handdator

Visa fullständig version : Effekten av HMB på kroppsammansättningen hos elitvolleybollspelare


King Grub
2011-02-18, 12:20
The use of ergogenic nutritional supplements is becoming inseparable from competitive sports. β-Hydroxy-β-Methylbutyric acid (HMB) has recently been suggested to promote fat-free mass (FFM) and strength gains during resistance training in adults. In this prospective randomized, double-blind, placebo-controlled study, we studied the effect of HMB (3 g/day) supplementation on body composition, muscle strength, anaerobic and aerobic capacity, anabolic/catabolic hormones and inflammatory mediators in elite, national team level adolescent volleyball players (13.5-18 years, 14 males, 14 females, Tanner stage 4-5) during the first 7 weeks of the training season. HMB led to a significant greater increase in FFM by skinfold thickness (56.4 ± 10.2 to 56.3 ± 8.6 vs. 59.3 ± 11.3 to 61.6 ± 11.3 kg in the control and HMB group, respectively, p < 0.001). HMB led to a significant greater increase in both dominant and non-dominant knee flexion isokinetic force/FFM, measured at fast (180°/sec) and slow (60°/sec) angle speeds, but had no significant effect on knee extension and elbow flexion and extension. HMB led to a significant greater increase in peak and mean anaerobic power determined by the Wingate anaerobic test (peak power: 15.5 ± 1.6 to 16.2 ± 1.2 vs. 15.4 ± 1.6 to 17.2 ± 1.2 watts/FFM, mean power: 10.6 ± 0.9 to 10.8 ± 1.1 vs. 10.7 ± 0.8 to 11.8 ± 1.0 watts/FFM in control and HMB group, respectively, p < 0.01), with no effect on fatigue index. HMB had no significant effect on aerobic fitness or on anabolic (growth hormone, IGF-I, testosterone), catabolic (cortisol) and inflammatory mediators (IL-6 and IL-1 receptor antagonist). HMB supplementation was associated with greater increases in muscle mass, muscle strength and anaerobic properties with no effect on aerobic capacity suggesting some advantage for its use in elite adolescent volleyball players during the initial phases of the training season. These effects were not accompanied by hormonal and inflammatory mediator changes.

Eur J Appl Physiol. 2011 Feb 16. The effect of HMB supplementation on body composition, fitness, hormonal and inflammatory mediators in elite adolescent volleyball players: a prospective randomized, double-blind, placebo-controlled study.

Lillleif
2011-02-18, 12:48
HMB verkar ju fortsätta övertyga. Finns det någon studie gjord på hur HMB kan tänkas påverka under perioder av kaloriunderskott?

mangemani
2011-02-18, 13:38
ena stunden funkar det inte(rent skit) och nästa så funkar det.
för flera år sedan när jag typ var ny reggad här,så sa jag att jag intog HMB med mina andra tillskott.
man blev nästan hånad och man fick 1000 "varför" man tog det,fick då även reda på att det var pengarna i sjön.
men nu helt plötsligt så verkar det funka,rätt så komiskt

Sheogorath
2011-02-18, 13:55
Är 3 g ett bra riktmärke? Finns det goda skäl till att dosen eller doserna skall placeras på ett givet ställe under dagen/i förhållande till träningspasset?

Pepz
2011-02-18, 14:28
frågan är om det fungerar lika bra på en som har ett högt proteinintag eller som redan supplementerar med BCAA/EAA

Sheogorath
2011-02-18, 15:50
frågan är om det fungerar lika bra på en som har ett högt proteinintag eller som redan supplementerar med BCAA/EAA

Jag tänkte faktiskt på samma sak. Den intressanta frågan är om en leucin-rik kost tar bort den extra boosten som HMB ger.

