handdator

Visa fullständig version : Anteckna under träningspasset...ingen?


Yardbird
2011-02-17, 16:37
Är det bara jag i hela jävla världen som inte kommer ihåg exakt vad jag körde på alla övningar sist på gymmet om jag inte skriver upp det?

Är det bara jag som har svårt att minnas vilken övning det nu var jag skulle köra (man byter ju ibland) i turordning?

Jag har med mig ett stiligt utskrivet träningsschema där jag kan fylla i vikter, reps m.m. för att komma ihåg så jag kan skriva in det i journal hemma sen... Hur fan ska man annars minnas exakt hur många curls eller böj det blev? Ändå ser jag ingen annan på gymmet som skriver förutom jag och nån enstaka gammal tant... Antingen har folk elefantminne generellt eller så har jag missat nåt...

(sökte lite men hittade ingen tråd i ämnet...sitter på jobbet och smgysurfar så fick vara lite snabb).

koffein_beroende
2011-02-17, 16:39
Jag kommer inte ihåg exakt vilka vikter, man kommer ju alltid ihåg på ett ungefär, men sen kör jag på vikter som jag vet är jobbigt så kör jag så mycket jag orkar, skulle nog inte kunna skriva upp vikterna, skulle få sån ångest bara för att jag inte orkade dom om jag skulle ha en dålig dag eller vad som helst, nej jag kör hellre på känn :)

Akerhage
2011-02-17, 16:39
Egentligen spelar det väl ingen större roll vad andra gör? Så länge du trivs med det så kör på! Är nog ingen som tycker du sticker ut för att du har med papper och penna!
Jag hade väl önskat ibland att jag var såpass duktig och började anteckna mer faktiskt =)

Gorilla
2011-02-17, 16:42
Jag har det omvända problemet. Jag kan minnas exakt vilka vikter jag flyttade på förra veckans samtliga pass, men jag glömmer nästan alltid vad jag ska äta till kvällsmat.

spoon
2011-02-17, 16:46
Jag har minne som en guldfisk. Har haft med mig post-it lappar och penna till alla pass dom senaste åren.

kettlebellGuden
2011-02-17, 16:49
Det är inte bara du. För mig ser ett normalt besök på gymmet ut så här:

Innan avfärd skriver jag upp exakt vilka övningar + set vila + setxreps jag planerar att köra under passet. Viktigt med vilan så jag vet vad jag ska ställa gymbossen på. Antecknar i mitt anteckningsblock som jag tar med till gymmet dårå.

Väl där så på sidan bredvid antecknar jag vad jag faktiskt gör där, plus en hel del extra information.

Exempelvis kanske jag har skrivit på min TODO-lista "press, 36, 3x3" och min GYM-lista antecknar jag information mellan varje set. Hur kändes de olika repitionerna? Var det någon ny detalj/tekniskt utförande jag kom att tänka på? Var sitter eventuell sticking point?

Exempel på hur det kan se ut i mina gym-anteckningar

press
1

2 - lite dålig form på vänstern. känns som jag inte spände gluteus tillräckligt, och höften kunde nog varit en bra bit mer utskjuten. Bra fokus, och ögonrörelserna satt jäkligt bra.

3 - vänster: börjar bli halv-segt runt sticking point. Typ 85%. Hög sticking point ca. 20 grader över parallellt.


osv...
från ett av mina normala pass (5-6 olika övningar oftast) brukar det bli 3-4 A4-sidor anteckningar. Sen blir det extremt komprimerat för min journal här, inte i närheten så detaljerat som min journal-pärm med lösbladen i.

Sheogorath
2011-02-17, 16:50
Alltid, har alltid gjort under mina ~9 år på gymmet. Prydliga Excelark där övningarna, antal set och rutor för datum, vikt, reps och kommentarer ("fäst trissan i 14 hålet för baksida-axlar-draget" etc) kan skrivas upp.

kettlebellGuden
2011-02-17, 16:52
Alltid, har alltid gjort under mina ~9 år på gymmet. Prydliga Excelark där övningarna, antal set och rutor för datum, vikt, reps och kommentarer ("fäst trissan i 14 hålet för baksida-axlar-draget" etc) kan skrivas upp.

Excelark.. intressant ide du gav mig - kanske dags att man tar med sig laptopen till gymmet.

Springer
2011-02-17, 16:52
Jag tar med mig ett prydligt ark med utskrift av mitt förra pass, och för in alla förändringar. ;) Utom i förrgår, då jag hade glömt det :(

Yardbird
2011-02-17, 17:00
Puh... ni anar inte hur lugnande detta är att läsa. Nu ska jag ta mitt papper och penna... min papper och penna... MITT PAPPER OCH MIN PENNA! och gå till gymmet och skriva.

puss

kettlebellGuden
2011-02-17, 17:03
Något man borde göra är att videofilma varenda pass.

