handdator

Visa fullständig version : Hur sänka avgasvärden? Etanol?


drakfelt
2011-02-17, 12:31
Tjena.
Gick bet på co2-värdet på sbp, fick 0,9%, godkänt värde är 0,3%.
Har sett tusen liknande trådar på garaget men alla lyder "prova blanda lite etanol" eller "häll ett par flaskor k-sprit"

Därför tänkte jag fråga efter en mer exakt mall som någon själv har provat med lyckat resultat. Handlar ju inte om några astronomiska värden att reducera precis.
Bilen är en Carisma 1.8GDi -99

Tack på förhand :)

luckyboi
2011-02-17, 12:35
Har precis samma problem. Nånting man också kan göra är tydligen att byta filter, olja och tänddelar.

ante_hedis
2011-02-17, 12:38
K-sprit är din hjälp. :)

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

hahavaffan
2011-02-17, 12:58
Se till att motorn är riktigt varm? Besiktigade min brorsas BMW 323i förra vintern, och den hade stora problem med avgasvärdena. Men besiktningsmannen tog den på en rejäl (5 min) tur ute på vägarna kring bilprovningen, och körde den bara på ettan och tvåan så att den fick varva mycket. Sen gick den igenom utan problem.

Arf Pingvin
2011-02-17, 13:23
Jag vet inte hur mycket etanol man ska blanda för att sänka värdet. Man kan sänka värdet för mycket, och det fattar besiktningsmännen.

Byta olja, filter, luftfilter är ett bra tips generellt om man har problem med avgasvärdet. Oljan blandas med bensin och blir tunnare, mer skit finns i avgaserna då. Servicen kan hjälpa en del här.

När man kör till besiktningen se till att bilen är riktigt varmkörd, kör på låga växlar en stund så att katalysatorn är redigt varm, men kör lugnt sista biten några minuter! Annars kan det ligga kvar en del oförbrända avgaser som ställer till värdena.

En Mitsubishi GDI kan ibland sota och jäklas. Dessa bränner man ur genom att köra varm som ovan, men sen lägger man sig på 2:a och kör på varvstoppet ett tag. No joke. Det ska bara hoppa i bilen. Ibland ser man svartrök och små glödande sotpartiklar som blåser ut bakom bilen :) Sen kan man göra en initialiering. Bilen ska då vara driftsvarm. Stäng av bilen och vrid av tändningen någon minut (30 sek nånting så klickar ett relä). Starta bilen utan att röra någon pedal eller nånting och låt den stå på tomgång ca 10-15 minuter. Bilen känner då av gasspjällsläge etc och tunar in motorgången.

petson
2011-02-17, 14:46
Instämmer med Ante, K-sprit heter lösningen. Det funkar nästa alltid och gör det inte det så är det nått allvarligt fel på bilen och antagligen något som måste bytas ut. Good Luck!

drakfelt
2011-02-17, 15:06
Kör en kombination av tipsen här, byter filter och olja samt sotar ur. Varmkör sedan ordentligt o har ksprit i tanken.

Tips på hut myckey k-sprit jag ska blanda i? Rimligtvis på drygt 10l bensin.

meathead
2011-02-17, 15:32
Eller så fixar du problemet som finns med bilen. Vad fick du för lamda-värde?

Explosiven
2011-02-17, 15:51
K-sprit och varm motor så löser det sig.

Arf Pingvin
2011-02-17, 15:57
Eller så fixar du problemet som finns med bilen. Vad fick du för lamda-värde?

En rolig sak med GDI motor är att lambdavärdet blir heltokigt på tomgång. Man kan bara se ett korrekt värde på 2500 varv.

petson
2011-02-18, 06:50
Du kan slå i en hel flaska i tanken, ja förutsatt att tanken inte är nästa tom då förstås. Det är bara hälla i. Funkar som fan!

Frisk
2011-02-18, 09:13
Varför ksprit? K-sprit inehåller mestadels etanol.

95 oktanigsoppa i Sverige inehåller 3-5% etanol vad hjälper då 2.5dl ksprit? (om du inte kör på 98 oktan)

Jag skulle testa att bränna ur motorn sedan kanske tanka etanol så de blir ca 15% etanol i tanken.

Tänk även på att den motorn inte gillar hög mängd etanol, varför kommer jag inte ihåg.

Lillgrabben
2011-02-18, 09:20
Har du inte bytt olja samt filter så börja med det, det är ändå ngt som bör göras varje år om bilen ska gå bra i längden.

Jag känner en viss skepsis att det hjälper att tanka k-sprit om man redan kör på 95 oktan, där etanolinblandningen är kring 5 %. Möjligen kan det vara av godo att tanka större mängd etanol om avgasvärdena ändå är dåliga, hur stor den mängden blir är svårt att säga... Har hört en del humma lite om 40 % E-85 i tanken om det är svårt att besikta, men det låter jag vara osagt.

Fairing
2011-02-18, 09:53
1-2 liter fryskskydd för trycklyftsbromsar i 30-40 liter bensin har alltid funkat i min gamla trimmade Pontiac. Värdena vart knappt mätbara

jontet
2011-02-18, 11:11
Har du inte bytt olja samt filter så börja med det, det är ändå ngt som bör göras varje år om bilen ska gå bra i längden.

Jag känner en viss skepsis att det hjälper att tanka k-sprit om man redan kör på 95 oktan, där etanolinblandningen är kring 5 %. Möjligen kan det vara av godo att tanka större mängd etanol om avgasvärdena ändå är dåliga, hur stor den mängden blir är svårt att säga... Har hört en del humma lite om 40 % E-85 i tanken om det är svårt att besikta, men det låter jag vara osagt.

5% är ingenting. blaska i 50/50 bensin/e85 så funkar det bättre! Sen såklart köra typ 2 mil innan och låt bilen stå på tomgång hela tiden tills ditt regnr ropas upp i displayen. Sen byta olja, filter och allt det där andra såklart också! :thumbup:

ante_hedis
2011-02-18, 11:53
5% är ingenting. blaska i 50/50 bensin/e85 så funkar det bättre! Sen såklart köra typ 2 mil innan och låt bilen stå på tomgång hela tiden tills ditt regnr ropas upp i displayen. Sen byta olja, filter och allt det där andra såklart också! :thumbup:

50/50 är knappast att rek nu när de är kallt, han kommer säkerligen få problem med kallstarter...

TyskenGBG
2011-02-18, 12:07
Har för mej att GDi motorn sätter igen sig rätt rejält tillslut och får dåliga avgasvärden.
Om du kan meka så kan du ju alltid börja plocka ner och göra rent allt på insugssidan och kolla hur igensatt och skitigt det är:thumbup: