handdator

Visa fullständig version : frysta bär, färska bär, dvärgbandmask?


kettlebellGuden
2011-02-17, 18:19
Nu går det ju, som alla vet, dvärgbandmask uppe i Sverige. Mig veterligen så plockas även de flesta av ICAs frysta bär (blåbär t.ex.) i de trakterna. Vågar man äta dem (pratar utan tillagning då)? Hur är det med andra bär? Svampar?

Sk1llz
2011-02-17, 19:00
Frystorkade bär är safe.

kettlebellGuden
2011-02-17, 19:02
Frystorkade bär är safe.

Frystorkade? Vet inte om det är frystorkade. Jag köper i låda i frysdisken. Frysta och osockrade. Hur får de dem till att bli safe? (-80C för att få död på krypet jue?!)

hejhopp79
2011-02-17, 19:48
Känns inte helt säkert, tänkte samma sak igår kväll.

Men alltså, chansen att du drabbas är ändå minimal. Det finns farligare saker att oroa sig för statistiskt sett.

agazza
2011-02-17, 19:56
Ät inte bär på ett tag borde väl inte vara allt för svårt?

kettlebellGuden
2011-02-17, 19:59
Ät inte bär på ett tag borde väl inte vara allt för svårt?

med "ett tag" så menar du "någonsin igen". Är parasiten här får vi aldrig bort den.


Jag ska fasiken mejla expert och fråga vad som gäller. Är mycket förtjust i bär (lätt 4-5 paket om året) så att leva utan dem verkar surt.

hejhopp79
2011-02-17, 20:00
med "ett tag" så menar du "någonsin igen". Är parasiten här får vi aldrig bort den.


Jag ska fasiken mejla expert och fråga vad som gäller. Är mycket förtjust i bär (lätt 4-5 paket om året) så att leva utan dem verkar surt.

4-5 paket .... om året?

Ristretto
2011-02-17, 21:16
4-5 paket .... om året?

try 5-10 i månaden.

daggermoon
2011-02-17, 21:27
Såvitt jag vet så rekomenderas det att tvätta bären för att ta bort smittorisken. Man kan nog utgå ifrån att de djupfrysta bär man köper i butik är tvättade.

kettlebellGuden
2011-02-17, 21:41
4-5 paket .... om året?

Jepp. Jag är inget vidare rädd för fruktos.

Såvitt jag vet så rekomenderas det att tvätta bären för att ta bort smittorisken. Man kan nog utgå ifrån att de djupfrysta bär man köper i butik är tvättade.

Good point. Man blir ju fan orolig iaf. :)

bear.flowertwig
2011-02-17, 22:48
Jepp. Jag är inget vidare rädd för fruktos.


Living on the edge.

http://farm3.static.flickr.com/2660/3719911263_7d4ddb2b67.jpg

noob76
2011-02-17, 23:45
1 hekto hallon innehåller bara 38 Kcal och är ett utmärkt komplement till lite kvarg eller keso som gott mellanmål eller efterrätt.

Känns skönt att man röstade nej till EU nu när resultatet av slopade gränskontroller så sakteligen börjar märkas, tvättade hallon är absolut ingen garanti för att de är bandmaskfria ! maskarna är ganska tåliga och alla bär med skrovlig yta blir inte säkrare för att de tvättas om det inte är med kokande vatten vi pratar om....

Många bär som säljs frysta i Sverige kommer desutom från Polen och Bosninen ! Läs själv på baksidan av påsen/paketet !

proteinsynthesis
2011-02-17, 23:48
4-5 paket .... om året?

Ja , 4-5 paket om året är ingenting. Jag brukar äta några matskedar blåbär till gröten så ofta jag kan, men det är lite dyrt om man inte kan plocka själv.

kettlebellGuden
2011-02-17, 23:48
Känns skönt att man röstade nej till EU nu när resultatet av slopade gränskontroller så sakteligen börjar märkas


Du tror alltså att rävarna har låtit bli att ta hit bandmasken pga. gränskontroller?

Kuriosa är ju annars att parasiten ursprungligen kommer från kyliga breddgrader och har vandrat sig söderut.. inte konstigt att den har tagit sig till Svarje.

Löpsko
2011-02-17, 23:59
En dum fråga kanske men.. hur vet ni att bären ni äter kommer från Sverige? Masken finns ju hela central-Europa och bären ni (och jag) äter kanske redan kommer ifrån ett land med mask..

kettlebellGuden
2011-02-18, 00:02
Det blir inga mer bär och svamp här inte. Maj gadd det gäller ju rimligtvis all frukt och grönsaker.

noob76
2011-02-18, 00:03
Bandmasken som nu är etablerad i Sverige kommer med största sannolikhet från alla tusentals hundar som smugglas hit helt utan vetärinärintyg , dessa hundar kommer från mellaneuropa och det är där bandmasken är tusenfallt vanligare än i Sverige - än så länge.

Rävarna som inte har till vana att simma till Malmö, har inte börjat göra det sista året heller :-)


Fråga en Österrikare eller Fransman om de brukar äta bär de plockat på en skogspromenad och de kommer titta på dig som om du var förståndshandikappad.

noob76
2011-02-18, 00:05
Löpsko : nästan alla frysta bär på ICA och COOP är utländska. av de paket jag har hemma i frysen nu är det Bosnien på 2 fabrikat och Polen på ett annat ( Eldorado björnbär ).

proteinsynthesis
2011-02-18, 00:12
Det blir inga mer bär och svamp här inte. Maj gadd det gäller ju rimligtvis all frukt och grönsaker.

