnat till arbetsgivaren.

Ska ha det för ansökan till en engelsk skola, vetifan vad som gäller i det fallet.

Sk1llz
2011-02-18, 14:33
Jag printscreenade pdf:en, fyllde i den i PhotoShop, gjorde den svartvit så att den skulle se inscannad ut och mailade in den :)

kettlebellGuden
2011-02-18, 14:36
Jag printscreenade pdf:en, fyllde i den i PhotoShop, gjorde den svartvit så att den skulle se inscannad ut och mailade in den :)

Alternativt kan man ju använa valfi pdf-editor och skriva direkt och skriva ut.

Sk1llz
2011-02-18, 14:40
Alternativt kan man ju använa valfi pdf-editor och skriva direkt och skriva ut.

Min metod funkar för de som inte har skrivare eller är för lata för att skriva ut *rolleyes*

leo1
2011-02-18, 14:54
Bra fråga! Jag håller på att söka jobb på Arlanda. Hade en rattfylla -99. Kan den ha "försvunnit"? Lite jobbigt att kuvertet ska lämnas oöppnat.

Nalfaren
2011-02-18, 15:05
Bra fråga! Jag håller på att söka jobb på Arlanda. Hade en rattfylla -99. Kan den ha "försvunnit"? Lite jobbigt att kuvertet ska lämnas oöppnat.

Kanske går att beställa flera?

Scoffan
2011-02-18, 15:18
Bra fråga! Jag håller på att söka jobb på Arlanda. Hade en rattfylla -99. Kan den ha "försvunnit"? Lite jobbigt att kuvertet ska lämnas oöppnat.

Beror väl på hur hög promille du hade, men borde väl ingå under detta alltså 5 år så det bör vara borta.

Uppgifter tas bort 5 år efter dom, beslut eller godkännande

* Penningböter, exempelvis fortkörningsböter
* Dagsböter
* Tillträdesförbud
* Uppgifter tas bort 5 år efter det att straffet fallit bort, preskriberats
* Förvandlingsstraff, omvandling till fängelse för böter (18 § eller 21 § (1979:189) bötesverkställighetslagen)
* Bortfallande av fängelsestraff (35 kap 8 eller 9 § brottsbalken)
* Villkorlig dom, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
* Skyddstillsyn, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
* Ungdomstjänst, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
* Ungdomsvård eller överlämnande till vård enligt lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet.


http://www.polisen.se/sv/Service/Registerutdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/

kettlebellGuden
2011-02-18, 15:27
Min metod funkar för de som inte har skrivare eller är för lata för att skriva ut *rolleyes*

Ändå lättare att göra i pdf-editor än i photoshop, no?

Bingo Bingo
2011-02-18, 15:35
Jag beställde från rikspolisstyrelsens hemsida tror jag. Kostade någon dryg hundralapp och tog lite mer än en vecka vill jag minnas. Var ett halvår sedan.

dice
2011-02-18, 16:32
Kom ihag att valja blanketten for utlandsandamal

wessmen
2011-02-18, 17:01
Får vilken arbetsgivare kräva det här egentligen?

När jag skickade efter mitt för något år sedan så sa polisen att det var ett problem eftersom de egentligen inte fick begära dessa uppgifter. Inte säker dock.

svennebanan
2011-02-18, 17:02
Bra fråga! Jag håller på att söka jobb på Arlanda. Hade en rattfylla -99. Kan den ha "försvunnit"? Lite jobbigt att kuvertet ska lämnas oöppnat.

Hoppas det aldrig försvinner!

Larsson85
2011-02-18, 17:13
Får vilken arbetsgivare kräva det här egentligen?

När jag skickade efter mitt för något år sedan så sa polisen att det var ett problem eftersom de egentligen inte fick begära dessa uppgifter. Inte säker dock.

Får och får. Arbetsgivaren får välja vem som får jobbet. Om dom frågar efter ett utdrag och du nekar så kan du själv räkna ut vad som händer.

