handdator

Visa fullständig version : Större styrketräningsresultat med förhöjda hormonnivåer (ben före armar)


King Grub
2011-02-18, 12:23
The purpose of this study was to determine the influence of transiently elevated endogenous hormone concentrations during exercise on strength training adaptations. Nine subjects performed four unilateral strength training session per week on the elbow flexors for 11 weeks. During two of the weekly sessions, leg exercises were performed to acutely increase the systemic anabolic hormone concentration immediately before the exercises for one of the elbow flexors (L + A). On the two other weekly training sessions, the contralateral elbow flexors were trained without prior leg exercises (A). By randomizing one arm of the subjects to serve as a control and the other as experimental, both conditions have the same nutritional and genetic environment. Serum testosterone and growth hormone was significantly increased during the L - A training session, while no hormonal changes occurred in the A session. Both A and L + A increased 1RM in biceps curl, peak power in elbow flexors at 30 and 60% of 1RM, and muscle volume of the elbow flexors (p < 0.05). However, only L + A achieved increase in CSA at the part of the arm flexors with largest cross sectional area (p < 0.001), while no changes occurred in A. L + A had superior relative improvement in 1RM biceps curl and favorable muscle adaptations in elbow flexors compared to A (p < 0.05). In conclusion, performing leg exercises prior to arm exercises, and thereby increasing the levels of serum testosterone and growth hormone, induced superior strength training adaptations compared to arm training without acute elevation of hormones.

Eur J Appl Physiol. 2011 Feb 16. Physiological elevation of endogenous hormones results in superior strength training adaptation.

C.E.J.
2011-02-18, 12:24
Svart på vitt.

Azklund
2011-02-18, 12:24
Har inte en likadan studie gjorts tidigare? Eller är jag ute och cyklar?

hejhopp79
2011-02-18, 12:28
Det handlar väl typ om att ampa upp CNS också, eller?

nmanradnävna
2011-02-18, 12:32
Sjukt ballt att sådana här studier görs

samsung
2011-02-18, 13:28
Som jag förstod det är det endast en akut hormonändring , dvs man måste träna armen samma pass direkt efter?

stevebc
2011-02-18, 13:51
Vad står CSA för?

edit: antar att det är Cross-Sectional Area

Adama
2011-02-18, 13:58
Ahh, då har jag gjort rätt som har curls i mitt böjpass ;)

Supermicke
2011-02-18, 14:00
Det handlar väl typ om att ampa upp CNS också, eller?

utveckla gärna blev intresserad :)

KaptenKrok
2011-02-18, 14:27
Ahh, då har jag gjort rätt som har curls i mitt böjpass ;)

Gör varje pass till ett böjpass.

hertzman
2011-02-18, 14:35
Biceps efter böj alltså? Här har jag gått runt och varit opti utan att veta om det.

Zorban
2011-02-18, 14:40
Det där med att böja 5-6 gånger i veckan låter inte så dåligt plötsligt :hbang:

Guddi
2011-02-18, 14:57
Har inte en likadan studie gjorts tidigare? Eller är jag ute och cyklar?Det finns två liknande studier utförda sen tidigare.
http://traningslara.se/hojning-av-anabola-hormon-genom-styrketraning/

Denna studien finns inte tillgänglig ännu men det är möjligt att jag får skriva om inlägget jag länkar till här ovanför efter att jag läst den här studien. Du kan läsa om de två andra studierna i inlägget i alla fall.

Fishey
2011-02-18, 15:04
skulle det kunna funka med andra muskelgrupper än armarna? t.ex. axlar efter benen?

Eddie Vedder
2011-02-18, 15:16
skulle det kunna funka med andra muskelgrupper än armarna? t.ex. axlar efter benen?

Jag kan inte tänka mig annat än att effekten gäller även muskulatur som här inte studerats. Man kan ju inte svara till 100% naturligtvis men det känns ju orimligt att effekten för armmuskulatur skulle vara helt unik jämfört med axlar.

Insulinus
2011-02-18, 15:24
skulle det kunna funka med andra muskelgrupper än armarna? t.ex. axlar efter benen?

Hormonerna cirkulerar ju fritt i serum och kommer troligtvis verka i arbetande muskulatur oavsett vilken muskeln är så länge den är blodförsörjd. :)

Kan ju inte svära på att det är så, men min logik säger mig detta :D

Fishey
2011-02-18, 15:32
Jag kan inte tänka mig annat än att effekten gäller även muskulatur som här inte studerats. Man kan ju inte svara till 100% naturligtvis men det känns ju orimligt att effekten för armmuskulatur skulle vara helt unik jämfört med axlar.