Ja det är illa, snart kan man inte äta något förutom industriellt framtagen föda.

noob76
2011-02-18, 01:13
om man hettar upp bär och svamp genom kokning eller i ugnen så dör dvärgbandmasken, och på plantager där vilda djur och hundar EJ vistas finns ingen dvärgbandmask alls.

Sheogorath
2011-02-18, 08:05
Äsch, man behöver ju inte överdriva riskerna med sjukdomen. Parasiten penetrerar tarmväggen och tar sig till lever och lungor där de bildar blåsor sprängfyllda med mask. Dessa blåsor växer tills de spricker, och då dör man av anafylaktisk chock. Så det är ju inte det att det är en särskilt otrevlig sjukdom egentligen.

Nitrometan
2011-02-18, 08:33
Äsch, man behöver ju inte överdriva riskerna med sjukdomen. Parasiten penetrerar tarmväggen och tar sig till lever och lungor där de bildar blåsor sprängfyllda med mask. Dessa blåsor växer tills de spricker, och då dör man av anafylaktisk chock. Så det är ju inte det att det är en särskilt otrevlig sjukdom egentligen.

Nej, det är ju inte som att man dör av det... Eh. OK. :(

Pratade med en infektionsläkare som sa att det kan ta 5-15 år innan man dör efter att ha blivit infekterad med masken.

Hejnomax
2011-02-18, 15:57
Hur många blir smittade? Hur många av dom dör?

Eddie Vedder
2011-02-18, 16:02
Hur många blir smittade? Hur många av dom dör?

Lite allmän info:

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Zoonoser/Ravens-dvargbandmask-Echinococcus-multilocularis/Ravens-dvargbandmask---samlat/

http://www.smi.se/nyhetsarkiv/2011/fynd-av-ravens-dvargbandmask-i-sverige/

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/omdjurenblirsjuka/smittsammadjursjukdomar/dvargbandmask.4.14121bbd12def92a91780005474.html

z_bumbi
2011-02-18, 16:09
Du tror alltså att rävarna har låtit bli att ta hit bandmasken pga. gränskontroller?

Den mest troliga smittvägen är från smuggelhundar och/eller idioter som inte avmaskar enligt reglerna. Bandmasken finns inte i Finland eller Norge så smittan måste komma från öst (baltikum) eller söder och där är det ju som bekant vatten.

Hur många blir smittade? Hur många av dom dör?

1 på 1 miljon i lågriskområden och 10 på 1 miljon i högriskområden och per år. Förhållandet mellan "lindriga" symptom dvs att leverns slås ut så att den måste ersättas jämfört med dödsfall har jag inte sett någonstans.

Mell
2011-02-18, 16:10
Från http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/echinokockinfektion/ :



I Sverige har det aldrig rapporterats något inhemskt smittat fall av sjukdom hos människa orsakad av rävens dvärgbandmask.

kettlebellGuden
2011-02-18, 16:12
Den mest troliga smittvägen är från smuggelhundar och/eller idioter som inte avmaskar enligt reglerna. Bandmasken finns inte i Finland eller Norge så smittan måste komma från öst (baltikum) eller söder och där är det ju som bekant vatten.




Right.. What's your point? Det hade knappast hindrats av den, i princip, obefintliga gränskontroll danmark->sverige som fanns innan EG-medlemskapet.

z_bumbi
2011-02-18, 16:25
Från http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/echinokockinfektion/ :

Det är iofs inte så konstigt då det var det första konstaterade fallet i Sverige på djur.

Right.. What's your point? Det hade knappast hindrats av den, i princip, obefintliga gränskontroll danmark->sverige som fanns innan EG-medlemskapet.

Du frågade om räven brydde sig om gränskontroller och svaret på det är att räven har troligen ganska lite med spridningen att göra.

Visst var mängden kontrollen ganska låg även tidigare men när standard är att djuren ska sitta i karantän så minskar det chanserna att få in ett antal sjukdomar för det betydligt lättare att övervaka. Flera individer som inte följer rutinerna ökar helt enkelt smittorisken och idag när folk importerar hundar eller köper smuggelhundar utan att följa det som rekommenderas så blir det ett stort hot. Den aktuella sjukdomen är inte heller direkt den värsta som dykt upp i Sverige de senaste åren och har vi riktigt otur så kan både människor, hundar och andra djur drabbas betydligt värre.

Mell
2011-02-18, 18:01
Det är iofs inte så konstigt då det var det första konstaterade fallet i Sverige på djur.


Jag tyder det även som att ingen i Sverige har blivit smittade av bär som importerats hit.

Crocker
2011-02-18, 18:12
Jag tyder det även som att ingen i Sverige har blivit smittade av bär som importerats hit.
Om den hittas i December 2010, lär de första dödsfallen komma om minst 4-5 år. Såklart märks inget än.

z_bumbi
2011-02-18, 19:05
Jag tyder det även som att ingen i Sverige har blivit smittade av bär som importerats hit.

Det var en tolkning jag inte tänkte på, jag ska kolla om jag hittar en förklaring som kan berätta vad som är den rätta tolkningen.