SiSenior
2011-02-18, 18:27
Kanske går att beställa flera?

Ja det kan man göra.

hultman
2011-02-18, 18:38
Förstår inte syftet med att inte numrera bladen. Som det är nu är det ju bara att ånga upp brevet och ta ut blad x (som följer efter blad 1) och klistra igen. Det är inte direkt svårt...

Larsson85
2011-02-18, 19:21
Förstår inte syftet med att inte numrera bladen. Som det är nu är det ju bara att ånga upp brevet och ta ut blad x (som följer efter blad 1) och klistra igen. Det är inte direkt svårt...

Men fortfarande urkundsförfalskning. Förfalska kan du alltid göra, inte ens säkert att du behöver beställa ett utdrag för att göra en bra förfalskning.

leo1
2011-02-18, 20:15
Hoppas det aldrig försvinner!

Motivera varför du inte tycker att en rattfylla ska tas bort efter 5 år.

svennebanan
2011-02-18, 20:31
Motivera varför du inte tycker att en rattfylla ska tas bort efter 5 år.

Jag tycker brott skall synas. Helst skall du ha det tatuerat i pannan. Du kan ju ha fått bättre omdöme på fem år men det finns ju inga garantier.

Ape3
2011-02-18, 20:38
Får vilken arbetsgivare kräva det här egentligen?

När jag skickade efter mitt för något år sedan så sa polisen att det var ett problem eftersom de egentligen inte fick begära dessa uppgifter. Inte säker dock.

Det är lag på registerutdrag för arbete i skola. Lär finnas fler jobb som kräver utdrag. Sen finns det ju jobb där alla register kollas vare sig du vill eller inte. Till exempel väktare. Då kollar de ett misstankeregister vad det nu heter (eller är jag lurad). Alltså ett register om du har rört dig i kriminella kretsar. Kan tänka mig motorcykelklubbar där du har medlemskap men aldrig åkt fast för något.

Att arbetsgivaren vill ha det är väl ändå rimligt för övriga jobb? De vill ha folk som de kan lita på.

J.V
2011-02-18, 20:50
Motivera varför du inte tycker att en rattfylla ska tas bort efter 5 år.För att det är förbannat idiotiskt?

Lallle
2011-02-20, 20:41
Läser jag fel eller kommer jag få betala för utdraget?

mij82
2011-02-21, 07:56
Jag har då aldrig behövt betala iallafall.

dice
2011-02-21, 08:11
Förstår inte syftet med att inte numrera bladen. Som det är nu är det ju bara att ånga upp brevet och ta ut blad x (som följer efter blad 1) och klistra igen. Det är inte direkt svårt...

Nu vet jag inte hur det ser om man har saker i registret men pa mitt star det:
The Register contains no information regarding the above-named.

Sa har man nagot far man se till att behalla minst ett blad med vad man nu har begatt for nagot.

KRS
2011-02-21, 08:13
beror på vilket företag.
LFV, SGS och SAS har alltid skött det själva och man har under intervjun fått skriva på ett godkännande att dom ska få kolla upp dig.
-kommer hem ett brev från polisen att dom begärt ett också

egna erfarenheter

hultman
2011-02-21, 08:37
Nu vet jag inte hur det ser om man har saker i registret men pa mitt star det:
The Register contains no information regarding the above-named.

Sa har man nagot far man se till att behalla minst ett blad med vad man nu har begatt for nagot.

På vanliga, svenska utdrag är det enda som skiljer ett tomt register mot ett välbefläckat de efterföljande sidorna till standardsida 1.

Carolinew
2011-02-21, 08:58
Går det att beställa flera samtidigt? Är inne i en jobbsökarperiod där i princip alla vill ha utdrag, så en 5-10 st skulle jag behöva...

Innan har jag bara varit med om att arbetsgivarna har fixat själva utdraget hos polisen och så har man bekvämt bara fått brevet på posten som man sedan lämnat till dem. Nu måste man fixa det själv redan till ansökan...