handdator

Visa fullständig version : Vilka kolhydrater vid deffning?


blade80
2003-11-20, 16:57
Tjena !

Jag har alltid undrat varför de flesta, kanske alla, offtast äter ris när dom deffar ner sig. Det är sällan man ser att dom äter pasta med sin fisk eller kyckling eller vad det nu kan vara. Vart jag har sett detta är i de olika byggarfilmer som jag har.

Vad är det för skillnad på pasta (inte snabbpasta), ris och potatis.
Vad är bäst att äta när man ska deffa.

King Grub
2003-11-20, 17:12
Pasta, parboiled ris, kokt potatis, mjukt flerkornsbröd, All-Bran, havregröt, korngryn mm är alla bra kolhydratkällor vid deff. Alla dessa räknas till de "långsamma" kolhydraterna, dvs de höjer ditt blodsocker och insulin mindre än raffinerade kolhydrater som vitt bröd, cornflakes, socker, russin osv. Det är mer näring i ris än t ex pasta, som ju bara är vetemjöl, men kolhydratmässigt är pasta lika bra.

Arwen
2003-11-21, 09:19
Linser är en underskattad produkt, lågt GI, mättar bra, massor av fibrer & rikt på protein, ersätter ofta ris, pasta och potatis i mitt kök. Kör också ris & linser 50-50.:eating:

goatass
2003-11-21, 23:47
håller med...

stx
2003-12-04, 13:29
Jag äter bulgur som ett komplement till ris, pasta, potatis osv...
Det smakar bra, det är lätt att tilllaga och nyttigt som tusan.:eating:

King Grub
2003-12-04, 13:53
Originally posted by stx
Jag äter bulgur som ett komplement till ris, pasta, potatis osv...
Det smakar bra, det är lätt att tilllaga och nyttigt som tusan.:eating:

Bulgur! Tack för det! Det hade jag så när glömt bort, och nu blev jag plötsligt sugen på det!

Mago
2003-12-04, 14:28
Bulgur. Nu blev jag nyfniken. Var hittar man det? Vad är det? :)

King Grub
2003-12-04, 14:42
Originally posted by Mago
Bulgur. Nu blev jag nyfniken. Var hittar man det? Vad är det? :)

Bulgur är gjort av durumvete, precis som pasta. Finns i alla livsmedelsaffärer, ofta vid ris/cous-cous. Min favorit är Frebaco, vill jag minnas:

http://www.frebaco.se/products.asp?productid=0

Weedow
2003-12-04, 15:12
Är det pga. den stora mättnadskännslan & vitaminer/mineralerna som man käkar potatis eller? Jag menar GI värdet ligger juh i princip lika högt som vanligt socker så ur den vinkeln kan det inte vara så bra...? Eller klarar den sig om man tittar på II värdena istället? hmmm...

King Grub
2003-12-04, 15:36
Originally posted by Weedow
Är det pga. den stora mättnadskännslan & vitaminer/mineralerna som man käkar potatis eller? Jag menar GI värdet ligger juh i princip lika högt som vanligt socker så ur den vinkeln kan det inte vara så bra...? Eller klarar den sig om man tittar på II värdena istället? hmmm...

Kokt potatis har lågt Glycemic Load-värde (kokt King Edward, t ex, har ett GL på 11) och är fullproppad av nyttigheter. Låter man den dessutom kallna och värmer upp den igen innan man äter den har det ett mycket lågt GI: 33. Och även nykokt har vanlig potatis inte högre GI än 80-85, vilket inte kan anses vara speciellt högt, om man inte äter BARA potatis utan tillbehör. Någon protein- och fettkälla till och GI:t hamnar säkert runt 70 eller lägre även där.

perarvid
2003-12-05, 11:20
Vad är skillnaden mellan Glycemic Load och Glycemic Index?

King Grub
2003-12-05, 11:38
Originally posted by perarvid
Vad är skillnaden mellan Glycemic Load och Glycemic Index?

GL är GI delat med hundra och multiplicerat med livsmedlets kolhydratinnehåll i gram. GL tar hänsyn till GI, men baserar sig mer på kolhydratinnehållet i varan och inte direkt hur mycket blodsockret stegras.