Sheogorath
2011-02-17, 17:03
Puh... ni anar inte hur lugnande detta är att läsa. Nu ska jag ta mitt papper och penna... min papper och penna... MITT PAPPER OCH MIN PENNA! och gå till gymmet och skriva.

puss

http://1.bp.blogspot.com/_rIHvd7jD3r0/TUJa-90xjuI/AAAAAAAACsM/GQKBzVWuXeE/s1600/smeagol.jpg

:D

Sniggel
2011-02-17, 17:06
Alltid, har alltid gjort under mina ~9 år på gymmet. Prydliga Excelark där övningarna, antal set och rutor för datum, vikt, reps och kommentarer ("fäst trissan i 14 hålet för baksida-axlar-draget" etc) kan skrivas upp.

+1, fast bara runt 6 år av de 12 år jag tränat.
Nån gång har man glömt sin anteckningsbok. Då har jag cyklat hem o hämtat den.

C.E.J.
2011-02-17, 17:06
Skriver jag inte ner ett set är det bortglömt när jag påbörjar nästa.

emi23j
2011-02-17, 17:09
Jag kom ihåg exakt allting tills jag började använda träningsdagbok. Jag upplever dock att träningsdagboken, alltså anteckningar jag gör under passet, har varit en enorm boost i min träning.

Ristretto
2011-02-17, 17:10
Klart man antecknar, annars känns det som att träna i blindo, vidrigt!

Adama
2011-02-17, 17:11
Tycker det är ganska vanligt att folk går runt med träningsdagböcker, ofta den där från body. Själv kommer jag ihåg det tills jag kommer hem och plitar ner det i kolojournalen.

Rusk
2011-02-17, 17:15
Hur orkar man? Du märker la om du ökar i vikter/reps med tiden, varför sitta och anteckna hela tiden? Kommer ju inte gå direkt snabbare:P Sen bör man komma ihåg vad man tar i dom 3 stora.

kettlebellGuden
2011-02-17, 17:20
Personligen tycker jag att anteckna varje rep är lika självklart som att anteckna varje tugga mat.

kettlebellGuden
2011-02-17, 17:21
Hur orkar man? Du märker la om du ökar i vikter/reps med tiden, varför sitta och anteckna hela tiden? Kommer ju inte gå direkt snabbare:P Sen bör man komma ihåg vad man tar i dom 3 stora.

Snabbt! Vad för typ av träningscykel körde du januari 2001 och vad för resultat gav den? Fungerade det upplägget för dig?

davvvan
2011-02-17, 17:26
Antecknar inte, hade en träningsdagbok under gymnasiet som vi fick av idrottsläraren och fyllde i den... Men nuförtiden kör jag bara. Minns för det mesta vad jag har kört på då jag oftast alltid kör samma övningar å minnet är rätt bra. Sedan skriver jag upp här på kolo, kollar dock alltid igenom förra veckans pass innan jag går till gymmet för att komma ihåg vilka vikter jag körde på osv... Riktigt bra.

Jontez
2011-02-17, 17:26
Jag har aldrig med mig anteckningsbok. Jag kör på och skriver ner det senare, antingen samma kväll eller några dagar senare

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Inge Enveten
2011-02-17, 17:28
Antecknar på min iPhone. Nog det bästa jag börjat med på ett bra tag, extremt motiverande att se på förra veckans pass och vilja slå resultaten.

Leifallan
2011-02-17, 17:29
Finns det inte nerskrivet har det inte hänt.

limenka
2011-02-17, 17:31
Få övningar, få rep, många set. Eftersom jag ökar typ 10kg per set i böj så är det inte svårt att komma ihåg:D

cero
2011-02-17, 17:54
Att skriva ned övningar & set/reps är nästan ett måste för att jag ska behålla motivationen. Riktigt kul att se framsteg.

Zorban
2011-02-17, 19:23
Förstår inte att fler inte använder sig av sin mobil, iFitness till Iphone är väldigt bra, finns även en del bra appar till Android. Musik, set-vila, anteckningar och grafer, allt i ett.

kettlebellGuden
2011-02-17, 19:33
Förstår inte att fler inte använder sig av sin mobil, iFitness till Iphone är väldigt bra, finns även en del bra appar till Android. Musik, set-vila, anteckningar och grafer, allt i ett.

Jobbigt att ha med sig mobilen till gymmet.. och magnesium everywhere :)

Zorban
2011-02-17, 19:37
Jobbigt att ha med sig mobilen till gymmet.. och magnesium everywhere :)
Tycker det är bra mycket smidigare att ha en liten grej i fickan än att, som vissa, ha både mp3-spelare, anteckningsblock och penna :-) Iofs kör jag med en ipod touch som jag knappt använder till vardags.

kettlebellGuden
2011-02-17, 19:41
Tycker det är bra mycket smidigare att ha en liten grej i fickan än att, som vissa, ha både mp3-spelare, anteckningsblock och penna :-) Iofs kör jag med en ipod touch som jag knappt använder till vardags.

