handdator

Visa fullständig version : Att kombinera periodisk fasta med 24h fasta


Fis
2011-02-17, 15:43
Hejhopp,
gör en egen tråd istället för att skriva om detta i PF-tråden då detta berör 24h fastan mer.
Först vore det kul att veta vilka som kör 24h fasta då och då, vill se lite hur pass vanligt det är. Har bara läst om detta på ett annat forum och där höjer man upp det till skyarna, på samma sätt som PF höjs till skyarna här (kan jag tycka iaf).

Men fungerar det bra att kombinera dessa två, eller är det ohälsosamt med för mycket fastande? Vissa nämnde trötthet och hunger som är två viktiga faktorer.
Periodisk fasta passar mig skitbra, samtidigt vill jag gå ner i vikt och om jag fattat det hela rätt så kan man ligga på balans alla dagar och fasta en dag i veckan - och därmed hamna på ett underskott på ~2500kcal i veckan. Rätt/fel?

Låter ju väldigt konstigt att bara för att man skiter i att äta en hel dag så jämnar det ut sig i längden och det blir en jämn viktnedgång. Så, hur ligger det till?
Tacksam för svar
Ha det!

Eddie Vedder
2011-02-17, 15:48
Ja för mycket fasta är naturligtvis skadligt. Det ligger ju i definitionen av för mycket. Men var gränsen går för hälsoparameter A kontra B lär du inte kunna få så bra svar på. Men hursomhelst finns såklart gränser där effekter som kan vara positiva inte längre inträder.

Fis
2011-02-17, 15:52
Ja för mycket fasta är naturligtvis skadligt. Det ligger ju i definitionen av för mycket. Men var gränsen går för hälsoparameter A kontra B lär du inte kunna få så bra svar på. Men hursomhelst finns såklart gränser där effekter som kan vara positiva inte längre inträder.

Skit också ;P
Aja, finns det folk med erfarenheter kring detta?
Eller 24-timmars fasta överhuvudtaget?

Det som lät så praktiskt x)

eriksvensson
2011-02-17, 15:53
Du kan ju googla "the warrior diet".

Anders The Peak
2011-02-17, 15:54
FIS Hej,
Nu är det dags att börja med en träningsjournal, för min egen skull (såklart?) -har sett att många tipsar om det för att få en mer motiverande träning.
Men också för att veta ifall jag gör något/äter något/utövar något som verkar helt åt helvete, så ni får gärna klaga, kritisera och mobba ihjäl mig så länge det är till någon nytta.

Bakgrundsfakta:
Ingen idrottare, har sportat lite förut, men inget seriöst.
För ca 2 år sedan tränade jag på gym i ett år, sedan la jag av - men nu börjar jag igen (började för 2 månader sedan). Gillar styrketräning som fan.

Smal kropp, vet inte vad jag är gjord för egentligen Men jag har smala ben, armar och överkropp öht - men en hel del fett på magen (som jag skiter i just nu då viktuppgång ligger i primär fokus).

18 bast, 178cm lång, 64kg tung (!?) Februari 2011 Vikt hela 74kg och lite drygt 23 i BMI
Mitt mål är ju att bli större såklart, delmålet är ju att biffa upp sig - och sedan efter ett tag så deffar jag bort fettet. Vi får se hur det går!

Samtidigt vill jag gå ner i vikt/Tänk vad det svänger

Jag tror att man måste vara lite mer långsiktig i planeringen för att nå sina drömmars mål...

Fis
2011-02-17, 15:59
Samtidigt vill jag gå ner i vikt/Tänk vad det svänger

Jag tror att man måste vara lite mer långsiktig i planeringen för att nå sina drömmars mål...

Det var ju ett år sedan?

Edit: eller jag förstår inte riktigt din poäng haha =) jag ville bulka då, vilket jag gjorde - det gick för långt, nu vill jag förlora fett.

Doctor Snuggles
2011-02-17, 16:12
Skit också ;P
Aja, finns det folk med erfarenheter kring detta?
Eller 24-timmars fasta överhuvudtaget?

Det som lät så praktiskt x)

Det finns ganska mycket anekdotisk erfarnhet av fasta, främst längre perioder än 24h. Dock utanför träningscommunitiet, och mer använt för "själslig" rensning och detox och annat sådant jox. Vad gäller studier så finns det endast på djur när det kommer till "varannan dag" fasta, men dessa studier har mycket positiva resultat vad gäller hälsa och livslängd.
Periodisk fasta är rent tekniskt sett också all fasta som är.... periodisk (det är varannan dag fastan som man brukar tala om vad gäller studier när man talar om PF). ;)

Reaper123
2011-02-17, 16:24
Kombinationen av att köra PF och ~24h fasta en gång i veckan ger dig som du säger ett dags kcalintag i underskott per vecka så skulle ju definitivt funka som en variant för att få äta på kcalbalans 6 dagar i veckan enligt PF-metoden!

Men tycker det låter som man "stressar" kroppen väldigt mycket, men har absolut inget beläg för det!

Jag är en av dom som emellanåt kör 24-28h fasta, men rent pykiskt har jag inte lyckas ställa in mig än så är rätt kämpigt att klara det!

Tror det blir ännu svårare att kombinera med PF för om du ska "spara" in en dag måste det väl se ut som följande? (förusatt att jag fattat pf rätt)

sista "pf-målet" kl 22 fredag, sen kommer din fasta på 24h som varar till kl 22 lördag, men här får du inte äta för enligt PF ska du inte äta förrän på söndag!? Blir väl snarare ~36h+ fasta med PF på övriga dagar? Alternativ lägga på 12h efter pf sen köra 24h fasta (men slutresultat blir ju detsamma)

Ursäkta om jag missuppfattat vad PF är, men ja.. mina fem cent!

Fis
2011-02-17, 16:31
Kombinationen av att köra PF och ~24h fasta en gång i veckan ger dig som du säger ett dags kcalintag i underskott per vecka så skulle ju definitivt funka som en variant för att få äta på kcalbalans 6 dagar i veckan enligt PF-metoden!

Men tycker det låter som man "stressar" kroppen väldigt mycket, men har absolut inget beläg för det!

Jag är en av dom som emellanåt kör 24-28h fasta, men rent pykiskt har jag inte lyckas ställa in mig än så är rätt kämpigt att klara det!

Tror det blir ännu svårare att kombinera med PF för om du ska "spara" in en dag måste det väl se ut som följande? (förusatt att jag fattat pf rätt)

sista "pf-målet" kl 22 fredag, sen kommer din fasta på 24h som varar till kl 22 lördag, men här får du inte äta för enligt PF ska du inte äta förrän på söndag!? Blir väl snarare ~36h+ fasta med PF på övriga dagar? Alternativ lägga på 12h efter pf sen köra 24h fasta (men slutresultat blir ju detsamma)

Ursäkta om jag missuppfattat vad PF är, men ja.. mina fem cent!
Precis, det var där skon klämde även för mig.
Och av en slump så råkar mitt ätarfönster sluta vid precis kl 22.
Hmm..

Lutar kanske mot att slopa den här briljanta idén och börja ligga på underskott alla dagar istället x)

kettlebellGuden
2011-02-17, 16:35
Det har väl hänt att jag har kört 24-timmars fastor. T.ex. från 18:00 ena dagen till 18:00 nästa dag. Eller 05:00 ena dagen till 05:00 dagen efter.


Du kan ju googla "the warrior diet".

WD är 20-timmar fasta.

Rickard
2011-02-17, 16:41
När slutade 24 timmar vara en period? :confused:

hejhopp79
2011-02-17, 17:00
Är det ingen av er som blir fruktansvärt rastlösa, hungriga och irriterade av så lång fasta?

16 timmar är en sak, det klarar jag lätt själv men 24 h? Går gör det ju, men livskvaliteten blir kraftigt lidande. Jag går in i något slags zombie-mode vid lång fasta, visserligen lugn på något sätt men lätt yr och det börjar sticka lite i händer och fötter, overklighetskänslor etc. Något med blodsockret lär det ju vara?

Fis
2011-02-17, 17:12
Är det ingen av er som blir fruktansvärt rastlösa, hungriga och irriterade av så lång fasta?

16 timmar är en sak, det klarar jag lätt själv men 24 h? Går gör det ju, men livskvaliteten blir kraftigt lidande. Jag går in i något slags zombie-mode vid lång fasta, visserligen lugn på något sätt men lätt yr och det börjar sticka lite i händer och fötter, overklighetskänslor etc. Något med blodsockret lär det ju vara?

Nja, jag känner bara en sak och det är hunger :D Men det är inte i den graden att jag lider utan det går över efter en stund. Dricker väldigt mycket vatten under fastan.

Tror jag skulle klara en 24h fasta väldigt bra, vilket bara är mer störande.
Är verkligen sugen på detta, men det går ju inte ihop sig.
Ett alternativ är ju att på fredagen sluta äta lite tidigare, typ 5-6 tiden, så att fredagens ätarfönster är 3-4h långt, och därmed fastar jag till 5 på lördagen och äter till 22.00.
Krångel krångel, men det skulle kunna funka för mig ;D

Men fungerar fastan i sig då? Har bara läst bartolls FAQ på hans egna forum, inte så många som har testat det samt få "experter" som styrker det han säger med studier :P så vet ju inte ens om det är som han säger.

Edit: Fan jag börjar ju bli tokig så mkt jag nappar på allt nytt jag läser. Hela tiden dyker "Ah! Nytt sätt att tänka, det där lär ge mig bäst resultat!" upp i skallen.

Cevex
2011-02-17, 17:17
Nu när jag börjat med Periodisk fasta så brukar jag bara tänka på den positiva effekten man får utav fastan trots hunger, och typ att, 24 h e ju fan inget emot det som folk klarat i veckor etc =D brukar bara göra mig piggare istället

Leifallan
2011-02-17, 17:35
Hejhopp,
gör en egen tråd istället för att skriva om detta i PF-tråden då detta berör 24h fastan mer.
Först vore det kul att veta vilka som kör 24h fasta då och då, vill se lite hur pass vanligt det är. Har bara läst om detta på ett annat forum och där höjer man upp det till skyarna, på samma sätt som PF höjs till skyarna här (kan jag tycka iaf).

Men fungerar det bra att kombinera dessa två, eller är det ohälsosamt med för mycket fastande? Vissa nämnde trötthet och hunger som är två viktiga faktorer.
Periodisk fasta passar mig skitbra, samtidigt vill jag gå ner i vikt och om jag fattat det hela rätt så kan man ligga på balans alla dagar och fasta en dag i veckan - och därmed hamna på ett underskott på ~2500kcal i veckan. Rätt/fel?

Låter ju väldigt konstigt att bara för att man skiter i att äta en hel dag så jämnar det ut sig i längden och det blir en jämn viktnedgång. Så, hur ligger det till?
Tacksam för svar
Ha det!

Bartoll har bloggat lite om hur han kör fasta på 24-28 h, 2 ggr/v:

http://blog.bartoll.se/2010/08/10/how-i-use-short-term-fasting/

The best thing about this approach is that you receive the health- and hormonal benefits of fasting while you simultaneously shed at least 2000 to 2500 kcal or more of your weekly energy intake. This, in turn, lets you either lose fat without lowering your energy intake or give you room for a higher nutrient intake (especially around workouts) if you’re trying to build muscle.
Fasting short-term will for example decrease insulin levels (and increase insulin sensitivity), increase fat oxidation, increase growth hormone levels, increase uncoupling protein 3 mRNA and increase glucagon levels. And no, you’re not likely to lose muscle mass during such a short period of fasting, not even if you’re a really big guy.

Fis
2011-02-17, 18:00
Kan ju alltid agera försökskanin och prova på detta i ett par veckor, se lite hur det går/gick, sedan uppdatera i denna tråden.
Verkar inte vara många som försökt sig på PF och 24h fasta samtidigt.

Kommer köra vanlig PF alla andra dagar, ätarfönstret från 14.00-22.00
På fredag kommer jag sluta äta vid 18.00 och börja äta igen på lördagen kl 18.00 fram till 22.00. Lär bli en o annan proteinshake då jag inte har så mkt tid till en massa matlagning på fredag och lördag.

Skulle också kunna börja 24h-fastan kl 18 på lördagen och sedan börja äta på söndagen då både lördag och söndag är vilodagar (kanske behöver lite mer näring på fredagen då jag precis har tränat).
Dock så hinner jag bara äta från 18-22 på söndagen sedan är det träning på måndagen runt 13.00.

Vilket tror ni låter bäst?

Erkserks
2011-02-17, 18:15
Något med blodsockret lär det ju vara?

Hahaha, sarkasm? Du tror man får hypoglycemi av 24h fasta?

eriksvensson
2011-02-17, 18:46
WD är 20-timmar fasta.

Är det så? Har läst boken två gånger och det låter ändå som han rekommenderar nära 24h fasta (förutom alla små grönsaksmål som man dock kan skippa..)

kettlebellGuden
2011-02-17, 18:59
Är det så? Har läst boken två gånger och det låter ändå som han rekommenderar nära 24h fasta (förutom alla små grönsaksmål som man dock kan skippa..)

Nix. 4h feeding window. exempel: 18-22. Sen fasta 22-18 (20h). Även om du skulle hålla din feeding till 30-60 minuter så hade 24h fasta inneburit att du sakta men säkert skjutit din feeding-tidpunkt framåt. Crazy shit det där. :)

fasta bryts ju då även om man kör träningspass på morgonen, eller förmiddagen för den delen.. kontinuerliga proteinshakes resten av dagen som gäller då. :)



Kuriosa: Steve (Stephen som det står i boken) Maxwell citeras runt sida 2 på boken och talar sig varm för upplägget. I verkligheten tycker Steve inte alls om WD och blev lite tjock på den.

hejhopp79
2011-02-17, 19:51
Hahaha, sarkasm? Du tror man får hypoglycemi av 24h fasta?

Tror du seriöst att ingen kan få det? Posta gärna studier är du snäll. För just nu låter det bara som att du läst samma sak som jag läst på leangains-sidan och bara drar till med ett meningslöst inlägg utan att ha någon koll själv.

Jag säger ju vad jag känner och det är inte direkt placebo. Snarare påminner det mycket om lågt blodsocker

Doctor Snuggles
2011-02-17, 20:09
Tror du seriöst att ingen kan få det? Posta gärna studier är du snäll. För just nu låter det bara som att du läst samma sak som jag läst på leangains-sidan och bara drar till med ett meningslöst inlägg utan att ha någon koll själv.

Jag säger ju vad jag känner och det är inte direkt placebo. Snarare påminner det mycket om lågt blodsocker

Men dina argument är ju inte riktigt vattentäta heller. Det är ju du som påstår att blodsockret sänks vid en sådan kort period, så är det inte upp till dig att påvisa referens?
Vad du "känner" behöver inte ha något att köra med blodsocker, och att du antagligen drar den slutsatsen beror på att man fått höra så mycket i vardagsmun om just "lågt blodsocker". Jag vet inte om några studier som backar upp att man kan få lågt blodsocker om man hoppar över ett par mål. Tvärtom har jag för mig att jag sett en studie där människor vid kortare fastor hade normala blodsockervärden, och presterade lika bra kognitivt och fysiskt som folk som åt, trots att många av dem upplevde sig själva som "snurriga och svaga" o dyl. Det kan vara en psykologisk effekt som en sekundär mekanism att signalera till kroppen att den ska äta. Jag upplever ofta att jag inte är hungrig när jag går längre perioder utan att äta, utan just att jag blir lite svag och snurrig. Men går jag till gymmet, eller gör något som kräver koncentration/intellekt, så presterar jag minst lika bra, eller t.o.m. bättre.
Vid CRON har man dock sett lägre blodsocker hos djur.

hejhopp79
2011-02-17, 20:19
Nej jag vet, jag är bara lite frustrerad och vill klara leangains-PF varianten utan problem.

CRON?

Ja jag klarar ibland hungern bra också, men som sagt lite svag/snurrig typ. Men det jag egentligen undrar är vad som orsakar det? Fine, det kanske inte är lågt blodsocker men någonting måste det ju vara.

Kan det helt enkelt vara att det blir en blodsockersänkning, men att det inte blir hypoglycemi?

Visst kan det vara en sekundär mekanism visserligen. Jag har ingen aning faktiskt. Eller så är det en uppreglering av stresshormon som ska få oss att få tag i mat, sett ur ett evolutionärt perspektiv. Ingen aning, men jag vill veta.

kettlebellGuden
2011-02-17, 20:36
Nej jag vet, jag är bara lite frustrerad och vill klara leangains-PF varianten utan problem.

CRON?

Ja jag klarar ibland hungern bra också, men som sagt lite svag/snurrig typ. Men det jag egentligen undrar är vad som orsakar det? Fine, det kanske inte är lågt blodsocker men någonting måste det ju vara.

Kan det helt enkelt vara att det blir en blodsockersänkning, men att det inte blir hypoglycemi?

Visst kan det vara en sekundär mekanism visserligen. Jag har ingen aning faktiskt. Eller så är det en uppreglering av stresshormon som ska få oss att få tag i mat, sett ur ett evolutionärt perspektiv. Ingen aning, men jag vill veta.

Är det inte mer troligt att kroppen håller ditt blodsocker inom en strikt intervall oavsett om du äter eller inte äter? och något litet som 24h fasta knappast är tillräckligt, för gemene man då, för att rubba det ur sin zon?

Bortser självklart från saker som diabetes osv. som, vad jag förstår av diabetes, gör att blodsockerhalten kan tuffa iväg rätt ordentligt om man äter för mycket kolhydrater.

Fis
2011-02-18, 08:27
Kan ju alltid agera försökskanin och prova på detta i ett par veckor, se lite hur det går/gick, sedan uppdatera i denna tråden.
Verkar inte vara många som försökt sig på PF och 24h fasta samtidigt.

Kommer köra vanlig PF alla andra dagar, ätarfönstret från 14.00-22.00
På fredag kommer jag sluta äta vid 18.00 och börja äta igen på lördagen kl 18.00 fram till 22.00. Lär bli en o annan proteinshake då jag inte har så mkt tid till en massa matlagning på fredag och lördag.

Skulle också kunna börja 24h-fastan kl 18 på lördagen och sedan börja äta på söndagen då både lördag och söndag är vilodagar (kanske behöver lite mer näring på fredagen då jag precis har tränat).
Dock så hinner jag bara äta från 18-22 på söndagen sedan är det träning på måndagen runt 13.00.

Vilket tror ni låter bäst?
Svar på detta någon, och inte hejhopps blodsocker?

hejhopp79
2011-02-18, 11:40
Hur ska vi veta vilket, det är vad som känns bäst för dig.

Jag hade dock kört fasta lör-sön, eftersom det kan slinka ner saker under Lördagen ibland av alkoholaktig karaktär eller helt enkelt vanlig mat utöver det vanliga. Men det beror ju på hur dina helger ser ut.