Hejnomax
2011-02-18, 19:29
Om den hittas i December 2010, lär de första dödsfallen komma om minst 4-5 år. Såklart märks inget än.

Haha fyyy fan

kettlebellGuden
2011-02-18, 19:37
Visst var mängden kontrollen ganska låg även tidigare men när standard är att djuren ska sitta i karantän så minskar det chanserna att få in ett antal sjukdomar för det betydligt lättare att övervaka. Flera individer som inte följer rutinerna ökar helt enkelt smittorisken och idag när folk importerar hundar eller köper smuggelhundar utan att följa det som rekommenderas så blir det ett stort hot. Den aktuella sjukdomen är inte heller direkt den värsta som dykt upp i Sverige de senaste åren och har vi riktigt otur så kan både människor, hundar och andra djur drabbas betydligt värre.

Jag vet inte särskilt mycket om standarder förr och nu rörande det här. För mig ser det dock väldigt mycket ut som att gränskontrollen här i söder är identisk med vad den var tidigare - största skillnaden är att vi nu har en bro så olaglig import av allt möjligt har ökat pga. den och knappast pga. EU-medlemskap.

Jag har lite svårt att tänka mig att uppblomstrandet av nya smitthärdar i landet primärt skulle bero på något som EU-medlemskap. Jag tror ju mer på faktumet att svenska medborgare är mer rörliga globalt nu jmf. med pre-1994 är en större bov när det gäller import av nya-gamla arter (som t.ex. kackerlackor och vägglöss) och sjukdomar.

Smuggelhundar (-vapen, -tobak, -sprit, -människor, -knark) har det ju knappast varit någon brist på innan 1994.. gräns Danmark/Sverige har ju aldrig funnits. Den radikala ökningen har kommit med att man plötsligt kan åka tåg/lastbil/bil (galenskap att det inte går att cykla!) över Öresund och slipper smuggla båtvägen.

Hur det är uppe i norr har jag ärligt talat ingen aning om.. Är det någon nämnvärd olaglig import av saker där som inte kommer genom knutpunkten Skåne?

Librish
2011-02-18, 19:41
Om den hittas i December 2010, lär de första dödsfallen komma om minst 4-5 år. Såklart märks inget än.

Vad har något som hittats i Sverige med importerade bär att göra?

Naggande go!
2011-02-18, 19:44
Jobbigt!
Innebär detta att man borde börja koka alla bär man sen ska använda i tex gröt, yoghurt, smoothies osv?
Vill fan inte ha nån jäkla mask i mig!

kettlebellGuden
2011-02-18, 19:45
Jobbigt!
Innebär detta att man borde börja koka alla bär man sen ska använda i tex gröt, yoghurt, smoothies osv?
Vill fan inte ha nån jäkla mask i mig!

Det är ungefär exakt vad jag undrar över.

Tänker nu att det mycket möjligt rör all frukt och grönsaker med.

z_bumbi
2011-02-18, 20:04
Jag vet inte särskilt mycket om standarder förr och nu rörande det här.

Antalet smuggelhundarna och importen av hundar har ökat. En anledning att importen ökar tros vara att det inte kostar lika mycket och är betydligt enklare att importera. Iom slopade karantänskrav så kommer hundarna ut snabbare (i alla fall de som importeras lagligt) i samhället och kan smitta andra djur och människor.
När det inte finns något krav på karantän så går det inte att övervaka att avmaskning sker, förr fanns det i alla fall en chans att se till att det skedde när det skulle.
Smuggligen har också ett samband med minskade kontroller men den skulle möjligen har ökat i samma omfattning även om det funnits en starkare tullkontroll vid färjorna och bron. Där kan man bara sia om men klart är att den de facto har ökat och det rejält.
Det finns idag flera fall av hundsjukdomar som inte har förekommit tidigare och i många fall är det på import eller smuggelhundar de visar sig.

Den som smugglar eller köper en smuggelhund eller struntar i att sköta importen enligt reglerna riskerar alltså hälsan inte bara på sin hund och sig själva utan också alla andra hundar i närheten samt andra människor som kommer i kontakt med hunden eller de som den smittar.

Tullen
http://www.tullverket.se/innehallao/t/tipsaomhundsmuggling/faktakollframstavapnetmothundsmugglare.5.72911ef81 298935210b800042.html

Tullen har också en tipstelefon om man misstänker smuggelhundar.

Statens veterinärmedicinska
http://www.sva.se/navigera/Djurhalsa/Hund/Resande-hund---infektionssjukdomar/Kop-av-hund-fran-Europa/

"Den som köper en hund från utlandet skall se till att hunden verkligen avmaskas och vaccineras enligt gällande svenska införselregler innan införsel till Sverige."

noob76
2011-02-18, 21:45
Uppdrag Granskning visade för något år sedan en 1 timmas dokumentär som handlade om just smuggelhundar, det var ganska mycket i media om sjukdomarna då och många av de som varnade för dvärgbandmask och andra sjukdomar förlöjligade av "bättre vetande", visst är risken att bli smittad liten men det är en djävulsk sjukdom och i förlängningen påverkar det ju vårt sätt att nyttja allemansrätten och vår vana att vandra i skog och mark, det är trots allt ganska allvarligt om man ser detta över ett flerårsperspektiv.