Jo det är väl helt en smaksak. Jag har faktiskt tittat en del på sådana där apps men jag tycker oftast att de saknar en hel del väsentligheter när det gäller att anteckna, rita bilder, och föra journal... kanske man får bita i det sura äpplet och utveckla själv. *grr*

Sheogorath
2011-02-17, 19:43
Vill ju knappast kladda ner min mobil med massa magnesium som sagt, dessutom finns risken att viktskivor/hantlar mm hamnar på den.

kettlebellGuden
2011-02-17, 19:47
Vill ju knappast kladda ner min mobil med massa magnesium som sagt, dessutom finns risken att viktskivor/hantlar mm hamnar på den.

Kanske är det så att man får gå på ett sånt där riktigt gym som inte har fria vikter och förbjuder magnesium. *cupid*

Matsa
2011-02-17, 20:01
Skrev inte ned något idag. Eftersom jag precis varit sjuk så improviserar jag lite för att komma igång den här veckan och då är jag för loj för att anteckna. I vanliga fall har jag passen nedskrivna på papper där jag plitar ned mina vikter. Jag gillar att kunna gå tillbaka och titta på hur olika saker har funkat.

Fick dock två vettiga idéer idag och dem tror jag att jag ska skriva ned någonstans så jag inte glömmer dem.

limenka
2011-02-17, 20:04
Vill ju knappast kladda ner min mobil med massa magnesium som sagt, dessutom finns risken att viktskivor/hantlar mm hamnar på den.

Det är inga problem att få bort magnesiumet sen så ligger mobilen inte på golvet :o

kettlebellGuden
2011-02-17, 20:31
Det är inga problem att få bort magnesiumet sen så ligger mobilen inte på golvet :o

Var ligger den? Seriöst intresserad alltså, har länge funderat på var man skulle kunna ha den säkert.

Yardbird
2011-02-17, 20:55
Väldigt skönt att jag inte är ensam... men jag fattar fortfarande inte varför varför varför jag aldrig (NEVAH!) ser nån annan skriva på de gym jag går till. Friskis i V.Frölunda och i Eriksberg... Jag menar verkligen...aldrig. Hm, nåväl. Efter att ni uppmuntrat mig med era svar skall jag för alltid bära mitt block och min penna med heder och stolthet när jag äntrar en träningsfacilitet!

spoon
2011-02-17, 20:58
Jag ser sällan folk på mitt vanliga gym som har papper och penna och jag får ju erkänna att jag också känner mig lite fjantig med böjskor, bälte papper och penna. Men hey det funkar för mig och är jäkligt skoj att se tillbaka på sina framsteg och analysera vad som funkar eller inte.

På SL-klubben kör dom flesta efter program så där är det mer vanligt med papper och penna. Där behöver man bara skämmas över svagheten :Virro

limenka
2011-02-17, 20:59
Var ligger den? Seriöst intresserad alltså, har länge funderat på var man skulle kunna ha den säkert.

Den ligger i väskan vid en av böjställningarna.

Nu är ju SAK-hallen inte direkt ett enormt utrymme + att bara styrkelyftare befinner sig i närheten av böjställningen. Annars kopplar jag in i den i stereon där inga vikter finns.

Du kanske har någon sån bra plats?

kettlebellGuden
2011-02-17, 21:04
Den ligger i väskan vid en av böjställningarna.

Nu är ju SAK-hallen inte direkt ett enormt utrymme + att bara styrkelyftare befinner sig i närheten av böjställningen. Annars kopplar jag in i den i stereon där inga vikter finns.

Du kanske har någon sån bra plats?

Väskan hade kunnat fungera, det är bara väldigt opraktiskt för mig.. jag behöver den mellan varje set för anteckningar/ritande.

Aja senare problem.. först måste det utvecklas lämplig app :)

sandberg93
2011-02-17, 21:06
skrev lite innan, men kommer ihåg saker väldigt bra :P

Pompere
2011-02-17, 21:07
Alltid dagbok med sig

kettlebellGuden
2011-02-17, 21:07
skrev lite innan, men kommer ihåg saker väldigt bra :P

Det är en fin teori. Kom tillbaka om 5 år och påstå att du kommer ihåg passet du körde 17:e januari 2011 :)

matsson
2011-02-17, 21:09
Som tur är så har jag bra minne så jag kommer ihåg att skriva in det i journalen när jag kommer hem. Men antalet reps kan jag ibland kanske missa med +-1 rep, men när jag gör en ökning sitter det kvar riktigt bra.