Hormonerna cirkulerar ju fritt i serum och kommer troligtvis verka i arbetande muskulatur oavsett vilken muskeln är så länge den är blodförsörjd. :)

Kan ju inte svära på att det är så, men min logik säger mig detta :D

Nice! då blir det knäböj före de muskelgrupper som släpar *flex*

Eddie Vedder
2011-02-18, 15:34
Nice! då blir det knäböj före de muskelgrupper som släpar *flex*

Sedan kan man ju fråga sig om det i praktiken ger någon fördel. Kanske bara leder till utslitna ben och sämre ork i de andra musklerna efter all energikrävande knäböj. ;) Den här studien antyder ju inte att det skulle bli fallet men risken finns ju att saker och ting går till extremer. :D

Silencer
2011-02-18, 15:36
Helkroppspass is the shit. Och så börja med böj då. :)

250cc
2011-02-18, 17:43
Hade detta på känn!

Crossfit (motsvarande) ftw alltså!

Vilket jag tycker att även studien om träning vid hypoxi indikerar.

Hemi
2011-02-18, 19:05
Det är en studie men för många kanske det inte går att ändra så mycket på träningen ändå? Ta ett ryggpass t ex, många kör ju ett tungt marklyft-pass först som involverar ben bra före roddar som involverar ben i alla fall lite grann, sedan chins och kanske biceps, sedan lägger vissa till lite underarmsträning, ett komplett drag-pass alltså, med ben först.

Själv lyfter jag nästan allt från golvet så i presspasset kommer det någorlunda in ben ganska tidigt eftersom jag frivänder stången till militärpress.

Hur är det med cykel/löpning som uppvärmning som många gör, triggar det också hormonerna?

King Grub
2011-02-18, 19:21
Hur är det med cykel/löpning som uppvärmning som många gör, triggar det också hormonerna?

Nej. Och även om så hade varit fallet, stänger konditionsträningen av muskeluppbygganden som styrketräningen åstadkommer och ställer in nervsystemet på helt fel sorts träning.

Konditionsträning före styrketräning minskar hormonsvaret.

http://journals.lww.com/acsm-msse/Citation/2005/05001/Prior_Endurance_Exercise_Attenuates_Growth_Hormone .1246.aspx

Dr Jones
2011-02-18, 19:25
Marklyft före triceps , knäböj före biceps. ;) dags att lägga om schemat :D

Hemi
2011-02-18, 19:31
Nej. Och även om så hade varit fallet, stänger konditionsträningen av muskeluppbygganden som styrketräningen åstadkommer och ställer in nervsystemet på helt fel sorts träning.

Konditionsträning före styrketräning minskar hormonsvaret.

http://journals.lww.com/acsm-msse/Citation/2005/05001/Prior_Endurance_Exercise_Attenuates_Growth_Hormone .1246.aspx

Ok, fast att dänga på cykeln ett tag innan styrketräningen räknar inte jag som konditionsträning direkt, inte heller en lätt löprunda för att få upp flåset, men det får igång benen i alla fall. Men ok, jag fattar.

hugok
2011-02-18, 19:51
Detta borde ju hjälpa till att förespråka helkroppspass, i alla fall som jag kör dem med böj eller mark först (antar att det är ungefär detsamma med mark).

Då är det heller ingen slump att jag fått extremt bra grepppass när jag supersettat det med böj heller.

simper02
2011-02-18, 20:06
Är inte direkt bra på engelska så jag kanke missade det i texten, men spelar det någon roll hur man tränar benen tex för explosivitet eller uthålighet

Cevex
2011-02-18, 20:09
Kanske ska lägga arm pass (eller axlar/bröst !?) efter ett ben pass då ? kör just nu 2 ben pass fast mage efter i veckan... kan detta funka då :P?

Just nu kör jag bröst bicep axlar
vila
ben mage
vila
rygg underarmar triceps
ben mage
vila

Om man istället skulle göra något sådant här..

1. Ben triceps
2. vila
3. Rygg mage
4. vila
5. Ben biceps
6. Bröst axlar mage
7. vila

Hur stor kan egentligen skillnaden bli ;p?

Adama
2011-02-18, 21:54
Fan då, nu kommer alla jävlar sno böjracket för mig ju!

Danne2k
2011-02-18, 21:57
Svaren i den här tråden fick mig att tänka på denna bild:



http://i54.tinypic.com/2565kwp.jpg

:D



Ont: väldigt intressant studie, kul att man kommer fram till nya saker när man var så säker på motsatsen!

hertzman
2011-02-18, 22:02
Ont: väldigt intressant studie, kul att man kommer fram till nya saker när man var så säker på motsatsen!

