handdator

Visa fullständig version : Bruten hand, träna ändå?


NordKD
2011-02-17, 11:03
Hej,

Har råkat ut för ett litet missöde och har därför min högra hand/arm i gips.
Tänker dock fortsätta min träning så gott det går och behöver därför era tips på övningar som jag kan köra.


Exempelvis: Knäböj, istället för att slänga upp en stång på axlarna slänger jag upp en polare på ryggen och kör på som vanligt.
Utfall : Binder fast vikter på var sida av mig i ett träningsbälte och kör på som vanligt (borde funka?)


Tacksam för tips och idéer.


Mvh,

limenka
2011-02-17, 11:11
Eller så kan du köra benpress, hacksquat, benspark, lårcurl, vader i HQ, mage i maskin

NordKD
2011-02-17, 11:25
Japp, en del övningar går ju köra i maskin men det är mestadels benövningar och jag har ej tillgång till alla maskiner.

Men fortsätt gärna tipsa.

limenka
2011-02-17, 11:38
Japp, en del övningar går ju köra i maskin men det är mestadels benövningar och jag har ej tillgång till alla maskiner.

Men fortsätt gärna tipsa.

Jaha. Enbensböj kanske kan vara nåt att testa, om du inte har någon att hänga på ryggen så att säga.

tntballe
2011-02-17, 11:43
zombieböj går, kanske zercherböj/mark.

HulkH
2011-02-17, 11:46
Jag skule kört mycket maskiner och inte belasta handen i övrigt. Och som sagt, Enbensböj kan nog vara en bra övning.

Se till att skaffa riktigt biffiga ben under tiden så blir det överkroppen som släpar, de ser man sällan :D:D

JimmyJoe
2011-02-17, 11:50
Går det att träna armarna på något vettigt sätt? läre ju inte var omöjligt att underhålla dem iaf? med lite fantasi.

NordKD
2011-02-17, 12:37
Zombieböj går ju köra och Zercherböj.
Enbensböj kan det bli svårt med då jag bara har tre fingrar fria på höger hand resten är gipsade :P
Kan ju dock köra utan vikter, väger 100 kg så det blir lite o trycka upp ändå :)

HulkH : det kommer bli otroligt mycket ben de närmaste månaderna.

Tack för alla tips så här långt.

hugok
2011-02-17, 12:49
Jag hade samma problem som dej för ett år sedan ungefär. Jag gjorde som så att ajg körde underkropp i maskiner under hela tiden jag var gipsad, ville inte riskera något. Provade att köra lite bröst och rygg med maskiner men där kände jag att det fanns risk att det skulle rivas upp. Nacke körde jag också. Mina lår och min nacke växte bra av det. Armen som jag hade helgipsad krympte dock mycket men det gick på nolltid att bygga upp igen. När jag fick börja rehabträna kände jag att jag kunde vara lite kreativ och t ex hänge vikter i remmar som jag hängde på överarmen (det var underarmen som var skadad) och på så vis kunde jag träna axlarna.

Lord Humungus
2011-02-17, 14:53
Googla på isolator, rätt dyr dock men det ska finnas billigare alternativ. Men då kan du ju iaf köra typ alla övningar för överkroppen

Control_61
2011-02-17, 15:54
Frontböj (remmar som grepp) och knäböj (ifall det går)

Enkla mag och ryggövningar

Vader

Alla maskiner som du klarar av att köra

samsung
2011-02-17, 16:15
När jag bröt min hand kunde jag köra det mesta redan efter några dagar. Bara låta fantasin flöda du behöver ju knappast slå pb i varje övning men det funkar utmärkt att köra ryggresningar, pec-dec för bröst, benövningar, mage etc :)

emi23j
2011-02-17, 17:17
Hur länge ska du ha handen gipsad? typ 14 dagar?

Rent generellt hade jag lagt upp ett program med fokus på följande saker:
- knäböj på 1 ben stående på bänk (ena benet i luften). Balans!
- Hoppträning
- Sprintträning
- Kondition
- Mage/rygg med egen kropp
- Löpteknik.

hugok
2011-02-17, 18:22
- knäböj på 1 ben stående på bänk (ena benet i luften). Balans!


Ska man verkligen träna balans om man har handen gipsad? Vad brukar man ta emot sig med först när man ramlar?

wr90
2011-02-17, 19:09
Peckdec :D

NordKD
2011-02-17, 19:36
Jag ska ha gips i minst fyra veckor och har 3½ vecka kvar.
Efter det börjar rehabträningen som förhoppningsvis går ganska fort, har haft den andra handen/armen gipsad för 1 år sedan så man har ju lite erfarenhet ^^

Det är helt omöjligt för mig att greppa med höger hand då hela är i gips och gipset gå upp över halva underarmen.

pec-dec = Flyers i maskin ?
Den körde jag idag och det är väl den enda övning jag kan komma på för bröst just nu.

samsung
2011-02-18, 09:07
pec-dec = Flyers i maskin ?
Den körde jag idag och det är väl den enda övning jag kan komma på för bröst just nu.

Precis =) om ni sedan har sidolyft för axlar i maskin kan du stödja mot dina armbågar.

emi23j
2011-02-18, 12:25
Ska man verkligen träna balans om man har handen gipsad? Vad brukar man ta emot sig med först när man ramlar?

Ja!

Men det finns ju givetvis skillnad på svårighetsgrad i balans övningar. Jag säger ju inte direkt att han skall hoppa jämfota upp på en pilatesboll eller göra volter på bom.

hugok
2011-02-18, 19:44
Ja!

Men det finns ju givetvis skillnad på svårighetsgrad i balans övningar. Jag säger ju inte direkt att han skall hoppa jämfota upp på en pilatesboll eller göra volter på bom.

Okej, ja det är ju upp till TS. Det är ju ganska bra att passa på att träna andra saker som man kan träna men själv hade jag aldrig tagit den risken även om det inte är überbalanskrävande.

z_bumbi
2011-02-18, 20:09
Nu är det så kort tid att det inte gör någon större skillnad träningsmässigt men det går t ex att köra rygg, bröst och axlar genom att fästa kablarna i en kabelcross vid överarmarna.