MackeJuve
2011-02-17, 21:13
Jag minns fan typ exakt, tillräckligt för att ett anteckningsblock skulle vara överflödigt.

sandberg93
2011-02-17, 21:23
Det är en fin teori. Kom tillbaka om 5 år och påstå att du kommer ihåg passet du körde 17:e januari 2011 :)

för 6 år sen spelade jag en golftävling, jag var på sista hålet som var ett par 4 346 meter långt, det hade regnat hela dagen och det var bara jag av alla som log när jag lallade omkring, mitt första slag var en driver 220-230 meter med en fayde , andra var en toppade SW. jag låg över green i en brant nedförsbacke, och greenen lutade kraftigt vänster, ner mot ett vattenhinder, höger om mig stog ledaren i sin åldersgrupp, mamma pappa och lite annat random, jag halv toppade chippen men den stannade på green, missade puttern men sänkte return...har ALLTID kommit ihåg saker jag gör, iaf det jag ger 100% av det jag har, både min mor och far tycker det är sinnes att jag kommer ihåg saker som det, men glömmer tex att jag ska stuidedag eller ngt sånt. :) det är sån jag är och jag kan lova dig att utan min journal skulle jag fortfarande komma ihåg vad jag har gjort i gymmet :P
http://www.tranasgk.se/ccms.asp?pageID=305

Fernicus
2011-02-17, 21:30
Skriver upp på mobilen :)

sandberg93
2011-02-17, 21:36
Skriver upp på mobilen :)

*screwy* *slap*

Matsa
2011-02-17, 21:39
för 6 år sen spelade jag en golftävling, jag var på sista hålet som var ett par 4 346 meter långt, det hade regnat hela dagen och det var bara jag av alla som log när jag lallade omkring, mitt första slag var en driver 220-230 meter med en fayde , andra var en toppade SW. jag låg över green i en brant nedförsbacke, och greenen lutade kraftigt vänster, ner mot ett vattenhinder, höger om mig stog ledaren i sin åldersgrupp, mamma pappa och lite annat random, jag halv toppade chippen men den stannade på green, missade puttern men sänkte return...har ALLTID kommit ihåg saker jag gör, iaf det jag ger 100% av det jag har, både min mor och far tycker det är sinnes att jag kommer ihåg saker som det, men glömmer tex att jag ska stuidedag eller ngt sånt. :) det är sån jag är och jag kan lova dig att utan min journal skulle jag fortfarande komma ihåg vad jag har gjort i gymmet :P
http://www.tranasgk.se/ccms.asp?pageID=305

Men det där säger ju inte så mycket egentligen, jag kan själv återge en fotbollsmatch jag spelade för 15 år sedan med mycket stor precision. Det är en annan sak att kunna återge varje pass under en lång period och framförallt att kunna jämföra och dra slutsatser ifrån detta. Säg t.ex att du minns att du ökade jättebra under en period men du vet inte riktigt varför. Att ha sakerna fysiskt nedskrivna gör det mycket lättare att hitta ett sammanhang och upptäcka hur olika saker på verkade träningen. Även om man minns hur man tränade så blir det inte samma sak.

Men du är självklart fri att inte anteckna. Det är inget måste, det finns folk som inte skriver ned sin träning och ändå lyckas jättebra. Samtidigt finns det folk som nitiskt skriver ned precis allt och ändå inte kommer nånvart. Min poäng är helt enkelt att det inte blir riktigt samma sak att hålla allt i huvudet som att skriva ned det, inte en chans såvida du inte är autistisk.

kettlebellGuden
2011-02-17, 21:39
för 6 år sen spelade jag en golftävling, jag var på sista hålet som var ett par 4 346 meter långt, det hade regnat hela dagen och det var bara jag av alla som log när jag lallade omkring, mitt första slag var en driver 220-230 meter med en fayde , andra var en toppade SW. jag låg över green i en brant nedförsbacke, och greenen lutade kraftigt vänster, ner mot ett vattenhinder, höger om mig stog ledaren i sin åldersgrupp, mamma pappa och lite annat random, jag halv toppade chippen men den stannade på green, missade puttern men sänkte return...har ALLTID kommit ihåg saker jag gör, iaf det jag ger 100% av det jag har, både min mor och far tycker det är sinnes att jag kommer ihåg saker som det, men glömmer tex att jag ska stuidedag eller ngt sånt. :) det är sån jag är och jag kan lova dig att utan min journal skulle jag fortfarande komma ihåg vad jag har gjort i gymmet :P
http://www.tranasgk.se/ccms.asp?pageID=305

Det är intressant kunskap. Min erfarenhet är att jag minns större händelser (som t.ex. tävlingar eller speciella pass). Dock inte det regelbundna tränandet, och minnen spelar bra spratt på en... jag för dagbok för att kunna se bakåt vad som fungerar och inte fungerar.

sandberg93
2011-02-17, 21:42
Det är intressant kunskap. Min erfarenhet är att jag minns större händelser (som t.ex. tävlingar eller speciella pass). Dock inte det regelbundna tränandet, och minnen spelar bra spratt på en... jag för dagbok för att kunna se bakåt vad som fungerar och inte fungerar.
som de flesta :P

Martinio0o
2011-02-17, 21:49
Skriven ned på mobilen, men brukar komma ihåg ungefär hälften av passet. Som någon sa tidigare så borde man egentligen filma alla övningar, varje pass, då skulle man kunna se utvecklingen på ett annat sätt.

sandberg93
2011-02-17, 21:53
Men det där säger ju inte så mycket egentligen, jag kan själv återge en fotbollsmatch jag spelade för 15 år sedan med mycket stor precision. Det är en annan sak att kunna återge varje pass under en lång period och framförallt att kunna jämföra och dra slutsatser ifrån detta. Säg t.ex att du minns att du ökade jättebra under en period men du vet inte riktigt varför. Att ha sakerna fysiskt nedskrivna gör det mycket lättare att hitta ett sammanhang och upptäcka hur olika saker på verkade träningen. Även om man minns hur man tränade så blir det inte samma sak.