Vem var säker på motsatsen? Det här är väl något man haft tankar om rätt länge.

benacii
2011-02-18, 22:05
har man inte vetat det här länge? har för mig att flera stycken har sakt "träna ben samma dag du tränar virse versa för då växer det bättre pga hormontjosan" ?? :confused:

internethjälten
2011-02-18, 22:22
Bäst vore väl att köra vader efter böjen då, sällan man ser folk med bra vader..

Intressant studie =)

Crocker
2011-02-18, 22:34
har man inte vetat det här länge? har för mig att flera stycken har sakt "träna ben samma dag du tränar virse versa för då växer det bättre pga hormontjosan" ?? :confused:
http://traningslara.se/hojning-av-anabola-hormon-genom-styrketraning/

StampChamp
2011-02-18, 22:46
Härligt då har man ännu en anledning att köra mer knäböj, jag kör ett rent benpass.. skulle det funka och lägga typ 4set knäböj innan axelpasset också då? Eller måste det vara ett hårt benpass med många set? Vill gärna få upp axlarna.

StampChamp
2011-02-18, 22:47
Bäst vore väl att köra vader efter böjen då, sällan man ser folk med bra vader..

Intressant studie =)

Vader ska tjejer ha, inte killar. ;) Nej men vader är lite speciella, vissa verkar födas med det och andra inte. Jag har sjukt starka och explosiva vader, men dom ser väldigt små ut.. men det kan ju bero på att jag är närmare 195.

Vunnis
2011-02-18, 22:50
Härligt då har man ännu en anledning att köra mer knäböj, jag kör ett rent benpass.. skulle det funka och lägga typ 4set knäböj innan axelpasset också då?
Finns dom som tränar böj 6 dagar i veckan, så det går nog bra att du tränar det två.

Eller måste det vara ett hårt benpass med många set? Vill gärna få upp axlarna.
Större träningsmängd och större vikter ger väl sannolikt större hormonsvar.

StampChamp
2011-02-18, 22:52
Finns dom som tränar böj 6 dagar i veckan, så det går nog bra att du tränar det två.


Större träningsmängd och större vikter ger väl sannolikt större hormonsvar.

Ja jag tvivlar inte på att man kan träna knäböj ofta, det har även jag gjort.. men undrade mer om 4set var tillräckligt.. men jag ska helt klart prova och köra 4set tunga knäböj innan axelpassen framöver!

Vunnis
2011-02-18, 22:54
Du får utvärdera och recensera sen ;)

Matsa
2011-02-18, 23:42
Finns ju fler stora övningar än knäböj. Stöt känns rätt optimalt om man är ute efter att aktivera så mycket muskler som möjligt, borde ge ett bra hormonsvar.

Skulle vara intressant att jämföra olika övningar med knäböj angående påverkan på hormonnivåerna. Hur står sig t.ex bänkpress med SL utförande? Push press? Överstöt? Marklyft? Stångrodd? De flesta börjar ju redan med de största övningarna, om man ändå kör rygg före biceps kanske man inte tjänar så mycket på att lägga till extra böj (förutom att man kanske blir bättre på att böja)?

Danne2k
2011-02-18, 23:43
Vem var säker på motsatsen? Det här är väl något man haft tankar om rätt länge.

Kanske bara jag som missuppfattat då. Jag har sen länge hört talats om hypotesen men av det jag lärt mig på kolo är det tvärtom skitsnack och att det inte finns något som stödjer det.
(Vilket också var fallet tidigare).

Hypotesen om att träning som ger en kortvarig höjning av anabola hormon kommer att leda till större hypertrofi har ännu inget stöd.
http://traningslara.se/hojning-av-anabola-hormon-genom-styrketraning/

Fernicus
2011-02-19, 00:05
Finns ju fler stora övningar än knäböj. Stöt känns rätt optimalt om man är ute efter att aktivera så mycket muskler som möjligt, borde ge ett bra hormonsvar.

Skulle vara intressant att jämföra olika övningar med knäböj angående påverkan på hormonnivåerna. Hur står sig t.ex bänkpress med SL utförande? Push press? Överstöt? Marklyft? Stångrodd? De flesta börjar ju redan med de största övningarna, om man ändå kör rygg före biceps kanske man inte tjänar så mycket på att lägga till extra böj (förutom att man kanske blir bättre på att böja)?

Går in på ditt spår där. Jag kör alltid biceps efter ryggpassen

StampChamp
2011-02-19, 01:41
Kommer nog lägga till några extra set knäböj och frivändningar innan axelpasset, hoppas få fart på dom rackarna. *flex*

Eddie Vedder
2011-02-19, 08:57
men av det jag lärt mig på kolo är det tvärtom skitsnack och att det inte finns något som stödjer det.