Men vanliga odlade grönsaker och rotfrukter skall man absolut INTE oroa sig för att äta.

http://svt.se/2.37482/1.2164614/smugglingen_av_hundar_till_sverige_okar?lid=senast eNytt_403077&lpos=rubrik_2164614

http://svt.se/2.22620/1.2082513/okad_smuggling_av_smahundar?lid=senasteNytt_176501 4&lpos=rubrik_2082513

Tittar vi på forumet på SVT så var det många som vart rasande när Uppdrag Granskning kritiserade hundsmugglingen , undra vad dessa personer tycker nu ?

http://forum.svt.se/forum/diskutera-programmen/uppdrag-granskning/spanienhundarna-14-januari

Själv gillar jag djur men tycker det är idiotiskt att medvetet smuggla in smittade hundar som sprider smittorna vidare till människan och andra djur, nån jäkla måtta får det vara.

stevebc
2011-02-18, 21:55
Jag antar att Sverige fortfarande är ett lågriskområde. Jag såg på en karta att det främst var Centraleuropa som betraktades som högriskområde.

1 på miljonen? Jag kommer fortsätta äta mina frysta blåbär och hallon då förmodar jag. Rent instinktivt till folk som läser den här tråden, om ni hade ätit dessa bär dagligen, hade ni gått igenom besväret att tillaga dem före ätning? Ja eller nej?

CrazyJoeDavola
2011-02-18, 22:03
Anatar att bären sköljs innan det packeteras, skulle inte det räcka?

Crocker
2011-02-18, 22:15
Vad har något som hittats i Sverige med importerade bär att göra?
Oopsie, jag trodde han syftade på dödsfall. Tänkte konstigt. :em:

noob76
2011-02-18, 22:22
Crazyjoedavola : endast om bären sköljs med hetvatten och tryck dödas dvärgbandmasken då den lätt överlever sköljning med vanliga temperaturer, rotfrukter tvättar vi ju med hetvatten och högtryck av rent estetiska skäl men ett hallon ser väll inte så kul ut efter en högtryckstvätt......

Fru_Flisa
2011-02-19, 21:44
Risken känns rätt obefintlig...Polarica sköljer sina bär så att man skall inte behöva göra det själv har jag hört med dom tidigare...men när det kommer till parasiter är det ju värre än bakterier och larver. Även om det tar väck goda bakterier så kommer jag nog fortsättningsvis micra, den skulle ju dö om man kokar eller steker men jag antar 1 min på full effekt går lika bra.

stevebc
2011-02-19, 22:45
Risken känns rätt obefintlig...Polarica sköljer sina bär så att man skall inte behöva göra det själv har jag hört med dom tidigare...men när det kommer till parasiter är det ju värre än bakterier och larver. Även om det tar väck goda bakterier så kommer jag nog fortsättningsvis micra, den skulle ju dö om man kokar eller steker men jag antar 1 min på full effekt går lika bra.Ja, kanske lika bra. Brukar lägga dem i naturell yoghurt, och är de micrade så ilar det inte lika mycket i tänderna.

z_bumbi
2011-02-20, 09:39
Rent instinktivt till folk som läser den här tråden, om ni hade ätit dessa bär dagligen, hade ni gått igenom besväret att tillaga dem före ätning? Ja eller nej?

Om jag skulle äta frysta bär dagligen skulle jag tillaga dem och det innefattar inte att bara tina dem i mikron eller så skulle jag bara strunta i att äta bär varje dag.

Om det visar sig att det finns fler smittade djur i Sverige löser det problemet för min del då mängden infrysta otillagade bär skulle minska.

Eddie Vedder
2011-02-20, 09:47
Rent instinktivt till folk som läser den här tråden, om ni hade ätit dessa bär dagligen, hade ni gått igenom besväret att tillaga dem före ätning? Ja eller nej?

Jag hade slutat äta under en period antar jag. Och se vad som händer. Om jag läst på SLV:s hemsida att man hittat ett parti av livsmedel x från företaget A med spår eller ottillåtna halter av någonting skadligt så brukar jag i alla fall kunna hålla mig tills stormen är över.

Jag har ju till exempel läst om aflatoxin i Euroshoppes jordnötter men jag har själv ätit cirka 2 kg av deras jordnötter sedan dess. Men de nötterna köpte jag med god tids marginal efter nyheten.

bear.flowertwig
2011-02-20, 11:24
Man kanske ska lugna sig lite innan man slutar äta frysta bäst. Från SLVs hemsida:

Kan man äta bär och svamp som plockats under förra året?

Ja, man kan utan vidare, precis som tidigare, äta bär och svamp från förra året. Risken att svenska bär och svampar som plockats skulle vara smittade bedöms som ytterst liten i hela landet. Det gäller även svampar och bär som importeras till Sverige från områden där smitta förekommer.


Kommer vi att äta kunna äta bär och svamp framöver?

Ja, vi kommer att kunna äta bär och svamp även i framtiden. Däremot kan det bli aktuellt med särskilda rekommendationer om hantering av bär och svamp om det skulle visa sig att smittan är vanlig i vissa områden. Undersökningar pågår på Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) och vi kommer att uppdatera vår information när vi vet mer.

Uppdaterad: 2011-02-16

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Saker-mat/Ravens_dvargbandmask/

Danne2k
2011-02-20, 12:04
Så, att koka bären räcker garanterat för att döda ev. mask?

bear.flowertwig
2011-02-20, 12:07
Så, att koka bären räcker garanterat för att döda ev. mask?