Men du är självklart fri att inte anteckna. Det är inget måste, det finns folk som inte skriver ned sin träning och ändå lyckas jättebra. Samtidigt finns det folk som nitiskt skriver ned precis allt och ändå inte kommer nånvart. Min poäng är helt enkelt att det inte blir riktigt samma sak att hålla allt i huvudet som att skriva ned det, inte en chans såvida du inte är autistisk.

kanske en aning autistisk :P

Ego
2011-02-17, 22:11
Tar otroligt mycket stolthet i att plocka fram min jädra loggbok och skriva ner siffror. Det är något speciellt med att få det på pappret.

Sniggel
2011-02-17, 22:15
Väldigt skönt att jag inte är ensam... men jag fattar fortfarande inte varför varför varför jag aldrig (NEVAH!) ser nån annan skriva på de gym jag går till. Friskis i V.Frölunda och i Eriksberg... Jag menar verkligen...aldrig. Hm, nåväl. Efter att ni uppmuntrat mig med era svar skall jag för alltid bära mitt block och min penna med heder och stolthet när jag äntrar en träningsfacilitet!

Du jag har faktiskt aldrig reflekterat över det men jag kan heller inte minnas att jag sett någon annan anteckna i en bok. Känns som jag borde eller att jag glömmer någon, men det känns jäkligt svårt att komma på någon.

C.E.J.
2011-02-17, 22:25
Hur orkar man? Du märker la om du ökar i vikter/reps med tiden, varför sitta och anteckna hela tiden? Kommer ju inte gå direkt snabbare:P Sen bör man komma ihåg vad man tar i dom 3 stora.

Det är ju just det man inte märker. 1RM minns nog de flesta, håller man reda på övriga reps-pb:n så blir det svårare, även med bara "de tre stora".

r1kkie
2011-02-17, 22:36
Är dålig på att komma ihåg vad jag körde på gymmet så använder mig av IFitness till iphone/ipod touch efter som jag alltid har musik då jag tränar. Smidigt imo.

anton2000
2011-02-17, 22:40
Jag kör 531 och har allt jag ska köra uppskrivet som notes i iPoden. Sen är det ju bara ett set att hålla i huvudet och skriva ner antal reps när man kommer hem. Väldigt smidigt.

hejhopp79
2011-02-17, 22:52
Jag skriver för det mesta upp under passet vad jag kör, vilket verkar vara ovanligt.

Sedan tar jag av någon anledning ett nytt tränings-papper vid ingången till gymmet varje gång och en ny penna, vilket resulterat i 1000 pennor och en massa gamla träningspass i min träningsbag :)

Dikkie
2011-02-17, 23:02
Skriver också ner allt på mobilen, får ut RM och vad som krävs för att slå rm och grafer över tiden osv. Kan vara rätt motiverande!
JEFIT till android kör jag..

Pungis
2011-02-17, 23:10
Varför ska man komma ihåg vilka vikter man använt?

Man märker ju ändå att man bli starkare, större och tyngre ..

Beethoven
2011-02-18, 00:12
Skriver ned precis allt i en bok. Efter en sådär tusen pass är det nog roligt att titta tillbaka och jämföra.

ante_hedis
2011-02-18, 00:56
Skriver också ner allt på mobilen, får ut RM och vad som krävs för att slå rm och grafer över tiden osv. Kan vara rätt motiverande!
JEFIT till android kör jag..

Kör också med jefit! Funkar kanon!

Sheogorath
2011-02-18, 07:10
Varför ska man komma ihåg vilka vikter man använt?

Man märker ju ändå att man bli starkare, större och tyngre ..

Om jag gjorde serien 6 5 3 förr passet vet jag precis vad jag ska prestera det här passet för att ha ökat, t.ex. 6 6 4. Det är den sortens microökningar som i slutändan kommer göra skillnaden. Antingen fler reps eller högre vikt så ofta som möjligt är den principen jag tränar efter. Det innebär många failsets men varje övning har sitt tak (t.ex. 6 eller 12 reps) och därför är det inte säkert att man når fail öht en bra dag. Så här gillar jag att träna.

SiSenior
2011-02-18, 08:00
Skriver ned precis allt i en bok. Efter en sådär tusen pass är det nog roligt att titta tillbaka och jämföra.

Skriver du endast ner de i en bok? Är du inte rädd att du ska tappa/ slarva bort den?