Varför ska du alltid övertolka så kraftigt? Det är skillnad på en obevisad, men inte orimlig, hypotes och "skitsnack". Den här hypotesen finns ju och har funnits länge men den har varit svårt att utforska. Nu har vi ytterligare ett fynd att addera till den sammantagna evidensen.

SiSenior
2011-02-19, 08:59
Det här med helkroppspass är nog inte så dumt då, trots allt :)

Mart|n
2011-02-19, 09:56
Känns som om vissa försöker vara såpass "opti" att det får motsatt effekt... ;)

Guddi
2011-02-19, 10:00
Finns ju fler stora övningar än knäböj. Stöt känns rätt optimalt om man är ute efter att aktivera så mycket muskler som möjligt, borde ge ett bra hormonsvar.Väldigt tveksamt att stöt skulle fungera bra. Det handlar inte bara om att aktivera en stor andel muskelmassa. Du ska göra det med en hög volym under kort tid också. Oftast handlar det om 3x10 med 1 min vila ungefär. I denna studien använde de dessutom 3 olika övningar. så 9x10 med en minuts vila körde deltagarna.

Iofs kan man köra 10 reps stöt med om man känner för det men det är inget jag skulle rekommendera.

Lars Brinkhoff
2011-02-19, 10:01
http://traningslara.se/hojning-av-anabola-hormon-genom-styrketraning/

"Diagrammet visar att det inte fanns någon skillnad i ökningen av muskelmassa mellan de två olika armarna. Röda pelare är för armen som tränades samtidigt som benträning och blå är den andra armen."

Pintan
2011-02-19, 10:03
Frågan är hur stor skillnad det ger i praktiken. Har själv kört ett tresplit ganska länge med en dag helt utan ben, militärpress-dagen. Det är ändå mina axlar som utvecklats mest senaste veckorna.

tntballe
2011-02-19, 10:08
Böj varje dag, opti varje dag.

Pintan
2011-02-19, 10:10
Väldigt tveksamt att stöt skulle fungera bra. Det handlar inte bara om att aktivera en stor andel muskelmassa. Du ska göra det med en hög volym under kort tid också. Oftast handlar det om 3x10 med 1 min vila ungefär. I denna studien använde de dessutom 3 olika övningar. så 9x10 med en minuts vila körde deltagarna.

Iofs kan man köra 10 reps stöt med om man känner för det men det är inget jag skulle rekommendera.

9x10 är ju typ german volume training. Så för att få samma resultat som i studien skulle det krävas 27 set ben per vecka om man kör en tresplit?
Överträningen är nog inte långt bort då..

Frågan är om en mindre volym per pass skulle ge något. Säg starta varje pass med 4-5 knäböj.

Kanske därför många får resultat av SL 5x5...

Guddi
2011-02-19, 10:27
Du behöver ju inte nödvändigtvis köra knäböj varje gång. Marklyft och rodd fungerar antagligen bra de med. Tyvärr tittar man nästan alltid på knäböj/benpress och bicepskurl i den här typen av studier så jag kan inte säga något säkert.

Deltagarna i studien utförde dessutom endast 2 set kurls för armarna. Det är möjligt att den lilla effekten som höjda hormonnivåer kan ha gett på hypertrofin i biceps inte hade gått att märka om man kört en lite mer normal volym på biceps, typ 3-5 set istället.

Men det är intressanta resultat. De visar på att den tillfälliga höjningen faktisk kan ha en betydande effekt, om upplägget är anpassat utefter det. Men samtidigt hade man kanske fått en större ökning i alla muskler om man lagt upp träningen med fokus på andra variabler. Att köra 9x10 set för stora muskelgrupper varje gång innan man kör mindre kan nog göra att man blir lite seg efter ett tag :)

Men kör man helkroppspass kanske man kan vinna lite på att först köra stora muskelgrupper och sist de små. Fast det är ju så man kör ändå, även om man inte känner till den här möjliga effekten...

Sniggel
2011-02-19, 10:33
Om jag ska köra efter optigoat-tänk så kan det här förklara varför jag ökade mina bänpressrekord så bra en period där jag alltid inledde passen med antingen knäböj eller marklyft, följt av bänkpress ;)

Just nu kör jag faktiskt knäböj varje pass följt av vader så vi får väl se om någonting händer :P

mikaelj
2011-02-19, 10:47
Du behöver ju inte nödvändigtvis köra knäböj varje gång. Marklyft och rodd fungerar antagligen bra de med. Tyvärr tittar man nästan alltid på knäböj/benpress och bicepskurl i den här typen av studier så jag kan inte säga något säkert.

