handdator

Visa fullständig version : Hjälpa min bror bli engagerad


oRRelito
2011-02-17, 16:27
Hej

Jag har en bror som inte är speciellt sportig av sig eller rör sig något avsevärt mycket. Igår följde han med mig till mitt gym och visade ett litet intresse. I bilen på vägen hem visade det sig att han ville följa med fler gånger och testa på att träna:). Detta gör mig väldigt glad!

Koordinationen och tekniken är inte den bästa, svårt att böja på knäna och väldigt böjd rygg.

Jag vill inte skrämma bort honom från gymmet med att gå ut för hårt, men heller inte för mesigt så han inte tycker något händer.

Till min fråga: Hur ska jag peppa honom och finns det några bra startövningar för att få upp tekniken och en liten grundstyrka vid total nybörjarnivå.



Mvh: Glad bror

ddewe
2011-02-17, 16:31
Jag ökade väldigt snabbt i knäböj och bänkpress när jag började träna, det var nog det som gav mig motivationen att fortsätta såpass seriöst som jag gjorde, så lär honom tekniken i dom övningarna så ska du få se att han kommer fastna för styrketräning :)

young_george
2011-02-17, 16:41
Kul att han är intresserad och bra att han har en schysst bror som hejjar på.

Man ökar ganska bra i alla övningar i början, då man har relativt outnyttjad muskelpotential. Om du är duktig nog att visa hur bänkpress, marklyft, militärpress, knäböj, chins, dips e.t.c ska gå till så finns det ingen anledning att inte träna dessa.

Men det går bra att köra i maskiner och liknade också. Se till att det är roligt.

Det tar tid att lära sig få en bra teknik, särskilt om man inte har lärt sig koordinera sin kropp tidigare i livet. Extremexemplet är väl "FC Z" om några minns det, där vissa av deltagarna inte klarade att springa(!) i början.

cero
2011-02-17, 17:38
Basövningar som knäböj, marklyft, roddar, chins, dips, militärpress, bänkpress är som sagt väldigt bra övningar som involverar många muskler, och är utmärkt för att bygga styrka, massa, koordination och balans. Det är övningar man snabbt brukar se resultat med, så det är absolut något som kan hjälpa din bror bli motiverad att fortsätta träna. Dock används relativt höga vikter i dessa övningar, och då är tekniken ytterst viktig för att hålla sig skadefri. Främst marklyft och knäböj tar tid att lära sig, och kräver en del engagemang. Du skriver också att han har problem med ryggen och knäna, då kan det bli en del bekymmer.

Jag skulle nog rekommendera att han börjar lite lugnt med maskiner för att få lite kontinuitet med träningen. Där är det inte alls lika stort krav på teknik, och därmed blir det lättare att hålla skadorna borta.

Testa på lite och se vad han tycker är kul. Det är det absolut viktigaste.

Sundqvist
2011-02-17, 17:57
Ge han komplingar, tagga han! :) säg till när han gör saker bra och ökar :)

Martinio0o
2011-02-17, 18:11
Prioritera tekniken högt. Jag prioriterade inte tekniken så jättehögt i början så nu har jag vissa svårigheter med att lära in bra teknik, vilket är ett måste för fortsatt träning. Detta sänker delvis mitt självförtroende så jag skulle säga att han måste förstå att teknik är A och O och sedan slänga på vikterna. Sen tror jag att om du hjälper till att få med honom flera gånger i veckan så kommer ökningar snabbt och därmed kommer han (förhoppningsvis) vilja fortsätta. Sen ska du självfallet stötta honom och hjälpa till, men det tror jag du vet.

limenka
2011-02-17, 20:54
Ge han komplingar, tagga han! :) säg till när han gör saker bra och ökar :)

+1

Detta är har jag märkt mer viktigt än något när man ska skola någon.

Brook
2011-02-17, 22:10
Ge han komplingar, tagga han! :) säg till när han gör saker bra och ökar :)

Självklart skall han få komplimanger då han gör saker bra, men mitt absolut bästa tips är grundliga
basövningar, så att han känner sig trygg med dessa, så att han t.ex inte skäms för att göra en övning, jag har själv erfarenhet av av roookies bryr sig mkt om att andra skulle stå o titta på. Så jag menar att OM han känner sig trygg i sina övningar så behöver han inte bry sig om sånt.
Sen ska du ge honom ett pappert o penna, så att han får skriva in vilken vikt , set och reps, han gjorde, Då kommer han att se sin styrka i siffror, Då kommer han att förstå hur mkt han ökat. Tex efter 2månader kan du be han köra på samma som han idag kör på, då kommer han absolut att känna skillnaden.

något jag skulle vilja testa men inte hittat någon ännu, är att fota kroppen i underkläder och mäta kroppen noga med måttband, Då kan han verkligen se skillnaden. Dock finns det risk att detta skrämmer honom =(
Lycka till!

oRRelito
2011-02-18, 08:10
Tack för tipsen!

Vi ska till gymmet imorgon och köpa ett 10-kort!

Fokusera på tekniken i rörelserna och basövningarna skall helt klart vara det tyngsta i vårt träningspass.

Hur ska jag göra med att han har en böjd rygg? Köra lite bålstabilitetsövningar?