Själv antecknar jag på lösblad under passet och för sedan in passen i journalen här på kolo för att slippa spara alla lappar.
Postat via en mobil enhet

mik
2011-02-18, 08:22
Har försökt anteckna under passet, men finner det roligare att improvisera lite och inte ta träningen på så stort allvar. Tror inte jag hade fått fått bättre resultat om jag antecknat varje set och rep. I de allra flesta övningar som jag kör regelbundet vet jag hur mycket som krävs för att jag ska kunna prestera ex 1 rep, 4-6 eller 12-15 rep. Om jag gör 12, 13 och 12 rep istället för förra veckans 13,13 och 13,känns som det kvittar. Kanske var jag distraherad av något, inte ätit tillräckligt, fått vänta en stund på att bänken ska bli ledig, eller helt enkelt inte tillräckligt motiverad den dagen för att göra mitt bästa. Huvudsaken att jag på längre sikt märker att jag ökar i vikt och blir starkare.

Bakra
2011-02-18, 11:07
Om jag gjorde serien 6 5 3 förr passet vet jag precis vad jag ska prestera det här passet för att ha ökat, t.ex. 6 6 4. Det är den sortens microökningar som i slutändan kommer göra skillnaden. Antingen fler reps eller högre vikt så ofta som möjligt är den principen jag tränar efter. Det innebär många failsets men varje övning har sitt tak (t.ex. 6 eller 12 reps) och därför är det inte säkert att man når fail öht en bra dag. Så här gillar jag att träna.


Samma gälelr för mej! sen jag började skriva har jag dessutom mycket bättre kommit ihåg, när, var och hur jag ska öka! (övning, reps, tyngd)
tycker verkligen att det ger sjukt mycket mer när jag antecknar än innan jag gjorde det!

Novaindex
2011-02-18, 11:30
tycker var å varannan kotte har papper me sig på gymmet dom skriver i :) .. Själv kommer ja oftast endå ihåg på ett ca vad man gjort.. och helst det som man vet gått mycke bättre än annars typ.. Skriver träningsdagbok när jag kommer hem ist. Behöver man minnas något spcifikt innan så finns ju alltid mob att skriva upp det i :thumbup: .. tycker dock att de är upp till var å en vad som passar den bäst ;)

hajen
2011-02-18, 11:46
Brukade inte anteckna, men har börjat med det nu. Skriver ner hur många reps jag tog, men inte mer detaljerat än så. Känns som att det har hjälpt min utveckling att hålla koll på exakt hur mycket jag lyft. Då kan jag alltid utmana mig genom att höja lite till nästa gång.

prOtotype
2011-02-18, 11:56
Antecknar övning (även om namnen kan vara tex mongomage) vikt, reps (om det finns en partiell så var det fail. typ 7.5 reps) och kanske en kommentar typ: händer ger upp innan lats, ruskigt bra kontakt eller BYT ÖVNING!

Men om jag kör tex bänk och försöker fokusera till 100% på utförande och kontakt så är det inte säkert att jag vet hur många reps jag har gjort när jag reser mig upp.

Beethoven
2011-02-18, 14:53
Skriver du endast ner de i en bok? Är du inte rädd att du ska tappa/ slarva bort den?

Själv antecknar jag på lösblad under passet och för sedan in passen i journalen här på kolo för att slippa spara alla lappar.
Postat via en mobil enhet

Nej, jag skriver ner i min journal här också. Tror min är kolozzeums tråkigaste journal.

Kimball
2011-02-18, 15:39
Jag har fört anteckningar i ~3 år nu, även om jag inte använder mig av föregående pass varje vecka för att försöka slå antal reps eller vikt känns det ändå vettigt och tryggt på något vis. Jag har dock varit väldigt ensam om att anteckna mina pass på de tre olika gym jag besökt under dessa tre år.

Långsmal
2011-02-18, 15:42
Jag och två av mina kompisar kör alltid på samma vikter så vi kommer ihåg åt varandra. Värdelöst för mina kompisars resultat egentligen men dom tycker det är smidigt att köra på samma vikter som mig (i det dom orkar) och är inte så seriösa med sin träning (jag bestämmer alltså vikterna) och då är det bra för mig för jag får hjälp att komma ihåg vilken vikt man använde sist!

JJOHANSSON
2011-02-18, 16:26
Skriver upp allt i telefonen

Dotpec
2011-02-18, 16:43
Behöver inte anteckna. Minns allting. Men jag är ju ung också..... hehe.

Gabriel174
2011-02-18, 17:25
skriver upp allt i telefonen

+1

Crocker
2011-02-18, 17:37
Antecknar aldrig, kommer ihåg väl ändå. Händer väl att jag skriver på mobilen vilka PB:s jag sätter.

slickerthanmost
2011-03-22, 11:45
Brukar komma ihåg på ett ungefär, ibland anteckningar på iPhonen. Sen lägger jag in passet på pushing weight.net när jag kommer hem. De e ju najs faktiskt att logga in vad man tränar för nåt så får man faktiskt lite mer inspiration att fortsätta gymma enligt schemat!

dmjardell
2011-03-22, 20:51
Använder programmet Jefit till mobilen som jag har mitt schema och tränings logg i.

