handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på mitt upplägg "ny på forumet"


deblanche
2011-02-18, 00:48
Tjena alla goa och glada!

Viktor de Blanche var namnet!
Ålder: 20 årsinkomster
Längd: 188
Tränat sedan: Juli 2010
Vikt: 72kg
Vikt innan kost och träning startade: 61kg

Tänkte höra lite med er vad ni har för synpunkter på uppläggen jag velar emellan. Jag har i alla fall setat och försökt smida till någonting bra, men fastnade lite i grytan..

Nr1:
M: Bröst + Triceps
T: Ben + Mage
O: Vila
T: Axlar + Nacke
F: Biceps + Underarmar
L: Rygg + Mage
S: Vila

Nr2:
M: Bröst
T: Ben
O: Vila
T: Rygg
F: Biceps + Underarmar
L: Axlar + Mage
S: Vila

Min fråga som kanske inte framstår speciellt är vad som tros lämpas bäst? "självklart vet jag att det är enskilt upp till alla individer vad som passar bäst för deras muskelfibrer med mera, gener och hela den femman". Men det jag kan känna är att passen drar ut en del på tiden, ett bröst + tricepspass som jag ex kör nu kan dra sig kring 1½ timme, vilket kroppen kanske egentligen inte orkar med "blir lite kraftlös emot slutet".

Så tanken var då ifall det kanske lämpar just mig bättre med att dela in musklerna i dagvis så att jag verkligen kan lägga ner tid och engagemang på just den muskelgruppen.

Brukar inte maxa på för kung och fosterland och klara 2-3 reps utan brukar lägga ribban kring 10-12 repetitioner. Känner att det nog ger sig bättre i slutändan om man får träna upp en bra grund innan man gör som allt för många, börjar lyfta för tungt i tidigt skede och dra på sig skador med mera. Så just nu brukar jag som sagt ha lite flera repetitioner i mina set som består av 3-4 set per övning, och övningsantalet ligger runt 4-5 övningar per muskelgrupp.

Använder mig utav kontrollerade rörelser med bra stretch och kontakt vilket jag tycker ger optimal pump och ökning.

Som sagt, synpunkter på upplägget utav schema'N'. Bättre att dela in gruppvis under dagarna eller blanda muskelgrupper och utföra färre övningar?

Tack på förhand! hoppas få en bra vistelse på detta forum (Y)

Med vänlig hälsning
// deblanche :thumbup:

luderlasse
2011-02-18, 12:52
underarmar kan du köra på ryggpasset, biceps ska nog inte ligga så nära ryggpasset.
på axelpasset kan du köra triceps med
på bröstpasset kan du köra mage
Ben kan gott köras själv eftersom det tär på krafterna och innehåller många stora muskelgrupper.
lycka till

mikaelj
2011-02-18, 13:20
Eftersom du inte skriver något om mål och fortfarande (av vikten att döma) inte verkar ha kommit så långt rekommenderar jag StrongLifts.

http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/