Svar ja. Från sidan jag länkat till ovan:

Hur skyddar man sig mot smittan i de länder där dvärgbandmasken är vanlig?

I de länder där smittan är vanlig ges råd om noggrann handtvätt efter kontakt med hundar som kan vara infekterade och efter vistelse i skog och mark, samt att koka eller mycket noggrant skölja bär och svamp. Maskens ägg dör vid kokning men överlever vanlig frysning.

1684_
2011-02-20, 19:40
äter ca 1-2 paket i veckan, dvs 250g ...... hmm.. jag som älskar att va i skogen på sommaren å plocka :( förra året plockade jag hem ca 5-6 liter blåbär.

Mell
2011-02-20, 21:00
Skulle vara drygt ifall man känner sig tvungen att koka de frysta bären och efter det frysa in dem igen för att sedan kunna fluffa med dem.

Frumpish
2011-02-20, 22:20
Betyder detta att man är en complete badass som käkar frysta bär på löpande band? Drar i mig 1-2 paket i veckan med kesella, mumma! Blir oftast björnbär (från ungern) eller blåbär + hallon från polarica (tror även det är ungern eller bosnien?)

Dvärgbandmask, I challenge YOU!

På en lite mer seriös ton så läste jag i dagens GP att 0.25 på 100.000 människor insjuknade årligen i schweiz där masken var väldigt spridd bland rävarna, känns som det börjar bli hårklyveri för oss bärätare, den stora risken är väl egentligen för svenska hundägare som kan få smittan från att kela/leka med hundarna och hundarna i sin tur få den från att gå i skogen där smittad räv gått?

Frumpish
2011-02-20, 22:33
"för oss svenska bärätare" ska det stå, men kan icke ändra längre!

Vunnis
2011-02-20, 22:35
Jag köpte ett halvkilo frusna bär förut i den här trådens ära. En på miljonen sa vi va?
Vi får väl se.

TheGhr
2011-02-20, 23:31
Betyder detta att man är en complete badass som käkar frysta bär på löpande band? Drar i mig 1-2 paket i veckan med kesella, mumma! Blir oftast björnbär (från ungern) eller blåbär + hallon från polarica (tror även det är ungern eller bosnien?)

Dvärgbandmask, I challenge YOU!


Man må vara något av ett bad ass om man gör det, men om några år kanske man då istället har fått ett bad ass som läcker gott om både blod, mask och var från lever och mjälte.

kettlebellGuden
2011-02-21, 00:30
men om några år kanske man då istället har fått ett bad ass

:laugh:

noob76
2011-02-21, 01:36
Klart att inte Schweizare infekteras av dvärgbandmask eftersom de aldrig skulle äta något de plockat ute i naturen om de inte först kokade det. De är ju vana att leva efter dessa omständigheter som vi också kommer att göra framöver, stormen kanske blåser över nu - men det tar bara EN löpsedel om det första dödsfallet eller den första som skiter ut sin egen mjälte för att vi skall ändra vårt beteende.

Xzion
2011-02-21, 01:38
Förlåt men det enda jag känner, även om det är bra att ni informerar om sånt här;

Paranoida jäkel Kettle, efter att ha läst alla dina posts, första posten är helt okey, men du sprider verkligen mer tankar än nödvändigt utan någon som helst uppbacking för det du säger :p ! Länka till sidor som bekräftar det du säger först och främst sen går jag med på, om det du säger inte är överdrivet att jag hade fel i att kalla dig paranoid.

Det finns ett begränsat antal produkter vi kan köpa i våra butiker. Jag vet inte vad som är i hälften av maten jag köper, antagligen är allting inte nyttigt, jag blir dock inte lyckligare av att veta vad jag är tvungen att äta i brist på alternativ när de valen som finns inte är bra. Jag blir medveten om vad som finns i men jag måste ändå sätta i mig det.
Att vara rädd för att jag kan bli sjuk pga bär så, ja. fine det här kan jag gå med på.
Det är som att sluta äta chips i rädsla av cancer.
Att sluta äta frukt i rädsla för besprutningsmedel eller maskar.
Jorden kommer gå under av global uppvärming.
En apocalyps kommer 2012.
Havsnivåerna höjs och läcker in i våra sötvatten reservoarer.
Den sibiriska tundran smälter och läcker ut gas så att vi alla kommer dö av värme.
Alla muslimer är terrorister och kommer spränga oss.
Regeringen vill kontrollera internet med FRA och andra lagar via EU, du får inte ha en åsikt som någon vet om, då kanske du försvinner.

Vi måste vara rädda....

kettlebellGuden
2011-02-21, 01:40
Förlåt men det enda jag känner, även om det är bra att ni informerar om sånt här;

Paranoida jäkel Kettle, efter att ha läst alla dina posts, första posten är helt okey, men du sprider verkligen mer tankar än nödvändigt utan någon som helst uppbacking för det du säger :p ! Länka till sidor som bekräftar det du säger först och främst sen går jag med på, om det du säger inte är överdrivet att jag hade fel i att kalla dig paranoid.