Niveus
2011-03-23, 08:16
Jag kör ju samma pass med 9 övningar varje gång så jag minns övningarna. Men tar med mig en post-it note som jag skriver övningarna samt enstaka ord på (om jag kan höja vikterna nästa gång, hur många reps utöver det normala etc.).

Linjedomarn
2011-03-23, 16:23
Använder träningsdagbok numera och då kommer jag exakt ihåg vilka vikter och övningar jag ska köra, dessutom om jag ska öka eller inte. Det är en boost också sen när man ser att man har ökat mycket:)

Sheogorath
2011-03-23, 17:32
Använder träningsdagbok numera och då kommer jag exakt ihåg vilka vikter och övningar jag ska köra, dessutom om jag ska öka eller inte. Det är en boost också sen när man ser att man har ökat mycket:)

:thumbup:

944RS
2011-03-23, 19:19
Självklart skriver jag ner allt i en träningsdagbok! Men jag är nog oftast den enda på gymmet som gör det...

Sundqvist
2011-03-23, 19:24
jag kommer ihåg alla vikter i huvudet trots 10x5 schema :D

rooz
2011-03-23, 19:26
jag kommer ihåg alla vikter i huvudet trots 10x5 schema :D
+1

Trots 6 set, 3-4övningar och 12-20 rep funkar det utmärkt oftast.

Sedan så printas det i journalen:)

Delirium
2011-03-23, 19:28
Antecknar alla set och reps.. sen upp i journalen.. såvida jag inte glömmer lappen på gymmet :D

eJohansson
2011-03-23, 19:38
Nej, jag antecknar aldrig. Men så har jag inga svårigheter att komma ihåg vad jag tränade, hur tungt, antal set/rep osv. heller.

PTP
2011-03-23, 22:27
Klart jag antecknar. Kör ett program i mobilen och skriver så detaljerat jag orkar. Kan vara både bra och roligt att läsa i framtiden :)

Men det är ganska dryg och tråkigt att göra!! Så förstår dom som inte gör det.

Punisher1
2011-03-23, 22:30
Jag antecknar alltid dels för att det är skoj att se på och för att inte behöva tänka så mycket =P men framför allt för att jag taggar mig själv en del när jag ser på papper vad jag gjort då intalar jag mig själv att jag måste göra bättre för jag vill ju inte skriva in ett sämmre resultat!

stevebc
2011-03-23, 22:31
Jag antecknar allt i mobilen då jag inte orkar asa med papper och penna till gymmet.

Fortfarande kommer det fram folk och frågar vem fan jag sms:ar hela tiden.

Spartansk
2011-03-23, 22:42
Antingen har folk elefantminne generellt eller så har jag missat nåt...

Du har missat något. Många som går på gym, kanske de flesta, går dit med attityden "undrar vad jag ska träna i dag?", och så bestämmer de sig på plats. Självklart behöver man inte anteckna något då.

För egen del antecknar jag nästan aldrig, då jag verkar ha ett nästan autistiskt minne för vad jag lyfter och när. Däremot är jag väldigt tankspridd på andra sätt. Glömmer t ex att ta med handduk eller något klädesplagg till gymmet säkert en gång i veckan. Detta tror jag till stor del är selektivt, att det har med intresse att göra.

stevebc
2011-03-23, 22:46
Du har missat något. Många som går på gym, kanske de flesta, går dit med attityden "undrar vad jag ska träna i dag?", och så bestämmer de sig på plats. Självklart behöver man inte anteckna något då.

För egen del antecknar jag nästan aldrig, då jag verkar ha ett nästan autistiskt minne för vad jag lyfter och när. Däremot är jag väldigt tankspridd på andra sätt. Glömmer t ex att ta med handduk eller något klädesplagg till gymmet säkert en gång i veckan. Detta tror jag till stor del är selektivt, att det har med intresse att göra.Hur följer du upp din progression om du inte för dagbok? Minns du det också?

Jag känner dock igen mig. Har samma typ av minne, men jag vågar inte riskera något, så jag antecknar allt. Att jag är en kontrollmänniska framgår nog.

Spartansk
2011-03-23, 22:55
Hur följer du upp din progression om du inte för dagbok? Minns du det också?

Jag för dagbok. :) Minnet brukar svalna efter någon dag. Men jag brukar kunna minnas hyfsat korrekt ganska lång tid efteråt, eftersom jag oftast lägger upp en någorlunda långsiktig progressionsplan. Avvikelser från den planen sticker ut och blir därmed lätta att komma ihåg.