Deltagarna i studien utförde dessutom endast 2 set kurls för armarna. Det är möjligt att den lilla effekten som höjda hormonnivåer kan ha gett på hypertrofin i biceps inte hade gått att märka om man kört en lite mer normal volym på biceps, typ 3-5 set istället.

Men det är intressanta resultat. De visar på att den tillfälliga höjningen faktisk kan ha en betydande effekt, om upplägget är anpassat utefter det. Men samtidigt hade man kanske fått en större ökning i alla muskler om man lagt upp träningen med fokus på andra variabler. Att köra 9x10 set för stora muskelgrupper varje gång innan man kör mindre kan nog göra att man blir lite seg efter ett tag :)

Ang. set: vanligtvis brukar det talas om 2-5 set men inte direkt något om intensitet, eller densitet (utfört arbete per tid). Det borde ju också spela in. Vad är den avgörande faktorn för "antalet set"? Uppnå full aktivering? Det borde du i så fall kunna nå med t ex restpause, eller 5-10 set treor-femmor. Och så vidare.

hejhopp79
2011-02-19, 10:54
Kanske bara jag som missuppfattat då. Jag har sen länge hört talats om hypotesen men av det jag lärt mig på kolo är det tvärtom skitsnack och att det inte finns något som stödjer det.
(Vilket också var fallet tidigare).


http://traningslara.se/hojning-av-anabola-hormon-genom-styrketraning/

Forskning är inte alltid så svart/vitt som du verkar tro.

Man lyckas inte alltid bevisa hypoteser vetenskapligt, fastän de stämmer i teorin och man misstänker att de gäller in vivo också.

ceejay
2011-02-19, 11:45
böj varje dag, opti varje dag.

+1

Fordon
2011-02-19, 11:49
Är det nu folk kommer fokusera mer på benträningen än armträningen för att få armarna att växa.. :D

Ganymedes
2011-02-19, 12:17
Rimmar ju gott med rådet att träna stora muskelgrupper först. Kör alltid ben först på pass 1 och rygg först på pass 2 (halvkroppsplitt just nu). Om det "fungerar" får vi väl se över tid, men gott när det tycks finnas ytterligare belägg för att man gör rätt.

Salus
2011-02-19, 12:21
Väldigt tveksamt att stöt skulle fungera bra. Det handlar inte bara om att aktivera en stor andel muskelmassa. Du ska göra det med en hög volym under kort tid också. Oftast handlar det om 3x10 med 1 min vila ungefär. I denna studien använde de dessutom 3 olika övningar. så 9x10 med en minuts vila körde deltagarna.

Iofs kan man köra 10 reps stöt med om man känner för det men det är inget jag skulle rekommendera.


kanske menade ol stöt?

hejhopp79
2011-02-19, 12:44
Det här visar ju bara mer av knäböjens förträfflighet som styrkeövning. Den är typ övningarnas Chuck Norris.

Dotpec
2011-02-19, 12:53
Japp det blir till att börja träna mer Chuck Norris nu då.

Anders The Peak
2011-02-19, 13:15
Det finns ett gammalt talesätt som säger basövningar före isolationsövningarna ger bäst utdelning. När det gäller akuta hormonpåslag så är det både bevisat och motbevisats i för många studier för att man ska kunna känna sig bekväm i någon ståndpunkt.

Matsa
2011-02-19, 13:24
Väldigt tveksamt att stöt skulle fungera bra. Det handlar inte bara om att aktivera en stor andel muskelmassa. Du ska göra det med en hög volym under kort tid också. Oftast handlar det om 3x10 med 1 min vila ungefär. I denna studien använde de dessutom 3 olika övningar. så 9x10 med en minuts vila körde deltagarna.

Iofs kan man köra 10 reps stöt med om man känner för det men det är inget jag skulle rekommendera.

Den lilla detaljen missade jag, så går det när man skumläser saker.

kanske menade ol stöt?

Ja, jag menade OL stöt med sittvändning och hela köret men jag vet inte om det skulle förändra det Guddi skrev. Det är ju ingen övning man gärna reppar i på det viset.

Böj varje dag, opti varje dag.

Ja, så länge det är 3x10 med kort vila, tydligen. Du får höja repsen lite om du vill vara opti! ;)

Anders The Peak
2011-02-19, 13:32
Den lilla detaljen missade jag, så går det när man skumläser saker.



Ja, jag menade OL stöt med sittvändning och hela köret men jag vet inte om det skulle förändra det Guddi skrev. Det är ju ingen övning man gärna reppar i på det viset.



Ja, så länge det är 3x10 med kort vila, tydligen. Du får höja repsen lite om du vill vara opti! ;)

Som sagt det här är inget nytt utan du kan läsa om det i ett kompendium (http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CB0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.spjutforum.se%2Fres%2Fdefault %2Fsok_styrketraning.pdf&ei=8LdfTazeJ8ehOsP7ofsN&usg=AFQjCNGEXNI_RkRfmTUmHgN-S0qwdP6-AQ)från en konferens i Eskilstuna den 1–3 december 1995 som handlade om styrketräning.