Det finns ett begränsat antal produkter vi kan köpa i våra butiker. Jag vet inte vad som är i hälften av maten jag köper, antagligen är allting inte nyttigt, jag blir dock inte lyckligare av att veta vad jag är tvungen att äta i brist på alternativ när de valen som finns inte är bra. Jag blir medveten om vad som finns i men jag måste ändå sätta i mig det.
Att vara rädd för att jag kan bli sjuk pga bär så, ja. fine det här kan jag gå med på.
Det är som att sluta äta chips i rädsla av cancer.
Att sluta äta frukt i rädsla för besprutningsmedel eller maskar.
Jorden kommer gå under av global uppvärming.
En apocalyps kommer 2012.
Havsnivåerna höjs och läcker in i våra sötvatten reservoarer.
Den sibiriska tundran smälter och läcker ut gas så att vi alla kommer dö av värme.
Alla muslimer är terrorister och kommer spränga oss.
Regeringen vill kontrollera internet med FRA och andra lagar via EU, du får inte ha en åsikt som någon vet om, då kanske du försvinner.

Vi måste vara rädda....

Det är väl stor jäkla skillnad på lite besprutningsmedel och dvärgbandmask. Cancer fixar vi. Dvärgbandmask fixar vi inte.

Xzion
2011-02-21, 01:42
Det är väl stor jäkla skillnad på lite besprutningsmedel och dvärgbandmask. Cancer fixar vi. Dvärgbandmask fixar vi inte.

Jadu....
Du får nog i dig mer av det första till dödlig nivå innan du får i dig en dvärgbandmask om du käkar saker utan att skölja dem.
Och då vet jag inte ens om besprutningsmedel kan vara dödligt.
Tveksamt, men onyttigt.

Jag begär bara att du lägger lite vikt bakom dina tankar och det du säger (Artiklar i tidignar, forskning, folk som råkat ut för det här efter att ha ätit bär), och är det bara dina egna teser, säg det.

noob76
2011-02-21, 01:44
Kunskap kan också vara en sporre för oss som bär den att aktivt påverka vår miljö och vad vi äter till det bättre !
Allt kanske inte skall tillåtas att handla om kronor och ören bara för att någon vill tjäna ännu mer pengar oavsett om vi konsumenter får äta skräpet och stå risken när maten blir mer och mer bessprutad och full med gifter från industrisamhället.

Vi matkonsumenter har faktiskt inte ens ett val i dag, vill vi ha det så ? Inte ens att odla själv ger ju giftfri mat, obesprutad ja men inte giftfri.

kettlebellGuden
2011-02-21, 01:53
Jadu....
Du får nog i dig mer av det första till dödlig nivå innan du får i dig en dvärgbandmask om du käkar saker utan att skölja dem.
Och då vet jag inte ens om besprutningsmedel kan vara dödligt.
Tveksamt, men onyttigt.

Jag begär bara att du lägger lite vikt bakom dina tankar och det du säger (Artiklar i tidignar, forskning, folk som råkat ut för det här efter att ha ätit bär), och är det bara dina egna teser, säg det.

Vilka teser? Jag har lagt ut en fråga om något jag undrar över. Expert på radion säger att dvärgbandmask får man död på med uppvärmning eller nedfrysning till -80C.

Att du sen är rädd för cancer från chips och tror att världen går under 2012 är ju din ensak.

Xzion
2011-02-21, 01:53
http://medicinbloggen.se/wp-content/uploads/2011/02/dv%C3%A4rgbandmask.pdf

Läs detta.
Oavsett om jag äter bär eller inte så kommer jag bli smittad om jag tror att jag skulle bli det.

Det blir nyttig läsning, dock inte för den paranoide, ni vill kunna klappa katter och hundar i framtiden också.

kort uttdrag;
På grund av att smittan drabbar förhållandevis få människor och tar lång tid på sig att orsaka skada, så vet man ännu ganska litet om de egentliga smittvägarna mellan människor och djur. Det finns sannolikt två smittvarianter:
1) Man får in ägg i munnen via livsmedel eller via sina händer. Då smittade djur släpper sin avföring i naturen kan äggen i avföringen hamna på bär och svamp. Människan kan smittas av att hantera eller äta dessa bär. Människan kan sannolikt också smittas genom att få maskägg på händerna efter att ha klappat en smittad hund/katt, och sedan få in äggen i munnen i samband med att hon äter mat. Äggen är små och lätta och kan fastna i djurets päls då det släpper avföring. De kan sedan föras runt i pälsen bort från anus, och människan uppfattar inte någon risk med att klappa det till synes friska djuret.

2) Man andas in ägg, som förs runt med luften exempelvis då man städar i ett rum där det finns ägg spridda i omgivningen.
• Dvärgbandmaskens ägg överlever djupfrysning av bär och svamp, men avdödas av frystorkning. Många av de bär som används i industrin är frystorkade.
• Dvärgbandmaskens ägg kan inte spridas med kokade bär i form av sylt eller kräm, eller med förvälld eller stekt svamp.


Det jag menar är att du borde oroa dig för mer värdsliga saker än något som kommer döda dig ändå om du har otur i någon av ovanstående fall.
Du skulle få en obekväm livsstil om du är för rädd för detta.

kettlebellGuden
2011-02-21, 01:57
Oavsett om jag äter bär eller inte så kommer jag bli smittad om jag tror att jag skulle bli det.



*screwy*

och du kallar mig paranoid bara för att jag ställer en fråga?