Eddie Vedder
2011-02-18, 15:57
men nu helt plötsligt så verkar det funka,rätt så komiskt

Ja och idag är jorden rund, rätt så komiskt. ;) Skämt åsido, när det gäller kosttillskottsstudier är det ju alltid samma problem. Väldigt få deltagare i studierna, inte helt applicerbara träningsupplägg, kanske inte alltid så relevanta studiedeltagare (avseende träningsnivå) samt att man undersöker helt olika variabler i olika studier (kroppssammansättning, styrketrestation, uthållighet, explosivitet, muskelmassa etc.) och andra grejer. Så då blir ju även den sammantagna evidensen svårtolkad, oavsett mängden studier kan man ju inte veta mer än vad de enskilda studierna ger möjlighet till. :)

Om jag inte glömmer (vilket jag med99% säkerhet kommer göra:D) så ska jag försöka läsa den. Intressant att veta hur kosten kontrollerats, proteinrikt eller ej? Och hur man blindat. HMB ska ju smaka skit har jag hört.

Rikard Jansson
2011-02-18, 16:32
@Eddie: kapslat smakar ingenting :D Dock så är det ju fortfarande problemet med de eventuella hmb-raparna ...

hejhopp79
2011-02-18, 16:51
HMB i pulverform smakar absolut inte gott, men det ska ju bara ner liksom.

Med tanke på hur billigt HMB är så borde det vara mer populärt

Sniggel
2011-02-18, 17:11
Jag tänkte faktiskt på samma sak. Den intressanta frågan är om en leucin-rik kost tar bort den extra boosten som HMB ger.

Har för mig att jag läst att "den vanliga dosen HMB" motsvarar metaboliter från 100g leucin. Någon som kan bekräfta detta?

WHITEFOLKS
2011-02-18, 17:13
tror det är 1g hmb "=" 50g leucin.

Onigiri
2011-02-18, 19:08
Oj. Ett "halvkilo" leucin om dagen för min del då. Feels good man.

exevision
2011-02-18, 19:34
Jag blir då inte klok på om HMB fungerar på en tränad person.
Men man kanske skulle prova att ta HMB före träningen ist för EAA och endast EAA efter.
Men som sagt, man blir ju inte klok på om det är possitivt eller negativt med HMB.

Kischen
2011-02-18, 19:41
Jag blir då inte klok på om HMB fungerar på en tränad person.
Men man kanske skulle prova att ta HMB före träningen ist för EAA och endast EAA efter.
Men som sagt, man blir ju inte klok på om det är possitivt eller negativt med HMB.

Vad är det negativa? Förutom den sjukt vidriga smaken då *spy*

exevision
2011-02-18, 19:48
Vad är det negativa? Förutom den sjukt vidriga smaken då *spy*

Ser att jag missförstod en artikel om HMB

Men jag hittade en annan bra artikel om HMB
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2245953/

hejhopp79
2011-02-18, 22:16
Grub har tidigare även postat en review-artikel på HMB vill jag minnas och något mer.

Verkar finnas en hel del evidens för att det är ett gynnsamt tillskott i träningssammanhang

exevision
2011-02-24, 22:21
Har för mig att jag läst att "den vanliga dosen HMB" motsvarar metaboliter från 100g leucin. Någon som kan bekräfta detta?

Bara lite nyfiken. Varför undrar du om det?

Sniggel
2011-02-25, 05:45
Bara lite nyfiken. Varför undrar du om det?

Pga denna frågan:

Jag tänkte faktiskt på samma sak. Den intressanta frågan är om en leucin-rik kost tar bort den extra boosten som HMB ger.

Om det krävs 150g leucin för att få samma effekt som 3 g HMB ger. Då måste man äta sjukt stora mängder protein. Det var därför jag undrade.

Sheogorath
2011-02-25, 06:09
Om det krävs 150g leucin för att få samma effekt som 3 g HMB ger. Då måste man äta sjukt stora mängder protein.

Rimligen (?) borde det finnas ett "tak" för hur mycket leucin som verkligen ger extra effekt. Kanske är detta redan "mättat" om man drar i sig >250 g protein per dag, varav en stor del fullvärdigt, och på detta t.o.m. kanske också BCAA eller EAA. Jag har faktiskt ingen aning. Men rimligen borde "mer är bättre" inte gälla i evighet för leucin. Vore intressant med en undersökning på HMB på personer som håller Kolo-diet och drar i sig fria aminosyror kring träningen.

Sniggel
2011-02-25, 06:19
Jepp. Hade varit väldigt intressant.

Intressant hade också varit om man kan uppnå ett sorts "tak" på ett lägre proteinintag om man nyttjar EAA och HMB. T ex att man kan ligga på en sådär 150g protein totalt (under diet) och inte ha nytta av mer protein så pga att en del av intaget är från EAA och HMB ingår. Då kan det bli lättare att hålla ett lågt kaloriintag (om man bortser från mättnaden som ett högt proteinintag kan ge).

Sheogorath
2011-02-25, 06:55
Jepp. Hade varit väldigt intressant.

Intressant hade också varit om man kan uppnå ett sorts "tak" på ett lägre proteinintag om man nyttjar EAA och HMB. T ex att man kan ligga på en sådär 150g protein totalt (under diet) och inte ha nytta av mer protein så pga att en del av intaget är från EAA och HMB ingår. Då kan det bli lättare att hålla ett lågt kaloriintag (om man bortser från mättnaden som ett högt proteinintag kan ge).

:thumbup: Mer Kolo-studier till folket!

Cerberus
2011-02-25, 20:45
HMB är ju himla gott annars! Bra att grogga med!

Jag är då inte övertygad att HMB gör nåt märkbart som rättfärdigar kostnaden. Köper hellre mer protein. Men jag är en fattiglapp också :P

Har prövat HMB ett par ggr och de som känner till min historia på kolo vet att jag varit rätt crazy, men det är fanimej det vidrigaste jag smakat.

hejhopp79
2011-02-25, 21:18
Pga denna frågan:



Om det krävs 150g leucin för att få samma effekt som 3 g HMB ger. Då måste man äta sjukt stora mängder protein. Det var därför jag undrade.

Sen är det kanske så att separat supplementering med HMB ger mer effekt än att få i sig motsvarande mängd från protein i kosten.

Black Label
2011-05-01, 23:52
eaa skulle man tydligen inte ta direkt före träningen enligt nya studier, gäller det HMB också

vicarious
2011-05-02, 07:24
eaa skulle man tydligen inte ta direkt före träningen enligt nya studier, gäller det HMB också

skippa HMB och lägg pengarna på något bättre om du inte redan köpt det. du kan ju alltid dela upp intaget före & efter träning.

Löpsko
2011-05-02, 22:42
skippa HMB och lägg pengarna på något bättre om du inte redan köpt det. du kan ju alltid dela upp intaget före & efter träning.



Kikade lite snabbt på vad HMB kostade i en webshop och det var 400kr/mån vilket lär förjävla dyrt.

Pepz
2011-05-03, 06:37
Kikade lite snabbt på vad HMB kostade i en webshop och det var 400kr/mån vilket lär förjävla dyrt.

HMB fx 6g om dagen =117kr /30dagar

smakar iof apa så kapslar ger 350kr/månad
Body science HMB

350 i månaden är inte dyrt imho om det nu har en märkbar effekt.
det är ju bara fem-sex öl på krogen ;)

Eddie Vedder
2011-05-03, 08:32
eaa skulle man tydligen inte ta direkt före träningen enligt nya studier, gäller det HMB också

Det finns ingen studie som säger att man inte ska ta det före.

agazza
2011-06-18, 15:24
Jag som just köpt både leucin och hmb.

Är det kanske lite overkill?

angående smaken blandar jag allt med den gröna NO-xplode. smakar i princip likadant. bara ett tips.

hejhopp79
2011-06-18, 16:43
skippa HMB och lägg pengarna på något bättre om du inte redan köpt det. du kan ju alltid dela upp intaget före & efter träning.

Har du läst studierna på HMB?

Personligen skulle jag lätt hellre ta HMB än EAA, eftersom man sällan lider brist på aminosyror i blodet om man äter protein i kolo-mängder.

Mina erfarenheter av HMB 3 veckor:

1) Bättre återhämtning
2) Man orkar mer träning utan att bli sliten
3) Blev hårdare (kan såklart vara inbillning)