Det den här studien (GRUBS) påtalar är vad rätt volym är som krävs för att eventuellt ge rätt hormonsvar på träningen. Om man tränar för mycket försämras svaret och man stagnerar och hamnar i ett läge som kallas överträning.

tntballe
2011-02-19, 13:52
Ja, så länge det är 3x10 med kort vila, tydligen. Du får höja repsen lite om du vill vara opti! ;)

Jag läste inte den delen om antal reps så det är lugnt, jag är fortfarande opti.

Matsa
2011-02-19, 13:58
Som sagt det här är inget nytt utan du kan läsa om det i ett kompendium (http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CB0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.spjutforum.se%2Fres%2Fdefault %2Fsok_styrketraning.pdf&ei=8LdfTazeJ8ehOsP7ofsN&usg=AFQjCNGEXNI_RkRfmTUmHgN-S0qwdP6-AQ)från en konferens i Eskilstuna den 1–3 december 1995 som handlade om styrketräning.

Det den här studien (GRUBS) påtalar är vad rätt volym är som krävs för att eventuellt ge rätt hormonsvar på träningen. Om man tränar för mycket försämras svaret och man stagnerar och hamnar i ett läge som kallas överträning.

Jo, jag vet. Jag har sett detta dyka upp i diverse olika artiklar etc sedan ganska länge och det har stötts och blötts hur väsentligt det är. Däremot har jag inte sett det kompendiet tidigare, det verkar intressant så tack ska du ha för länken.

Danne2k
2011-02-19, 15:55
Varför ska du alltid övertolka så kraftigt? Det är skillnad på en obevisad, men inte orimlig, hypotes och "skitsnack". Den här hypotesen finns ju och har funnits länge men den har varit svårt att utforska. Nu har vi ytterligare ett fynd att addera till den sammantagna evidensen.

Jag har en tendens att uttrycka mig drastiskt, det får ni tyvärr leva med.

Allt jag menade var att jag hade fått en (felaktig) uppfattning om att denna hypotes var vetenskapligt motbevisad, vilket såklart var fel.

dondimpen
2011-02-19, 17:02
Måste man träna benen till en viss trötthetsgräns eller räcker det att cykla till gymmet??

King Grub
2011-02-19, 17:06
Cykling har inget med ämnet att göra.

spoonchest
2011-02-19, 17:14
Känns som om vissa försöker vara såpass "opti" att det får motsatt effekt... ;)

Det kallas att vara "koloit" :D

Eddie Vedder
2011-02-19, 18:04
Jag har en tendens att uttrycka mig drastiskt, det får ni tyvärr leva med.

Ingen har problem med ditt sätt att uttrycka dig. Men man kan ju inte ta för givet att en medlem skriver en sak men menar något annat. Det är ju däremot så att du kanske vinner på att lättare bli förstådd i diskussioner. :)

Ego
2011-02-19, 18:22
Den stora frågan för mig är om dessa minimala ökningar i hormonnivåer är tillräckliga för att göra någon signifikant skillnad. Det krävs suprafysiologiska mängder för att åstadkomma tillräcklig effekt.

z_bumbi
2011-02-19, 19:00
Att köra 9x10 set för stora muskelgrupper varje gång innan man kör mindre kan nog göra att man blir lite seg efter ett tag :)

Det är iofs en helt normal volym även om man räknar med att köra en mindre övning efteråt

hejhopp79
2011-02-19, 21:31
Det är iofs en helt normal volym även om man räknar med att köra en mindre övning efteråt

Det jag tänkte också. Ett par set bicepscurls efter 9 set ben är inga problem för det mesta

Pintan
2011-02-19, 21:43
Det jag tänkte också. Ett par set bicepscurls efter 9 set ben är inga problem för det mesta

Nej kanske inte, men att köra 9x10 flera ggr i veckan kan nog bli jobbigt;)

mentzer
2011-02-20, 07:32
Kanske börja överkroppspassen med att supersetta militärpress med chins och bänkpress med rodd?

revilo
2011-02-20, 09:42
Att ben före armar var fördelaktigt är alltså klart, men hur fördelaktigt? Växer armarna dubbelt så snabbt eller växer de med en faktor 1.000000000006?

Känns som en rätt viktig fråga, om man nu ska försöka dra några fördelar av denna upptäckt i praktiken.

Ego
2011-02-20, 09:54
Kanske börja överkroppspassen med att supersetta militärpress med chins och bänkpress med rodd?