Xzion
2011-02-21, 01:58
Aboslut, var inte orolig :)
Jag tror att det är en sån minimal chans att du blir smittad av det här i sverige att du inte behöver oroa dig för att svara på din fråga.
Och som folk svarat tidigare; hetta upp bären i tillagning dödar äggen.

Eller frystorkade bär som de flesta i industrin är.

kettlebellGuden
2011-02-21, 02:01
Och som folk svarat tidigare; hetta upp bären i tillagning dödar äggen.

Eller frystorkade bär som de flesta i industrin är.

Det är ju poängen. De smakar skit efter uppvärmning.

Ingen aning vad frystorkade bär är, som sagt.

Xzion
2011-02-21, 02:04
Det är ju poängen. De smakar skit efter uppvärmning.

Ingen aning vad frystorkade bär är, som sagt.

I flingor med bär är det ofta frystorkat.
"Naturgodis" jordgubbar osv är frystorkade

Jag dör hellre av bandmaskar än att sluta äta riktiga frysta goda bär :p

Xzion
2011-02-21, 02:05
Ahhhh!
jag glömde. förlåt.
Hetta upp bären, ställ in dem i kylen och låt dem svalna, de återfår lite av sin egnetliga smak då :)

kettlebellGuden
2011-02-21, 02:08
I flingor med bär är det ofta frystorkat.
"Naturgodis" jordgubbar osv är frystorkade

Jag dör hellre av bandmaskar än att sluta äta riktiga frysta goda bär :p

Flingor och naturgodis är väl iofs inget man normalt köper.

Jag menar vanliga frysta bär i en låda som det står "blåbär" på t.ex. Men är de frystorkade så är ju allt väl. Jag trodde bara de var nedfrusna.

Xzion
2011-02-21, 02:13
nej, det stämmer, men de är typ de alternativen som finns, tyvärr :(
Frystorkat är tort, tråkigt och inte speciellt gott alls faktiskt.

De är bara nedfrusna de du köper i en låda på Coop eller Ica i frysdisken.

Frystorkade bär finns alltså INTE i frysdisken

Om du gjort lumpen har du käkat frystorkad mat när du varit i fält;
http://swehank.survivalist.se/files/2011/01/P1260011.jpg
Påsarna i bakgrunden är frystorkat. Frukost, lunch och middag. gröt, kalops och vilt. du blandar dem med vatten, och om du har, varmt vatten :p
Mat man har med sig i rymden är frystorkad. det är mat som är gjord för att hålla länge utan behov av t.ex kyl eller frys

kettlebellGuden
2011-02-21, 02:17
nej, det stämmer, men de är typ de alternativen som finns, tyvärr :(
Frystorkat är tort, tråkigt och inte speciellt gott alls faktiskt.

De är bara nedfrusna de du köper i en låda på Coop eller Ica i frysdisken.

Frystorkade bär finns alltså INTE i frysdisken

Om du gjort lumpen har du käkat frystorkad mat när du varit i fält;
http://swehank.survivalist.se/files/2011/01/P1260011.jpg
Påsarna i bakgrunden är frystorkat. Frukost, lunch och middag. gröt, kalops och vilt. du blandar dem med vatten, och om du har, varmt vatten :p
Mat man har med sig i rymden är frystorkad. det är mat som är gjord för att hålla länge utan behov av t.ex kyl eller frys

Jobbigt. Thx.

Xzion
2011-02-21, 02:18
Jobbigt. Thx.

yw :)

Xzion
2011-02-21, 02:24
(Sen får gärna någon om ni vet om vart man kan köpa frystorkade bär tipsa om det! för det går att köpa t.ex blåbär, hallon osv som frystork)

revilo
2011-02-21, 08:36
Sicken jävla hysteri, snacka om att göra en höna av en fjäder. Livsmedlen i våra butiker är redan kontaminerade av massor av elaka bakterier, som folk faktiskt dör av varje år. Går ni runt och nojar över att ni ska få i er campylobacter också?

Importbär har folk gladeligen käkat i alla tider, även från länder där det kryllar av dvärgbandmask. Nu har vi hittat EN RÄV med parasiten i sverige, och då är det förstås dags att avskaffa alla bär i kosten.

Förmodligen kommer 0-2 personer dö av dvärgbandmask de närmsta 10 åren i Sverige och under samma period kommer ca 5000 människor dö i trafiken, och en jävla massa tusen människor kommer dö för att de har tryckt i sig skräpmat. Men visst, säkrast är nog att bränna bären till kol innan man ens rör dem.

Jesus christ...

noob76
2011-02-21, 13:36
revilo : Jesus will sit this one out.

z_bumbi
2011-04-27, 16:32
"Rävens dvärgbandmask nu i Södermanland
27 april, 2011
Ett nytt fall av rävens dvärgbandmask har påträffats.
En räv från Södermanland visade sig vid analys hos Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, vara bärare av parasiten. "

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/04/Ravens-dvargbandmask-nu-i-Sodermanland-1.16509/

Löpsko
2011-04-27, 16:34
"Rävens dvärgbandmask nu i Södermanland
27 april, 2011
Ett nytt fall av rävens dvärgbandmask har påträffats.
En räv från Södermanland visade sig vid analys hos Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, vara bärare av parasiten. "

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/04/Ravens-dvargbandmask-nu-i-Sodermanland-1.16509/



får hoppas att den inte letar sig norrut!