Trots detta har jag fört anteckningar under passet ibland. Men under sådana perioder glömmer jag ofta blocket eller pennan hemma, eller glömmer skriva upp medan jag tränar. *screwy*

baktung
2017-03-18, 11:50
Här ser du 1x0, du är inte ensam om att föra anteckningar på gymmet. :)

Jag får ett nästan fotografiskt minne av mina pass. Först gjorde jag det och sen hände det och sen gick jag dit och där stod den och den. En anledning till att jag minns mina pass i stor detalj är antagligen att jag inte är helt avslappnad när jag är där. Det blir liksom som en stor händelse i mitt liv varje gång jag går och tränar och träffar andra människor. Ett förhållandevis kraftigt påslag i skallen. Som ett trauma, fast positivt. :D
Samtidigt har sifferminnet alltid varit en styrka för mig, som att minnas telefonnummer och dylikt.

Skulle jag glömma bort någon vikt eller antalet repetitioner i något set så är det nästan uteslutande i en övning jag inte prioriterar och inte heller räknar antalet reps. Det kan vara om jag bestämt mig för att köra till fail i en bicepsövning. Då blir det kanske 20-30 reps. Om jag glömmer brukar jag bara anteckna på ett ungefär, typ 3x15-20 eller 4x6-8, vilket i och för sig också kan betyda att dessa fyra set innehöll olika många reps.

Nä, det är ytterst sällan jag inte minns mina setsiffror, höhö.

Tobbey
2017-03-18, 17:14
FitNotes på gymmet -> Kolozzeum träningslogg när jag kommer hem. Sen titta aldrig tillbaka på dåtiden även fast jag bokfört snart 5 års träning.

Tips:

Ladda ner FitNotes på Android (vet inte om den finns på iShit).

Rensa alla existerande övningar i appen.

Lägg in dina övningar du kör i sina rätta kategorier, exempelvis "BÄNK MED STOPP" i "CHEST" kategorin.

Träna och bokför allt du gör.

Om du inte följer ett exotiskt 1337-program så titta på din övning du ska köra och gå igenom dina rekord. Appen sparar dina bästa 1-infinite repmax i alla övningar.

Klå tidigare rekord. Exempel: Det står på ditt 15-repmax i "bänk med stopp" att vikten är 80kg. Idag kör du 81kg. Nytt rekord. Rekord behöver inte vara ditt "max" såklart. Där har du enkel progression. Nästa gång kanske du klår ditt 10-repmax. Nästa gång ditt 2RM osv.

Ramboline
2017-03-18, 19:03
Anteckningar alltid på mobilen, men sällan jag kollar tillbaka. Använder Repcount finns till både Android och iPhone

Skickat från min LON-L29 via Tapatalk

Termy
2017-03-18, 19:28
Jag kör med OneNote. Smidigt och enkelt.

bighulken
2017-03-18, 19:40
Jag skriver ned varje pass, i träningsdagbok(papper), PC, samt kollozeum, .
Har hjälpt mycket, för minnet är lite selektivt, när det gäller att minnas osv....

Ibland har jag tyckt , att jag står stilla, men sedan tittat i dagböckerna 5-6 år tillbaka, och då fått bekräftat att det minsann händer saker.....

Samt att man blir nog ingen Raketforskare, av att träna styrketräning heller........lol.....

Leifallan
2017-03-18, 20:48
Vore otänkbart att inte notera det jag lyfter. Enormt givande med struktur runt sin träning så man vet vad man bör lyfta nästa gång/lyft innan osv. Har fört träningsdagbok sedan 15 år tillbaks.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

svag74
2017-03-18, 20:54
Vore otänkbart att inte notera det jag lyfter. Enormt givande med struktur runt sin träning så man vet vad man bör lyfta nästa gång/lyft innan osv. Har fört träningsdagbok sedan 15 år tillbaks.



Jag har alla pass sedan 2009, i en textfil på datorn men det funkar :D
Även vikt/mått och lite om kcal/protein och övrig tillhörande info i den filen :cool:
Trist när man typ aldrig blir starkare och skador gör att övning efter övning ryker, men måste ju va sjukt kul kolla tillbaka på sin historik om man faktiskt har förutsättning att bli starkare och växa!

SiPe
2017-03-18, 21:49
Jag kör RepCount :P

viringer
2017-03-19, 18:17
Hur orkar man? Du märker la om du ökar i vikter/reps med tiden, varför sitta och anteckna hela tiden? Kommer ju inte gå direkt snabbare:P Sen bör man komma ihåg vad man tar i dom 3 stora.

Jag planerar träningen mer än "Bröst på måndag, ben på tisdag" osv för att det är vad man ska göra om man vill ha riktiga resultat. Försök leta på en professionell styrkeatlét som inte har det nedskrivet.

Raschmus
2017-03-20, 09:49
Jag minns alltid mina träningspass. Nu tränar jag ofta väldigt låg volym och få antal övningar. Samt att jag uppdaterar alltid journalen direkt efter träning på gymmet från mobilen.

Shqypnia
2017-03-20, 10:06
Jag kör RepCount och antecknar alltid basövningarna, ibland andra övningar med. Anser inte vikterna vara väsentliga på kompletterings övningar.

ITK
2017-03-20, 10:09
Jag kör med OneNote. Smidigt och enkelt.

Håller med. Skönt att ha tillgång till infon på alla enheter (mobil, platta, dator).