Jag är lite osäker på om det är så bra ide med tanke på att rodd kommer att påverka "tightness" i din bänksetup - generella stabiliteten i axelregionen. Men spekulationer kan göras för båda fallen:

- Sämre setup för musklerna är utröttade.
- Bättre setup för musklerna är pre-aktiverade.
- Bättre aktivering i tränade musklerna efter man slagit ut deras antagonist som inte "håller emot" längre.
osv.

Det finns många program som är baserade på agonist/antagonist parande, men just bänkpress och rodd kombo vet jag inte om jag är så förtjust i. Många verkar bara lägga sig på bänken och "bänka", tekniskt sett är det en svår övning och lägga sig dit med andningen uppe i rumpan och trötta ryggmuskler...vet inte om jag skulle föredra det, speciellt om man plockar någorlunda fina vikter.

z_bumbi
2011-02-20, 10:30
Nej kanske inte, men att köra 9x10 flera ggr i veckan kan nog bli jobbigt;)

Om det bara är böj som ger den effekten så kan det bli slitigt att köra det mer än två gånger i veckan men är det stora övningar generellt så är det ju inga som helst problem.

Lillgrabben
2011-02-20, 10:43
Frågan jag ställer mig är huruvida det skulle ge verkliga resultat på styrka eller volym , eller om resulaten mest är teoretiskt tänkbara.

Ett problem jag kan tänka mig är att den tränande kommer att ha svårt att kunna ta i rekorderligt & att ha tillräcklig fokus i övriga träningen om han / hon först tränat ett aptungt benpass med både rejäl volym & vikt.

Nu är ju förvisso just armträning inte speciellt krävande, så ben / armkombon kanske funkar bra...:)

Hemi
2011-02-20, 11:53
Vare sig det blir någon skildnad eller inte tycker jag att det är ett bra sätt att träna på, det skall kännas att man jobbat efter träningen, det tycker jag inte att det gör om man bara tränat armar, grepp, nacke eller något liknande. Det skall liksom kännas i hela kroppen, lungor och allt, annars får det vara för min del.

dondimpen
2011-02-20, 16:26
Cykling har inget med ämnet att göra.

Nej precis. men min fråga gäller om man måste träna benen till en viss trötthet innan hormonpåslaget "kommer"

Hemi
2011-02-20, 16:32
Nej precis. men min fråga gäller om man måste träna benen till en viss trötthet innan hormonpåslaget "kommer"

Funderar själv över samma sak, funkar några set "russian hockey deadlifts", "kettlebell svingar", vadträng, där en mindre eller stabiliserande del ben involveras, osv? Fast sånt är förstås svårt att svara på och jag antar att det gäller tyngre styrketräning först och främst.

Hemi
2011-02-20, 16:35
Förresten finns det ju rullstolsburna och andra som inte tränar ben alls men ändå har sjyssta överkroppar så det förslår, bara så man inte övertolkar.

TheGhr
2011-02-20, 18:54
Funderar själv över samma sak, funkar några set "russian hockey deadlifts", "kettlebell svingar", vadträng, där en mindre eller stabiliserande del ben involveras, osv? Fast sånt är förstås svårt att svara på och jag antar att det gäller tyngre styrketräning först och främst.

Jo det är en bra och viktig fråga. Inledde själv idag pga denna tråd mitt rygg/bicce-pass med ett(1) set benböj ca. 8 reps inte ens till PF pga att jag har ben imorgon egentligen.

Giljotinen
2011-02-20, 19:02
att curla 30kgshantlarna kändes mycket lättare än vanligt idag efter frontböj och benpress :D

Lars Brinkhoff
2011-05-03, 08:16
Lyle McDonald verkar inte så imponerad av studien:
Ok, so now we have two disagreeing papers, what’s going on? In the study described in Casein Hydrolysate and Anabolic Hormones and Growth – Research Review, training legs with arms had no impact on size gains. In this study, there was a difference although an odd one (only part of the arm showed a differential growth) with a very very slight difference gain in strength [...]