Fan ta den räv som skiter ut dvärgbandmask på mina hjortron!

fotbollrap
2011-04-27, 20:14
Va fan har just köpt 2,5kg björnbär för 23,9kg på Willys, aja får hoppas att det är lugnt. Bär kan verkligen förgylla ens kost.

kettlebellGuden
2011-04-27, 20:22
Va fan har just köpt 2,5kg björnbär för 23,9kg på Willys, aja får hoppas att det är lugnt. Bär kan verkligen förgylla ens kost.

Lungt? DN säger idag att det sprider sig. (http://www.dn.se/nyheter/sverige/dvargbandmask-nu-aven-i-sodermanland)

Frumpish
2011-04-27, 20:34
Lungt? DN säger idag att det sprider sig. (http://www.dn.se/nyheter/sverige/dvargbandmask-nu-aven-i-sodermanland)

Nu tänker jag ge mig på en gissning att björnbären från willys definitivt inte är svenska, utan snarare ungerska, polska, bulgariska eller kinesiskt odlade!

Därför blir det orelevant för fotbollraps björnbärsköp att dvärgbandmasken sprider sig i Sverige, precis som för merparten av alla andra bär man köper i frysdisken i svenska mataffärer.

Men fortfarande väldigt synd för oss som gillar att plocka blåbär på sommaren :(

Nitrometan
2011-04-27, 20:55
Nu tänker jag ge mig på en gissning att björnbären från willys definitivt inte är svenska, utan snarare ungerska, polska, bulgariska eller kinesiskt odlade!
Odlar man björnbär?

kettlebellGuden
2011-04-27, 20:57
Nu tänker jag ge mig på en gissning att björnbären från willys definitivt inte är svenska, utan snarare ungerska, polska, bulgariska eller kinesiskt odlade!

Därför blir det orelevant för fotbollraps björnbärsköp att dvärgbandmasken sprider sig i Sverige, precis som för merparten av alla andra bär man köper i frysdisken i svenska mataffärer.

Men fortfarande väldigt synd för oss som gillar att plocka blåbär på sommaren :(

Ja i de regioner är ju dvärgbandmasken redan väletablerad. :cool:

bear.flowertwig
2011-04-27, 21:35
Odlar man björnbär?

Det går utmärkt det. Har gjort det själv.

Frumpish
2011-04-27, 21:59
Ja i de regioner är ju dvärgbandmasken redan väletablerad. :cool:

:D Lite mask rensar magen



EDIT: post 666, underbart att jag lyckades få till en cynisk-ironiskpost på den!

stevebc
2011-04-27, 22:13
Odlar man björnbär?Jag har t o m sett odlade blåbär. Fast de är ofta stora och mer vattniga än våra små skogsbär.

häftig
2011-04-27, 22:23
Det går att odla flertalet sorter bär. Hur som helst så skriver DN att "Risken för att människor ska smittas betraktas dock som mycket liten."

stevebc
2011-04-27, 22:28
Det går att odla flertalet sorter bär. Hur som helst så skriver DN att "Risken för att människor ska smittas betraktas dock som mycket liten."Ja, det får vi verkligen hoppas på. Jag äter nog 2 kg frysta bär i veckan.

Eddie Vedder
2011-04-28, 06:52
Ja i de regioner är ju dvärgbandmasken redan väletablerad. :cool:

Ja precis. Och importerade hallon är ju den kanske den främsta smittbäraren av calici norovirus, vinterkräksjukan.

kettlebellGuden
2011-04-28, 06:58
Ingen kvarg? Dvärgbandmask everywhere. Och nu calici. We're all gonna die.

Pretorian
2011-04-28, 07:52
Ingen kvarg? Dvärgbandmask everywhere. Och nu calici. We're all gonna die.

2012 närmar sig... Mayaindianerna hade rätt... *gah!*

fotbollrap
2011-04-28, 08:11
De är från Serbien så är väl lugnt, även om man inte vet om det finns någon skit där. En annan sak också, om de är sockrade måste det väl stå?

Nitrometan
2011-04-28, 08:19
Jag har t o m sett odlade blåbär. Fast de är ofta stora och mer vattniga än våra små skogsbär.
Japp. Det vet jag. Har sett odlingar på andra sidan Östersjön.

Jag trodde bara att det var svårare att odla björnbär, fast iofs växer de lätt och snabbt i det vilda.

Lite misstänksam blir man ju mot importerade bär när man vet att det finns dvärgbandmask där de kommer ifrån och att de kan bära på calicivirus eller salmonella.

häftig
2011-04-28, 08:32
Jag sålde blåbär som var stora som mina pungkulor när jag var yngre. Dessa fick jag höra, var växthusodlade i Nederländerna. Så ja det går att få tag på bär som inte är i närheten av kontakt med den svenska rävstammen. Vet att de har stora växthusplantage för bärodling i Belgien och i Tyskland också.

kettlebellGuden
2011-04-28, 08:40
Fast de är ofta stora och mer vattniga än våra små skogsbär.

De gödslar med proteinpulver.

Nitrometan
2011-04-29, 07:17
Det som stör mig mest när det gäller den hemska dvärgbandmasken är att den troligast har kommit hit genom insmugglade hundar eller folk som inte avmaskar sina hundar när de har haft dem med på semester.

Det finns en anledning till de regler vi har på området.