So what’s the conclusion of all of this? Honestly, I’m not sure. The difference in strength gains was minimal and I can’t make any more sense of the size gains, especially the weird differential size gains seen in different ‘parts’ of the biceps, than the researchers did. Small group size, measurement error, just variability in all of this.
http://www.bodyrecomposition.com/research-review/physiological-elevation-of-endogenous-hormones-results-in-superior-strength-training-adaptations-research-review.html

Eddie Vedder
2011-05-03, 08:23
Lyle McDonald verkar inte så imponerad av studien:

http://www.bodyrecomposition.com/research-review/physiological-elevation-of-endogenous-hormones-results-in-superior-strength-training-adaptations-research-review.html

Jacob skrev om samma. Och jag skrev om den i BODY men där finns ju tyvärr begränsat utrymme för att diskutera den ingående. Men jag har ju läst igenom och dels är det ju så att benpasset är ganska rejält. Knappast något man genomför bara för att boosta armträningen. I så fall snarare om man tänker tvärtom, det vill säga när man kör ett mördarpass för ben kanske det skulle kunna finnas en liten fördel med att förlägga sin armträning i slutet där. Och zonerna som de delat upp musklerna i är ju ganska godtyckliga, helt enkelt uppdelad i delar där man tittat på tillväxten i muskelns olika delar. Och man pratar om relativa ökningar som inte säger så mycket som man kanske kan tro.

Och nej skillnaderna är inte stora men det kan man ju inte förvänta sig heller.

http://traningslara.se/trana-benen-fore-armarna-for-battre-resultat/

BonkyBo
2011-05-03, 08:39
Rent generellt så är det ju så att om man ska planera sin träning efter studier så får man planera rätt länge. Studie A säger bu och studie B säger bä, man sliter sitt hår och optinojjar sönder hela upplägget.

Det känns som att en hel del folk här vänder kappan efter vinden helt utan eftertanke. Ena dagen är det larv (inte det som de kunniga säger, men ofta det som de som läser får för bedömning) att träna ben före biceps, för att sedan nästa dag efter en studie har kommit tvärvända och säga att det är kung!

Självfallet är det viktigt med studier och de diskutioner som efterföljer, men man kan bli tokig för mindre på folk som studsar mellan program och upplägg som galna LSD-kaniner innan de ens har gett det aktuella programmet/planeringen tid att ge resultat.

// End rant

panzerpig
2011-05-03, 11:13
Rent generellt så är det ju så att om man ska planera sin träning efter studier så får man planera rätt länge. Studie A säger bu och studie B säger bä, man sliter sitt hår och optinojjar sönder hela upplägget.

Det känns som att en hel del folk här vänder kappan efter vinden helt utan eftertanke. Ena dagen är det larv (inte det som de kunniga säger, men ofta det som de som läser får för bedömning) att träna ben före biceps, för att sedan nästa dag efter en studie har kommit tvärvända och säga att det är kung!

Självfallet är det viktigt med studier och de diskutioner som efterföljer, men man kan bli tokig för mindre på folk som studsar mellan program och upplägg som galna LSD-kaniner innan de ens har gett det aktuella programmet/planeringen tid att ge resultat.

// End rant

+1
bra artikel:
http://www.ampedtraining.com/2011/knowledge/dealing-uncertainty-training

lirberr
2011-05-03, 16:15
Funkar det inte lika bra att köra mark innan biceps och typ tung bänkpress innan triceps?

Eddie Vedder
2011-05-03, 16:38
Funkar det inte lika bra att köra mark innan biceps och typ tung bänkpress innan triceps?

Om hypotesen om förhöjda anabola hormon från basövningar "smittar" på små muskler så borde det ju funka ja. Hypotesen i sig är ju inte specifik för benträning plus biceps. Men det är i alla fall vad man testade här. :)

lirberr
2011-05-03, 18:04
Om hypotesen om förhöjda anabola hormon från basövningar "smittar" på små muskler så borde det ju funka ja. Hypotesen i sig är ju inte specifik för benträning plus biceps. Men det är i alla fall vad man testade här. :)

Isf känns det lite skitsamma enligt mig, då nästan alla börjar sina pass med basövningar.

Jag ska nog börja tänka på det lite mer ändå.

King Grub
2013-02-27, 16:38
Does resistance exercise order affect hormone availability? Participants performed arm exercise before and after leg exercise. Hormone delivery was estimated by multiplying brachial artery blood flow and hormone concentrations. Blood flow increased after arm (276%) and leg (193%; both p < 0.001) exercise. Testosterone, growth hormone, and insulin-like growth factor 1 showed with distinct delivery patterns between conditions; however (interactions all p < 0.001), net exposure was similar. The anabolic potential of postexercise hormones was not affected by exercise order.

Appl Physiol Nutr Metab. 2013 Feb;38(2):220-6. Resistance exercise order does not determine postexercise delivery of testosterone, growth hormone, and IGF-1 to skeletal muscle.

Coffe
2015-12-01, 10:16
Appl Physiol Nutr Metab. 2013 Feb;38(2):220-6. Resistance exercise order does not determine postexercise delivery of testosterone, growth hormone, and IGF-1 to skeletal muscle.

Trådnekrofili på hög nivå men, detta innebär alltså att det kvittar om man kör basövningen före eller efter småmusklerna, så länge man kör basövningarna?